AOC Agon AG271QG – premiumskärm med IPS-panel, Nvidia G-Sync och 165 Hz

Permalänk
Medlem

Har själv skärmen, tycker den är grym. Jag upplever dock stativet extremt stabilt haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

AOC har alltid lyckats göra extremt ostabila fötter...

Min main står riktigt stadigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja se stöd för AMD FreeSync, VESA Adaptive-Sync, 10-bit panel, HDR samt senaste versionen av HDMI, DisplayPort och USB.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Sitter som på nålar i hopp om att dessa skärmar går ned i pris till mer "humana" nivåer detta decennium iallafall. Vill pensionera min 144Hz TN skärm.

REA på Acers variant nu på INET vad jag vet. Sen om 6500kr är humant eller inte dår du avgöra

Permalänk
Avstängd

@rektor:

Är HDR så aktuellt för spel? Låter ju mer som en skärm för film. Men visst jag hade inte sagt nej till denna funktion

Sedan kan man ju önska att dem skulle släppa skärmar för även AMD

Verkar ju de vara helt skadat att vissa skärmar kommer med bleed och andra utan? Vad är de för jävla skräp. Behövs ju kravmärken på mycket IT grejer att de faktiskt har blivit kvalitetskontrollerade vilket inte verkar vara fallet då de säljs hur mycket defekta grejer som helst.

Jag hade skickat tillbaka den direkt och krävt en skärm utan bleed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

@ggalaxyy: Går Gsync verkligen hela vägen upp till och uttnyttjar alla 165hz?
Trodde dom jobbar runt 70-110 (nåt sånt). Men jag har ingen aning.

Från artikeln: "Här arbetar skärmen inom intervallet 30 till 165 Hz med G-Sync."
Till skillnad från Freesync så vet man vad man får med G-sync som alltid fungerar från 30 upp till skärmens max.

Med det sagt så blir det mindre upplevd förbättring med vs utan g-sync/freesync ju högre fps man kan hålla så om man kan hålla stabilt säg 120fps kanske så blir det antagligen inte särskilt stor skillnad.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Finns det en version med Freesync? Dvs 27", 1440p och IPS med iaf 120Hz? Och helst lägsta gräns för FreeSync på typ 30Hz...?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Hade det funnits någon garanti mot döda pixlar och tydlig backlight bleed eller IPS-glow så hade jag slagit till på denna skärmen (eller Acers dito) direkt.

Tyvärr så känns det dock som att det inom datorskärmsindustrin är helt okej att sälja defekta varor för normalpris. Skamligt.

Skrivet av Tumnus:

AOC har alltid lyckats göra extremt ostabila fötter...

Min g2460Pg är hur stabil som helst, men jag kanske bara hade tur?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

Är HDR så aktuellt för spel? Låter ju mer som en skärm för film. Men visst jag hade inte sagt nej till denna funktion

Vet inte, men om inte idag så lär det ju bli det framöver.
Tror de flesta som spelar även kollar film också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Vet inte, men om inte idag så lär det ju bli det framöver.
Tror de flesta som spelar även kollar film också.

Ja de är ju sant men vet inte om de är så många som kollar på sin dator, många har väl den kopplad till TV'n.

Själv har jag ingen TV så hade funkat fint för mig! men fortfarande något jag tror vi inte kommer att få se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Koden funkar inte för mig

Koden är SWECLOCKERS , med stora bokstäver alltså. Fungerar fortfarande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Är HDR så aktuellt för spel? Låter ju mer som en skärm för film. Men visst jag hade inte sagt nej till denna funktion

Det blev ju jättepoppis på konsol nu under hösten här. Massa spel som fått HDR stöd.

Tyvärr finns det inte på PC än av nån anledning, men det kommer väl.

Permalänk
Medlem

@Squallie Tack hade små bokstäver

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Tror det är viktigt med G-sync. Som jag förstår det laddas bilder inte jämnt från datorn till skärmen, ju fler Hz skärmen har desto större chans är det att datorn träffar rätt med skärmens uppdateringsfrekvens. Högre sådan känns alltså bättre.

Men det är väl inget problem om man har G-sync, som alltså synkar skärmen och datorn. Då känns ju överflödiga hertz onödiga, eller har jag massuppfittat någonting?

Ja, alltså använder du gsync så anpassar skärmen hzn till grafikkortets fps. Gsync har man för att motverka screentearing precis som till exempel vsync. Men även med gsync föredrar man ju självklart en hög fps/hz men en längre fps/hz blir kanske inte lika märkbar pga av att tearingen är väck.

