Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hade man inte sett bergen i bakgrunden så hade det kunnat vara fotat i akvariumet. Fina bilder iallafall.

Så de blev såpass bra? Härligt! Tack!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ett par från häromdagen.

_DSC5736 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC5752 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Medlem

Någon gång måste ju vara första gången. Bild 1) första gången jag fick riktigt bra fokus på en insekt, medan denne flög. Bild 2) första gången jag fick en bra bild på en rödhake och även första gången jag använde mig av en svartvit bakgrund, medan motivet är i färg. Var för övrigt tvungen att zooma in fullt (vanlig zoom och inte digital zoom), för att inte riskera att fågeln skulle flyga iväg. Därför är upplösningen dålig på den.

Flying insect by Erik Edgren, on Flickr

Ruddock / Robins / Redbreast by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jaguar XE

Spenderat en vecka med en Jaguar XE

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Brela - Croatien

170801-1431 by Daniel Cederberg, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1J0A0649 by mikael johansson, on Flickr

Permalänk
Medlem

@micke7406: Varför samma bild två gånger?

Jag har inte liknande rejäla kameror som många andra i den här tråden har, men det som blir av min lilla plutt, duger för att agera som en liten terapi för min ångest. Är dock väldigt avundsjuk på de som har ordentligare kameror. Väldigt synd att de bättre kostar över 7 000 kr, och sen objektiv på det priset!

Lillängen & Vänern by Erik Edgren, on Flickr

Lillängen & Vänern by Erik Edgren, on Flickr

Snail on the run by Erik Edgren, on Flickr

Vänern by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

@micke7406: Varför samma bild två gånger?

Måste blivit något fel för jag har bara lagt upp den en gång.
Men anmälde det till Swec så dom kan ta bort den.

Ps. Det är inte kameran som gör bilden utan fotografen.

Permalänk
Medlem

På temat "det är inte kameran som gör bilden":

Har gett mig in på ett litet projekt. Hittar fina vyer på Google Street View, tar screenshots och gör dem till bilder. Det är otroligt vilken grej street view är. Gör att man uppskattar internet, haha. Började bara igår, så mer kommer, men här är lite samples:

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Måste blivit något fel för jag har bara lagt upp den en gång.
Men anmälde det till Swec så dom kan ta bort den.

Ps. Det är inte kameran som gör bilden utan fotografen.

Jaha Ok.

Ja, det är fotografen som gör bilden, men min kamera tar inte med samma kvalité som med en DSLR-kamera. Kan slå vad om att en person med en DSLR-kamera kan ta liknande bilder som jag visade ovan, fast med (mycket) bättre kvalité.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Heaven Shall Burn

2017-08-07 by mikael johansson, on Flickr

Permalänk
Medlem

@Yamato: Kroatien är riktigt fint. Men Jag hade nog tagit bort simmarna samt bojarna på bilen faktiskt.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Morups Tånge, Falkenberg

Permalänk
Medlem

Blev ett par keepers efter man tagit sig fram i besvärlig terräng.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Lite dåligt drag här! Är ni inte ute och fotar i sommaren?

Gav mig på lite nattfoto:

Permalänk
Medlem

Var på en liten utflykt med barnen idag och tryckte iaf på avtryckaren ett par gånger.

_DSC5778 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC5761 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Medlem

Lyckades använda min gamla mobilkamera till att få några bilder på kvällens fantastiska måne!

Permalänk
Medlem

Dessa är tagna i Mexiko för ett par veckor sedan med min Htc U11. Tycker det blir helt okej bilder för att vara med mobilen!

Solnedgång på Isla Holbox

Fina vatten utanför ön Cozumel

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Var på en liten utflykt med barnen idag och tryckte iaf på avtryckaren ett par gånger.

coolt! var är det någonstans? Inte Trollhättan

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Getporträtt

Bocks Goat by Daniel Cederberg, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att fota sånt här på flygresor

Soft clouds by Daniel Cederberg, on Flickr

Cloudscape Marshmallows by Daniel Cederberg, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

jädrans vad du dragit upp clarity / sharpness ;e

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

jädrans vad du dragit upp clarity / sharpness ;e

Flickr's tillämpning vid nedskalning.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

1J0A0801 by mikael johansson, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Flickr's tillämpning vid nedskalning.

Really? Aldrig märkt av det faktiskt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@solomon: Under mina 10 år jag fotograferat med DSLR så har skärpa/överskärpning alltid varit ett föremål för diskussion. Jag har dragit drygt 10+ i värde på kontrast samt klarhet. Nivåkurvan är justerad för mycket kontrast också. Sedan har det justerats en del av det ljusa/vita i bilden, relativt hårt. Vid export, via lightroom, har jag applicerad skärpa för skärm.
Avsikten med fotografierna var att få dom väldigt kontrastrika med kraftig underexponering.

Ser kalasbra ut i originalexporterad fil. Skalar man ner en redan mycket skarp bild så får du det överskärpta utseendet. En del gånger påverkas det mer eller mindre beroende på motiv/efterbehandling. Så jag förstår att du reagerat på utseendet.

Innan jag gick till fullformat så var jag ganska brutal med just uppskärpning. Men har anpassat mig hyffsat. Förr använde jag dessutom ett macroskript i Photoshop för skärpa. Men eftersom någon annan gjort det scriptet och det var för aggressivt har jag helt enkelt slutat. Även om man lätt kan välja skärpenivån med lagertransparens. Jag kanske är lite lat... och blev ännu latare när Lightroom kom

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

coolt! var är det någonstans? Inte Trollhättan

Jag vet inte om du frågade för att du verkligen undrade eller för att det var så självklart.

Hur som helst så är det Trollhättan.
De hade även visning av Olidan-kraftverket, så jag bjuder på en bild från maskinhallen där. Inget särskilt så kanske, men lite coolt.
Fascinerande att det fortfarande är i bruk och ändå har ganska hög effektivitet/verkningsgrad trots att det är typ 100 år gammalt.

_DSC5785 by Robert Petersson, on Flickr