Gamingdator 9-10K Uppgraderingsbar

Permalänk

Gamingdator 9-10K Uppgraderingsbar

Hejsan!
Har inte haft någon stationär dator förut men har många kompisar som har det.
Bestämde mig för att sätta ihop en gamingdator med komponenter från inet där Windows 10 OEM och deras byggtjänst ska ingå.

Har max 10k så priset får inte gå över.
Håller mig helst till 9k men vill ha en bra speldator som MÅSTE vara uppgraderingbar.
Spel jag spelar: Overwatch, CS:GO, Paladins, Rocket League och kanske lite WoW.
Jag vill kunna spela kommande spel.
Har en 60hz skärm i 1920x1080 om det hjälper.

Väldigt tacksam för många olika kombinationer av komponenter och också lite om varför ni har valt just det grafikkortet eller processorn mm.
Tänker beställa den i slutet av månaden.
Relativt tyst dator uppskattas även om jag sätter prestanda före.
Som sagt väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem

Laborerade lite och hamnade strax under 11k.
1800kr på Windows och montering tar en stor del av budgeten.

Kommer du att överklocka datorn?

Permalänk
Medlem

Ett par punkter:

* Uppgraderingsbar, vad innebär det? Överdimensionerad PSU? Plats i chassit? Moderkort som klarar framtida CPU:er?

* Angående Windows OEM: Kan man uppgradera ett antal komponenter eller behöver Windows återaktiveras då? För det går i så fall inte med OEM så vitt jag vet.

* En budget på 9-10kkr är väldigt svårt att hålla beroende på vilken nivå av prestanda för kommande spel du vill klara.

Det närmaste jag kom var 10.4kkr, och då är det med lite förlegad AMD, DDR3, bara 4GB-versionen av RX480 etc, samt bara en sticka RAM (vill du ha 2x4GB så går det, men lämnar mindre utrymme för uppgraderingar sen).

Går man upp till 8GB RX480 eller 6GB GTX 1060 så stiger prislappen 500kr, samt vill ha ha lite tystare PSU ett par hundra, lite tystare chassi ett par hundra, en i5 6600k/7600k en tusenlapp, DDR4 och moderkort till det några hundra till, en bättre/snabbare SSD några hundra till.

Ett snabbt ihopplock: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10190407/

Andra kan säkert flika in, men jag vet inte vad mer man kan tumma på för att få ner priset. Gå ner på grafikkortet skulle markant tappa prestanda.

Permalänk
Medlem

Skulle nog vänta tills Ryzen släpps i Mars och se vad de kan erbjuda.

Permalänk
Medlem

Köpt win 10 pro oem 2 ggr via kinguin, funkat bra och billigt med köpgaranti på totalt ca 300kr. Köpt från eurosoft, men ska egentligen kvitta vilken
https://www.kinguin.net/catalogsearch/result/index/?q=windows

Permalänk

Har tänkt en del och datorn behöver inte var tyst och inte speciellt upgraderingsbar.
Det ända jag vill ha är en dator som klarar mina spel, relativt snabb men med prisvärda bra komponenter som levererar.

Föresten, kommer lanseringdatumet även gälla i Sverige?
Hinner jag få datorn om jag beställer från inet med deras byggtjänst om jsg behöver den till den 19mars?

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10190716/

Ett budget system inte helt olikt mitt eget. Bör klara spelen du vill spela på rätt okej inställningar. Datorn i sign kör jag själv Battlefield 1/1080p i medium med 60+fps som en fingervisning.

I övrigt är systemet jämnbyggt prestandamässigt alltså ingen av komponenterna är klart kraftigare än något annat utan allt ligger på ungefär samma nivå. Ändå finns utrymme för uppgradering till ett GTX1060 6gb exempelvis utan att något annat flaskar och så kan man förstås öka på med fler hårddiskar o dylikt vartefter. Valde att lägga budgeten på 9k eftersom det var där du helst ville hamna.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk

Är det värt att bygga själv för att spara pengar på att välja komponenterna från olika butiker?
Vad är det svåraste med att montera en dator?
Klarar jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hittade dessa, kan det vara något för att lägga mer pengar på andra komponenter eller är dom dåliga?
https://www.inet.se/produkt/6110183/crucial-8gb-2x4gb-ddr4-21...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Hittade dessa, kan det vara något för att lägga mer pengar på andra komponenter eller är dom dåliga?
https://www.inet.se/produkt/6110183/crucial-8gb-2x4gb-ddr4-21...

