Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Jag har i dagarna satt ihop en större stationär burk med Ryzen 2700X. Den går betydligt varmare än Ryzen 1700. Kör med originalkylaren i väntan på delar och den får jobba hårt. Jag tror inte den processorn passar i ett litet chassi med begränsade kylmöjligheter. I alla fall om man som jag planerar att köra utan påbyggnader.

Har även kollat spec och vad jag förstår ska mitt 1080 få plats. Fick tag på ett SF600 till vettigt pris så nu får det bli så här:

Ryzen 7 1700
NH-L12 (om möjligt)
ROG Strix B350-I
Flare X 3200MHz 2x8GB
960 EVO 500GB
1080 FTW2
SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Jag har i dagarna satt ihop en större stationär burk med Ryzen 2700X. Den går betydligt varmare än Ryzen 1700. Kör med originalkylaren i väntan på delar och den får jobba hårt. Jag tror inte den processorn passar i ett litet chassi med begränsade kylmöjligheter. I alla fall om man som jag planerar att köra utan påbyggnader.

Har även kollat spec och vad jag förstår ska mitt 1080 få plats. Fick tag på ett SF600 till vettigt pris så nu får det bli så här:

Ryzen 7 1700
NH-L12 (om möjligt)
ROG Strix B350-I
Flare X 3200MHz 2x8GB
960 EVO 500GB
1080 FTW2
SF600

Märkte samma sak på 2600X hehe. Stockkylaren får jobba hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Jag har i dagarna satt ihop en större stationär burk med Ryzen 2700X. Den går betydligt varmare än Ryzen 1700. Kör med originalkylaren i väntan på delar och den får jobba hårt. Jag tror inte den processorn passar i ett litet chassi med begränsade kylmöjligheter. I alla fall om man som jag planerar att köra utan påbyggnader.

Har även kollat spec och vad jag förstår ska mitt 1080 få plats. Fick tag på ett SF600 till vettigt pris så nu får det bli så här:

Ryzen 7 1700
NH-L12 (om möjligt)
ROG Strix B350-I
Flare X 3200MHz 2x8GB
960 EVO 500GB
1080 FTW2
SF600

Jag tror att du har generaliserat lite väl mycket här. Storleken på chassit avgör egentligen mest hur mycket lagrad sval luft chassit kan innehålla. Viktigare än storleken är ju flödet och vilket förmåga man har att byta ut varm luft mot svalare utifrån. För du har ju tillgång till i princip oändligt av den varan i ett rum.

Tanken med Ghost S1 är att den ska ha ett konstant flöde genom hela chassit genom att t.ex. ta från sidorna (ena gpu, andra cpu) samt underifrån rakt in på komponenterna och sedan rakt ut igen på toppen.

Det du har i ett större chassi är bara en större buffert av sval luft som kommer att kompensera för om du har ett bristfälligt flöde och utbyte.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

@Da MusH: Kan så vara.

Men jag tänkte inte på luftströmmarna i sig utan på storleken på kylaren som får plats. Stor skillnad mellan ex en NH-D15S som jag har i det nya bygget och en NH-L12 som jag hoppas på för Ghost S1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

@Da MusH: Kan så vara.

Men jag tänkte inte på luftströmmarna i sig utan på storleken på kylaren som får plats. Stor skillnad mellan ex en NH-D15S som jag har i det nya bygget och en NH-L12 som jag hoppas på för Ghost S1.

Jaha, men så är det så klart. Att man inte kan få in en maxad kylare om man vill ha mindre mått. Nu är jag inte expert på skillnaden dom kylarna emellan. Men jag tänker mig att med dagens minimala kärnor så är det viktigaste av allt att få väck värmen från den lilla kärnan och ut i flänsarna. Ju styre yta det är på flänsarna, desto större möjlighet är det att avlägsna värmeenergin ut i luften.

Men förutom storleken på flänsarna, så spelar också temperatur-deltat mellan de två olika materialen roll för hur effektiv överföringen blir. Så en mindre kylfläns som jobbar på något högre temperatur borde delvis kunna kompensera för bortfallet av ytan med den ökade effektiviteten följt av det ökade temperatur-deltat.

Jag tror att den största fördelen man får med de större flänsarna är faktumet att man kan få plats med en större fläkt, vilket oftast betyder större luftflöde vid samma ljudnivå som en mindre.

Kanske en något lång och onödig utläggning. Kan sammanfattas med att; jag skulle inte oroa mig för att en NH-L12 kan kyla även en 2700X

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Jag har gett upp slack, har det kommit någon mer info där?

Har nu gått 3 veckor sen det senast var snack i tråden om att prototyper skulle levereras, eventuellt showcase hos webhllen och färgval var på ingång.

Vi har fortfarande inte sett varken showcase eller färgval, och nu har vi 29 dagar / 21 arbetsdagar på att välja färg, få chassina tillverkade, skeppade från fabrik och sen ut till oss slutkund.
Jag kan ingenting om hårdvarutillverkning, men med tanke på tidsåtgången för alla moment hittills, så börjar en maj-leverans kännas mer och mer avlägsen...?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag har gett upp slack, har det kommit någon mer info där?

Har nu gått 3 veckor sen det senast var snack i tråden om att prototyper skulle levereras, eventuellt showcase hos webhllen och färgval var på ingång.

Vi har fortfarande inte sett varken showcase eller färgval, och nu har vi 29 dagar / 21 arbetsdagar på att välja färg, få chassina tillverkade, skeppade från fabrik och sen ut till oss slutkund.
Jag kan ingenting om hårdvarutillverkning, men med tanke på tidsåtgången för alla moment hittills, så börjar en maj-leverans kännas mer och mer avlägsen...?

De väntar fortfarande på samples från leverantör nr.2, det lär ta ca en vecka. Sen 2 dagar för att undersöka samples och bestämma om de ska köra på leverantör 1 eller 2. Därefter:

"After reviewing and deciding which of the two aluminum supplier to go with we are looking at 6 weeks of manufacturing time + 1 week packaging and shipping"

Så räkna med minst 2 månader från och med idag. Jag skulle inte förvänta mig att få något innan början av Augusti.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem

@Barbaskoen: Japp, då blir det väl som jag sa då. Som sagt. Bassebaba har alltid rätt(?!). Redan i januari(?) så lyckades jag konstatera att hela upplägget var ... orimligt. Blev då helt sjukt flame:ad här på forumet, och på Slack.
Men som sagt, jag står på mig, och precis som du säger..... In i juni/juli så blir det sommar/semester osv, augusti är nog rimligt.

Kan ju säga att jag är riktigt glad att jag köpte ett temporärt chassi för min coffelake build

Jag har alltså inga direkta problem med att vänta till augusti om det blir så. Är mer bara frustrerad kring att det skjuts upp gång på gång. Vi börjar komma rätt långt från det som lovades i KS:en. Och då undrar man hur något som i november 2017 presenterades som "production ready" redan nu är 100% försenat i produktionstart jämfört med den ursprungliga planen? (Feb 2018 skulle det ske enligt timeline, nu är vi två månader senare och ingen start än).
Alltså så sjunker ju bara förtroendet och frustrationen ökar för varje vända av försening. Känns som man bara försöker skydda sig short time med att sjukta upp det kort, bättre bara säga "Q3 2018" så har man det ur världen. Blir det sen leverans i juni så är det väl bara en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Barbaskoen: Japp, då blir det väl som jag sa då. Som sagt. Bassebaba har alltid rätt(?!). Redan i januari(?) så lyckades jag konstatera att hela upplägget var ... orimligt. Blev då helt sjukt flame:ad här på forumet, och på Slack.
Men som sagt, jag står på mig, och precis som du säger..... In i juni/juli så blir det sommar/semester osv, augusti är nog rimligt.

Kan ju säga att jag är riktigt glad att jag köpte ett temporärt chassi för min coffelake build

Jag har alltså inga direkta problem med att vänta till augusti om det blir så. Är mer bara frustrerad kring att det skjuts upp gång på gång. Vi börjar komma rätt långt från det som lovades i KS:en. Och då undrar man hur något som i november 2017 presenterades som "production ready" redan nu är 100% försenat i produktionstart jämfört med den ursprungliga planen? (Feb 2018 skulle det ske enligt timeline, nu är vi två månader senare och ingen start än).
Alltså så sjunker ju bara förtroendet och frustrationen ökar för varje vända av försening. Känns som man bara försöker skydda sig short time med att sjukta upp det kort, bättre bara säga "Q3 2018" så har man det ur världen. Blir det sen leverans i juni så är det väl bara en bonus.

