Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia försvårar försäljning av bundlade spel från Geforce-kampanjer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia försvårar försäljning av bundlade spel från Geforce-kampanjer

Den som planerat köpa ett Geforce GTX 1080 eller GTX 1070 och sälja de inkluderade spelen vidare kan behöva tänka om, då Nvidia börjat med hårdvarubegränsningar vid aktivering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

inga mer billiga nycklar på marknaden då

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Mycket dåligt ska inte lägga sig i vad dom som köper sina produkter sen gör.

Hur blir det om man köper ett 1070 och får ett spel sen beslutar sig nångång att byta kort, det kanske går sönder eller nått och man tar ett amd kort, ska inte spelet fungera då nå mer?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Bättre sälja korten billigare än att skicka med skitspel som man inte vill ha.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem

Det är ju lite synd, båda för 1080 köparen och den som köper spelet på swec handeln. Han som köper nytt gfx kort får ju lite "rabatt" när han säljer vidare spelen och "jag" kan köpa spel lite billigare.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Mycket dåligt ska inte lägga sig i vad dom som köper sina produkter sen gör.

Hur blir det om man köper ett 1070 och får ett spel sen beslutar sig nångång att byta kort, det kanske går sönder eller nått och man tar ett amd kort, ska inte spelet fungera då nå mer?

Troligen är detta bara vid registrering, så koderna inte åker vidare. Kanske vettigt, så länge det inte missbrukas till det just du skriver där spelet blir grafikkortslåst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Det är ju lite synd, båda för 1080 köparen och den som köper spelet på swec handeln. Han som köper nytt gfx kort får ju lite "rabatt" när han säljer vidare spelen och "jag" kan köpa spel lite billigare.

Går ju komma runt det genom regga nytt Uplay konto och sälja med konto med mail (bökigare, men troligen möjligt i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det är ju lite synd, båda för 1080 köparen och den som köper spelet på swec handeln. Han som köper nytt gfx kort får ju lite "rabatt" när han säljer vidare spelen och "jag" kan köpa spel lite billigare.

Instämmer. Det är knappast så att de som köper spelen med rabatt på andrahandsmarknaden, annars skulle ha köpt det för fullpris istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hå hå ja ja... Artificiella begränsningar för att krama ur den där sista kronan ur vinstmarginalen ser ännu en soluppgång

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Troligen är detta bara vid registrering, så koderna inte åker vidare. Kanske vettigt, så länge det inte missbrukas till det just du skriver där spelet blir grafikkortslåst.

känns så att det kommer händer nån dag. frågan är bara när Nvidia ska börja med det.

och innan någon hoppa på mig. jag nämna Nvidia i det sammanband då dem redan har en historia av att låsa in sina användare och för att dem har budgeten för att göra det. dessutom känns det att det skulle gå mycket mot AMDs nuvarande policies. Men jag är fullt medveten att det kan lika gärna var AMD som börja med det. men KÄNNS som nåt Nvidia skulle börja med.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jaha, jag som tänkt leta efter nyckel till For honor i marknaden när det släpptes..

Löjligt att utvecklarna ska vara med och lägga sig i vem som i slutändan använder nyckeln. De har fått betalt för sitt bundlade ex, helt enligt avtalet med Nvidia. Sen att de vet att många som köper gpu:er troligtvis inte hade köpt deras spel är en annan sak. Men att räkna det som förlust när de säljer vidare till potentiella kunder är lite som att räkna antalet nedladdade spel-torrents på internet som förlorade försäljningssiffror.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Usch, dåligt tycker jag. Lär ju bara resultera i att fler personer köper spelen från sidor som G2A, Kinguin eller Instant-Gaming istället.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Minns inte riktigt processen men aktiverar man inte först via Nvidia och sedan får man en steam-kod eller liknande?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

känns så att det kommer händer nån dag. frågan är bara när Nvidia ska börja med det.

och innan någon hoppa på mig. jag nämna Nvidia i det sammanband då dem redan har en historia av att låsa in sina användare och för att dem har budgeten för att göra det. dessutom känns det att det skulle gå mycket mot AMDs nuvarande policies. Men jag är fullt medveten att det kan lika gärna var AMD som börja med det. men KÄNNS som nåt Nvidia skulle börja med.

Jupp vet det men monopol är ju mer lönsamt än öppen marknad. Hörde ju att AMDs BF 3 (tror det var det spelet) kampanj hamnade på Nvidias grafikkort i stället (var butikernas fel), hur sjukt är inte det (vet inte om det stämmer dock)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Det var redan låg status på att ha ett Geforce kort istället för ett Quadro och nivån sjönk blev genast några snäpp. Skicka med en massa spel vid köp av hårdvara som är låst till den känns ju inte lika knäppt, det känns ju väldigt konstigt när företag får med dessa för deras datorer.

