Gjorde "fel" på jobbet - får ingen lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nja, inte samma sak. Test A och test B är snarlika och man kan hävda att resultatet från test B (som utförs också på samma produkter som test A) KAN användas. Jag har även möjlighet att ordna nytt resultat till test A m.h.a. resultatet från test B + ca en timme extra arbete.

Så skulle kunna ha fått ut Test A baserat på resultatet från Test B endast med lite extraarbete?
Skulle man då kunna säga att testerna är delvis rätt utförda men fel presenterade/samanställda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Så skulle kunna ha fått ut Test A baserat på resultatet från Test B endast med lite extraarbete?
Skulle man då kunna säga att testerna är delvis rätt utförda men fel presenterade/samanställda?

Ja precis - det är två enskilda tester men de har likheter mellan varandra (vissa "frågor" är exakt likadana). Kan väl säga att de skiljer sig till ungefär 60%, d.v.s. 40% av "svaren" från test A kan användas för test B.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det är självklart att du ska få lön för utfört arbete. Eventuella misstag man gör kan aldrig ligga till grund för ett löneavdrag, kan inte tänka mig ett enda kollektivavtal som ser ut på så vis. Det står i medbestämmandelagen att disciplinära påföljder inte får ges, om det inte står skrivet i lag eller kollektivavtal.

Däremot, om man gör upprepade misstag som kostar företaget pengar så kan det finnas tillräckligt med underlag för att komma med muntlig varning och sedemera skriftlig erinran. Hela den biten är en väldigt lång process och inget som är gjort i en handvändning utan det tar månader.

Ifall du har att göra med en vettig representant från facket så kommer de att lösa detta åt dig. Synd bara att du verkar ha en pappskalle till chef som ens har mage att göra ett löneavdrag baserat på ett enda misstag.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Kanske är klantigt gjort men inte fan ska man få löneavdrag för detta (om man inte har provision baserad lön).

Är detta ett större bemaningsföretag ?

Permalänk
Medlem

@Flygman Nja, vi har ingen grundlön utan är tmanställda där timmarna är olika månad per månad. Varje månad får varje enskild anställd via konsultbolaget ett schema som vi ska följa där det står vilket test vi ska utföra (d.v.s A eller B eller C eller...). Länken du länkar till verkar dock vara ungefär det jag fått i svar från chefen - att jag inte utfört "korrekt arbete" som jag är schemalagt på och därmed inte kommer få lön för det.

@ariasias Vi är ju ganska många som arbetar med detta (ca 20-30 pers) via konsultbolaget och jag har svårt att tro att det inte skett liknande misstag förr med andra (företaget har haft kunden i minst 12 år varav jag arbetat under de 2 senaste åren).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Administrativ avgift

@Icte: Nämn vilket bolag snälla

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Murvel Jag har ju tidigare gjort misstag men inga "lika stora" och det är första gången jag får höra att min lön för mitt utförda arbete uteblir. Tidigare var det endast ett samtal där de berättar kort vad jag gjort för fel och ska se upp med detta vid nästkommande arbetstillfällen vilket jag gör (man lär ju sig av sina fel).

@raGGGe Japp det är ganska stort!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@andra94 Nej jag kan nog inte göra det, finns en chans att chefen sitter på Sweclockers också och lägger han ihop ett och ett kan det bli lite extra problematiskt för mig! Vill egentligen hålla detta lågt och acceptera det men hade hoppats på att ta en "liten fight" till chefen för att få denne att förstå vad för fel den gör utan att behöva blanda in facket vilket i sin tur kan surna till arbetsförhållandet och skapa otaliga problem samtidigt som jag ändå planerar att gå därifrån inom de närmaste månaderna för att hitta ett nytt jobb som påföljd av mina studier Ledsen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Om du som frilansande taxichaffis kör en kund till fel ställe skulle jag inte förvänta mig att du får betalt för det.

Skrivet av UMJ:

Läs ditt anställningsavtal bör ju stå ganska klart och tydligt, och har du bara betalt per test du utgör så lär du knappast få betalt för tester du inte utför.

betalar dem dig för test a men gör test b så har du inte utfört din arbetsuppgift.

Liksom programmerare om någon anlitar dig för bygga ett forum men du bygger ett helt social nätverk så lär du ju inte få betalt för det är ju inte det dem betalar dig och göra.