Fattar inte grejen. Varför är man inte bara ärlig med sin förmåga att leverera. Bättre att lova något senare och lyckas leverera innan det än tvärt om.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Håller med ovan. Inte fasen var det ens nära produktionsstart denna gången heller. Och då stoppades ändå första kickstartern pga att de ville vara mer klara. Har ju väntat över ett år nu sedan jag backade första gången. Ändras massa småpill hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Blir nog fett med ett nytt 1180Ti precis när chassit är hos respektive kund

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Har tyvärr tröttnat på detta, jag köpte ett koncept som jag tyckte var bra där jag betalade in pengar för ett färdigt format som jag tyckte passade.
Jag tycker att man producerar första revisionen som det var sagt från början, inga färgval, svart eller aluminium.
Alla dessa justeringar som man gör nu, kan man göra i revision 2

Jag har tyvärr tröttnat och köpt ett Dan´s case i stället, får väl byta delar sedan när och om vi får det.

Permalänk
Medlem

Jag väntar med spänning, har ingenting emot att det dröjer lite. Det får man räkna med när man fundar en kickstarter tycker jag. Hellre ett riktigt bra rev1 chassi än flera iterationer där man känner att man missar kvalitet eller funktioner för att man har bråttom

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven. Känns som det har tagit lång tid eftersom man försöker att tillgodose för många önskemål/behov från backers, när man verkade ha en färdig prototyp när kickstartern drog igång. Visserligen sas det att mindre justering kunde förekomma (någon mm hit eller dit). Nu har man lagt tid på att ta fram en mängd andra tophats, möten för att få fram en ny riser m.m, tid som kanske borde ha gått till dessa mindre justeringar. Ett problem med att alltid rådfråga communityn är ju också att det tillkommer mer och fler önskemål hela tiden, någonstans måste man dra en gräns. En gräns som möjligtvis borde ha dragits tidigare för version 1.

Med tanke på, som det har nämts tidigare i tråden, att kickstartern presenterades som nästintill färdig så har nog mångas förväntningar varit att få chassit tätt efter kickstarterns slut. Så jag tycker det borde varit en högre prioritet att få ut det, inte utvärdera 40 andra önskemål.

Med det sagt så har jag själv ingen större brådska att få chassit (väntar som ovan också med spänning), men jag som ska ha ett vanligt plain chassi utan krussiduller ser inte riktigt någon vinst eller anledning till varför det dröjt.

Kan även missat saker då jag inte hae följt utveckligen via slack, utan endast via denna tråden.

Edit: Kanske inte framgick riktigt i mitt inlägg, min tanke är att framförallt funktioner på tophats är något som man hade kunnat köpa till i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Jag är lite kluven. Känns som det har tagit lång tid eftersom man försöker att tillgodose för många önskemål/behov från backers, när man verkade ha en färdig prototyp när kickstartern drog igång. Visserligen sas det att mindre justering kunde förekomma (någon mm hit eller dit). Nu har man lagt tid på att ta fram en mängd andra tophats, möten för att få fram en ny riser m.m, tid som kanske borde ha gått till dessa mindre justeringar. Ett problem med att alltid rådfråga communityn är ju också att det tillkommer mer och fler önskemål hela tiden, någonstans måste man dra en gräns. En gräns som möjligtvis borde ha dragits tidigare för version 1.

Med tanke på, som det har nämts tidigare i tråden, att kickstartern presenterades som nästintill färdig så har nog mångas förväntningar varit att få chassit tätt efter kickstarterns slut. Så jag tycker det borde varit en högre prioritet att få ut det, inte utvärdera 40 andra önskemål.

Med det sagt så har jag själv ingen större brådska att få chassit (väntar som ovan också med spänning), men jag som ska ha ett vanligt plain chassi utan krussiduller ser inte riktigt någon vinst eller anledning till varför det dröjt.

Kan även missat saker då jag inte hae följt utveckligen via slack, utan endast via denna tråden.

Edit: Kanske inte framgick riktigt i mitt inlägg, min tanke är att framförallt funktioner på tophats är något som man hade kunnat köpa till i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Första tillverkaren visa sina färdiga prototyper för 2 veckor sedan medans nästa dröjer till nästa vecka sedan 48 timmar att välja vilken som får jobbet.

Efter detta ca 7 veckor till för tillverkning + transport tiden så Juli tidigast.

Sitter på DanCase v1 sedan tidigare så inte bråttom och hoppas rampriser och Gpu faller i pris under tiden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Yes det är jag med på, nämndes tidigare i denna tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Jag är lite kluven. Känns som det har tagit lång tid eftersom man försöker att tillgodose för många önskemål/behov från backers, när man verkade ha en färdig prototyp när kickstartern drog igång. Visserligen sas det att mindre justering kunde förekomma (någon mm hit eller dit). Nu har man lagt tid på att ta fram en mängd andra tophats, möten för att få fram en ny riser m.m, tid som kanske borde ha gått till dessa mindre justeringar. Ett problem med att alltid rådfråga communityn är ju också att det tillkommer mer och fler önskemål hela tiden, någonstans måste man dra en gräns. En gräns som möjligtvis borde ha dragits tidigare för version 1.

Med tanke på, som det har nämts tidigare i tråden, att kickstartern presenterades som nästintill färdig så har nog mångas förväntningar varit att få chassit tätt efter kickstarterns slut. Så jag tycker det borde varit en högre prioritet att få ut det, inte utvärdera 40 andra önskemål.

Med det sagt så har jag själv ingen större brådska att få chassit (väntar som ovan också med spänning), men jag som ska ha ett vanligt plain chassi utan krussiduller ser inte riktigt någon vinst eller anledning till varför det dröjt.

Kan även missat saker då jag inte hae följt utveckligen via slack, utan endast via denna tråden.

Edit: Kanske inte framgick riktigt i mitt inlägg, min tanke är att framförallt funktioner på tophats är något som man hade kunnat köpa till i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

De extra grejerna de har dragit igång påverkar inte förseningarna av chassit. Det som har tagit tid är att få prototyperna. Resten av sakerna som de utvecklar gör de medans de väntar på att kunna gå vidare.

De ändrade några småsaker "några mm hit och dit" sen skickade de iväg det för tillverkning av prototyper. De hade däremot flera olika tillverkare som var intresserade att tillverka åt dem. De valde sedan ut 2 av dem för att kunna ha en backup om något skulle gå fel. Det är prototyper från dessa två som vi väntar på nu.

Att de inte bara sitter och rullar tummarna medans de väntar på prototyper är bara bra och visar på professionalism enligt mig. Att behöva vänta på kickstarterprojekt är normalt. Utveckling tar tid, och att få till alla detaljerna på tillverkning så att det blir en så bra produkt som möjligt tycker jag bara är bra. Då slipper vi backers få en undermålig produkt som sedan förbättras inför allmän release där vi sitter och är besvikna.

Förstår faktiskt inte alla som klagar på att det tar tid. Att ha en tidsplan är inget löfte. Tidsplanen såg så ut. Den ändrades allt eftersom förutsättningarna också ändrades. Det är helt normalt vid utveckling och tillverkning av produkter. Saker och ting tar tid om det ska bli bra.

Precis som med spel ser jag hellre att det tar lite längre tid och blir bra än att släppa en halvfärdig produkt vid utlovat datum bara för att fans skriker högt.

Permalänk
LOUQE

Vi väntar som sagt på den den andra aluminiumleverantörens uppsättningen av "serielikare" (liten batch från produktionslinan). Att den andra leverantören är sen är naturligtvis illavarslande och kommer ge dem en uppförsbacke inför den kommande slutförhandlingen.

Vi har 13 kategorier (typer av komponenter) där flera leverantörer varit inblandade och handplockade för att nå bästa möjliga helhet sett utifrån bla. CSR, ekonomi, kvalitet, leveranskapacitet och geografi. CSR är extra viktigt för oss då vi vill säkerställa att vi följer svanenmärkningens och eco-lables krav för att över tid kunna märka produkten med en miljöstämpel. Kategorierna är:

- Aluminium
- Stål
- PCB
- Silikon
- Gummi tassar
- Textil
- Kartong
- Skum
- Skruv
- Elkabel
- Print
- PCIe riser
- Stand-offs

Samtliga är klara och förhandlade vilket naturligtvis tagit tid. Men det är tid vi haft då de egentligen inte legat på den kritiska tidslinjen som styrts helt av aluminiumet, något vi visste från första början. Verktyg ska tas fram och justeras tills de sprutar ur sig tillräckligt bra saker.

Vi gör något som inte gjorts förr, något som därför är förenat med stora risker på många sätt. Att det nu står produkter på kontoret som ser fantastiskt bra ut som faktiskt producerats på ett sätt som gör det möjligt att erbjuda dem till marknaden till ett "rimligt" pris är en enorm milsten för oss. Majoriteten av riskerna är nu borta, vi vet helt säkert att det går och det är nu mer än något annat en tidsfråga om när produkten når våra backers!

Permalänk
Medlem

@Skonky: Självklart ska de inte sitta och rulla tummarna och det är ju bara super om de sakerna de hittar på i väntan på prototyper inte påverkar leveranstiden.

Jag skummade igenom denna tråden några flikar tillbaka och några kommentarer på kickstartern.
I kickstartern nämns (någon som citerat i en av kommentarerna) det att det är leverantörerna för aluminium som tar tid på sig. Här nämns det att det är leverantörerna för aluminiumet som står för Artic varianterna, samtidigt som det nämnts att det inte är Artic varianterna som dröjer. Vad gäller? Sedan tycker jag det är helt fair om det dras ut på tiden för Artic, då den var en stor dragkraft vid kickstartern.

Edit: kom visst ett svar från pachalski medan jag satt och skrev, vilket delvis svarade på den frågan.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: jag förstår inte. Ni visste från början att det skulle ta tid, men KSen sa ju FEBRUARI som produktionsstart?

Med tanken på att KS:en tog slut i slutet av december, så var det alltså bara 2 månader till start.

Nu är vi inne i maj, så starten är ju minst 2 månader försenad = 100%.

Varför inte bara kryp till korset och säga planen var helt orealistisk, att det inte var redo för produktionsstart ovh att sen skit tog oväntad tid?

Ni gick ju ut och sa maj som leverans, och det verkar ju även det bommas.
Saker måste ju gått otroligt snett mot den initiala planen?
Jag förstår att det inte är trivialt, och att det är mycket arbete bakom. Det jag är upprörd över är den nonchalans till att multipla uppskjutna leveransdatum har bommats.

Jag står fast vid att det som förmedlas nu inte förmedlades under KS:en.
En bra beskrivning i KS:en hde varit ”Relativt klart chassi som har en del jobb kvar, som sen måste gå igenom hela arbetet med att prototypas och sen förberedas för att kunna serieproduceras. Förväntad leverans Q3-Q4 2018”

Vad är en REALISTSIK leverans? Juli? Augusti?

Edit: för att förtydliga, allt jag dravlar om handlar om att jag inte anser att KSen gav en realistisk bild av verkligheten. Att det stod ”redo för produktion” tolkade man ju som allt som nu blivit klart, leverantörer, formar för tillverkning av aluminium, prototyper, redan var klart. Jag fick uppfattningen att det var redo att trycka på Play och det som sakandes var alltså kapitalet för att göra beställning på den första batchen från fabrik.
Och det är inte orimligt att tro. Heck, hade ni berättat för mig i december allt ni behövde göra och har gjort tills nu, så hde jg redan då kunnat dra slutsatsen att feb/mars/april var orealistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@PaChalski: jag förstår inte. Ni visste från början att det skulle ta tid, men KSen sa ju FEBRUARI som produktionsstart?

Med tanken på att KS:en tog slut i slutet av december, så var det alltså bara 2 månader till start.

Nu är vi inne i maj, så starten är ju minst 2 månader försenad = 100%.

Varför inte bara kryp till korset och säga planen var helt orealistisk, att det inte var redo för produktionsstart ovh att sen skit tog oväntad tid?

Ni gick ju ut och sa maj som leverans, och det verkar ju även det bommas.
Saker måste ju gått otroligt snett mot den initiala planen?
Jag förstår att det inte är trivialt, och att det är mycket arbete bakom. Det jag är upprörd över är den nonchalans till att multipla uppskjutna leveransdatum har bommats.

Jag står fast vid att det som förmedlas nu inte förmedlades under KS:en.
En bra beskrivning i KS:en hde varit ”Relativt klart chassi som har en del jobb kvar, som sen måste gå igenom hela arbetet med att prototypas och sen förberedas för att kunna serieproduceras. Förväntad leverans Q3-Q4 2018”

Vad är en REALISTSIK leverans? Juli? Augusti?

Edit: för att förtydliga, allt jag dravlar om handlar om att jag inte anser att KSen gav en realistisk bild av verkligheten. Att det stod ”redo för produktion” tolkade man ju som allt som nu blivit klart, leverantörer, formar för tillverkning av aluminium, prototyper, redan var klart. Jag fick uppfattningen att det var redo att trycka på Play och det som sakandes var alltså kapitalet för att göra beställning på den första batchen från fabrik.
Och det är inte orimligt att tro. Heck, hade ni berättat för mig i december allt ni behövde göra och har gjort tills nu, så hde jg redan då kunnat dra slutsatsen att feb/mars/april var orealistiskt.

De kanske har missat att det råder en enorm högkonjuktur inom industrin just nu...
I min region så råder det en fruktansvärd brist på maskiner idag(speciellt om man behöver större). Om jag jämför dagsläget med en ~5 år sedan så är tillverkningstiden 2-3 gånger så lång idag. Om man då kommer in som en ”no-name”-aktör utan framtida storaffärer så hamnar man inte först i kön.

@pachalski
Ser bra ut på bilderna men det gängade hålet på bild 2 sitter på tok för nära kanten.
Det ser inte ut att ligga i centrum på radien vilket försämrar det visuella intrycket, det försämrar även hållf-mässigt(vilket iof inte är något problem för er).
Har ni otur med toleranser(om inte detta var ett worst case) så bryter gängan igenom ytan=>skrotbit=>bortkastade pengar

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Kommer varianten med koppar (närmast kameran) att kunna väljas? Den är grymt läcker.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
LOUQE
Skrivet av BasseBaba:

@PaChalski: jag förstår inte. Ni visste från början att det skulle ta tid, men KSen sa ju FEBRUARI som produktionsstart?

Med tanken på att KS:en tog slut i slutet av december, så var det alltså bara 2 månader till start.

Nu är vi inne i maj, så starten är ju minst 2 månader försenad = 100%.

Varför inte bara kryp till korset och säga planen var helt orealistisk, att det inte var redo för produktionsstart ovh att sen skit tog oväntad tid?

Ni gick ju ut och sa maj som leverans, och det verkar ju även det bommas.
Saker måste ju gått otroligt snett mot den initiala planen?
Jag förstår att det inte är trivialt, och att det är mycket arbete bakom. Det jag är upprörd över är den nonchalans till att multipla uppskjutna leveransdatum har bommats.

Jag står fast vid att det som förmedlas nu inte förmedlades under KS:en.
En bra beskrivning i KS:en hde varit ”Relativt klart chassi som har en del jobb kvar, som sen måste gå igenom hela arbetet med att prototypas och sen förberedas för att kunna serieproduceras. Förväntad leverans Q3-Q4 2018”

Vad är en REALISTSIK leverans? Juli? Augusti?

Edit: för att förtydliga, allt jag dravlar om handlar om att jag inte anser att KSen gav en realistisk bild av verkligheten. Att det stod ”redo för produktion” tolkade man ju som allt som nu blivit klart, leverantörer, formar för tillverkning av aluminium, prototyper, redan var klart. Jag fick uppfattningen att det var redo att trycka på Play och det som sakandes var alltså kapitalet för att göra beställning på den första batchen från fabrik.
Och det är inte orimligt att tro. Heck, hade ni berättat för mig i december allt ni behövde göra och har gjort tills nu, så hde jg redan då kunnat dra slutsatsen att feb/mars/april var orealistiskt.

@BasseBaba Du har en poäng med att vi borde varit tydligare med vad som återstod i projektet i kampanjbeskrivningen, det vi möjligen tog för givet var att de som backade oss där hade följt oss i forum fram till kampanjen och därför var väl insatta i var vi stod i utvecklingen. När kampanjen drog igång hade vi våra CNC-frästa prototyper som skickats ut till div reviewers.

Det jag menar med att vi visste att aluminiumkomponenterna var de som styrde tidslinjen är att vi gick på dessa leverantörers tidsuppskattningar när vi presenterade hela projektets tidsåtgång.

Realistiskt leveransdatum har vi inte gett än, vi har angivit estimat och tills vi sett den andra aluminiumleverantörens produkter kommer vi fortsatt inte kunna ge mer än så. Får vi delarna i början av nästa vecka från den andra och de visar sig vara dåliga så är det ett snabbt enkelt beslut att ta för oss och vi kommer kunna dra igång fullskalig produktion veckan därpå och fortfarande träffa juni.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av bardbard:

De kanske har missat att det råder en enorm högkonjuktur inom industrin just nu...
I min region så råder det en fruktansvärd brist på maskiner idag(speciellt om man behöver större). Om jag jämför dagsläget med en ~5 år sedan så är tillverkningstiden 2-3 gånger så lång idag. Om man då kommer in som en ”no-name”-aktör utan framtida storaffärer så hamnar man inte först i kön.

@pachalski
Ser bra ut på bilderna men det gängade hålet på bild 2 sitter på tok för nära kanten.
Det ser inte ut att ligga i centrum på radien vilket försämrar det visuella intrycket, det försämrar även hållf-mässigt(vilket iof inte är något problem för er).
Har ni otur med toleranser(om inte detta var ett worst case) så bryter gängan igenom ytan=>skrotbit=>bortkastade pengar

@bardbard det kan ha varit att bilden var otydlig. Gängorna är precis där de är på ritningen. Då allt görs med CNC så är toleranskontrollerna och kraven höga.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Aeig:

@PaChalski: Kommer varianten med koppar (närmast kameran) att kunna väljas? Den är grymt läcker.

Mvh

Vi arbetar på att ta fram ett antal alternativa grillar. De är betydligt enklare att ta fram och verktygen finns på plats, det är en fråga om material och ytbehandling. Vi är inte helt nöjda med dem och testar oss fram, näst på tur är blästrade varianter med olika pläteringar.

Koppar kommer definitivt finnas som tillval, sannolikt i två utföranden, ett som oxiderar över tid och blir grönt och ett som inte gör det och behåller sin färg.

Permalänk
LOUQE

Vi har precis fått besked från Noctua att deras återupplivade L12:a nu är i produktion och kommer vara "ready" mitten av Maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

@bardbard det kan ha varit att bilden var otydlig. Gängorna är precis där de är på ritningen. Då allt görs med CNC så är toleranskontrollerna och kraven höga.

http://louqe.com/img/img/ext/ext/gangor2.PNG
http://louqe.com/img/img/ext/ext/gangor.jpg

Ja från den vinkeln såg det bättre ut

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Tack för utförlig info, hoppas det rullar på för er nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi arbetar på att ta fram ett antal alternativa grillar. De är betydligt enklare att ta fram och verktygen finns på plats, det är en fråga om material och ytbehandling. Vi är inte helt nöjda med dem och testar oss fram, näst på tur är blästrade varianter med olika pläteringar.

Koppar kommer definitivt finnas som tillval, sannolikt i två utföranden, ett som oxiderar över tid och blir grönt och ett som inte gör det och behåller sin färg.

Har ni någon uppskattning på pris ?

Sugen på vit & koppar kan man köpa båda två när man väljer Artic färgen ?

Har ni bilder på fullskaligt vit chassi och dela ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Härligt besked med grillarna, blir grymt läckert med kopparfärgat.

När det gäller Noctua och deras kylare, vilken färg, vore häftigt om ni kunde få den svart eller vit, eller grå, så att den passar i flera olika teman?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED