Windows 10 update fastnar

Permalänk
Medlem

Windows 10 update fastnar

Hej!

Mitt windows tjatar om att jag ska uppdatera det, och jag har i omgångar provat o göra det utan framgång. Nedladdningen av uppdateringarna går bra, men sen när jag ska installera så fastnar det.

Ibland på 1% , ibland på 8%.. just nu står det o tuggar på 3% och har gjort det i cirka 2 timmar nu. Om jag stänger av datorn så fastnar den på "återställer en tidigare version av windows" ett par gångar, och sen så ger den upp och låter mig komma in i widows..

Det verkar som om det är ngt som blockerar eller förhindrar uppdateringarna från att installeras.
Jag har provat dessa lösningar men inget har hjälpt

http://www.alphr.com/microsoft/1001411/how-to-fix-windows-upd...

Jag börjar fundera på om jag måste göra en nyinstallering av windows, men vill helst slippa det såklart.
Jag har dessutom haft problem med att datorn fryser till ibland, under 20-60sekunder typ, ibland längre... har pågått ett par månader och jag får för mig att dessa två grejjer kan hänga ihop, för jag vill påminna mig om att dessa två saker dök upp ungefär samtidigt..

Ngr tips på vad man kan göra?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem

Är det en stor uppdatering så kanske du har för lite ledigt utrymme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Välkommen till W10, du beskriver ju exakt varför påtvingande uppdateringar är vansinne (utöver rena säkerhets fixar såklart).

Men jag antar att du nu kör W7 ?
Om du nu absolut vill köra W10 så rekar jag varmt att du gör en helt ren installation.
Uppdateringarna brukar strula rätt rejält och sluta med en ren installation ändå...

Jag ser att du har 2 st identiska SSD's (?).
Mitt tips är att plocka ur din W7 disk och installera W10 på den andra.
På så vis kan du ju enkelt testa om "uppgraderingen" löser dina problem.
Och ändå kunna återgå till W7 på en minut.

Permalänk
Entusiast

Hej,

Plocka bort samtliga filer under mappen ~/Windows/temp samt Appdata/roaming/Windows/Temp (har jag för mig), och testa igen. Finns annars alternativet att reparera Update-klienten.

Dubbelkolla också att du har senaste firmware på disken där Windows ligger, speciellt om det är 840EVO:n. Om du också upplever frysningar så är det inte omöjligt att det är disken som har problem.

Testa metoderna ovan och återkom.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Svensktiger, jag har windows 10.. det är när man kört windows update den fastnar...
Jo det är evo240 som jag har windows på, det är det enda jag har på den disken, så tror väl inte plats är problemet.. men ska testa o tömma mapparna o sen kolla om jag kan firmwarea den

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hade själv problem med en uppdatering i Win10 som inte ville installera sig via Windows update. Hittade då att om du bara vet Knowledge Base numret (typ KB4010672) så kan du ladda ner dem manuellt från Microsoft och helt hoppa över Windows update. Funkade utmärkt för mig, uppdateringen som var omöjlig den vanliga vägen gick perfekt.

Ta en titt på denna sidan, där finns alla uppdateringar att tanka hem: https://support.microsoft.com/en-us/help/4000825/windows-10-and-windows-server-2016-update-history

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk

@Bascule666: Funkar inte för mig. Har haft problem i några månader med att datorn startar om sig flera gånger per dygn och försöker installera samma uppdatering varje gång, misslyckas och revertar. Provat manuellt med. Ska se om jag kan "lura" den genom att försöka få in den första uppdateringen den misslyckades med. (Varje kumulativ uppdatering efter den har gett samma problem).

Får se hur det går. Irriterande är det iaf.

Permalänk
Medlem

Hej

Ladda ner den updatering som strular på Microsoft Download Catalog (med Edge) och se till att ta 32/64-bit som du har!

http://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx

Sedan tar du och raderar allt som ligger under "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download"

Det kan vara fler updetes som "failat" så kolla under update historiken vilka som inte funkat. (det gör inget att installera samma sak flera gånger, dessa .MSU-filer kommer att säga ifrån.)

I besvärligare fall så kontrollera din installation med "dism /online /cleanup-image /restorehealth" (admin CMD)

Stoppa onödiga program tex. anti-vir medans du installerar updaten. Du kan också dra ut Internetkabeln...kinda!

Permalänk
Medlem

Jag kollade historiken i windows update, där står det att alla installerats...dvs inte under ngn update står det att den inte kunde installeras..
Kan man kolla ngn annanstans?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

@Bascule666: Funkar inte för mig. Har haft problem i några månader med att datorn startar om sig flera gånger per dygn och försöker installera samma uppdatering varje gång, misslyckas och revertar. Provat manuellt med. Ska se om jag kan "lura" den genom att försöka få in den första uppdateringen den misslyckades med. (Varje kumulativ uppdatering efter den har gett samma problem).

Får se hur det går. Irriterande är det iaf.

Det låter ju surt. Enda gången det hänt mig var på min Surface Pro 4 och den manuella varianten funkade utmärkt. Kanske en ominstallation är enda möjliga lösningen.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk

@Bascule666: Fruktansvärt irriterande - och det är inte länge sen jag ominstallerade helt pga ett annat problem. Tror jag bara helt enkelt härdar ut tills det är dags för en ny dator (Snart, hoppas jag). Sen kan jag blåsa denna i lugn och ro och se om det funkar då. (Har läst en del skräckhistorier om att inte ens ominstallationer hjälper för vissa personer...)