Permalänk
Medlem

@BostonGurkan: nu vet jag inte om det har bekräftats men misstänker väl starkt att båda spelen innehåller gameworks. så misstänker att det är boven i det hela. skriva man under på att har gameworks i sitt spel måste man ochså har med det här.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Är någon förvånad att det är Nvidia och inte AMD som gör detta?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

@MetalWolf: skulle nog bli 20 kronor billigare på sin höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den som planerat köpa ett Geforce GTX 1080 eller GTX 1070 och sälja de inkluderade spelen vidare kan behöva tänka om, då Nvidia börjat med hårdvarubegränsningar vid aktivering.

Läs hela artikeln här

Är det ens lagligt?
Har man köpt ett spel så är den mjukvaran din. Det har ju varit uppe hos EU och snurrat runt när Oracle och Microsoft ville stoppa begagnade licenser. Där blev domen att man äger mjukvaran man köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Usch, dåligt tycker jag. Lär ju bara resultera i att fler personer köper spelen från sidor som G2A, Kinguin eller Instant-Gaming istället.

Är det inte just där dessa koder hamnar menar du?

Jag tycker det känns som en rätt rimlig ändring. Det bör inte påverka de som köper korten och vill ha spelen i någon större utsträckning men minskar missbruket av koderna. Tanken är ju att erbjuda kunderna spel där de kan utnyttja sin nya hårdvara. Inte att de ska sälja vidare koderna.

Skrivet av Dem8n:

Är det ens lagligt?
Har man köpt ett spel så är den mjukvaran din. Det har ju varit uppe hos EU och snurrat runt när Oracle och Microsoft ville stoppa begagnade licenser. Där blev domen att man äger mjukvaran man köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är väl att du inte köpt mjukvaran utan fått den som en gåva. Du kan nog inte kräva så mycket i rättighetsväg i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Många missar att det kan vara spelutvecklarna som ville ha det så

Permalänk
Medlem

Instämmer, detta känns som en rimlig åtgärd.

Det majoriteten av Sweclockers inte kan förstå är att kostnaden alltid hamnar någonstans. Om nycklarna missbrukas händer två saker.

1. Spelen blir dyrare i andra kanaler för att kompensera för den uteblivna inkomsten.
2. Spelutvecklarna blir mindre benägna att utnyttja NVIDIAs bundling vilket i längden enbart ger skitspel på bundlinglistan.

Permalänk
Medlem

Vilken j*vla bullshit detta är!

Permalänk

Allt enligt den nya inriktningen: användaren ska bara sitta med sitt VISA i ena handen och handflatan på köpeknappen med andra handen. Du ska inte lägga dig i vad ditt OS gör eller vad de har för planer med dina andra produkter. Betala, ge hit din information och håll sedan käften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Skillnaden är väl att du inte köpt mjukvaran utan fått den som en gåva. Du kan nog inte kräva så mycket i rättighetsväg i det här fallet.

Nej spelen är ju en del av köpet, du skulle ju inte fått dem utan att köpt ha grafikkortet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Bra! känns lite konstigt att Nvidia "säljer" vidare spel.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Spelkoderna måste numera aktiveras i mjukvaran Geforce Experience

Det är ju en ganska frustrerande restriktion för någon (som mig tex) som aldrig installerar den mjukvaran

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Dax att börja låna ut datorn så att folk kan aktivera dina nycklar 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det ens lagligt?
Har man köpt ett spel så är den mjukvaran din. Det har ju varit uppe hos EU och snurrat runt när Oracle och Microsoft ville stoppa begagnade licenser. Där blev domen att man äger mjukvaran man köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Funderade på samma sak, men har inte kunnat hitta någon bra källa.

Det jag har kunnat läsa mig till är att E.x backup-median du får med en Windows installation inte innefattas av den EU-lagen.

Däremot finns det ju massor av regler runt hur en "gåva" får ges ut, skulle ju kunna vara så att om Nvidia säger att den är en gåva måste den också beskattas?

Lag och rätt är inte min specialitet, så det kan vara så att jag är helt fel ute här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är ju en ganska frustrerande restriktion för någon (som mig tex) som aldrig installerar den mjukvaran

Jag tror inte du behöver mjukvaran eftersom spelet läggs på ett U-play konto. Men aktivering måste ske via Geforce Expereince. Fritt fram att avinstallera Geforce Experience därefter.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD