Ang Ryzen's spelprestanda (matchar 7700K idag, presterar bättre i morgondagen)

Permalänk
Medlem

@Enigma: *Gäsp*
Tar man data från en uppsjö tillförlitliga källor, så stämmer de inte överens med de siffror du presenterar. Den dag första generationens ryzen går om kaby lake i generell spelprestanda, så kommer troligen ingen av processorerna längre vara relevanta. Jag tror att det här har varit ett trauma för dig och att du är inne i förnekelsefasen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

[quote postid="16725051" userid="98698" name="Enigma"]

Om du kollar runt på forumet så finns det flertal sånna här typer av inlägg. Typ måste försvara/framhäva amd. Sen länkas alla möjliga tester från olika hemsidor i olika hårdvara som sen diskuteras i oändlighet som resulterar i pajkastning.

Tror tom det finns flertal sk rysen benchmark . Rysen oc , rysen hur klockar du . Rysen har du fått din cpu Osv.

Känns nästan som de som har eller ska köpa en amd cpu behöver medhåll och eller feedback att köpet det har gjort eller ska göra kommer bli bättre än vad den är idag .

Tror säkert den e sjukt najs i tyngre program som nyttjar alla kärnor men i merparten av spel så nådde den inte riktigt fram till intel o kommer tveksamt göra , o som jag skrev innan kommer amd ifatt så har nog intel nästa generation färdig för rls.

Lite samma visa som geforce vs amd. Tyvärr.

Men lycka till med din amd , själv är jag grymt nöjd med min nuvarande burk (se signaturen)

Mvh

Rensa onödig text
Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Argumentation att Ryzen 8c/16t ska bli bättre i framtiden för spel är lite konstigt... Är det inte visat att Ryzens 4+4c design funkar bäst när man låter den hålla sig inom ett CPU cluster? Så I princip så säger man att Ryzens 8c/16t kommer bli bättre i framtiden för att det kommer optimeras för 4c/8t, därför är Intels avsevärt starkare 4c/8t inge bra, lol.

Då vi också vet att lägre Ryzen kommer vara 2+2/3+3 design så kommer ingen annan av dom prestera bättre... Så 8c/16t optimerat för 4c/8t är nog ungefär det bästa vi kan få. Kanske om 3-5 år ändras det. Kanske.

Permalänk
Medlem

Det här va den mest vinklade tråden jag har sett på länge Nästan lika vinklade som alla youtubeklipp upplagda av AMD fanboys.

Face it, Intel är bättre. Men kul att AMD har något att komma med iallafall, ligger inte längre 10 år efter i utvecklingen.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Det här va den mest vinklade tråden jag har sett på länge Nästan lika vinklade som alla youtubeklipp upplagda av AMD fanboys.

Face it, Intel är bättre. Men kul att AMD har något att komma med iallafall, ligger inte längre 10 år efter i utvecklingen.

jag tycker det är konstigt att folk väljer en QUAD core framför en Octa för samma pris. Skillnaderna i 1080 som nästan alla spelar i är så pass minimal och för framtida spel så är en Octa mer värd. R7 1700 är överlägset den bästa CPUn på marknaden. överclocknings potential på 33% ingen kommer nära den. om man testar båda med saker igång i bakgrunden så får vi nog snabbt se en enorm vinst för R7 1700.

Intel Fanboys lyfter kaby lake eller ska vi säga skylake refresh till skyarna även när den drar jämnt med en helt ny CPU som ingen mjukvara har något stöd för, All mjukvara idags läget må vara optimerat för intel CPUer, men den tiden är snart över. Nästa Xblox och Playstation står för dörren och eftersom microsoft verkligen vill push DX12 och brygga gapet mellan konsol och PC och kommer ha ett fullt AMD system även i nästa konsol så kanske det är värt att tänka ett par år frammåt, för nästa generation konsoler kommer nog till jul eller nästa sommar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag tycker det är konstigt att folk väljer en QUAD core framför en Octa för samma pris. Skillnaderna i 1080 som nästan alla spelar i är så pass minimal och för framtida spel så är en Octa mer värd. R7 1700 är överlägset den bästa CPUn på marknaden. överclocknings potential på 33% ingen kommer nära den. om man testar båda med saker igång i bakgrunden så får vi nog snabbt se en enorm vinst för R7 1700.