Jag vet inte riktigt vad du menar om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Annars avaktiveras G-Sync när fps överstiger tex 144.00

I vilket spel då? Vad har du för skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I vilket spel då? Vad har du för skärm?

G-Sync funkar inte över skärmens max hz. Jag har Acer XB271HU och kör 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

G-Sync funkar inte över skärmens max hz. Jag har Acer XB271HU och kör 144hz

Jag har en Asus PG279Q och där styr man det med Turbo-knappen på högersidan av skärmen. En beständig hårdvaru-cap av FPSen, vilken är helt ovärderlig i spel som flippar ur vid höga framerates. Det är ju intressant att läsa att G-Sync "avaktiveras" på din skärm, det innebär alltså att du plötsligt inte har G-Sync igång efter en FPS-spik, eller?

Permalänk
Medlem

Nee jag menar bara att G-Sync temporärt inte fungerar om fpsen överstiger skärmens max hz (vilket också blir max hz/fps för G-Sync då hela grejer med det är att synka fps med hz).
Tex i BF4 så kunde jag lätt nå 200fps i vissa miljöer och då synkas ju inte framesen med skärmens uppdateringar = G-Sync off

I många fall när man går över tex 144fps så aktiveras V-sync ist, för att hålla fpsen i chack. Problemet med V-sync är att det har ca dubbelt så hög input lag så man vill ha det inaktiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hypnotize91:

REA på Acers variant nu på INET vad jag vet. Sen om 6500kr är humant eller inte dår du avgöra

Inte humant alls. Är ju en fattig student.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Rangligt stativ? Jag kan inte förstå vad ni menar med det? Mitt stativ är hur stabilt som helst.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, alltså använder du gsync så anpassar skärmen hzn till grafikkortets fps. Gsync har man för att motverka screentearing precis som till exempel vsync. Men även med gsync föredrar man ju självklart en hög fps/hz men en längre fps/hz blir kanske inte lika märkbar pga av att tearingen är väck.

Jag vet inte riktigt vad du menar om jag ska vara ärlig.

Ja, om man har G-sync och 120 Hz förstår jag inte hur man kan se skillnad på det och G-sync med 165 Hz, menar jag.

Det är emellertid positivt för t.ex. 3D när man halverar uppdateringsfrekvensen och fördelar den per öga. I VR-headsets kan jag förstå att man vill ha mer än 60 Hz per öga.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Hur kan den vara "UTMÄRKT" om det är "ranglig"! Helt ofattbart att en skärm i den prisklassen ska gunga när man går förbi. Samma sak med armen som hänger....

Sen om den har samma problem med ljusblödning som alla andra premiumskärmar så är det katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Sen om den har samma problem med ljusblödning som alla andra premiumskärmar så är det katastrof.

En stor andel av de "problemen" kommer nog dock av användare som inte kan acceptera att skärmtekniken har vissa begränsningar, och framförallt inte blir perfekt till det pris de betalar. Det är jäkligt lätt att sitta och glömma hur extremt usla platta skärmar var för mindre än tio år sedan, och hur priserna inte var speciellt låga i förhållande till vad man fick då. Jag gav t.ex. runt 3500 kr för min första "gamingskärm" 2008, en sketen 19"-skärm med 6-bitars TN-panel (som emulerade 8-bitars färgdjup med dithering). Visserligen 2 ms GTG men med en synnerligen tveksam bildkvalité på det hela taget. Såg ut lite som en Kalle Anka & Co. som legat uppslagen för länge och blivit solblekt.

Sen brukar jag ha en stilla undran om många forum består av skärmtestare med mångårig erfarenhet i övre tonåren, eller om de "stora problemen" med dagens skärmar helt enkelt är en massa ekon från några få bortskämda barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Ja, om man har G-sync och 120 Hz förstår jag inte hur man kan se skillnad på det och G-sync med 165 Hz, menar jag.

Det är emellertid positivt för t.ex. 3D när man halverar uppdateringsfrekvensen och fördelar den per öga. I VR-headsets kan jag förstå att man vill ha mer än 60 Hz per öga.

Ja, jag förstår vad du menar. Jag tror dock skillnaden är större än vad du tror. Jag skulle nog vilja påstå att de allra flesta skulle se skillnad om man hade två olika skärmar som spelade upp i olika hz framför sig (alltså bredvid varandra i 165 kontra 120 hz). Däremot kanske det är svårare att se skillnad om man sitter och lirar Battlefield i 165 hz hemma för att sedan ta tåget till gammelmormor och spela samma spel på 120 hz.

