Gjorde "fel" på jobbet - får ingen lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Frågan är om det är värt att ta striden för några få 100-lappar? Du riskerar om inte annat att få en dålig referens vilket kan minska dina möjligheter när du söker ett riktigt jobb efter studierna. Kan i värsta fall bli skillnaden mellan att du för ett drömjobb eller ett jobb du inte egentligen är så intresserad av.

Vad är det för jävla mobbarfasoner? Shit happens och klart TS ska få betalt.

Permalänk
Medlem

Det pratas om "HR"? Måste fråga , vad är det?

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Diesel:

Det pratas om "HR"? Måste fråga , vad är det?

HR = Human Resource = Personalavdelningen. De som har koll på anställningsavtal och sånt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diesel:

Det pratas om "HR"? Måste fråga , vad är det?

Amerikansk förkortning för personalavdelningen, human resources.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diesel:

Det pratas om "HR"? Måste fråga , vad är det?

Ett uselt, uselt, uselt uselt språkligt förfall

Förr, när det var bättre, så använde man sig utav ord som betydde något och som var begripliga, dvs personalkontoret/personalavdelningen

HR = Human Resources.

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Vad är det för jävla mobbarfasoner? Shit happens och klart TS ska få betalt.

Vad jag menar är att TS riskerar att förlora mer på att ta striden än han vinner fast han har rätt. Tyvärr är det så verkligheten ser ut i många fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad jag menar är att TS riskerar att förlora mer på att ta striden än han vinner fast han har rätt. Tyvärr är det så verkligheten ser ut i många fall.

Jo jag förstod det nu i efterhand. Så jävla tragiskt med sånna som ger en dålig referens pga något enkelt misstag som lätt hade kunnat reparerats.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga facket i första hand, HR jobbar för företaget, inte för de anställda.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Inaktiv

Först om främst TS kommer garanterat få sina pengar och lagen är hens sida.

Däremot även om man har rätt så kan man agera på olika sätt. Alla stöter på konflikter i livet, vissa råkar ut för mer och tyngre än andra.
Men att springa till facket direkt utan att försöka ordna upp problemet på andra sätt är lite som att ringa till polisen för att någon en gång har gjort något litet fel, man kan ha så 100% rätt i vad man gör, men med stor sannolikhet om det är en bagatell så kommer denna ej minskas.
Speciellt inte när polis och fack ej är vanliga människor som går att prata förnuft med.

Nu vet jag inte hur det är på TS jobb med chefer över TS chef etc, hur rätt TS har agerat beror på så många faktorer så vi inte vet om utan jag pratar bra generellt.

*edit*
Hur tidigt och små problem man ska blanda in polisen respektive facket i är såklart ren en ideologisk fråga, där jag är av mer hållet avvakta. Så jag förstår att folk tycker det motsata.

Permalänk
Medlem

Om du har ett "normalt" kontrakt med ditt bemanningsföretag så har du någonstans i kontraktstexten något i stil med:
"Som konsult hos <bemanningsföretaget> är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar som hos en traditionell arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som <bla bla bla>."
där <bla bla bla> står för en lista med förmåner som kan skilja sig mellan bemanningsföretagen. Det viktiga är "Du har samma fördelar som hos en traditionell arbetsgivare med kollektivavtal"

Det vill säga att du har normal anställningstrygghet och det innebär att betalning för utfört arbete inte kan hållas inne. OBS att det INTE står "korrekt utfört arbete". Det är till och med ett lagbrott att inte betala ut lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Först om främst TS kommer garanterat få sina pengar och lagen är hens sida.

Däremot även om man har rätt så kan man agera på olika sätt. Alla stöter på konflikter i livet, vissa råkar ut för mer och tyngre än andra.
Men att springa till facket direkt utan att försöka ordna upp problemet på andra sätt är lite som att ringa till polisen för att någon en gång har gjort något litet fel, man kan ha så 100% rätt i vad man gör, men med stor sannolikhet om det är en bagatell så kommer denna ej minskas.
Speciellt inte när polis och fack ej är vanliga människor som går att prata förnuft med.

Nu vet jag inte hur det är på TS jobb med chefer över TS chef etc, hur rätt TS har agerat beror på så många faktorer så vi inte vet om utan jag pratar bra generellt.