Så det kan vara så dem har rätt och inte betala för test du inte har utfört, men för vara på säkra sidan så kolla villka och rättigheter du har med ditt avtal med företaget du jobbar för.

Står det att du kan få avdrag på lönen för vissa grejer och du har godkänt det så finns nog inte mycket göra än ta det med facket i värstafall

Med era liknelser skulle mjukvaruföretag endast kunna köra anställningsavtal där den anställde endast får skriva "korrekt" och "effektiv" kod. All tid som går åt till felsökning, rättning och optimering räknas bort. Välkommen att jobba 100-timmars veckor, men få betalt för 40 (som bäst)!

TS har givetvis ett helt "vanligt" anställningsavtal som timanställd konsult där han sedan skickas ut på uppdrag. Antalet jobb där man aldrig kan göra fel torde vara försvinnande få och det är heller inget man kan kräva. Felet TS har gjort må vara klantigt, men torde rymmas väl inom de ramar för fel som kan hända för en testare som ska köra snarlika tester vid olika tillfällen. Det går inte att jämföra med någon som blev ombedd att bygga en bro, men byggde ett radhus.

Skrivet av anon159643:

Det finns ingen kund förutom en kommunal som accepterar en felleverans, har leverantören gjort helt fel självklart 0kr, allt annat är idioti. Många kunder har t.o.m viten emot felleverans, alltså inte nog med att leverantören inte får en krona, leverantören får också betala ett skadestånd.

Däremot är ej lagen lika för alla och TS lär så ut sina pengar, speciellt nu efter hen har pratat med facket. Chefen på jobbet lär också få sig en smäll.

Jag förstår inte riktigt vad du försöker få sagt med "lagen är ej lika för alla"?
Självklart lär inte kunden betala konsultbolaget för dessa timmar (om nu resultatet är 100% värdelöst, vilket det dock inte borde vara enligt TS). Men konsultbolaget borde fortfarande betala lön till TS. Det ska väldigt mycket till för att en arbetsgivare ska kunna göra löneavdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Flygman Nja, vi har ingen grundlön utan är tmanställda där timmarna är olika månad per månad. Varje månad får varje enskild anställd via konsultbolaget ett schema som vi ska följa där det står vilket test vi ska utföra (d.v.s A eller B eller C eller...). Länken du länkar till verkar dock vara ungefär det jag fått i svar från chefen - att jag inte utfört "korrekt arbete" som jag är schemalagt på och därmed inte kommer få lön för det.

@ariasias Vi är ju ganska många som arbetar med detta (ca 20-30 pers) via konsultbolaget och jag har svårt att tro att det inte skett liknande misstag förr med andra (företaget har haft kunden i minst 12 år varav jag arbetat under de 2 senaste åren).

Ja då bör lönen betalas ut förutsatt att det inte står annat i kontraktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har pratat med facket nu och de föreslog att sätta upp ett möte med en representant från facket, mig själv, min chef och ansvarige för testerna hos kunden vilket känns.. sådär. Har även försökt nå chefen flera gånger men han verkar inte vilja svara på sin telefon. Har också dubbelkollat kontraktet men det är ett ganska litet kontrakt på två sidor och har ingen information vad som gäller vid dessa typer av fel.

@IlyaZ @dagbro @JaZid Jag håller med, känns väldigt konstigt att företaget inte "skyddar" mig för detta fel utan lägger skulden på mig och därmed måste jag betala för detta fel i form av avdragen lön. Chefen körde på kortet "eftersom du får ett schema som är så tydligt som möjligt om vad som ska göras så är det ditt fel att du gjort fel och därmed får du ingen lön".

Med den logiken skulle din chef få avdrag på lönen för att han inte svarar i telefonen när du ringer, för hans jobb är ju att hjälpa dig/ge dig förutsättningarna att utföra ditt jobb korrekt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vill egentligen hålla detta lågt och acceptera det men hade hoppats på att ta en "liten fight" till chefen för att få denne att förstå vad för fel den gör utan att behöva blanda in facket vilket i sin tur kan surna till arbetsförhållandet och skapa otaliga problem samtidigt som jag ändå planerar att gå därifrån inom de närmaste månaderna...