Så.. För att hålla mig kort så tycker jag nog att så länge man teoretiskt KAN se en skillnad så är man ännu inte i mål och utvecklingen måste fortsätta. Jag välkomnar varmt ett hz-race!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:

Håller inte alls med din uppfattning. Har själv bytt 3 gånger innan jag fick en IPS som jag kunde leva med (sitter med ROG PG279Q). Det är inte heller perfekt och blöder på kanterna men inte så illa att jag ser det konstant i alla läge. Med mörk bakgrund så syns det ändå.
Apple skärmar har inte samma problem, varför? ju de har högre kvalitetskontroll. Visst har IPS sina begränsningar men det behöver inte vara så illa som det är. Att ta upp gamla problem har inget med detta att göra heller. Vi ska inte acceptera mer fel bara för det.

Kolla detta:
https://www.youtube.com/watch?v=mje_fmayu0k&index=19&list=WL

20 nya skärmar där hälften är riktigt usla. Och kan tycka bara 20% kan vara acceptabla.

ps. Vill köpa en till IPS men har ont i magen för jag behöver gå genom samma jäkla process igen och säkert byta ett par gånger

Permalänk
Medlem

@reza666: Tro mig när jag säger att jag är perfektionist och kan hitta fel på de felfriaste av produkter, och jag säger inte att man ska acceptera defekta produkter heller, men hur stor betydelse har det att skärmen har lite BLB? Man kan hitta tekniska eller tillverkningsrelaterade defekter på de flesta skärmar, men hur mycket stör de normalt användande?

Jag har en PG279Q själv, och det finns ingen konkurrerande produkt som erbjuder motsvarande funktioner som den har. Alltså kan jag personligen välja på den eller ingen skärm alls. Jag köpte min vid release. Om man tar kort med mobilkamera på en svart bakgrund så förefaller den ha massa ljusläckage från bakgrundsbelysningen, men det syns överhuvudtaget inte i verkligheten och då kan du ta med i beräkningen att jag har svart skrivbordsbakgrund i Windows och spelar spel med mörka miljöer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av reza666:

Hur kan den vara "UTMÄRKT" om det är "ranglig"! Helt ofattbart att en skärm i den prisklassen ska gunga när man går förbi. Samma sak med armen som hänger....

Sen om den har samma problem med ljusblödning som alla andra premiumskärmar så är det katastrof.

Vi funderade en stund över om den endast vore värd "bra" som omdöme. Vi tyckte inte det när det endast är ett sämre stativ som skiljer AOC:s skärm från Asus och Acers skärm. Stativproblemet är kanske inte uppenbart för alla användare och det går dessutom att övervinna med VESA-fäste.

Hade det däremot saknats VESA-fäste och stativet vore både rangligt och dessutom sakna justering? Likt Acer XG270HU? Ja, då hade det funnits god anledning att dra ned omdömet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@reza666: Tro mig när jag säger att jag är perfektionist och kan hitta fel på de felfriaste av produkter, och jag säger inte att man ska acceptera defekta produkter heller, men hur stor betydelse har det att skärmen har lite BLB? Man kan hitta tekniska eller tillverkningsrelaterade defekter på de flesta skärmar, men hur mycket stör de normalt användande?

Jag har en PG279Q själv, och det finns ingen konkurrerande produkt som erbjuder motsvarande funktioner som den har. Alltså kan jag personligen välja på den eller ingen skärm alls. Jag köpte min vid release. Om man tar kort med mobilkamera på en svart bakgrund så förefaller den ha massa ljusläckage från bakgrundsbelysningen, men det syns överhuvudtaget inte i verkligheten och då kan du ta med i beräkningen att jag har svart skrivbordsbakgrund i Windows och spelar spel med mörka miljöer.

Såg du ens filmen? Det är knappast "lite BLB". På mina som jag bytte så var det ruskigt störigt eftersom det kändes som att man lyste med en glödlampa på sidan av skärmen. Det är precis vad videon påvisar och det på 20 helt nya skärmar.
Jag är själv perfektionist och kan hitta fel på det mesta men här handlar det om grova kvalitetsproblem.

Skrivet av Laxpudding:

Vi funderade en stund över om den endast vore värd "bra" som omdöme. Vi tyckte inte det när det endast är ett sämre stativ som skiljer AOC:s skärm från Asus och Acers skärm. Stativproblemet är kanske inte uppenbart för alla användare och det går dessutom att övervinna med VESA-fäste.