*edit*
Hur tidigt och små problem man ska blanda in polisen respektive facket i är såklart ren en ideologisk fråga, där jag är av mer hållet avvakta. Så jag förstår att folk tycker det motsata.

Om du säger att nästa steg är en till diskussion med chefen så håller jag med. Därefter facklig kontakt om denne inte kan övertygas om sitt övertramp.

Edit: Är man inte superbra på att snacka så kanske man kan ta hjälp av en kollega? Alla mina chefer har haft ett munläder som jag helt enkelt inte kan matcha.

Permalänk
Medlem

Det låter extremt konstigt. Att ett konsultbolag skulle bete sig så sjukt oproffsigt. Är det ett litet bolag? Har du jobbat där länge? Hur många timmar jobbar du i veckan? Är dom nöjda med dig i övrigt?

Misstag sker på jobbet, det är inget konstigt. Du ska din lön ändå. Sen om det fortsätter att du gör fel och så, ja då har dom ju en rad verktyg att ta till. Typ samtal, varning etc. Men då ska det ju ha gått väldigt långt. Låter som din chef överreagerat rejält. Som flera tidigare sagt; ett samtal med chefen vore nog bra. Fråga hur hen resonerar kring lönen, att du är villig att rätta till det, men att du såklart vill ha betalt för din tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Det låter extremt konstigt. Att ett konsultbolag skulle bete sig så sjukt oproffsigt. Är det ett litet bolag? Har du jobbat där länge? Hur många timmar jobbar du i veckan? Är dom nöjda med dig i övrigt?

Misstag sker på jobbet, det är inget konstigt. Du ska din lön ändå. Sen om det fortsätter att du gör fel och så, ja då har dom ju en rad verktyg att ta till. Typ samtal, varning etc. Men då ska det ju ha gått väldigt långt. Låter som din chef överreagerat rejält.

Du menar att konsultbolag brukar bete sig proffsigt? nejdu, i den branchen handlar det om vem som kan blåsa arbetstagaren hårdast.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Du menar att konsultbolag brukar bete sig proffsigt? nejdu, i den branchen handlar det om vem som kan blåsa arbetstagaren hårdast.

I vilken bransch då? Att konsultbolag rent allmänt skulle blåsa arbetstagare låter mycket underligt och är inget jag stött på under mina 22 yrkesverksamma år. Rent allmänt brukar det flesta konsultbolag vara mycket försiktiga och proffsiga med sin personal, eftersom det är personalen i sig som är bolagets viktigaste beståndsdel.

Om du däremot menar bemanningsbolag, så är det väl lite tuffare och där finns det väl en och annan oseriös aktör, men jag vet inte så mycket om bemanningsbolag, har ingen större egen erfarenhet förutom att jag då och då hyr in lite IT-supportpersonal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Lite (eller ganska mycket) OT men...

Faktum är dom faktiskt inte har det! En fet marginal menar jag...

Om vi bortser från rätt eller fel i tråden, dvs om ts har rätt till full lön eller inte så tar faktiskt inte den här typen av "bemanningsföretag" ut några höga timpriser, tvärtom faktiskt. Dom använder som du mycket riktigt skriver studenter som konsulter, studenter som dom kan betala extremt låg lön till för att sedan kunna "prisa" sig in på affärer med låga timpriser. Dom tjänar alltså pengar på det stora antal timmar dom säljer.

Problemet med den här typen av företag är att inget "normalt" konsultföretag kan konkurrera med deras timpriser.

Om jag tar ett exempel...

Jag lämnar offert på ett jobb åt en kund. Tilltänkt konsult för det här jobbet kostar mig 38k i månaden + förmåner såsom tjänstebil, friskvårdsbidrag, extra pensionssparande, rikskuponger m.m. Förmåner som i dagens IT-Sverige ändå får anses som rätt vanliga ? När man lagt på skatter, arbetsgivaravgifter, försäkringar, förmåner, leasing avgifter, bränsle m.m. kostar den killen/tjejen i runda svängar 65k i månaden. Om vi tar ett snitt på 167 timmar i månaden och utgår från en realistiskt beläggningsgrad på låt oss säga 80% så kostar den konsulten 487:- i timmen. Allt under 487:- i timmen ut mot kund är en backaffär. Bemanningsföretag ligger ofta på 295:-/timmen (eller lägre) mot kund.

