Högtalare som står ostadigt kan det orsaka "lägre"ljud?

Permalänk

Högtalare som står ostadigt kan det orsaka "lägre"ljud?

Hej.
Jag sliter snart av mitt hår (det lilla jag har kvar) jag lyssnar på musik via Sonos connect som är kopplad till en Rotel RHA-10 och ett par JBL LX166. Vid musik lyssning upplever jag att vänster högtalare låter högre än den högra. Vänster högtalare står stadigt på parkettgolvet men den högra liksom vickar om man rör den kan det vara så enkelt att få högtalaren att stå stabilt så kommer ljudet att jämnas ut? Funderar på att skaffa en DAC för att få bättre ljud men det verkar det delade meningar om det behövs när det gäller Sonos.
/Andreas

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Exakt hur mycket rör sig högtalaren...har du noterat om den rör sig under själva spelningen eller bara när du "vickar" den?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

På de gamla grejerna så jag sätter en slant på glappkontakt helt enkelt. Kanske i högtalaren men mer troligt i förstärkaren t.ex. i volymkontrollen. Ser inte att vickandet skulle ha med något att göra mer än att den som vickar kanske är tappad och skadad rent allmänt? En DAC kommer inte att avhjälpa den olika volymen om det är det du menar.

Permalänk
Skrivet av RVX:

Exakt hur mycket rör sig högtalaren...har du noterat om den rör sig under själva spelningen eller bara när du "vickar" den?

Rör sig inte under själva spelningen, puttar jag till högtalaren så vickar den en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Skrivet av Frux:

På de gamla grejerna så jag sätter en slant på glappkontakt helt enkelt. Kanske i högtalaren men mer troligt i förstärkaren t.ex. i volymkontrollen. Ser inte att vickandet skulle ha med något att göra mer än att den som vickar kanske är tappad och skadad rent allmänt? En DAC kommer inte att avhjälpa den olika volymen om det är det du menar.

Högtalaren ser ok ut tror inte den är skadad.
Knepigt att avgöra var det är glappkontakt men det är väl mycket troligt.
Vill mest testa DAC för att få bättre ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Hmmm, oavsett så är det @Frux ovan säger, en DAC löser inte problemen med ojämn volym.
Nu är ju det här väldigt svårt att mäta exakt, men har du mätt styrkan på högtalarna separat? Dvs kopplat ur ena och sen mätt och jämfört?
Skulle nog funka med en vanlig (och inte helt korrekt så klart) app för att se om det överhuvudtaget finns några skillnader.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Annars pekar nog det mesta åt en glapp kontakt nånstans.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Annars pekar nog det mesta åt en glapp kontakt nånstans.

Tror att det är Sonos prylen som spökar. Nu har jag ritat fram en annan förstärkare och högtalare och jag upplever att det låter mer i vänstra kanalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Jag hade kopplat höger utgång från förstärkaren till vänster högtalare och sen motsvarande på andra högtalaren. Låter höger mer nu så är det troligen källan= sonos som har balans problem eftersom du testat med en annan förstärkare.
Är det fortfarande samma sak så verkar det va något konstigt med höger högtalare, testa då och bytta plats på högtalarna för att utesluta att vänster får förstärkning t.ex av närstående väggar som reflekterar ljudet mer.
Sen så ska påpekas att om du har olika långa högtalarkablar så kan det också göra skillnad i impedans = ljudnivå, därför man säger att man ska försöka att alltid ha lika långa även om de står olika långt från förstärkaren.

mvh Jonas

Permalänk
Skrivet av Ortovox:

Jag hade kopplat höger utgång från förstärkaren till vänster högtalare och sen motsvarande på andra högtalaren. Låter höger mer nu så är det troligen källan= sonos som har balans problem eftersom du testat med en annan förstärkare.
Är det fortfarande samma sak så verkar det va något konstigt med höger högtalare, testa då och bytta plats på högtalarna för att utesluta att vänster får förstärkning t.ex av närstående väggar som reflekterar ljudet mer.
Sen så ska påpekas att om du har olika långa högtalarkablar så kan det också göra skillnad i impedans = ljudnivå, därför man säger att man ska försöka att alltid ha lika långa även om de står olika långt från förstärkaren.

