Problem med diskdefragmentering/Schemaläggaren

Permalänk
Medlem

Problem med diskdefragmentering/Schemaläggaren

Hej allesammans!

Jag sitter med min farmors dator och har lite problem med att defragmentera den. När jag försöker starta Diskdefragmenteringen i Windows 7 så kommer följande meddelande upp:

"Diskdefragmentering schemalades av ett annat program.

Anpassade inställningar för diskdefragmentering som skapades i ett annat program används. Du måste ta bort de anpassade inställningarna innan du kan ändra schemat.

Ta bort inställningar Avbryt"

Oavsett vad man trycker på så kommer samma sak upp igen när man försöker starta Diskdefragmenteraren.

Försöker man sedan gå in i Schemaläggaren så kommer det upp en mängd felmeddelanden på raken innan man kommer in i Schemaläggaren. Det första är:

"Aktivitet
User_Feed_Synchronization-{DAB1790E-2488-4020-9B57-51FF8F
F8875B}: Aktivitetsavbilden är skadad eller har manipulerats."

Alla felmeddelanden avslutas med "Aktivitetsavbilden är skadad eller har manipulerats" och det är en mängd olika program som det handlar om.
Väl innan i Schemaläggaren så hittar jag ingenting om att Diskdefragmenteraren är schemalagd.

Någon som har några idéer på vad man kan göra, förutom att installera om datorn?

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Pop Air | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Montech Titan Gold 850W | Windows 11 Home 64-bit | LG UltraGear 27GP850 27" Gaming QHD IPS

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl inte din SSD du tänker defragmentera? Det är en typiskt dålig idé och är spärrat i Windows.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Är som sagt min farmors dator, så ingen SSD i den. Hon har en HP 650 Notebook. Och jag kommer inte ens in i Diskdefragmenteraren utan felmeddelandet kommer upp när jag försöker starta programmet.

Visa signatur

Fractal Design Pop Air | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Montech Titan Gold 850W | Windows 11 Home 64-bit | LG UltraGear 27GP850 27" Gaming QHD IPS

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är nån skada på filsystemet eller nån fil i win så prova att kolla det genom att köra igenom dess 2 kontroller. Diskarna i bärbara datorer kan ju ta en del stryk för att folk flyttar eller stöter till dem när datorn inte är avstängd.
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2641432
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/929833

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra det i felsäkert läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är nån skada på filsystemet eller nån fil i win så prova att kolla det genom att köra igenom dess 2 kontroller. Diskarna i bärbara datorer kan ju ta en del stryk för att folk flyttar eller stöter till dem när datorn inte är avstängd.
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2641432
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/929833

Ingen av dessa två hittade några fel.

Ska testa felsäkert läge nu. Funkar inte det så ska jag leta upp en annan defragmenterare. Vill minnas att Piriform har en.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Homeros:

Ingen av dessa två hittade några fel.

Ska testa felsäkert läge nu. Funkar inte det så ska jag leta upp en annan defragmenterare. Vill minnas att Piriform har en.

Ja de har en och så finns Ultradefrag men om defrag inte startar så är det nått fel, om det inte är nått fel på disken eller filerna så är det installationen av win som är trasig och att byta ut defragrutinen löser inte grundproblemet och det lär komma fler fel så att installera om är rätt medicin i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.