Hade det däremot saknats VESA-fäste och stativet vore både rangligt och dessutom sakna justering? Likt Acer XG270HU? Ja, då hade det funnits god anledning att dra ned omdömet.

Från reviewn så kändes problemet som väldigt uppenbart. Stod att det typ gungar när man går förbi så lite därför jag skrev som jag gjorde. VESA fäste är inget alternativ för de flesta gissar jag. Själv har jag aldrig använt en och tycker inte man ska behöva på en så pass dyr skärm.
Alla har sitt sätt och tänka och sätta betyg men för mig har helheten stort betydelse. Jag betalar hellre 500-1000kr mer och köper Asus/Acer nu när jag vet att det sitter stabilare på mitt bord. Det är bra att ni nämner det.
En anledning till att jag inte gillar höga betyg är också att företag åtgärdar inte sina fel när de får höga betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Såg du ens filmen? Det är knappast "lite BLB". På mina som jag bytte så var det ruskigt störigt eftersom det kändes som att man lyste med en glödlampa på sidan av skärmen. Det är precis vad videon påvisar och det på 20 helt nya skärmar.
Jag är själv perfektionist och kan hitta fel på det mesta men här handlar det om grova kvalitetsproblem.

https://youtu.be/mje_fmayu0k?list=WL&t=190

Kolla vad han pratar om 03:10-03:47. Här är förresten min skärm:

Det här går inte att se när man använder skärmen normalt, och det uppstår dessutom någon polariseringseffekt i kameralinsen som starkt överdriver fenomenet i förhållande till hur det ser ut i verkligheten. På max ljusstyrka så kan man se att bakgrunden i Windows är lite ljusare uppe i högra hörnet, men då behöver man å andra sidan solbrillor på sig om man ska sitta och glo på skärmen. Framförallt så finns det som sagt ingen bättre monitor på marknaden.

Jag tycker det är trist om någon i oförstånd har köpt en monitor över sin budget, för att sedan få sina drömmar om den perfekta monitorn krossade av vetskapen att backlight bleed existerar på deras panel. Jag har fortfarande inte sett några PG279Q som ser mycket värre ut än min, och det på bilden ovan är i praktiken osynligt (har 1,2 på båda ögon/inga andra synfel) så länge man har videosignal och inte kör på brightness-inställningen Atombomb...

Den som vill slippa "problemen" helt gör nog klokt i att välja en annan paneltyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

https://youtu.be/mje_fmayu0k?list=WL&t=190

Kolla vad han pratar om 03:10-03:47. Här är förresten min skärm:
http://i.imgur.com/8c6B66X.jpg
Det här går inte att se när man använder skärmen normalt, och det uppstår dessutom någon polariseringseffekt i kameralinsen som starkt överdriver fenomenet i förhållande till hur det ser ut i verkligheten. På max ljusstyrka så kan man se att bakgrunden i Windows är lite ljusare uppe i högra hörnet, men då behöver man å andra sidan solbrillor på sig om man ska sitta och glo på skärmen. Framförallt så finns det som sagt ingen bättre monitor på marknaden.

Jag tycker det är trist om någon i oförstånd har köpt en monitor över sin budget, för att sedan få sina drömmar om den perfekta monitorn krossade av vetskapen att backlight bleed existerar på deras panel. Jag har fortfarande inte sett några PG279Q som ser mycket värre ut än min, och det på bilden ovan är i praktiken osynligt (har 1,2 på båda ögon/inga andra synfel) så länge man har videosignal och inte kör på brightness-inställningen Atombomb...

Den som vill slippa "problemen" helt gör nog klokt i att välja en annan paneltyp.

Denna påminner väldig mycket om min egen, det finns värre kan jag lova. I många spel där bakgrunden är mörkt som i tombraider och doom var det irriterande innan men jag tänker inte på det på mycket nu.
De skärmar jag lämnade tillbaka var värre.
Detta handlar om kvalitet kontroll, alla Apple skärmar i princip är bättre, även nya LG verkar ha bra kvalité men det är lite tidigt att säga, kolla detta
https://youtu.be/tKNp72gju6U
Problemet att LG skärmen laddar inte så bra till spel.
Tyvärr är inte TN skärmar ett alternativ heller. Färgerna är usla. Det enda rätta är om alla ställer högre krav och inte bara nöjer sig. Men visst idag finns det ingen annan skärm är välja vad jag vet heller.

Skickades från m.sweclockers.com