Skickades från m.sweclockers.com

det är SO-DIMM dvs minnen för NUC och bärbara datorer
du ska ha vanliga DDR3/4 minnen för stationära (beroende på plattform)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig lägga 1k till får du mycket, mycket bättre dator:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10191902/

Sedan köp windows 10 på kinguin.net för 250kr

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Är det värt att bygga själv för att spara pengar på att välja komponenterna från olika butiker?
Vad är det svåraste med att montera en dator?
Klarar jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, absolut värt att bygga själv och köpa från flera butiker
Nej, inte svårt alls att bygga själv. Finns youtube guider och finns nog guide här på forumet oxå
Ja, du borde klara det om du följer guide

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Är det värt att bygga själv för att spara pengar på att välja komponenterna från olika butiker?
Vad är det svåraste med att montera en dator?
Klarar jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

jag anser att en stor del med att skaffa egen dator är själva byggandet och att lära sig hur allt sitter ihop

har du intresset att lära dig tycker jag absolut att du ska bygga själv då det är lite som '' lego'' för vuxna
finns många bra ''how to'' på youtube t.ex så har Inet en egen variant

inget är direkt svårt i själva monteringen (så länge man tar allt lugnt och läser manual) det svåra är ifall något strular vid uppstart (typ defekta minnen eller något annat)

det jag var mest orolig vid mitt första bygget var att skada CPU,n/sockeln på moderkortet
avled nästan av panik då jag skulle spänna fast CPU,n och hörde ett litet knastrande ljud.
I efterhand efter mycket läsande så insåg man att det var rätt vanligt med lite ljud vid just den processen

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Men kan det inte vara svårt med kabeldragning?
Annars tycker jag det verkar roligt att bygga själv men går något fel så kommer jag inte orka på ny leverans, är ju min första stationära.
Men lego var jag duktig på, skapade allt möjligt.

Permalänk
Medlem

@WaldenKing:

nej

lite buntband och en ide på hur du vill ha det så är de inga problem
kan vara lite mer eller mindre klurigt beroende på chassi (om man går på Mitx och minimalt chassi kand det vara svårt)
men väljer man ett chassi med PSU shround är det absolut inga problem

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Vad är PSU shround?
:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@WaldenKing:

det är en del som täcker sektionen är PSU.n är för att dölja kablar
se bild nedan för exempel

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Får rätt så snabba svar från dig, är som om vi chattar.
Kan du rekomendera ett chassi run 500-700 med PSU shround?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@WaldenKing:

kan leta lite mer senare

men PSU shround är något som oftast är på de lite dyrare chassina om du inte hittar någon på rea typ denna
har ingen erfarenhet av detta chassi gällande kvalite (var mest ett chassi med shround inom priset du angav)

vet du vilken storlek av chassi du vill ha (litet lätt, flyttbart eller spelar storleken ingen roll?
ska det vara stilrent eller extra lullull ?

själv har jag ATX varianten av detta chassi som är stilrent (enligt mig) och riktigt bra kvalité nästan helt i alu/metall

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Skulle vilja ha ett ATX chassi, det finns mycket plats i sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@WaldenKing:

Här är en helt ok färdigbyggd "märkesdator" med i7-6700, GTX 1060 6GB och Win 10 m.m för 10K:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252257-...

Nackdelen med såna datorer är att de oftast inte är särskilt uppgraderingsbara eller tysta, sitter säkert en massa budgetkomponenter i den då det inte är listat något. Har inte hittat så mkt mer detaljerat om just den datorn heller, men den verkar ha fått bra recensioner iaf.

Men om du ska vänta till mars så tycker jag att du ska kolla in AMD Ryzen som många tipsat om, det kan ju även hända att Intel sänker sina priser för att matcha dem.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Tack för tipset!
Bara jag hinner få delarna till 19-20 mars så är jag nöjd och vänta gärna på Ryzen.
Vågar inte köpa märkesdator för komponenternas skull och vill gärna bygga själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@WaldenKing:

OBS OS saknas

har letat och för att hålla sig inom dig budget ser mitt förslag ut enl. följande dator
många av dessa produkter är på rea och kommer garanterat gå upp framöver och sedan går det att banta mitt förslag ytterligare om det nu skulle behövas

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Kan detta vara något?
Jag kanske byter ut monteringsakerna mot inet byggtjänst.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10195047/
Synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Kan detta vara något?
Jag kanske byter ut monteringsakerna mot inet byggtjänst.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10195047/
Synpunkter?

Kommer att passa.
men du har glömt SSD.... eller hade du en sedan tidigare?

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk

Det är det jag undrar över, ska jag ta en HDD på 1TB och en SSD på 120GB eller en SSHD (Seagate Firecuda) på 1TB eller en SSD på 250BG?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Det är det jag undrar över, ska jag ta en HDD på 1TB och en SSD på 120GB eller en SSHD (Seagate Firecuda) på 1TB eller en SSD på 250BG?

Skickades från m.sweclockers.com

En SSD på minst 250GB ska du välja utan tvekan

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk

Varför?
Hur många spel kan jag lagra på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Varför?
Hur många spel kan jag lagra på den?

SSD är mycket snabbare än HDD. Laddningstiden kommer sjunka. Det kommer vara mycket smidigare att använda datorn.

Ja, allt i från ett spel till nästa intill oändligt många. Och samtidigt så beror det på storleken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk

Esd matta behövs ej bara avgjorda dig på element när du bygger har inte dina föräldrar eller kompisar mejslar så slipper du köpa de behövs en smal stjärn mejsel