Svårt att inte låta bitter jag vet

Jag säger absolut inte att det inte finns gott om duktiga studenter där ute, vad jag däremot säger är att dom många gånger skickas ut på uppdrag som dom saknar både kompetens för men framför allt erfarenhet för att kunna göra ett bra jobb.

Summan av kardemumman? Bemanningsföretag med den här typen av affärsmodell (extremt låga marginaler) har inte "råd" att ha schysta villkor mot sina anställda. Jag säger inte att det är så i det här fallet men... Många gånger (åter igen, för den här typen av konsultföretag) kan dom 4 timmarna dom inte får betalt för av kund innebära att en stor del (eller hela) förtjänsten äts upp. Det rättfärdigar inte att dom i sin tur drar av på lönen för en miss, men man kan lättare förstå varför den här typen av situationer uppstår.

Vem kan man tacka för det då? 1. Entreprenörer som såg ett hål (extremt billig it-arbetskraft) i marknaden. 2. Kunder som tycker att pris är det absolut i särklass viktigaste när man upphandlar konsulttjänster.

Marginalen är nog ungefär samma eller lite mindre procentuellt sett, men inte extremt låg. En student har kanske 120:-/tim, inga förmåner och jobbar man timmar så är beläggningsgraden 100%. Det ger ca 160:- i kostnad mot dom 300:- man tar av kund. Jämfört mot 487:- i kostnad för en konsult och kanske 1000-1500:- mot kund.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

du ska ha din lön. Om de inte är nöjd med dig så får de försöka att säga upp dig.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

I vilken bransch då? Att konsultbolag rent allmänt skulle blåsa arbetstagare låter mycket underligt och är inget jag stött på under mina 22 yrkesverksamma år. Rent allmänt brukar det flesta konsultbolag vara mycket försiktiga och proffsiga med sin personal, eftersom det är personalen i sig som är bolagets viktigaste beståndsdel.

Om du däremot menar bemanningsbolag, så är det väl lite tuffare och där finns det väl en och annan oseriös aktör, men jag vet inte så mycket om bemanningsbolag, har ingen större egen erfarenhet förutom att jag då och då hyr in lite IT-supportpersonal.

Alla konsultbolag jag har varit i kontakt med håller även på med bemanning och endast ett av dem har jag positiva erfarenheter av (som arbetstagare).
Resterande har behandlat sin personal som boskap, om jag får välja så kommer jag aldrig igen använda mig av konsultbolag. De gör helt enkelt inget annat än att ta en del av sin personals lön de förtjänar för att vara en mellanhand. (visst, direktrekrytering är en annan femma)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Det viktiga i sammanhanget här tycker jag är att man har dokumenterat vad som har hänt, man har koll på sina tider, och de tider man förväntar sig att få betalt för, är fortfarande uppförda på listan.
Jag hade avvaktat. Inte glömt, och inte tillåtit. Men avvakta tills du ser vad som faktiskt hamnar på lönekvittot, och om de försöker dra timmarna du skulle arbetat (TestA) så är det dags för det där mötet med facket. Om du har redovisat längre tid, typisk för TestB, kanske du ska vara lite flexibel själv, och inte bråka om de bara vill betala för den tid det faktiska testet (TestA) skulle tagit, eftersom det är den arbetstid som rimligtvis varit schemalagd.

Du har haft kontakt med administrativ personal, och pratat om din frågeställning, det är för jävla dåligt att du inte får något svar från din chef. Ingen bra chef, oavsett om de vet att de gör rätt eller fel, skiter i att kommunicera med en anställd, men det kan mycket väl vara ett sätt för chefen att försöka undvika att "förlora prestige" genom att inte gå in i en vidare diskussion, och betala ut lönen som vanligt oavsett vad som sagts. Dålig chef i sådana fall, men det är ju knappast ovanligt inom bemanning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@Blomman90:
Johan insinuerar nog att det är lite lustigt att den som erbjuder arbete ska stå för alla finansiella smällar den anställde orsakar, medans arbetsgivaren knappt kan drömma om sådan lyx.
Jag är väl själv lite för, "gör du fel, får du stå för det" ideologin jag med. Men Sverige är ej. Jag har försökt neka lön när jag inte ansåg mig förtjänt utav den, men det gick inte.. (ifall någon trodde jag var hycklare) Beror dock lite på arbetet, vissa är komplexa nog att man bör se fel som en självklarhet, vilket gör den här diskussionen lite meningslös. Vi vet trots allt inte vad arbetet handlar om.