Intel Fanboys lyfter kaby lake eller ska vi säga skylake refresh till skyarna även när den drar jämnt med en helt ny CPU som ingen mjukvara har något stöd för, All mjukvara idags läget må vara optimerat för intel CPUer, men den tiden är snart över. Nästa Xblox och Playstation står för dörren och eftersom microsoft verkligen vill push DX12 och brygga gapet mellan konsol och PC och kommer ha ett fullt AMD system även i nästa konsol så kanske det är värt att tänka ett par år frammåt, för nästa generation konsoler kommer nog till jul eller nästa sommar.

Alltså det börjar bli löjligt med dessa bortförklaringar på AMD produkter, vi ska vänta i flera månader efter släpp för att produkten kanske kommer presterar lite bättre... Och det är rena förhoppningar som baseras på gissningslek. Vem vet om det handlar om 0.1 eller 2% osv.

Jag anser att företaget som lanserar produkten, lanserar en färdig produkt som man självklart vet kommer mäta sig med konkurrentens produkter direkt. Man fixar drivrutiner, snackar med MS etc om ev optimeringar innan man släpper produkter.

Som spelprocessor finns det bättre alternativ för billigare peng i dagsläget vilket är det egentligen enda nederlaget med dessa nya AMD processorer, så enkelt är det. De är ju bäst på annat för pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Alltså det börjar bli löjligt med dessa bortförklaringar på AMD produkter, vi ska vänta i flera månader efter släpp för att produkten kanske kommer presterar lite bättre... Och det är rena förhoppningar som baseras på gissningslek. Vem vet om det handlar om 0.1 eller 2% osv.

Jag anser att företaget som lanserar produkten, lanserar en färdig produkt som man självklart vet kommer mäta sig med konkurrentens produkter direkt. Man fixar drivrutiner, snackar med MS etc om ev optimeringar innan man släpper produkter.

Som spelprocessor finns det bättre alternativ för billigare peng i dagsläget vilket är det egentligen enda nederlaget med dessa nya AMD processorer, så enkelt är det. De är ju bäst på annat för pengarna.

Ja vi har R5orna som kommer om en månad. kommer du verkligen rekommendera en quad i5 utan trådar emot en Ryzen 6/12 då ?

Jag kommer inte göra det.

Även med tanke på hur strömsnåla Ryzen är så är det även ett stort plus över intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tror att många är "underdog" fixerade. Men oavsett så är det bra att dom äntligen släppt något som man faktiskt vill ha i sin dator. Amd kanske borde slå sig in på kyl marknaden? är väldigt imponerad av deras stock kylare. Tänkte när jag satt in den att den här jäveln kommer slåss med intel om högsta temp och ljudligaste kylaren på länge, men tji fick jag då den även klarade klockning utan att leva faan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Skulle jag köpa cpu idag så hade jag kört ryzen 1700 och kan gott och väll byta några försumbara fps mot dubbla multitråds prestandan och trots ipc brukar diktera max fps presterar ryzen bra i spel och är en förbannat stark cpu multitrådat och är som man köper en 10-12000kr 6900k för 7700k pengar och ryzen prestar bättre än 6900k som som skulle förlora några fps mot 7700k men är en förbannat mycket starkare cpu som jag hade valt även om spel är prio 1 för är inte så stor skillnad i fps men man får ett monster till cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Det är skillnad mellan höga förväntningar och orealistiska förväntningar. AMD är värda $13B medan Intel är värda $174B, över 13 gånger så mycket. Vad kan en liten fis göra mot jätten Intel, realistiskt? Ryzen är en mäktig käftsmäll, rent av episk med tanke på proportionsskillnaderna mellan de två företagen.

