Permalänk
Medlem

Amd uppgradering

Hej!
Jag hade tänkt att uppgradera datorn(främst för bf1) för att min är ganska gammal (qore2quad q6600) och har kollat på amd eftersom att jag ligger på bägrensad budget.
Har kollat på amd fx 6350 och fx 8300, vilken kommer att prestera bäst i främst bf1, men kommer att användas till cs och overwatch också.
Sen så hade jag kollat på moderkort med am3+ sockel så klart, budget ca 800 kr på moderkort.
Minnen behöver jag 2x4 GB, några tips?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Rekordmedlem

Personligen så väntar jag på Zen, om du inte måste handla just nu så kan det nog vara vettigt att vänta nån månad till för dels så kommer Zen men priserna lär gå ner på alla dagens modeller också när den släpps, måste du förresten byta minne, har du inte ddr3 minnen redan om du ändå väljer en am3 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Personligen så väntar jag på Zen, om du inte måste handla just nu så kan det nog vara vettigt att vänta nån månad till för dels så kommer Zen men priserna lär gå ner på alla dagens modeller också när den släpps, måste du förresten byta minne, har du inte ddr3 minnen redan om du ändå väljer en am3 ?

Nej, jag har qore 2 quad CPU med ddr2, vad kommer zen kosta ifall dom sagt något vet ingenting om den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Givet de spel du listar och givet budget har jag svårt att se något som passar bättre än i3-6100 (ca 1200:-), 8 GB DDR4-2666 (500-650:-) och ett moderkort som stödjer DDR4-2666 (från 900:-).

Orsaken till att betala för DDR4-2666 är att just i3-6100 ser en signifikant boost i spel i att gå från DDR4-2133.

I CS och Overwatch kommer i3-6100 vara väsentligt snabbare än någon idag existerande AMD CPU. Var osäker på BF1, men här säger man

"The budget build is the only system that might need some tweaking, and upgrading the CPU to a i5-6400, Core i5-6500, or better might be good. But until you get to higher-end graphics cards the Core i3-6100 shouldn't be a serious bottleneck."

Finns drivor med YouTube-videos där man kör i3-6100 med alla möjliga kort i BF1, ser ut som >60 FPS inte ska vara några problem i alla fall (förutsatt att du har en stark nog GPU).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Oberoende av vad zen kommer kosta så blir det nog mer prestanda/krona

Permalänk
Medlem

Läste precis det här om zen:
http://www.pcadvisor.co.uk/new-product/pc-components/amd-zen-processor-release-date-price-specs-features-3643552/
Där stod det lite om priser
FX-Zen Quad Core: £80 inc VAT
FX-Zen Six Core: £120 inc VAT
FX-Zen Eight Core: £180 inc VAT
APU-Zen Quad Core: £100 inc VAT
Så en quad core kommer ju kanske att kosta ca 1200kr här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet de spel du listar och givet budget har jag svårt att se något som passar bättre än i3-6100 (ca 1200:-), 8 GB DDR4-2666 (500-650:-) och ett moderkort som stödjer DDR4-2666 (från 900:-).

Orsaken till att betala för DDR4-2666 är att just i3-6100 ser en signifikant boost i spel i att gå från DDR4-2133.

I CS och Overwatch kommer i3-6100 vara väsentligt snabbare än någon idag existerande AMD CPU. Var osäker på BF1, men här säger man

"The budget build is the only system that might need some tweaking, and upgrading the CPU to a i5-6400, Core i5-6500, or better might be good. But until you get to higher-end graphics cards the Core i3-6100 shouldn't be a serious bottleneck."

Finns drivor med YouTube-videos där man kör i3-6100 med alla möjliga kort i BF1, ser ut som >60 FPS inte ska vara några problem i alla fall (förutsatt att du har en stark nog GPU).

Den GPU jag sitter på nu är ett GTx 560
Men i3-6100 har bara 2 kärnor funkar det fortfarande bra då?

Permalänk
Medlem

annars kan man köpa en i5 750 beganglad och köpa moderkort, men var kan man hitta moderkort till socket 1156?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 76FELIX:

Den GPU jag sitter på nu är ett GTx 560
Men i3-6100 har bara 2 kärnor funkar det fortfarande bra då?

Modeller med två kärnor utan HyperThreading (HT), t.ex. Celeron, har problem med vissa moderna spel. i3 har två kärnor med HT och det löser problem.

Tittar du på de resultat som DigitalFoundary fick, och där kör man med överklockad Titan X i 1920x1080 vilket lägger mycket tryck på CPU, så är det inte speciellt stor skillnad mellan i5 6600k och i3 6100 med DDR4-2666 i de flesta spel.