TS kommer troligen få ut sina pengar. Jag gissar på att det rättsmässigt ser ut som så att det måste framgå väldigt tydligt vad som kan vara skäl till att lön ej betalas ut. Alternativt rakt av olagligt. Utgår från att det rättsmässigt är till fördel för svagare parten om inget annat står. Skulle dock vara trevligt om någon hade koll ifall detta regleras under någon lag, och framförallt referera oss till den. Är lite nyfiken nämligen.

Möjligt, men det är ju att kraftigt missbruka termen "lagen är inte lika för alla". Det är givetvis den som bedriver en verksamhet som ska sitta inne med riskerna. Den kan man inte portionera ut på sina anställda till höger och vänster. Det är arbetsgivaren som ska se till att personalen har rätt kompetens och utrustning för att göra sitt jobb. Man måste givetvis ta höjd för oförutsedda kostnader/utgifter när man lämnar in en offert (vilket alltså innebär att det ändå alltid är slutkunden som står för kostnaden). Gör man inte det, har man ingen annan än sig själv att skylla. Det vore ju den lättaste saken i världen att driva bemanningsföretag/konsultbolag om man själv hade 0 i risk. Varje gång fel anställd hamnade på fel uppdrag eller den anställda gör någon miss, ja då är det den anställda själv som får stå för kulorna. Arbetsgivaren behöver bara sitta och håva in.... Vem skulle vara lastbilschaufför och köra laster med personbilar, om chauffören i fråga blir skyldig x antal miljoner ifall han skulle råka orsaka en olycka som leder till att bilarna skadas?

Alternativet är ju i så fall att det i den anställdas ersättning ska finnas höjd för sådana oförutsedda händelser. Så att chauffören har råd att täcka sådana kostnader (alternativt en väldigt dyr, privat försäkring). Men av någon anledning tror jag inte arbetsgivaren skulle gilla det upplägget mer.

Det är en annan femma om personen i fråga uppsåtligen gör något fel, alternativt agerar grovt oaktsamt. Då finns det självklart möjligheter för arbetsgivaren till finansiell ersättning, eller att det finns skäl för uppsägning. I vissa fall kan det även röra sig om handlingar som rent av blir brottsliga (trolöshet mot huvudman etc.).

Permalänk
Inaktiv

@Blomman90:
Tja, kanske kan vara att ta i. Men du verkar ju begripa dig på ideologin rätt väl, så du förstår nog varför det är frestande att se det på så vis, även om det kanske kan anses lite..
Finns alltid plus och minus med allt. Daltandet (haka inte upp dig på ordvalet direkt) bidrar, t ex, till att det blir som i dagsläget, folk söker jobb de är långt från lämpade till, och förvärrar därmed arbetsmarknaden för andra. Ungefär som lagen om att man får böta om man inte stannar för gående.. Talar väl kanske inte så specifikt här nu.. Men jag personligen föredrar att bära allt ansvar själv då jag ändå anser att det är jag som bör stå för mina fel och brister, ingen annan. Jag sitter liksom och funderar och mår därefter redan, så varför lägga över ansvaret? Men detta är, som nämnt ett flertal gånger i tråden, en smaksak, och jag är väl medveten om att mitt tyckande inte är Svensk majoritet

