Bytte från luft till aio men det vart sämre?

Permalänk
Medlem

@DreinLifeOfYou: Som andra och du själv konstaterat, är en 120mm AIO inte överlägsen en ordentlig tornkylare, det är hela saken.

Ta t.ex. KitGurus test:

Jämför med en "riktig" 240 AIO (Guru3D EK 240):

Som du ser klår den även Noctuas tornkylare, och låter dessutom mindre.

Med en bra AIO kommer man ju nära custom loop-resultat både ljud- och temperaturmässigt, men det kostar ju mer. Det lönar sig att läsa på

Permalänk
Skrivet av Edge1:

@DreinLifeOfYou: Som andra och du själv konstaterat, är en 120mm AIO inte överlägsen en ordentlig tornkylare, det är hela saken.

Ta t.ex. KitGurus test:
http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2016/09/xcomparison-OC-data.png.pagespeed.ic.i3a_wfXYXp.webp

Jämför med en "riktig" 240 AIO (Guru3D EK 240):
http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=18442&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1
Som du ser klår den även Noctuas tornkylare, och låter dessutom mindre.

Med en bra AIO kommer man ju nära custom loop-resultat både ljud- och temperaturmässigt, men det kostar ju mer. Det lönar sig att läsa på

jo, så är det väll. bara att bita i det sura äpplet.

Är det ingen som kan förklara varför cpun blir 50-55 grader i aida64 men 80 i intel burn test?

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

har inget pumpljud vad jag hör iaf. men fläkten är ju rena mardrömmen på 50-100% men vid idle är den tystare än noctuan.

Blir nog en custom loop i framtiden. blir nog aldrig aio igen efter detta...

köpte en bundle H70 + Corsairs egna SP120 fläktar "silent edition" så pumpljudet överröstade allt, detta var dock tidigt 2012 och pumparna har väl blivit bättre sen dess får man hoppas

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Är det ingen som kan förklara varför cpun blir 50-55 grader i aida64 men 80 i intel burn test?

Den enkla förklaringen som du säkert kan räkna ut själv är olika sorters belastning som ber chippet suga olika volt och dra fler watt energi som i sin tur utvecklar mer värme. Det finns olika delar av en CPU att jävlas med, utan att ha läst på i detalj om testens instruktioner så är det rimligt att gissa att Intels test petar på fler grejer samtidigt än Aida gör och orsakar processorn att förbruka mer energi. Prime95 är också en sån som trots att det står samma belastning på alla kärnor som Aida64 ändå tenderar på att dra iväg lite mer i värmen.

Personligen tycker jag att du ska skita i stresstester helt och hållet om du bara är ute efter temperaturinfo ändå, för det du kommer göra med datorn sätter väl inte 100% på alla kärnor konstant i flera minuter? Eller är det mycket 3D-rendering med raytracing och/eller videogrejer som ska göras? Prova med grejerna du ska ha den till istället.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Den enkla förklaringen som du säkert kan räkna ut själv är olika sorters belastning som ber chippet suga olika volt och dra fler watt energi som i sin tur utvecklar mer värme. Det finns olika delar av en CPU att jävlas med, utan att ha läst på i detalj om testens instruktioner så är det rimligt att gissa att Intels test petar på fler grejer samtidigt än Aida gör och orsakar processorn att förbruka mer energi. Prime95 är också en sån som trots att det står samma belastning på alla kärnor som Aida64 ändå tenderar på att dra iväg lite mer i värmen.

Personligen tycker jag att du ska skita i stresstester helt och hållet om du bara är ute efter temperaturinfo ändå, för det du kommer göra med datorn sätter väl inte 100% på alla kärnor konstant i flera minuter? Eller är det mycket 3D-rendering med raytracing och/eller videogrejer som ska göras? Prova med grejerna du ska ha den till istället.

nej nej, är bara spelande så inge problem så sätt.
får runt 50-55 grader på bf1 och det är väll det mest krävande spelet jag har

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

nej nej, är bara spelande så inge problem så sätt.
får runt 50-55 grader på bf1 och det är väll det mest krävande spelet jag har

Dåså, då har du ungefär 25 grader kvar före du bör börja störa dig på det!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Dåså, då har du ungefär 25 grader kvar före du bör börja störa dig på det!

haha sant

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Monterade en Captain 120 igår på min 4690K @ 4.0 GHz. Den har varit knäpptyst och jag har inte kommit upp i över 60-ish grader när jag spelar R6: Siege, Watch Dogs 2, Killing Floor 2 eller Doom.

Pumpen är tyst för mig, hörs inte alls över min mekaniska hårddisk (som enligt mig låter alldeles för mycket). Både pump och fläkt är kopplade till en Phanteks fläktkontroller så pump, radiatorfläkt och de 6 resterande chassifläktarna går alla via CPU temp. Är helnöjd än så länge, hoppas bara att produkten håller i mer än nåt år eller så!

Permalänk
Medlem

Tror du custom loop är mycket bättre än AIO ?
En kraken X61 är i princip lika bra som en customloop.
Har testat x61 mot NH-D15 , körde alla tester med fläktarna från noctuan.
Test två x61 mot customloop 420 monsta D5 CPU block EK , fläktar noctuas 2000rpm
Det var större skillnad mellan NH-D15 och X61

Tror inte dina skillnader på temp beror på mängd pasta , däremot kanske monteringen
Personligt så är väl noctuas system idiot säkert , kan vara lite kinkigare att få en AIO perfekt eller för den delen ett customblock.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Har dragit skruvarna i bott? är det fel? Är som nån fjäder på skruvarna

Fjädrarna står för monteringstrycket. Skruvarna ska vara i botten, utan att fjädrarna är helt hoptryckta, om det alls är möjligt.

Skrivet av DreinLifeOfYou:

Är det ingen som kan förklara varför cpun blir 50-55 grader i aida64 men 80 i intel burn test?

För att AIDA inte belastar CPU'n fullt ut.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.