VR-headset utses till Årets julklapp 2016

Permalänk
Melding Plague

VR-headset utses till Årets julklapp 2016

För 29 året i rad utser HUI Research Årets julklapp, där fjolårets robotdammsugare följs upp av inget mindre än headset för virtuell verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En ganska dyr julklapp...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

vem fan köper julklapp för 5500kr ? ...inte jag i.a.f

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell:
Jag tror att folk kommer köpa någon billig sak till telefonen och tycka det är värdelöst

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Är folk på sweclockers så insnöade att de tror att VR = Vive och Oculus? De menar såklart en sån här typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3739337

Permalänk
Medlem

@infigo: Ja att folk köper "cardbox" varianter och tror dom ska få en VR upplevelse lär nog blir rätt besvikna.

On Topic: Årets julklapp med dom priserna?! Knappast! LoL

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det håller jag inte alls med om !!

.. Skulle mer säga på PowerBank / portabelt batteri för laddning utav plattor och smartphones etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

@infigo: Ja att folk köper "cardbox" varianter och tror dom ska få en VR upplevelse lär nog blir rätt besvikna.

On Topic: Årets julklapp med dom priserna?! Knappast! LoL

håller med dig och scenariot ...Här älsklig det är årets julklapp skulle nog inte gå hem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

hoppas innerligt att dom inte menar vr headsets som är för mobiler, utan för mer spelliknande saker som tex ps4:as headset eller vive/oculus.
men då är det på samma gång rätt stört. julklappen känns lika värdelös som "råsaftsblandaren" härom året. hur många köpte den liksom? i detta fallet gäller det istället att julklappen är så brutalt dyr att en halv lön går åt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr några år kvar och helt ärligt har jag blivit mer pessimistisk efter att ha haft vr i snart ett år. Det har knappt kommit något riktigt nytt under den tiden och är man inte gamer så finns knappt inget annat än enstaka sevärda 360 videos.

För så kallat vanligt folk finns det inget i dagsläget egentligen, möjligtvis att se på film och roa sig med streetview.

Får de upp upplösningen rejält till nästa generation så kan man tänka sig att ganska många kan vilja ha det som skärmersättning, flera skärmar i virtuell miljö går idag men upplösningen är usel.

Lyckas de få igång 360 konsument kameror med 3d och vettig kvalité eller lightfield/photogrammetry så kan det vara ytterligare en anledning för vanligt folk att skaffa vr.

Det dröjer nog tyvärr minst 2-3 år till innan det blir annat än early adopter. Därmed inte sagt att det är värdelöst, men för vanligt folk, knappast.

Permalänk
Avstängd

Tomten kommer bara till de rika barnen..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Känns som så många andra här inne skriver, att det kommer att döda marknaden lite när alla kommer att köpa cardboard box eller liknande. Sedan är säger den "vanliga" konsumenten -vilket skit, aldrig mer. Så blir det en mera nishad marknad och priserna kommer hållas höga för att det inte finns någon stor efterfrågan.

Man får väl hoppas att Svenska folket är smartare än vad jag har skrivit ovanför

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

"Årets julklapp" är ju en årlig säljkampanj.
Varför inte fråga VW-återförsäljare vilken bilmodell som kommer vara mest sålda bilen i Februari istället?

Tycker inte att Årets Julklapp har så stort nyhetsvärde egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

VR Headset? Vad är det för fattigmansfasoner? Alla vet ju att årets julklapp är en egen lyxjakt med hamnplats i medelhavet.

Att årets julklapp skulle kosta under 100.000 är verkligen inget som branchen kan ställa sig bakom.

Permalänk
Medlem

jag tror mer på sådanna för folk med smartphones som årets julklapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En ganska dyr julklapp...

PlattTV 2004 (eller där omkring) var ju också en rätt saftig prislapp

Permalänk
Avstängd

"Årets julklapp" har ju varit platt-tv tidigare år och dem var då fan dyrare.

Och sedan så, vad baseras ens årets julklapp på?

- Vad folk uppskattar mest?