Edit: har fler exempel, men är lite trött så jag tänker att det kan vara bra att hålla tillbaka lite, då det nog är lätt att göra folk upprörda i dessa typer av diskussioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@Blomman90:
Tja, kanske kan vara att ta i. Men du verkar ju begripa dig på ideologin rätt väl, så du förstår nog varför det är frestande att se det på så vis, även om det kanske kan anses lite..
Finns alltid plus och minus med allt. Daltandet (haka inte upp dig på ordvalet direkt) bidrar, t ex, till att det blir som i dagsläget, folk söker jobb de är långt från lämpade till, och förvärrar därmed arbetsmarknaden för andra. Ungefär som lagen om att man får böta om man inte stannar för gående.. Talar väl kanske inte så specifikt här nu.. Men jag personligen föredrar att bära allt ansvar själv då jag ändå anser att det är jag som bör stå för mina fel och brister, ingen annan. Jag sitter liksom och funderar och mår därefter redan, så varför lägga över ansvaret? Men detta är, som nämnt ett flertal gånger i tråden, en smaksak, och jag är väl medveten om att mitt tyckande inte är Svensk majoritet

Att folk söker jobb som de inte är kvalificerade för är väl i sig inget problem? Det är ju upp till arbetsgivaren att avgöra om personen i fråga är lämplig eller inte. Det är även brukligt med 6 månaders provanställning, så om det visar sig att personen inte är "fit for the task", ja då avslutar man helt enkelt anställningen.

Problemet är snarare att det finns företag som gör business på att ta in underkvalificerade människor i sina bemanningsföretag och ger de anställda dåliga villkor för att försöka konkurrera ut de mer legitima bolagen. Men i dessa fall så är de ju de anställda själva som är förlorarna, inte ägarna eller någon annan. Så istället för att minska ansvaret för arbetsgivare, bör det kanske ökas.

Att ta ansvar för sina egna fel och brister är självklart en sund inställning. Men människor är så egoistiska, så det måste finnas någon typ av reglering, annars faller samhället. Skulle man aldrig någonsin vara skyldig att lämna företräde till gående, då kan du lita på att antalet påkörda fotgängare skulle öka drastiskt. Även om jag själv aldrig skulle kliva ut i vägen utan att titta, bara för bilarna enligt lag måste stanna.

Permalänk
Medlem

Vad är det för företag du jobbar på? ClownsRus?

Instämmer med ovan, klart du ska ha betalt även om det inte alltid går 100%.
Du får ju inte extra betalt när saker blir gjort på halva tiden etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Att folk söker jobb som de inte är kvalificerade för är väl i sig inget problem? Det är ju upp till arbetsgivaren att avgöra om personen i fråga är lämplig eller inte. Det är även brukligt med 6 månaders provanställning, så om det visar sig att personen inte är "fit for the task", ja då avslutar man helt enkelt anställningen.

Nja, avskriv det inte helt. Jag tänker på att de är i vägen för de som faktiskt är lämpade. Och att företagen har mycket svårare att få tag i rätt person, pga att det är enorma mängder som söker. Bekantas städfirma fick över 1000 sökande inom loppet av en dag från att annonsen lades upp på arbetsförmedlingen, och det är ändå ett arbete många anser sig för fina för att ta.. (liten firma)

Skrivet av Blomman90:

Problemet är snarare att det finns företag som gör business på att ta in underkvalificerade människor i sina bemanningsföretag och ger de anställda dåliga villkor för att försöka konkurrera ut de mer legitima bolagen. Men i dessa fall så är de ju de anställda själva som är förlorarna, inte ägarna eller någon annan. Så istället för att minska ansvaret för arbetsgivare, bör det kanske ökas.

Absolut gör inte dessa muppar saken bättre. Men då bör det regleras istället. Dvs försvåra för sånna som har lite väl fula, och missgynnande affärsidéer. Det gynnar båda parterna att bli av med denna idioti. Kan dock se upp till dem då det är lite väl vågat att köra sådant upplägg i Sverige..

Skrivet av Blomman90:

Att ta ansvar för sina egna fel och brister är självklart en sund inställning. Men människor är så egoistiska, så det måste finnas någon typ av reglering, annars faller samhället. Skulle man aldrig någonsin vara skyldig att lämna företräde till gående, då kan du lita på att antalet påkörda fotgängare skulle öka drastiskt. Även om jag själv aldrig skulle kliva ut i vägen utan att titta, bara för bilarna enligt lag måste stanna.

