Permalänk

Minecraft Animationer?

Någon som vet något om hur man gör? Eller har någon video på hur man gör? Använder Blender. Har sett lite på Youtube på hur man gör men när jag ska försöka komma närmare själva karaktären flyger bara "kameran" runt. Alltså den går lite för snabbt kan inte riktigt komma till rätt plats. Men jag undrar om någon har något kunskap i detta och kan hjälpa kanske.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du behöver formulera din fråga lite tydligare, alltså beskriv vad det är du försöker göra.
Till exempel:
Försöker du åstadkomma någonting som ska interagera med själva spelet minecraft på något vis som en slags mod?
Eller är det kanske bara en vanlig förrenderad 3D animation som du vill göra i Blender med modeller osv ifrån Minecraft?

Permalänk

@flexm: Oj glömde ställa själva frågan hehe. Okej jag undrar liksom hur man gör att minecraft gubben har ett svärd eller båge springer runt lite och typ dödar andra karaktärer sen kommer namnet upp.

Permalänk

@flexm: Sedan en till fråga tror du att ett gtx 770 och i7 4790k räcker för att kunna göra en lite animation?

Permalänk
Medlem

@SoftArrow:
Det låter som att du vill göra en vanlig förrenderad animation med hjälp av blender alltså?
Det låter också som att du har lyckats importera minecraft modeller in till blender?

Om så är fallet så bör du nog leta upp några vanliga nybörjartutorials för blender för hur du sätter upp hierarkier av objekt, sätter ut keyframes på objekt och kameror, samt något för basic ljussättning och renderingsinställningar.

Har ingen koll på Blender själv, men du kan antagligen börja med att kolla intro-videosarna till animation och rendering här, för att få något slags grundläggande förståelse för vilka prylar du behöver läsa mera om:
https://cgcookie.com/flow/introduction-to-blender/

Och var inte orolig över datorn, något förrenderat i Minecraftstil skulle du kunna göra på en 15år gammal dator, i sådana simpla scener handlar datorkraften mest om hur länge du behöver vänta på att renderingen ska bli klar, prestandan för själva skapandet bör inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoftArrow:

@flexm: Oj glömde ställa själva frågan hehe. Okej jag undrar liksom hur man gör att minecraft gubben har ett svärd eller båge springer runt lite och typ dödar andra karaktärer sen kommer namnet upp.

Kan ju även nämna att det oftast inte finns specifika guider för att göra just saker som detta utan det är helt enkelt att söka sig till guider för att animera i just Blender nu då.
Beroende på hur du vill ha det så får du även räkna på att det kan ta allt från några dagar till flera veckor att lära sig nog mycket för att göra det du vill.
Det är tyvärr inget man gör på en kvart med kopp kaffe i handen. Om man nu inte redan var animerings expert så klart.
Men för oss som måste lära oss från grunden så är det bara börja studera! Men det är otroligt roliga att Animera och leka med blender.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

@Elghinnarisa: Okej! Men vet du något om blender? För isf skulle jag behöva lite hjälp med en annan sak

Permalänk

@flexm: Okej tack!