- Vad folk köper mest?

- Vad folk vill ha mest?

Alltså tidigare har de ju varit "kokboken" och där tror jag snarare att de handlar om vad som sålde mest. Tror knappast dessa VR headset kommer att köpas av majoriteten.

Här på sweclockers är årets julklapp en 27tums gaming skärm, 4k tv. Ett 1080. Vad annars diskuteras så friskt på forumen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

"Årets julklapp" har ju varit platt-tv tidigare år och dem var då fan dyrare.

Och sedan så, vad baseras ens årets julklapp på?

- Vad folk uppskattar mest?

- Vad folk köper mest?

- Vad folk vill ha mest?

Alltså tidigare har de ju varit "kokboken" och där tror jag snarare att de handlar om vad som sålde mest. Tror knappast dessa VR headset kommer att köpas av majoriteten.

Här på sweclockers är årets julklapp en 27tums gaming skärm, 4k tv. Ett 1080. Vad annars diskuteras så friskt på forumen?

Om du läser i artikeln står det följande:

Citat:

För att erhålla titeln Årets julklapp måste en produkt uppfylla åtminstone en av tre kriterier, varav virtuell verklighet uppfyller samtliga:

  • Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.

  • Produkten skall representera den tid vi lever i.

  • Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

1080 som årets julklapp? Världen är större än sweclockers

Permalänk
Avstängd

@PlogarN97:

Som jag skrev (Här på sweclockers) Övriga världen hör inte till Sweclockers.

Läs det jag skriver :)?

Men ja jag läste inte artikeln så noga.

Permalänk

HUI och gemene mans bild av VR är dessvärre inte densamma som för de flesta av oss här. Det är inte Oculus och HTC Vive, utan det billigt skräp som håller en telefon framför ögonen. Eller liknande.

VR är ju i teorin inte hårdvaran, utan det man upplever. Det är hårdvaran som gör VR upplevelsen möjlig.

Det är just det som är det stora problemet med "VR"; Dimman kring produkterna och dess skillnader är alldeles för tjock, och de allra flesta ser VR som det där man fick tillsammans med Happy Meal på McDonalds. Definitionen är helt enkelt alldeles för luddig och tillämpningarna "för många". Där i dagens samhälle den billiga och lätttillgängliga (förstås) blir den allmänt vedertagna.

Frågan är bara om det hjälper eller stjälper utvecklingen och gemene mans inställning till VR...

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Använder folk fortfarande sina robotdammsugare och är nöjda? De exemplar jag sett hemma hos kompisar har alla varit rena skämt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Tycker de ofta gissar fel på årets julklapp när man ser tidigare år. Jag vet inte någon som skulle vilja ha VR-headset i julklapp och de flesta inklusive mig fattar nog inte alls vad man ska ha dem till. Nej det blir en flopp!

Permalänk
Medlem

Jag röstar på den här som årets julklapp istället:

Synd bara att den är slutsåld eller inte kan levereras nästan överallt i Sverige. Nintendo strul. Finns på ebay och amazon om man verkligen vill ha en en dock. Fast priserna kan vara lite si och så.

Permalänk
Medlem

Årets julklapp, +5000kr. Jag minns när årets julklapp var en brödrost....

Permalänk
Medlem

Haha snarare årets skämt, inte ens om 10 år kommer VR vara en vanlig syn i var mans hem. Årets julklapp är utan tvekan NES Mini, folk kommer vara dom galna i att försöka få tag på en. Höga priser på tradera väntar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

På tal om VR så hoppas jag att det snart blir en standard att man får använda VR på flygplanet vid start, kanske man då klarar av sin fobi.

Hmm njaä tänker nog inte vara "ett sådant" barn som önskar sig ett VR headset. Hellre tar jag en god bok.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Ja varför inte. Mer VR till foket

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

PlattTV 2004 (eller där omkring) var ju också en rätt saftig prislapp

Och int fick jag nån plattTv då

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har redan några i fritids på skolan...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Inte vilken VR som helst... det är Oculus Rift DK1 som avses!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."