Nää, en med lite vett förstår ju att det inte var tanken med lagen. Men i praktiken blir det lite lustigare.. I Stockholm förstår ju inte ens cyklisterna att man inte får köra in i folk.. Därför jag föredrar att samhället gynnar de intellektuella. Men jag håller med om att balansen där är knepig att få till.
Edit: Att de inte får köra in i folk som är på trottoaren kanske jag skulle säga.. Edit2: är ärligt talat sugen på att köpa käpp och sätta i hjulet på tomtarna..

Edit3: inser att "gynnar de intellektuella" var dåligt formulerat, och heller inte riktigt vad jag menade.. men jag hoppas folk förstår vad jag försökte säga efter att ha tagit del utav resterande text. Är som sagt lite trött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Nja, avskriv det inte helt. Jag tänker på att de är i vägen för de som faktiskt är lämpade. Och att företagen har mycket svårare att få tag i rätt person, pga att det är enorma mängder som söker. Bekantas städfirma fick över 1000 sökande inom loppet av en dag från att annonsen lades upp på arbetsförmedlingen, och det är ändå ett arbete många anser sig för fina för att ta.. (liten firma)

Fast bland de 1000 fanns nog ganska många som var kvalificerade för arbetsuppgifterna. Sen kan det vara nog så svårt att hitta den attityd man vill ha hos sina anställda bland alla sökande. Men det är faktiskt upp till företaget, inte den arbetssökande. Och vad är lösningen? Att alla bara söker arbeten de är överkvalificerade för? Då blir det ju ännu fler som söker städjobbet. Tvärtom så är det snarare så att vi söker arbeten (och tar nya arbetsuppgifter) vi knappt är kvalificerade för eftersom det är så vi utvecklas.

Skrivet av anon186252:

Absolut gör inte dessa muppar saken bättre. Men då bör det regleras istället. Dvs försvåra för sånna som har lite väl fula, och missgynnande affärsidéer. Det gynnar båda parterna att bli av med denna idioti. Kan dock se upp till dem då det är lite väl vågat att köra sådant upplägg i Sverige..

Att man måste betala ut lön för den tid som en arbetstagare faktiskt arbetat är ju just en sådan reglering Sen finns andra regleringar om arbetstagarens skyldigheter. TS kanske får en skriftlig varning eller företaget kan förhandla med facket om löneavdrag etc. Det betyder inte att en konsultchef kan sitta och hitta på egna regler.

Skrivet av anon186252:

Nää, en med lite vett förstår ju att det inte var tanken med lagen. Men i praktiken blir det lite lustigare.. I Stockholm förstår ju inte ens cyklisterna att man inte får köra in i folk.. Därför jag föredrar att samhället gynnar de intellektuella. Men jag håller med om att balansen där är knepig att få till.

Lite OT, men kommer ihåg att när lagen ändrades och fordon ska lämna företräde till fotgängare så ökade antalet olyckor. Vet inte om det sjunkit igen. Jag håller med om att det är svårt att balansera allt i ett samhälle. Personligen jag tycker att svensk arbetsmarknad har blivit för reglerad och stel i synen på arbetsrätt. Hur ofta är det en provanställning faktiskt fungerar som just det? Rekryteringsfirmor fungerar som ett smalt filter och den som kommer igenom är i princip garanterad fast anställning. Jag tror arbetsmarknaden hade gynnats och blivit mer dynamisk för alla av att våga mer, både anställa och sparka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saita:

Ett uselt, uselt, uselt uselt språkligt förfall

Förr, när det var bättre, så använde man sig utav ord som betydde något och som var begripliga, dvs personalkontoret/personalavdelningen

HR = Human Resources.

Många företag är globala med anställda från hela världen, eller åtminstone mer än bara svenskar.
Engelska är rätt vanligt som koncernspråk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Ush, vad elak du är som ska tvinga mig att tänka en massa

Skrivet av bore69:

Fast bland de 1000 fanns nog ganska många som var kvalificerade för arbetsuppgifterna. Sen kan det vara nog så svårt att hitta den attityd man vill ha hos sina anställda bland alla sökande. Men det är faktiskt upp till företaget, inte den arbetssökande. Och vad är lösningen? Att alla bara söker arbeten de är överkvalificerade för? Då blir det ju ännu fler som söker städjobbet. Tvärtom så är det snarare så att vi söker arbeten (och tar nya arbetsuppgifter) vi knappt är kvalificerade för eftersom det är så vi utvecklas.