Jämfört med FX-6300 så är i3 6100 med DDR4-2666 konsekvent snabbare

En variant är att lägga på 200:- till en i3-6300. Detta främst för att få mer CPU-cache, vissa spel verkar gilla en större CPU-cache.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

I morgon offentliggörs mer information om Zen. Troligtvis kommer Zen leverera ordentligt mycket mer prestanda och prestanda per krona än dagens processorer från AMD. Dessutom kommer det leda till prispress så oavsett vad man köper så kommer man nog kunna få mer prestanda för pengarna.

Med tanke på hur mycket bättre det antagligen ser ut inom inte allt för många veckor så skulle jag säga att det är det dummaste tillfället att köpa nytt AMD-system sedan veckorna innan Phenom II släpptes.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: när kommer den att släppas?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aleshi:

I morgon offentliggörs mer information om Zen. Troligtvis kommer Zen leverera ordentligt mycket mer prestanda och prestanda per krona än dagens processorer från AMD. Dessutom kommer det leda till prispress så oavsett vad man köper så kommer man nog kunna få mer prestanda för pengarna.

Med tanke på hur mycket bättre det antagligen ser ut inom inte allt för många veckor så skulle jag säga att det är det dummaste tillfället att köpa nytt AMD-system sedan veckorna innan Phenom II släpptes.

Det är nog inte heller smart att köpa Intel för om AMD lyckas så kommer Intel att behöva svara på konkurrensen genom att sänka priset eller öka prestandan för samma pris, så i år ska man nog inte köpa cpu/moderkort till jul om man inte har ett absolut tvingande behov av delarna "just nu"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: ok, väntar tills imorgon och ser hur zen kommer att bli

Permalänk
Datavetare

Angående i3-6300 och BF1, detta är med GTX 1080 så med 480/1060 lär det inte finns någon skillnad överhuvudtaget mellan i3-6300 och snabbare CPUer. i3-6300 presterar faktiskt bättre än i5-6400 i lägsta FPS och den klarar hålla 0,1 % percentil en bra bit över 60 FPS (något som inte är möjligt med 480/1060 med samma inställningar, då p.g.a. GPU-begränsing inte CPU-begränsning).

Och visst ska du vänta till efter morgondagens event, men som jag förstår det är det toppmodellerna av Zen som först når marknaden (och dessa kommer först efter nyår) så lär knappast vara något som presenteras imorgon som prismässigt ligger i prisnivå med i3-6100/6300.

Å andra sidan dyker även Kaby Lake upp efter nyår, men vet inte om det också gäller i3 eller om det initialt är i5-7600K och i7-7700K.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående i3-6300 och BF1, detta är med GTX 1080 så med 480/1060 lär det inte finns någon skillnad överhuvudtaget mellan i3-6300 och snabbare CPUer. i3-6300 presterar faktiskt bättre än i5-6400 i lägsta FPS och den klarar hålla 0,1 % percentil en bra bit över 60 FPS (något som inte är möjligt med 480/1060 med samma inställningar, då p.g.a. GPU-begränsing inte CPU-begränsning).
http://media.gamersnexus.net/images/media/2016/game-bench/battlefield/cpu/bf1-cpu-benchmark-dx11.png

Och visst ska du vänta till efter morgondagens event, men som jag förstår det är det toppmodellerna av Zen som först når marknaden (och dessa kommer först efter nyår) så lär knappast vara något som presenteras imorgon som prismässigt ligger i prisnivå med i3-6100/6300.

Å andra sidan dyker även Kaby Lake upp efter nyår, men vet inte om det också gäller i3 eller om det initialt är i5-7600K och i7-7700K.

Hur är 5930K så mycket snabbare i bottendraget än 6700K som är 500MHz snabbare i både bas och boost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående i3-6300 och BF1, detta är med GTX 1080 så med 480/1060 lär det inte finns någon skillnad överhuvudtaget mellan i3-6300 och snabbare CPUer. i3-6300 presterar faktiskt bättre än i5-6400 i lägsta FPS och den klarar hålla 0,1 % percentil en bra bit över 60 FPS (något som inte är möjligt med 480/1060 med samma inställningar, då p.g.a. GPU-begränsing inte CPU-begränsning).
http://media.gamersnexus.net/images/media/2016/game-bench/battlefield/cpu/bf1-cpu-benchmark-dx11.png

Och visst ska du vänta till efter morgondagens event, men som jag förstår det är det toppmodellerna av Zen som först når marknaden (och dessa kommer först efter nyår) så lär knappast vara något som presenteras imorgon som prismässigt ligger i prisnivå med i3-6100/6300.