Var inte så bekväm (läs: feg) utan stå upp för dina rättigheter. Det handlar inte bara om dig utan även om dina kollegor, kommande anställda hos företaget etc. Några timmars lön är naturligtvis skit samma, men principer är (eller borde iaf vara) viktigt för varje tänkande människa. Visst kan konflikter vara skrämmande, men det är ändå värt att ta fajten bara för att få känna sig stolt över att man kämpar för vad man anser är rätt. Det här grejar du, det är jag säker på, och du kommer att känna att du växt som människa när det är över. Håller tummarna för att du tar detta vidare (och att du får rätt, vilket jag är övertygad om att du kommer att få såvida det du skrivit i tråden stämmer och du inte utelämnat något väsentligt).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv

@Blomman90:
Johan insinuerar nog att det är lite lustigt att den som erbjuder arbete ska stå för alla finansiella smällar den anställde orsakar, medans arbetsgivaren knappt kan drömma om sådan lyx.
Jag är väl själv lite för, "gör du fel, får du stå för det" ideologin jag med. Men Sverige är ej. Jag har försökt neka lön när jag inte ansåg mig förtjänt utav den, men det gick inte.. (ifall någon trodde jag var hycklare) Beror dock lite på arbetet, vissa är komplexa nog att man bör se fel som en självklarhet, vilket gör den här diskussionen lite meningslös. Vi vet trots allt inte vad arbetet handlar om.

TS kommer troligen få ut sina pengar. Jag gissar på att det rättsmässigt ser ut som så att det måste framgå väldigt tydligt vad som kan vara skäl till att lön ej betalas ut. Alternativt rakt av olagligt. Utgår från att det rättsmässigt är till fördel för svagare parten om inget annat står. Skulle dock vara trevligt om någon hade koll ifall detta regleras under någon lag, och framförallt referera oss till den. Är lite nyfiken nämligen.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen jurist och jag tycker definitivt att du ska prata med en. Facket kan hjälpa dig, annars kan du få fri rådgivning på flera ställen, t.ex. http://www.juristresursen.se/

Jag är säker på att grundprincipen i arbetsrätt är att du ska få lön för arbetad tid. Du har varit där och arbetat då ska du ha avtalad lön för det. Däremot så kan arbetsgivaren i vissa fall ge dig "böter" eller löneavdrag för skada du har vållat. Har svårt att tro att de får göra det hur som helst. Antagligen ska de förhandla med facket innan.

Det är lätt att vilja backa undan för att inte bråka med en arbetsgivare, men du får ingen respekt från arbetsgivare/chef bara för att du låter honom kliva på dig. Då gör de vad de vill tills de tröttnat på dig. Prata åtminstone med facket för att se vad de säger. Om det är ett stort bemanningsföretag så kan du dessutom gå till HR och fråga dem vad fan din chef pysslar med.

Permalänk
Medlem

http://lawline.se/answers/9321 kan vara av intresse för ämnet i denna tråd.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag gissar att TS är ganska skyddad. Har fått intrycket av att arbetstagare i Sverige är hyfsat trygga när det gäller sådant här, på gott och ont.
Vissa kommentarer får en ju att undra om skribenten haft ett jobb öht.
Helt utan skydd vore det för riskabelt att ta många jobb, vilket skulle göra det väldigt svårt att driva företag.
Så det där hänger liksom ihop.

Permalänk
Medlem

@ariasias @Pellepelikan Än så länge har tiderna jag rapporterat inte ändrats (vilket de brukar göra) så får se om detta var ett "tomt hot" eller ej. Dock svarar chefen fortfarande inte på telefon, fastän jag bett denne att ringa upp mig för ett samtal via telefonsvararen.

@PeCe Du har en bra poäng. Jag är nog för stressad just nu för att kunna göra ett bra val (har bl.a. en tenta i övermorgon som jag pluggar till och samtalet från chefen var ju inte så roligt) men jag ska definitivt överväga det som sagts här. Chefen verkar inte alls lika samarbetsvillig som min tidigare chef som svarade på telefonen eller åtminstone ringde upp en igen samma dag. Nu har det gått 6-7h och jag har svårt att tro att han har mycket att göra idag då vi fått lite gruppmail från denne. Ni har f.ö. fått all information, har inte lämnat något riktigt ovesäntligt som kan ha lett till denna situation (chefen kanske ogillar mig eller tycker jag jobbar för dåligt, men det går inte att jobba "för dåligt" då testerna baseras på bl.a. personliga intryck och jag får månadsvis en rapport från kunden om vad de tycker om mina tester vilket än så länge varit väldigt positivt).