Visst, det fanns nog många. Det är ett jobb som är rätt knepigt att klanta till.
Jag har inget emot att folk försöker utvecklas, men jag har bekanta som till och med ljugit till sig jobb inom programmering, trots att de knappt gått Matte B.. Det är lite kaos med detta system på plats helt enkelt.. Men visst skulle vart jätte trevligt, om det fungerade som man kan hoppas.
Städfirman var mer ett exempel på hur otroliga mängder människor man får leta bland, och en liten firma har verkligen inte tid att chansa hipp som happ, hela tiden. Men lustigt nog så var det tydligen svårt att hitta någon vettig även med 1000pers, då många är lite.. speciella kan vi väl säga. Finns ju de som säger att de kör heroin bara för att de inte ska få jobb, men fortsätta nyttja bidragen som arbetslös. Ja, jag har stött på dessa knäppgökar också, tragiskt nog. Detta är väl dock en annan diskussion.

Skrivet av bore69:

Att man måste betala ut lön för den tid som en arbetstagare faktiskt arbetat är ju just en sådan reglering Sen finns andra regleringar om arbetstagarens skyldigheter. TS kanske får en skriftlig varning eller företaget kan förhandla med facket om löneavdrag etc. Det betyder inte att en konsultchef kan sitta och hitta på egna regler.

Absolut, det är det. Men som jag tror att du förstår så önskar jag andra sätt då jag tycker det blir lite mycket "vi mot dem", med dessa typer utav regleringar.
Ja, det finns regleringar om arbetstagaren också, jag vet. Tycker mer att det är rätt ojämnt, och inte på alla områden. Även om det nog kommer få mycket kritik så är jag inte helt oförtjust i att likställa fack med organiserad brottslighet, men väldigt mycket mildare sådan, självklart. Det är ju lite utpressningsbaserat, men jag förstår mycket väl varför de finns. Så börja inte skrika allt för mycket nu
Nej, de ska självklart inte hitta på egna spelregler. De liksom alla andra ska anpassa sig till dagens regleringar, om de vill förändra dem får de sköta det på korrekt sätt. Därför jag föredrar väldigt specifik reglering som inte är öppen för tolkning när det kommer till saker som de flesta är eniga om. Alltså så pass specifikt att man kör regeler på den typen utav arbete.

Skrivet av bore69:

Lite OT, men kommer ihåg att när lagen ändrades och fordon ska lämna företräde till fotgängare så ökade antalet olyckor. Vet inte om det sjunkit igen. Jag håller med om att det är svårt att balansera allt i ett samhälle. Personligen jag tycker att svensk arbetsmarknad har blivit för reglerad och stel i synen på arbetsrätt. Hur ofta är det en provanställning faktiskt fungerar som just det? Rekryteringsfirmor fungerar som ett smalt filter och den som kommer igenom är i princip garanterad fast anställning. Jag tror arbetsmarknaden hade gynnats och blivit mer dynamisk för alla av att våga mer, både anställa och sparka.

Bara en aning Skulle inte förvåna mig om det ligger på hög nivå än..
Hmm.. Tja, jag har inget emot att man ger mer lekrum heller egentligen.. Men då ska det vara inom allt, inte bara den ena parten som får förspänt. Jag gillar tanken att förhandla om allt, och jag är sådan som blir extremt närvös i sådana situationer. Blir lite respektlöst annars, men jag förstår som sagt att det blir problematiskt utan alla regleringar och fack också.. Får väl hoppas att robotarna kommer snart, så att man faktiskt skulle kunna få kommunismen att fungera..

Permalänk
Medlem

Oj vad mycket fel jag har gjort på mitt jobb genom åren. Som tur är, är mottot på vårat jobb "fel måste göras för att vi ska kunna utvecklas". Låter mer sunt än din snåla chef.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Men är det ett konsultföretag eller ett bemanningsföretag? Tycker det låter mer som ett bemanningsföretag.