Å andra sidan dyker även Kaby Lake upp efter nyår, men vet inte om det också gäller i3 eller om det initialt är i5-7600K och i7-7700K.

Har kollat på quadcoren med hyperfreeding som dom säger skall kosta ca 80 pund

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Hur är 5930K så mycket snabbare i bottendraget än 6700K som är 500MHz snabbare i både bas och boost?

Mycket snabbare var att ta i, sedan skiljer det i praktiken max 300 MHz då 5930K ha en boost-bin även när alla kärnor jobbar 100 % medan 6700K bara har 4,2 GHz boost när en kärna jobbar.

Så ett exempel utav alla spel som existerar där 6700K är 10 % långsammare. Och orsaken kan lika gärna vara att 5930K har nästan dubbelt så mycket L3 som att den har 6 kärnor. En stor orsak till att jag valde 5775C var att den presterade bättre just i lägsta FPS i något test jag såg och hoppades att det var allmängiltigt (vilket det tyvärr inte verkar vara, men låg TDP är fortfarande trevligt).

D.v.s. det går (nästan) alltid att hitta något resultat som visar något specifikt, men vad som gäller i >90 % av fallen är ändå det mest relevanta. Stör man sig på att det finns ett fall med "fel" resultat så lär i7 7700K matcha 5930K även i BF1

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@76FELIX:
Tycker du ska som flera andra här vänta tills imorgon då amd har sitt event "horizon". Kanske får vi reda på lite info om amd vega också.
Då ska dom iaf ge en preview av zen och får antagligen reda på mer information om release, pris o lite prestandasiffror om vi har tur. Det är kl 22:00.

Ska du köpa nytt nu så är nog det bästa som yoshman säger en i3.
Annars är det o köpa nån begagnad i3 i5 i7 eller amd 8350 beroende på pris o budget.

Hur mycket har du tänkt o lägga ut?
Ska du ha kvar ditt gtx 560?
Sitter du på 60hz eller snabbare skärm?
Vill du få ut mer fps så du får nytta av snabbare skärm om du nu har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Mycket snabbare var att ta i, sedan skiljer det i praktiken max 300 MHz då 5930K ha en boost-bin även när alla kärnor jobbar 100 % medan 6700K bara har 4,2 GHz boost när en kärna jobbar.

Så ett exempel utav alla spel som existerar där 6700K är 10 % långsammare. Och orsaken kan lika gärna vara att 5930K har nästan dubbelt så mycket L3 som att den har 6 kärnor. En stor orsak till att jag valde 5775C var att den presterade bättre just i lägsta FPS i något test jag såg och hoppades att det var allmängiltigt (vilket det tyvärr inte verkar vara, men låg TDP är fortfarande trevligt).

D.v.s. det går (nästan) alltid att hitta något resultat som visar något specifikt, men vad som gäller i >90 % av fallen är ändå det mest relevanta. Stör man sig på att det finns ett fall med "fel" resultat så lär i7 7700K matcha 5930K även i BF1

Typ ~12% högre prestanda vid ~7-12% lägre frekvens. Det är inte någon liten skillnad alls. Visst man kan peka på cache, men då borde det åtminstone vara någon positiv skillnad mellan 6700K utan HT och 6600K. 6700K blir ju snabbare först vid just HT. Så nä, köper inte cacheförklaringen. Definitivt inte är det tillräckligt för att prestandaökningar efter 4 kärnor för 99,9% av användarna.

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet: jag skall förmodligen ha kvar mitt 560 annars blir det typ 750ti elr 1050
Jag har 60hz skärm

Permalänk
Medlem

Jag missade horizon men för någon som såg det
Sa dom något om pris(Järna alla modeller av zen)?
Sa dom något om prestanda(också Hällström på alla)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Jag missade horizon men för någon som såg det
Sa dom något om pris(Järna alla modeller av zen)?
Sa dom något om prestanda(också Hällström på alla)?

Skickades från m.sweclockers.com

Räkna med att priserna på zen's 4-kärniga modeller med hyperthreading blir bra mycket lägre än dagens intelalternativ, aka 6700k. Zen kommer ligga efter i IPC (instruktioner per clockcykel, dvs en zen på 3,6 GHz är inte lika snabb som en skylake i samma frekvens).