mvh Jonas

Tack för alla tips men jag har testat allt förutom att byta plats på högtalare, kablarna var det första som jag såg till att ha lika långa. Tyvärr blir öronen lite trötta efter ett tag då jag blir lite osäker på vad jag egentligen hör och övriga familjemedlemmar är inte så intresserade att provlyssna olika konfigurationer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Som redan sagts högtalar placering i rum kan göra enormt mycket.
Jag hade tex tv/hembio ståendes mitt i rummet som en "skilje vägg" och hade ett par Valutronic SQ-50 (kit sats och hembyggda) som lät bra då dom stog mitt i rummet.

Köpte efter ett tag ett par Klipsch F1 och fick betydligt sämre bas dvs en stor skillnad i ljudtryck/känsla.
Började laborera runt med dom och dom hamnade till slut i ena kortänden av rummet ca 2dm ut från väggen och 5dm från sido väggarna och basen vart kanon.

Fick för mig at prova sq-50 lådorna där och basen försvann nästan helt dvs ännu sämre än med Klipsch i mitten av rummet.
Så tv/hembio/bokhylla fick byta plats så nu står bokhylla som skilje vägg istället.

Detta var ju rätt så stor skillnad men att flytta en högtalare 1-2dm kan göra rätt stor skillnad det med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem

Högtalarnas placering påverkar ljudet väldigt mycket, det påverkar dess nivå olika beroende på ljudets frekvens och ibland upplever man det som nivåförändring och ibland som en klangförändring så att placera dem rätt är viktigt.
De som inte har provat att flytta runt högtalare borde göra det, jämför hur det låter med högtalaren mitt i rummet, i ett hörn eller när den står mot och mitt på en vägg och i lyssningshöjd.
Man kan även jämföra med och utan dämpning runt den, ta en matta, madrass eller täcke och ha bakom och har man möjlighet så jämför också gärna med en hård slät yta bakom typ betongvägg eller fönster.
Det blir ganska stora skillnader och man bör tänka på det vid val av högtalare vs placeringsmöjligheter om man vill ha bra ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Högtalarnas placering påverkar ljudet väldigt mycket, det påverkar dess nivå olika beroende på ljudets frekvens och ibland upplever man det som nivåförändring och ibland som en klangförändring så att placera dem rätt är viktigt.
De som inte har provat att flytta runt högtalare borde göra det, jämför hur det låter med högtalaren mitt i rummet, i ett hörn eller när den står mot och mitt på en vägg och i lyssningshöjd.
Man kan även jämföra med och utan dämpning runt den, ta en matta, madrass eller täcke och ha bakom och har man möjlighet så jämför också gärna med en hård slät yta bakom typ betongvägg eller fönster.
Det blir ganska stora skillnader och man bör tänka på det vid val av högtalare vs placeringsmöjligheter om man vill ha bra ljud.

Intressant, jag ska definitivt flytta runt mina högtalare och testa. Jag har varit i kontakt med Sonos och jag ska få en ny Connect så jag hoppas att mitt ljud problem kommer att lösa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Som redan sagts högtalar placering i rum kan göra enormt mycket.
Jag hade tex tv/hembio ståendes mitt i rummet som en "skilje vägg" och hade ett par Valutronic SQ-50 (kit sats och hembyggda) som lät bra då dom stog mitt i rummet.

Köpte efter ett tag ett par Klipsch F1 och fick betydligt sämre bas dvs en stor skillnad i ljudtryck/känsla.
Började laborera runt med dom och dom hamnade till slut i ena kortänden av rummet ca 2dm ut från väggen och 5dm från sido väggarna och basen vart kanon.

Fick för mig at prova sq-50 lådorna där och basen försvann nästan helt dvs ännu sämre än med Klipsch i mitten av rummet.
Så tv/hembio/bokhylla fick byta plats så nu står bokhylla som skilje vägg istället.

Detta var ju rätt så stor skillnad men att flytta en högtalare 1-2dm kan göra rätt stor skillnad det med.

Jag ska flytta runt mina högtalare och pröva. Just nu står de mest för de passar möblerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vegavidar