Höga förväntningar vore att hoppas på prestanda runt SB/IB, kanske något högre iomed legendaren bakom arkitekturen. Att förvänta sig att Ryzen "skulle spöa skiten" ur en CPU som sniffar sig närmare 20kkr är inte bara vanvettigt, det är fullkomligt orealistiskt. #realitycheck

Jo, jag har förstått det nu. Hoppades väl mest, men att det skulle bli en billig leksak var ändå mer otippat. Prestanda från 2015 så jag förstår prisskillnaden (och storlek på aktörerna Intel och AMD)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag tycker det är konstigt att folk väljer en QUAD core framför en Octa för samma pris. Skillnaderna i 1080 som nästan alla spelar i är så pass minimal och för framtida spel så är en Octa mer värd. R7 1700 är överlägset den bästa CPUn på marknaden. överclocknings potential på 33% ingen kommer nära den. om man testar båda med saker igång i bakgrunden så får vi nog snabbt se en enorm vinst för R7 1700.

Intel Fanboys lyfter kaby lake eller ska vi säga skylake refresh till skyarna även när den drar jämnt med en helt ny CPU som ingen mjukvara har något stöd för, All mjukvara idags läget må vara optimerat för intel CPUer, men den tiden är snart över. Nästa Xblox och Playstation står för dörren och eftersom microsoft verkligen vill push DX12 och brygga gapet mellan konsol och PC och kommer ha ett fullt AMD system även i nästa konsol så kanske det är värt att tänka ett par år frammåt, för nästa generation konsoler kommer nog till jul eller nästa sommar.

Ehhh, min 5820K går 24/7 på 4.5GHz vilket är en överklock på 36%. Den funkar även i 4.7GHz vilket är en överklock på 42%, jag har valt att inte köra på denna frekvens då fläktarna till min kylare får jobba för mycket och jag föredrar en tyst dator.

Så att ingen kommer nära en överklockningspotential på 33% är inte sant.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Skulle jag köpa cpu idag så hade jag kört ryzen 1700 och kan gott och väll byta några försumbara fps mot dubbla multitråds prestandan och trots ipc brukar diktera max fps presterar ryzen bra i spel och är en förbannat stark cpu multitrådat och är som man köper en 10-12000kr 6900k för 7700k pengar och ryzen prestar bättre än 6900k som som skulle förlora några fps mot 7700k men är en förbannat mycket starkare cpu som jag hade valt även om spel är prio 1 för är inte så stor skillnad i fps men man får ett monster till cpu

Kom igen andas!

Jag stod också i valet mellan en 1700 Ryzen och 7700k,det blev en 7700k då jag bara använder datorn som spelburk. Tyvärr kan inte Amd konkurrera riktigt med Intel när det kommer till absolut spelprestanda,sorgligt men sant. Däremot så tycker jag Ryzen är en väldigt bra produkt för andra användningsområden och extremt prisvärd. Tyvärr så känns även denna Amd release framstressad med tanke på alla problem med moderkort och minnen(att dom aldrig lär sej).

Trådskaparens "vänta bara och sen" har jag hört om alla Amd:s släpp sedan jag börjat läsa här på forumet,börjar bli lite enformigt.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av _Merc_:

överclocknings potential på 33% ingen kommer nära den. om man testar båda med saker igång i bakgrunden så får vi nog snabbt se en enorm vinst för R7 1700.

Jag körde för många år sedan min p3 700mhz@1100mhz, 44% överklockning. Jag gjorde alltså enligt dig bort mig hejdlöst när jag bytte ut den ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ehhh, min 5820K går 24/7 på 4.5GHz vilket är en överklock på 36%. Den funkar även i 4.7GHz vilket är en överklock på 42%, jag har valt att inte köra på denna frekvens då fläktarna till min kylare får jobba för mycket och jag föredrar en tyst dator.

Så att ingen kommer nära en överklockningspotential på 33% är inte sant.