Folk tror att RyZen kommer lägga sig runt 5000 kronorssträcket men det är mest spekulationer. De andra vet vi inte så mycket om. Zen är ungefär lika snabb som Broadwell om dom har samma frekvens, iaf när det gäller renderingar och laster där CPU'n kan förutse vad den ska göra i framtida klockcykler. Så mycket mer vet vi inte.

Vad du än gör, köp INTE en AM3-plattform nu! Det är rent vansinne då plattformen är helt hopplös efter en intelplattform. AM4 och zen kommer i nästa kvartal. Den lär lanseras i slutet av jan (vad jag hört) men jag tvivlar dock på att processorer finns i butik innan mitten av feb/slutet av feb eller början av mars med tanke på att AMD inte spikat specifikationerna på CPUerna än (så som boost clock). Dom har alltså inte börjat massproducerat dom än.

Så det kan ta tid. Måste du ha en dator innan det köp Intel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Bör jag vänta tills zen kommer eller köpa en intel på mellandagsrean eller köpa någon intel begangnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Bör jag vänta tills zen kommer eller köpa en intel på mellandagsrean eller köpa någon intel begangnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt upp till dig.
Hur du än gör så kommer du bli nöjd och i praktiken så kommer du antagligen inte märka någon skillnad.
Dock är det ju alltid så att man vill få ut så mycket prestanda som möjligt för sina spenderade pengar.

Vi vet fortfarande inte hur den presterar exakt då vi måste vänta på recensioner.
Intels priser lär väl inte direkt hända så mycket med om du ska köpa nytt.
Hittar du något prisvärt på marknaden så kan det vara värt o slå till.
Finner du hårdvara intressant o har lite tålamod så kan du ta o vänta på zen då den ska komma någon gång i början nu på nästa år.

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet: ok vet någon något om när, i början på nästa år kan vara 5 januari eller 3 mars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet de spel du listar och givet budget har jag svårt att se något som passar bättre än i3-6100 (ca 1200:-), 8 GB DDR4-2666 (500-650:-) och ett moderkort som stödjer DDR4-2666 (från 900:-).

Orsaken till att betala för DDR4-2666 är att just i3-6100 ser en signifikant boost i spel i att gå från DDR4-2133.

I CS och Overwatch kommer i3-6100 vara väsentligt snabbare än någon idag existerande AMD CPU. Var osäker på BF1, men här säger man

"The budget build is the only system that might need some tweaking, and upgrading the CPU to a i5-6400, Core i5-6500, or better might be good. But until you get to higher-end graphics cards the Core i3-6100 shouldn't be a serious bottleneck."

Finns drivor med YouTube-videos där man kör i3-6100 med alla möjliga kort i BF1, ser ut som >60 FPS inte ska vara några problem i alla fall (förutsatt att du har en stark nog GPU).

Du rekommenderade i3 6100, vad tror du om det här paketet

Permalänk
Medlem

Jag hittade det här på amazon.co.uk, är det något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 76FELIX:

Läste precis det här om zen:
http://www.pcadvisor.co.uk/new-product/pc-components/amd-zen-processor-release-date-price-specs-features-3643552/
Där stod det lite om priser
FX-Zen Quad Core: £80 inc VAT
FX-Zen Six Core: £120 inc VAT
FX-Zen Eight Core: £180 inc VAT
APU-Zen Quad Core: £100 inc VAT
Så en quad core kommer ju kanske att kosta ca 1200kr här

Jo, du har nog rätt i priset då VAT och allt ska räknas, och en liten vinst till försäljare och importör. Jag hoppas 8 core blir 3kkr dock.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd

Skulle säga i3 6100 är bättre val än fx 8300 trots multitråds prestandan är i3 bättre för FX serien är gamal och fasas ut till förmån till zen så kommer inte kunna uppgraderas och en 6100 med moderkort och minne blir billig att köpa med billigare moderkort och orginal kylningen är tyst och gör sitt jobb och dom är varandras motsatser där i3an är singeltrådstark FX multitrådstark med oc funktion

Men i spel spöar i3an FX men kanske inte med oc i allt men är bättre valet och bättre bang for the buck idag och modernare med uppgraderings möjligheter är billigare och ska man inte köra värre gpu än 1060/480 är dom ett väldigt bra val för och kan inte tala för bf1 personligen men doom 2016/fallout 4/assasins creed unity funkar fint och finns massor med videor för bf1 och i3an

Och jag har haft fler FX sen i5 4690k@4800 och nu i3 6100 och tycker FX varit bra cpu och värd att köra på om man har dom men är inte värt att köpa dom nya idag och 6100an är väldigt underskattad

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w