@bore69 Har ringt facket och pratat lite kort med dem och fick alternativet att hålla ett möte men jag bad om att få återkomma. Passet i fråga är f.ö. på fredag kväll förra veckan (d.v.s. 6/1) och jag blev uppringd imorse runt 10-11 tiden så det jag tror är att kunden ringt och klagat till min chef idag vilket ledde till chefens beslut. Ska kolla in juristresursen och även ringa HR för att se vad de tycker om detta.

@lorgix Om du menar fackligt skydd så har jag det ja, eller var det något annat du tänkte på?

Jag återkommer till tråden om ett par dagar efter min tenta då jag känner att det börjar bli för stressigt att tänka både på detta och studierna, men jag uppskattar alla era svar och kommer att svara er tillsammans med en uppdatering!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Snabb uppdatering:

Hittar ingen avdelning för HR men hittade ett nummer till en kontaktperson på konsultbolaget som är ansvarig för frågor om bl.a. diskriminering på arbetsplatsen. Är det denne jag bör kontakta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@lorgix Om du menar fackligt skydd så har jag det ja, eller var det något annat du tänkte på?

Både och egentligen. Genom facket och genom lag. Men jag är inte tillräckligt insatt för att säga värst mycket.

Skrivet av Icte:

Snabb uppdatering:

Hittar ingen avdelning för HR men hittade ett nummer till en kontaktperson på konsultbolaget som är ansvarig för frågor om bl.a. diskriminering på arbetsplatsen. Är det denne jag bör kontakta?

Vem vet. Den personen kanske kan tala om vem du ska prata med om inte annat.

Permalänk
Medlem

@lorgix Tack, återkommer!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det är bara att sätta upp mötet med facket, tror nog din chef kommer få kalla fötter innan.
Min spontana känsla är att det chefen gör är totalt olagligt, speciellt när det står i ditt kontrakt att du får betalt per arbetad timme.

Hade min chef gjort så mot mig hade jag exploderat.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd

Tyvärr så jobbar många av dessa uthyrningsföretag med väldigt konstiga regler, om det nu är ett sånt du jobbar på. Typ addeco eller liknande.

Jag anser att du ska ha lön även om du gjort fel på jobbet. Se på våra statstjänstemän och olika chefer på högre poster. Klantar de till det ordentligt så kan de ha turen att få sparken och dessutom lyfta en fallskärm på ett antal miljoner. Till och med vår Angeles Bermudez Svankvist på Arbetsförmedlingen fick fallskärm och ett toppjobb efteråt. Så det finns hopp för dig också som bara gjorde fel i fyra timmar😀

Prata med facket är mitt råd, de kommer lösa detta åt dig om du är med där.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Det är precis denna typ av situationer som dessa oseriösa företag lever på att utnyttja. Man anställer personer på timavtal med tveksamma villkor.

Klagar man på något så får man inga fler uppdrag. Drar man in facket så får man inget, eller i värsta fall ett dåligt omdöme spritt till andra liknande arbetsgivare.

Det är precis just därför man ska ta kontakt med facket och tvåla till dessa "företag", de lever på att utnyttja svaga personer i beroendeställning.

Kräv din lön, be dem fara åt helvete, tipsa tidningarna och anmäl till facket! sen får du kanske leva på nudlar ett tag men du kommer kunna se dig själv i spegeln varje morgon med rak rygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har pratat med facket nu och de föreslog att sätta upp ett möte med en representant från facket, mig själv, min chef och ansvarige för testerna hos kunden vilket känns.. sådär. Har även försökt nå chefen flera gånger men han verkar inte vilja svara på sin telefon. Har också dubbelkollat kontraktet men det är ett ganska litet kontrakt på två sidor och har ingen information vad som gäller vid dessa typer av fel.

@IlyaZ @dagbro @JaZid Jag håller med, känns väldigt konstigt att företaget inte "skyddar" mig för detta fel utan lägger skulden på mig och därmed måste jag betala för detta fel i form av avdragen lön. Chefen körde på kortet "eftersom du får ett schema som är så tydligt som möjligt om vad som ska göras så är det ditt fel att du gjort fel och därmed får du ingen lön".