Permalänk
Inaktiv

@videopac: Det är väl lite gråzon när det kommer till definitionen på konsult.. Bemanning kör de ju på sätt och vis, eftersom att de på sätt och vis hyr ut sina anställda för att bolla tankar och idéer med. Medans bemanning generellt sett fokuserar på att folk ska ha jobb öht. Är i alla fall så jag tolkat de två. Och det är nog inte helt otänkbart att vissa utnyttjar gråzonen lite för att få det att låta aningen mer fancy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ush, vad elak du är som ska tvinga mig att tänka en massa

Detsamma

Skrivet av anon186252:

Visst, det fanns nog många. Det är ett jobb som är rätt knepigt att klanta till.
Jag har inget emot att folk försöker utvecklas, men jag har bekanta som till och med ljugit till sig jobb inom programmering, trots att de knappt gått Matte B.. Det är lite kaos med detta system på plats helt enkelt.. Men visst skulle vart jätte trevligt, om det fungerade som man kan hoppas.
Städfirman var mer ett exempel på hur otroliga mängder människor man får leta bland, och en liten firma har verkligen inte tid att chansa hipp som happ, hela tiden. Men lustigt nog så var det tydligen svårt att hitta någon vettig även med 1000pers, då många är lite.. speciella kan vi väl säga. Finns ju de som säger att de kör heroin bara för att de inte ska få jobb, men fortsätta nyttja bidragen som arbetslös. Ja, jag har stött på dessa knäppgökar också, tragiskt nog. Detta är väl dock en annan diskussion.

Kan tänka mig att många är... speciella. Och många söker för att visa AF att de söker, inte för att få jobb. Och det är tufft för små firmor redan som det är. Att anställa fel gör det inte bättre. Nu försvarar jag inte att man ljuger om sina kunskaper. Men även med utbildning; hur vet man om man är kvalificerad för ett jobb man aldrig har gjort innan. Klart man söker jobb eller tar uppdrag man inte har gjort förut. Hur skulle man annars få sitt första jobb? Visst, det funkar inte alltid. Men jag vet inte hur systemet skulle se ut annars.

Skrivet av anon186252:

Absolut, det är det. Men som jag tror att du förstår så önskar jag andra sätt då jag tycker det blir lite mycket "vi mot dem", med dessa typer utav regleringar.
Ja, det finns regleringar om arbetstagaren också, jag vet. Tycker mer att det är rätt ojämnt, och inte på alla områden. Även om det nog kommer få mycket kritik så är jag inte helt oförtjust i att likställa fack med organiserad brottslighet, men väldigt mycket mildare sådan, självklart. Det är ju lite utpressningsbaserat, men jag förstår mycket väl varför de finns. Så börja inte skrika allt för mycket nu
Nej, de ska självklart inte hitta på egna spelregler. De liksom alla andra ska anpassa sig till dagens regleringar, om de vill förändra dem får de sköta det på korrekt sätt. Därför jag föredrar väldigt specifik reglering som inte är öppen för tolkning när det kommer till saker som de flesta är eniga om. Alltså så pass specifikt att man kör regeler på den typen utav arbete.

Det är svårt att balansera. Och behoven ändras med tiden. Globalisering och digitalisering ställer andra krav än industrialiseringen. Det är en större fråga än den TS ställde, så jag backar ur den nu. Jag tror vi nog är rätt överens om mycket ändå. Även om jag inte vill kalla facket för organiserad brottslighet så förstår jag hur man kan se det så. Men kapitalismen har facken att tacka för mycket. Utan bättre löner hade köpkraften inte sett ut som den gör idag.

Skrivet av anon186252:

Bara en aning Skulle inte förvåna mig om det ligger på hög nivå än..
Hmm.. Tja, jag har inget emot att man ger mer lekrum heller egentligen.. Men då ska det vara inom allt, inte bara den ena parten som får förspänt. Jag gillar tanken att förhandla om allt, och jag är sådan som blir extremt närvös i sådana situationer. Blir lite respektlöst annars, men jag förstår som sagt att det blir problematiskt utan alla regleringar och fack också.. Får väl hoppas att robotarna kommer snart, så att man faktiskt skulle kunna få kommunismen att fungera..

En politbyrå av robotar. Där är en rysare att inte se fram emot

Skrivet av xcluzive:

Oj vad mycket fel jag har gjort på mitt jobb genom åren. Som tur är, är mottot på vårat jobb "fel måste göras för att vi ska kunna utvecklas". Låter mer sunt än din snåla chef.

Jag med