Instämmer min 24/7 klock är 5820K@4.5Ghz alla cores (MCE) med en vcore på 1.22V och dessutom med 8 minnesstickor på 3000Mhz. Jag vill påstå att en överklock på >33% inte är något ovanligt. Till och med min gamla i7-2600K körde jag ett tag med en 24/7 klock på 5Ghz. i7-2600K maskinen kommer jag dock att pensionera och ersätta med en Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Alltså det börjar bli löjligt med dessa bortförklaringar på AMD produkter, vi ska vänta i flera månader efter släpp för att produkten kanske kommer presterar lite bättre... Och det är rena förhoppningar som baseras på gissningslek. Vem vet om det handlar om 0.1 eller 2% osv.

Jag anser att företaget som lanserar produkten, lanserar en färdig produkt som man självklart vet kommer mäta sig med konkurrentens produkter direkt. Man fixar drivrutiner, snackar med MS etc om ev optimeringar innan man släpper produkter.

Som spelprocessor finns det bättre alternativ för billigare peng i dagsläget vilket är det egentligen enda nederlaget med dessa nya AMD processorer, så enkelt är det. De är ju bäst på annat för pengarna.

Om Intel (Nvidia också) har genom alla tider haft den bästa och mest överlägsna produkten och som 90% av Sweclockers medlemmar använder sig av så borde ju människor känna sig rätt så trygg i sitt val och att då gå in i en sådan liten tråd som denna och minsann trycka ner AMD känns ju lite märkligt..

Men jag håller med vissa här, jag tror det skulle vara till allas fördel om vi ser till att alla människor och företag köper från Intel (Nvidia ), så kan vi se till att AMD går i graven, dom släpper ändå bara som bäst dåliga produkter.
Faktum är att om AMD försvinner så blir Intel (och Nvidia) bättre som företag, dom får mer eld i baken, dom utvecklar mer saker och gör betydligt större framsteg med tekniker, ökar prestandan till enorma höjder. Priset för deras produkter blir enormt mycket billigare. Finns bara positiva saker som kan gagna oss om det skulle bli på det viset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Vad jag minns var en 4,5 GHz överklock på 5820K ganska ovanligt om man såg till siliconlottery.com. Var väl endast 9% CPUerna som gjorde det, och då med betydligt högre VCORE. Och 5 GHz på en 2600K är nog typ 6% skulle jag gissa på.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Instämmer min 24/7 klock är 5820K@4.5Ghz alla cores (MCE) med en vcore på 1.22V och dessutom med 8 minnesstickor på 3000Mhz. Jag vill påstå att en överklock på >33% inte är något ovanligt. Till och med min gamla i7-2600K körde jag ett tag med en 24/7 klock på 5Ghz. i7-2600K maskinen kommer jag dock att pensionera och ersätta med en Ryzen.

Min 5820K vill ha 1.275V för att vara helt stabil i 4.5GHz, 4.7GHz är helt stabilt med 1.3V men då duger inte riktigt mina extremt tysta och långsamma fläktar på min Corsair H105 till, blir lite för varmt och jag prioriterar istället en tyst dator. Frekvenserna gäller givetvis alla kärnor, kör med 4x4GB minnen på 2666MHz.

Har inte haft en blåskärm på snart två år med denna datorn, blev tvungen att byta moderkort förra sommaren men det nya moderkortet funkar lika bra som det gamla med samma frekvenser.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Tack för ett gott skratt, du letade i princip reda på worst case scenario för Ryzen och inflikar att Enigma har konfirmeringsbias, hur tänkte du nu egentligen? Kasta bäver i trähus much?
För själva testet hos Nordichardware så stämmer deras siffror rätt illa jämfört med andra 1080ti tester med Ryzen, om det är hårdvarukombo eller SBS vet jag icke men procentuellt ligger NH jävligt långt ifrån övriga testare.

Utgår från att du missade ställa dig själv frågan: finns det någon väsentlig skillnad mellan vad Nordic Hardware testat och vad i princip alla andra testade. Saken är den att det finns en väldigt relevant skillnad, GTX 1080Ti var inte lanserad när de flesta gjorde sina Ryzen tester så dessa gjordes med GTX1080.

Nordic Hardware gjorde sina med just GTX1080Ti, något som lyfter över flaskhalsen långt mer på CPU-delen.

R7 1800x är redan relativt CPU-begränsad med GTX1080 i många fall, men i7-7700K är sällan det. Här är en rad exempel på det:
i7-7700K @ 4,8 GHz presterar exakt lika bra här med GTX1080, notera ökningen med GTX1080Ti

som i7-7700K @ stock presterar här med GTX1080, att R7 1800X ligger efter beror då rimligen på att den börjar bli flaskhals.

LegitReviews har gjort en artikel som just undersöker när CPU-delen blir flaskhals, i7-7700K ser ut att ha minst 30 % mer pulver under huven just för spel. Dessa resultat visar att Nordic Hardware antagligen inte gjort något fel, utan det handlar just om att man har en väsentligt kraftigare GPU än vad de flesta andra testat med.

Skrivet av lord_vasagos:

Skulle jag köpa cpu idag så hade jag kört ryzen 1700 och kan gott och väll byta några försumbara fps mot dubbla multitråds prestandan och trots ipc brukar diktera max fps presterar ryzen bra i spel och är en förbannat stark cpu multitrådat och är som man köper en 10-12000kr 6900k för 7700k pengar och ryzen prestar bättre än 6900k som som skulle förlora några fps mot 7700k men är en förbannat mycket starkare cpu som jag hade valt även om spel är prio 1 för är inte så stor skillnad i fps men man får ett monster till cpu

Som jag nämnt ovan, både Kaby Lake och Ryzen testades nästan uteslutande med GTX 1080 och där blir GPUn en rätt rejält flaskhals redan vid 1920x1080. GTX 1080Ti visar att CPUn mycket väl kan bli en flaskhals även vid "vettiga" inställningar för de som prioriterar riktigt höga uppdateringsfrekvenser. 240 Hz skärmar har ju börjat hitta ut, för att nå dit krävs mer än 1080 Ti även i 1920x1080 och i det läget kommer CPU-delen bli en rejäl flaskhals.

E-serien har aldrig varit vettig för de som främst prioriterar spel, så ser inte ens varför man ens skulle bry sig om vad i7-6900K kostar. Spelar man är det i7-7700K som är modellen att slå just nu.

Skrivet av Tumnus:

Även om jag håller med dig om att AMDs CPU inte kommer till sin fulla rätt hos de som bara spelar så håller jag inte med dig om att AMD inte kan gå hem hos dem som prioriterar spelprestanda över allt annat. Faktum är att de lägre processorerna (de sex och fyrkärniga) är mer attraktiva ur en spelsynpunkt eftersom deras prispunkt. Visst har man pengarna så borde man satsa på en 7700K om man har råd att slänga upp 3600:- för en CPU. Men står man och väljer mellan en Ryzen och en bra GPU och en 7700K med en sämre GPU så borde man ändå satsa på en Ryzen eftersom i 99% av fallen så är GPUn en flaskhals.

Tester med 1080Ti visar att CPU-delen till viss del är flaskhals även i 2560x1440. Sitter man med 144 Hz skärm (eller snabbare) blir CPU-delen primär flaskhals om man vill nå dessa frekvenser.

Och tror folk undervärderar i7-7700K som workstation CPU. För oss som utvecklar kod så går det långt mer än 10 inkrementella byggen på varje "rebuild all", vid inkrementella byggen är i7-7700K snabbare än någon annan CPU på marknaden (och den är faktiskt helt jämn med R7 1700 vid "rebuild all" fallet då IPC för heltal är väsentligt högre i Kaby Lake).

Även de som renderar sitter i >90 % av tiden med saker skilt från "final render". Dessa arbetsmoment skalar inte alls speciellt väl med CPU-kärnor, så i >90 % av tiden så är faktiskt i7-7700K åter igen den snabbaste CPU man kan köpa om man jobbar med t.ex. Blender. Gör man sedan "final render" med GPUn så kvittar CPU-kraft och GPUn är snabbare än någon idag existerande CPU om man sitter på GTX 1060 eller bättre. Och med Pascal så lyfter Blenders CUDA-renderare den största flaskhalsen, storlek på VRAM, då det med Pascal även går att nyttja system RAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Helt onödig tråd om jag får tycka och dessa börjar bli många.

Har som svårt att förstå varför alla ska försöka bevisa "ja men Ryzen är ju bättre i det här, eller det där, men den blir ju bättre i framtiden och kommer prestera bättre än 7700K osv osv osv osv"

Intel i dagsläget har snabbare processorer, så enkelt är det. Och som för dem flesta är just spelprestandan en väldigt viktig faktor.
Min processor i sign presterar likvärdigt i syntetiska tester, och är snabbare i spel. Den är 5 år äldre.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt tankesättet på många människor, som vägrar att se att Ryzen pris/prestanda i gaming är rätt dålig. "Ryzen 1800x slår nästan 7700k!", sure, men kostar även 2000:- mer (och presterar sämre i många fall).

Säger det inte alls för att klanka ner på Ryzen, på ett eller annat sätt ska nästa bygge bli ett Ryzen bygge.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Kom igen andas!

Jag stod också i valet mellan en 1700 Ryzen och 7700k,det blev en 7700k då jag bara använder datorn som spelburk. Tyvärr kan inte Amd konkurrera riktigt med Intel när det kommer till absolut spelprestanda,sorgligt men sant. Däremot så tycker jag Ryzen är en väldigt bra produkt för andra användningsområden och extremt prisvärd. Tyvärr så känns även denna Amd release framstressad med tanke på alla problem med moderkort och minnen(att dom aldrig lär sej).

Trådskaparens "vänta bara och sen" har jag hört om alla Amd:s släpp sedan jag börjat läsa här på forumet,börjar bli lite enformigt.

Det är inte så självklart som du försöker få det att låta då dom flesta kör mycket runt om spelen som virtuella maskiner och streamar och en massa program med allt från torrent till skype och ett lass till med saker och då gör sig ryzen riktigt bra och skulle gissa på att under normala förhållanden jämnar det ut fps yttligare och säger inte mot att man tjänar några fps med 7700k men är lite som min i3 med bra ipc den kan spöa en del i5or så länge dom 2 kärnorna med HT orkar driva ett spel men när kärnorna inte orkar då vinner i5an som i gta iv eller liknande så ipc är inte allt

En 1700 är ganska nära 7700 ans fps och är försumbart mot multicore prestandan man får och fps beror på flera saker som vilken upplösning man kör och ju högre desto mer bli gpu imiterande faktorn och ipc av mindre betydelse som över 1080p och där 7700an är starkare har 1700an fortfarande bra fps men man har dubbla multicore prestandan vilket är imponerande trots man tappar någon fps för spel tror jag det är värt det även som gamer när man inte skulle märka med vilken cpu man sitter med men har dubbla prestandan om man vill multitaska sen är dom starkare även i andra användnings områden som är rätt vanliga idag

Sen skulle jag inte kalla dom framstressade för alla nya modeller även när intel släppt nya generationer har haft flera problem på alla sockets och är barnsjukdomar som arbetas bort och är samma med grafikkort och skulle säga tvärt om att dom haft ganska sparsamt med problem med tanke på hur mycket som är helt nytt från chipset till cpu och tittar man på intel hade dom sin skylake bugg och div och blir med så komplexa saker att allt inte stämmer helt 100% utan behöver putsas lite på och optimeras bättre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Digitalfoundry har uppe deras video om Ryzen nu för er som är spelintresserade.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Men jag håller med vissa här, jag tror det skulle vara till allas fördel om vi ser till att alla människor och företag köper från Intel (Nvidia ), så kan vi se till att AMD går i graven, dom släpper ändå bara som bäst dåliga produkter.
Faktum är att om AMD försvinner så blir Intel (och Nvidia) bättre som företag, dom får mer eld i baken, dom utvecklar mer saker och gör betydligt större framsteg med tekniker, ökar prestandan till enorma höjder. Priset för deras produkter blir enormt mycket billigare. Finns bara positiva saker som kan gagna oss om det skulle bli på det viset!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är allmänt känt att sarkasm kan vara svårt att upptäcka i text. Så jag måste fråga... sarkasm?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Det är allmänt känt att sarkasm kan vara svårt att upptäcka i text. Så jag måste fråga... sarkasm?

Jag tror att han försöker få det till att folk som säger att en 7700k är bättre i spel vill att AMD ska lägga ner.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det mycket Bias preferencer fram och tillbaka.. men som sagt, det gäller att faktiskt ta lite mer info från olika sidor och sedan jämföra, att gå ifrån en tabell är ju skott i huvudet enligt mig..

Inte går du och köper en bil efter du har läst ett test? Nej du läser flera, jämför, kollar hur andra uppfattat CPU:n. Sen bestämmer man sig! Men att komma och säga att det är den bästa CPU:n skriker lite fanboyism över detta hela...

Funderar själv på en 1700 men ibland blir jag så less att läsa såna här trådar tyvärr... Får en vilja avstå från att uppgradera av både Intel och AMD då det är sandlåde nivå på detta forum ibland.

Dessutom finns det flera legitimerade recensenter, betyder inte att dom har fått rätt benchmarks!

Nedu... Ge det 1 månad till för att ordna barnsjukdomar... Med att t.ex ge moderkortstillverkare 2 veckor på sig att ordna en BIOS uppdatering inför lanseringen var ju rätt roligt..

1 månad sen kan man bilda en uppfattning enligt mig.. just nu är det för tidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Enigma: *Gäsp* Jag tror att det här har varit ett trauma för dig och att du är inne i förnekelsefasen.

Förstår inte varför vissa tar som livsuppgift att frälsa andra när det gäller vissa produkter? Vill man grejerna så är det väl bara att handla?! Men det känns som om vissa vill bli bekräftade i sina inköp genom att andra nödvändigtvis måste göra samma val? Märkligt är vad det är.

Sen detta som alla tycks tjata om att saker skall vara framtidssäkra!?! Vad det gäller datorer är det ju fullständigt vansinnigt då det kommer nya grejer hela tiden. Köp och använd nu och skit i vad som ev. händer om 12 månader...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Förstår inte riktigt tankesättet på många människor, som vägrar att se att Ryzen pris/prestanda i gaming är rätt dålig. "Ryzen 1800x slår nästan 7700k!", sure, men kostar även 2000:- mer (och presterar sämre i många fall).

Säger det inte alls för att klanka ner på Ryzen, på ett eller annat sätt ska nästa bygge bli ett Ryzen bygge.

yes, men CPUn som är mest köp värd är R7 1700 som de flesta som överclockat fått upp till nästan 1800x nivåer.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Digitalfoundry har uppe deras video om Ryzen nu för er som är spelintresserade.

https://www.youtube.com/watch?v=TId-OrXWuOE

jag undrar varför Jokers Resultat är så mycket bättre än alla andras ? och varför de flesta alltid tar en överklockad 7700k@5ghz emot 1800x. Är inte stock vs stock det mest intressanta då de flesta in överklockar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

yes, men CPUn som är mest köp värd är R7 1700 som de flesta som överclockat fått upp till nästan 1800x nivåer.

https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4&t

jag undrar varför Jokers Resultat är så mycket bättre än alla andras ? och varför de flesta alltid tar en överklockad 7700k@5ghz emot 1800x. Är inte stock vs stock det mest intressanta då de flesta in överklockar.

Ska du räkna en 7700k emot en 1800x blir prestanda per krona i spel helt plötsligt väldigt mycket sämre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Ska du räkna en 7700k emot en 1800x blir prestanda per krona i spel helt plötsligt väldigt mycket sämre.

Jepp, men 1800x är inte tänkt emot 7700k den är upp emot 6900x
1700 är emot 7700k.

jag stor säljaren kommer bli R5 1500 och 1600. intels i5or är så föråldrade.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jepp, men 1800x är inte tänkt emot 7700k den är upp emot 6900x
1700 är emot 7700k.

jag stor säljaren kommer bli R5 1500 och 1600. intels i5or är så föråldrade.

Det var ju du som drog upp jämförelsen med en 1800x och en 7700k i ditt inlägg.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.