Jag kan tycka att 1. Om allt som du skriver stämmer så har du en riktigt tråkig chef/arbetsgivare. Jag jobbar också som chef och även om jag självklart skulle agera (för att förhindra att fel inte händer igen) så skulle jag aldrig komma dragandes med löneavdrag för att någon av mina gubbar gjort fel ute hos en kund.
2. Jag kan tycka (min personliga åsikt) att du borde begärt ett möte med din chef (och kanske även hans chef om han har någon) där du framför dina tankar, både kring vad som inträffat ute hos kunden och även dina synpunkter ang avdrag på lönen. Allt detta INNAN du ringer facket. Har det inte varit tråkig stämning innan så kan jag lova dig att den inte kommer att bli bättre nu.

Innan någon/några flamar för mina kommentarer om facket så vill jag bara klargöra att jag inte har ngt emot facket. De fyller en viktigt roll och tycker absolut inte att arbetsgivare och eller chefer ska få behandla anställda som det passar dem. Jag skulle däremot inte uppskatta att ha facket i luren dagen efter jag och en anställd haft olika meningar om ngt.

Nu vet jag ju inte vad som hänt tidigare mellan dig och din arbetsgivare. Har du missat saker tidigare? har det varit andra problem? Eller är detta första gången du gjort ngt "fel" ?

Hursomhelst... Hoppas du får ut din lön och att du och din arbetsgivare kan lösa det här på ett bra sätt.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Klart att du ska ha betalt!

Jobbar själv med test, sedan 2002, och IMO är det någon som har en riktigt dålig dag, kund och/eller konsultchef......
Visst är det klantigt av dig men hur de ska kunna bevisa att du medvetet saboterat testningen och att det dessutom orsakat betydande skada skulle jag bra gärna vilja se

Ifall jag fick avdrag för de misstag jag gör, eller som någon annan skrivit ifall utvecklare/programmerare fick avdrag för den tid de lagt på felaktig kod, så skulle hela branschen få stänga på en timme

Hade jag varit testledare/QA hos kunden hade jag helt enkelt påpekat att du råkat göra ett misstag och uppmanat dig att vara mer uppmärksam till nästa arbetspass. Att börja dra in med betalning för 4 ynka timmar är bara småaktigt.

Vad händer ifall *deras* grejer inte fungerar när du är uppsatt att testa, säg att du har ett arbetspass inbokat och testriggen går ner efter 15 min. Naturligtvis ska du ha betalt för de 4 timmar du är schemalagd.

Nä, i mina ögon har de själva skapat ett strukturellt problem ifall det går att göra fel och istället för att mitigera detta så försöker de skylla felet på dig. Har man 0% feltolerans så finns detta inbyggt i systemet/strukturen.

/mats

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är värt att ta striden för några få 100-lappar? Du riskerar om inte annat att få en dålig referens vilket kan minska dina möjligheter när du söker ett riktigt jobb efter studierna. Kan i värsta fall bli skillnaden mellan att du för ett drömjobb eller ett jobb du inte egentligen är så intresserad av.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Sånt här gör mig så arg. Alla företag som är normalt funtade tar höjd på felmarginaler, oavsett om det är en maskin som går sönder eller en människa som har en dålig dag. Gör dom inte det så förtjänar dom ärligt talat ett skitrykte och förhoppningsvis en konkurs. Och tar dom in studenter som dom säljer på timmar kan du ge dig på att dom har marginal.
Så länge du inte har ackord/provisionsbaserad lön ska du ha betalt för dina timmar. Punkt.
Vill dom hålla inne din lön får dom påvisa uppsåt, och inte ens då tror jag att dom får hålla den inne, utan måste betala ut den för att sedan kräva skadestånd av dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

@Icte: Jag tror din chef är ute och cyklar, så ta en träff med facket. Har företaget ingen växel att ringa till och fråga efter HR? Jag kan förstå att man inte vill ta fighten för några hundralappar, men din chef låter ju inte som en helgjuten referens ändå. Dessutom så är det företag du utför testerna på viktigare för referenser än någon konsultchef. De kanske inte är så glada på dig just nu heller, men prata med dem.

Men prioritera rätt. Studierna är viktigare än några timmars lön så lägg det här åt sidan och fokusera på dem. Lycka till på tentan! Berätta fortsättningen senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Jag kan tycka att 1. Om allt som du skriver stämmer så har du en riktigt tråkig chef/arbetsgivare. Jag jobbar också som chef och även om jag självklart skulle agera (för att förhindra att fel inte händer igen) så skulle jag aldrig komma dragandes med löneavdrag för att någon av mina gubbar gjort fel ute hos en kund.
2. Jag kan tycka (min personliga åsikt) att du borde begärt ett möte med din chef (och kanske även hans chef om han har någon) där du framför dina tankar, både kring vad som inträffat ute hos kunden och även dina synpunkter ang avdrag på lönen. Allt detta INNAN du ringer facket. Har det inte varit tråkig stämning innan så kan jag lova dig att den inte kommer att bli bättre nu.

Innan någon/några flamar för mina kommentarer om facket så vill jag bara klargöra att jag inte har ngt emot facket. De fyller en viktigt roll och tycker absolut inte att arbetsgivare och eller chefer ska få behandla anställda som det passar dem. Jag skulle däremot inte uppskatta att ha facket i luren dagen efter jag och en anställd haft olika meningar om ngt.

Nu vet jag ju inte vad som hänt tidigare mellan dig och din arbetsgivare. Har du missat saker tidigare? har det varit andra problem? Eller är detta första gången du gjort ngt "fel" ?

Hursomhelst... Hoppas du får ut din lön och att du och din arbetsgivare kan lösa det här på ett bra sätt.

Tycket tvärtom det är sånt här som facket är till för. Om ombudsmannen är 'normal' och inte en politisk påläggskalv så kommer arbetsgivaren också att ha nytta av mötet, man är kanske osäker på andra arbetsrättsfrågor och kan då få svar på dom. Jag hade inte tagit ett besked på avdrag på lönen som något som är öppet för diskussion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Och tar dom in studenter som dom säljer på timmar kan du ge dig på att dom har marginal.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite (eller ganska mycket) OT men...

Faktum är dom faktiskt inte har det! En fet marginal menar jag...

Om vi bortser från rätt eller fel i tråden, dvs om ts har rätt till full lön eller inte så tar faktiskt inte den här typen av "bemanningsföretag" ut några höga timpriser, tvärtom faktiskt. Dom använder som du mycket riktigt skriver studenter som konsulter, studenter som dom kan betala extremt låg lön till för att sedan kunna "prisa" sig in på affärer med låga timpriser. Dom tjänar alltså pengar på det stora antal timmar dom säljer.

Problemet med den här typen av företag är att inget "normalt" konsultföretag kan konkurrera med deras timpriser.

Om jag tar ett exempel...

Jag lämnar offert på ett jobb åt en kund. Tilltänkt konsult för det här jobbet kostar mig 38k i månaden + förmåner såsom tjänstebil, friskvårdsbidrag, extra pensionssparande, rikskuponger m.m. Förmåner som i dagens IT-Sverige ändå får anses som rätt vanliga ? När man lagt på skatter, arbetsgivaravgifter, försäkringar, förmåner, leasing avgifter, bränsle m.m. kostar den killen/tjejen i runda svängar 65k i månaden. Om vi tar ett snitt på 167 timmar i månaden och utgår från en realistiskt beläggningsgrad på låt oss säga 80% så kostar den konsulten 487:- i timmen. Allt under 487:- i timmen ut mot kund är en backaffär. Bemanningsföretag ligger ofta på 295:-/timmen (eller lägre) mot kund.

Svårt att inte låta bitter jag vet

Jag säger absolut inte att det inte finns gott om duktiga studenter där ute, vad jag däremot säger är att dom många gånger skickas ut på uppdrag som dom saknar både kompetens för men framför allt erfarenhet för att kunna göra ett bra jobb.

Summan av kardemumman? Bemanningsföretag med den här typen av affärsmodell (extremt låga marginaler) har inte "råd" att ha schysta villkor mot sina anställda. Jag säger inte att det är så i det här fallet men... Många gånger (åter igen, för den här typen av konsultföretag) kan dom 4 timmarna dom inte får betalt för av kund innebära att en stor del (eller hela) förtjänsten äts upp. Det rättfärdigar inte att dom i sin tur drar av på lönen för en miss, men man kan lättare förstå varför den här typen av situationer uppstår.

Vem kan man tacka för det då? 1. Entreprenörer som såg ett hål (extremt billig it-arbetskraft) i marknaden. 2. Kunder som tycker att pris är det absolut i särklass viktigaste när man upphandlar konsulttjänster.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]