Lyckligtvis startar den aldrig om när jag använder den - men när den har fått vara idle en stund kan man komma tillbaka och se att den har försökt igen...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adrenochrome:

@Bascule666: Fruktansvärt irriterande - och det är inte länge sen jag ominstallerade helt pga ett annat problem. Tror jag bara helt enkelt härdar ut tills det är dags för en ny dator (Snart, hoppas jag). Sen kan jag blåsa denna i lugn och ro och se om det funkar då. (Har läst en del skräckhistorier om att inte ens ominstallationer hjälper för vissa personer...)

Lyckligtvis startar den aldrig om när jag använder den - men när den har fått vara idle en stund kan man komma tillbaka och se att den har försökt igen...

Det kommer ju en stor winuppdatering som ändå i praktiken är ominstallation snart så gör en ren installation då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Det låter ju surt. Enda gången det hänt mig var på min Surface Pro 4 och den manuella varianten funkade utmärkt. Kanske en ominstallation är enda möjliga lösningen.

Sjukt märkligt att du nämner detta nu, för jag hade exakt detta problem på min burk i början av 2016 (win 8.1 pro).
Ungefär samma specs som din. Den började plötsligt m pop-up rutor där frågan "Vill du uppdatera kostnadsfritt till Windows 10?".
Det var bara det att det fanns en "Ja"-ruta men ingen "Nej tack"! Jag var tvungen att klicka ned rutan med krysset, men det tog 20 sek så kom den upp igen. Tackade man inte ja utan lämnade datorn på gick det igång automatiskt efter några minuter och gick inte att stoppa. Sen började allt strula. Jag hade ett ASUS ROG GTI 980ti STRIX och det innebar att typ hälften av alla 80 spel, gamla som nya, inte funkade. Microsoft skyllde på att Nvidia inte varit snabba nog att fixa bra drivrutiner för win10, vilket var knäppt eftersom det specifikt marknadsfördes som grafikkortet för W10 då. Jag gjorde en återställning, bara för att råka ut för samma sak igen efter 5 minuter.

Jag fick ingen ordning på skiten så till slut erbjöd sig MS support att fixa problemet via fjärrstyrning gratis. Om jag gjorde det själv skulle det ta "ca 15 minuter" i Windows reg. Det tog supporten ca 50 minuter att fixa det!!

De sa det var ett globalt fel i programvaran som skulle lösas inom någon vecka...

Men de har tydligen inte fixat det ännu...jag kör fortfarande Windows 8.1🤓...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North TX, AMD Ryzen 7800X3D 4,2ghz 104MB, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, ASUS Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming, Kingston Fury Renegade M.2 2TB, Kingston Fury Beast 32GB DDR5, LianLi Galahad liquid cooler, BeQuiet RGB fan, Q-Pad MK 95 tangentbord, Q-Pad mus, Acer 27' skärm.

Permalänk
Medlem

varför inte köra Ctrl Alt delete på den typen av uppmaningar sen avsluta det opassande programmet. Men innan så googlar man på namnet så hittar man kanske andras lösningar på det problemet

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av EquinoXXX:

Sjukt märkligt att du nämner detta nu, för jag hade exakt detta problem på min burk i början av 2016 (win 8.1 pro).
Ungefär samma specs som din. Den började plötsligt m pop-up rutor där frågan "Vill du uppdatera kostnadsfritt till Windows 10?".
Det var bara det att det fanns en "Ja"-ruta men ingen "Nej tack"! Jag var tvungen att klicka ned rutan med krysset, men det tog 20 sek så kom den upp igen. Tackade man inte ja utan lämnade datorn på gick det igång automatiskt efter några minuter och gick inte att stoppa. Sen började allt strula. Jag hade ett ASUS ROG GTI 980ti STRIX och det innebar att typ hälften av alla 80 spel, gamla som nya, inte funkade. Microsoft skyllde på att Nvidia inte varit snabba nog att fixa bra drivrutiner för win10, vilket var knäppt eftersom det specifikt marknadsfördes som grafikkortet för W10 då. Jag gjorde en återställning, bara för att råka ut för samma sak igen efter 5 minuter.

Jag fick ingen ordning på skiten så till slut erbjöd sig MS support att fixa problemet via fjärrstyrning gratis. Om jag gjorde det själv skulle det ta "ca 15 minuter" i Windows reg. Det tog supporten ca 50 minuter att fixa det!!

De sa det var ett globalt fel i programvaran som skulle lösas inom någon vecka...

Men de har tydligen inte fixat det ännu...jag kör fortfarande Windows 8.1🤓...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Mitt problem hade inget som helst med en uppgradering till Win 10 att göra, det var bara en uppgradering som inte ville fungera via Windows Update. Det hela löste sig genom att uppdatera manuellt.

Visa signatur

Permalänk

Windows 10 här på en av mina burkar. Den stora uppdateringen som kom i höstas (1607 – Anniversary Update) har inte kunnat installeras. Många försök av olika slag har gjorts på olika sätt, men icke sa Nicke.

En i stort sett identisk hårdvarumässigt sett burk hade inga problem. Borde installera om på nytt, men det är så drygt...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gymrattan:

Windows 10 här på en av mina burkar. Den stora uppdateringen som kom i höstas (1607 – Anniversary Update) har inte kunnat installeras. Många försök av olika slag har gjorts på olika sätt, men icke sa Nicke.

En i stort sett identisk hårdvarumässigt sett burk hade inga problem. Borde installera om på nytt, men det är så drygt...

Har du plats nog på disken, det brukar kräva ca 25Gbyte ledigt under installationen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du plats nog på disken, det brukar kräva ca 25Gbyte ledigt under installationen.

100+ GB.

Försökte klona disken med en identisk via Samsungs mjukvara, men det gick inte heller pga issues ("kör chkdsk" typ).
Kollade på disken i diskhantering och den hade lite väl många udda partitioner, troligtvis återanvänt den för mycket.

I bit the bullet och ominstallerade Windows istället på den nya disken.