Blir ni fortfarande imponerade av spel?

Permalänk
Medlem

Horizon: Zero dawn senast. Innan dess The Division helt klart. Första staplande stegen i Brooklyn var magiska.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det finns några spel som ändrade saker och ting för mig, skall nämna några.
När textbaserade spel började få grafik, här finns några kandidater som Pawn of Prophesy och The hobbit.
Sedan var det ett antal arkadliknande spel men ingen wow-faktor.
Sedan kom Dungeon Master som var unikt men fick många efterföljare innan Wolfenstein kom.
Här vill jag placera Lucasarts, mest deras äventyr och senare deras Star Wars spel, både Tie-Fighter och deras Jedi spel.
Nästa wow var för mig Command & Conquer som fick mina ögon att öppnas för denna typ av spel.
Men även Tomb Raider bör nämnas vid denna tiden (och Matrox grafikkort och senare Voodoo och OpenGL)
Här börjar det komma många bra men inte revolutionerande spel. Ett som bör nämnas är Operation Flashpoint. Dynamisk story och öppen värld (kan skriva mycket om detta)
En riktig wow fick jag av Portal och senare Journey.
MMORPG kan nämnas i en klump men håller med om det som skrevs om WoW. Kommer ihåg när jag gick runt i Stormwind som Level 15 och såg ett raid-party på 40st lvl 60 som red förbi och blev helt paff.
Nu på senare år blir jag i regel mer imponerad av ett smart, litet spel, än grafik.

Permalänk
Medlem

Inte särskilt mycket av spel på sistone, men däremot teknologin med konsoler.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Avstängd

Nej spelen idag imponerar inte och är mer ögongodis där allt är bekant och kommer aldrig kännas som första gången man spelade wolfenstein, doom, halflife, carmageddon, fallout 2 o.s.v när allt var helt nytt och man hade inte sett liknande för dom var helt nyskapande

Många spel är tekniskt överlägsna och snyggare med massor av funktioner men dom är inte nyskapade utan samma skit i bättre förpackning och spel som black & white t.e.x skulle aldrig göras idag och är därför jag spelat mer kerbal än battlefield och assasins creed unity för det nått nyskapande som gör det mer underhållande även fast det är abysmalt grafiskt

men annars av nyare spel är det nog fallout 4 jag uppskattat mest och det finns bra spel helt klart men känslan som första gången man spelade resident evil eller kom in i en openworld shooter som farcry eller utför första lönnmordet i hitman till att landa på omaha beach i battlefield 1942 till släppta lös en impreza i colin mcrae eller första atombomben i command & conquer var mer speciell upplevelse och är svårt att uppleva nya spel på det sättet idag då det aldrig existerat i nån form då och första upplevelsen som gör det mer speciellt

Min första tanke på woow är nog phantasy star när man gick från gamla dungeon crawlers till öppen värld och man kunde flyga till olika planeter och ha fordon man kunde köra med massor att utforska som var bara helt galet steg att kombinera allt i ett spel ..MADNESS

eller när battlefield 1942 kom och jag vet jag tänkte att jag kommer aldrig behöva köpa ny dator för så här bra kommer spelen aldrig bli igen och jag kommer aldrig sluta spela det och behöver inte nått annat spel "duron 1100mhz med 256mb i ram och geforce 2 mx" sånt upplever man inte igen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Under min uppväxt kom många milstolpar i spelvärlden. Spel där det tekniska överträffade allt annat och verkligen gav den där WOW-känslan.

Tänker främst på spel som Wolf3d och doom men även Ultima7 och vissa andra. Demo-scenen var åsså cutting-edge stundvis. Det första jag minns var barbarian till c64 eller Last Ninja 2.

Det sista spelet jag kan minnas var väl Black & White.

Nu känns kliven mindre och mindre. Visst ser man att spelen blir snyggare, men kanske inte mycket djupare.

Har tekniken stannat av lite, är det konsollernas fel, eller är jag bara gammal och missar det magiska?

Lev väl.

Thief 1998 (ish) och World of Warcraft är det enda som varit av intresse för egen del.

Jo, GTA 2, det var ruggigt cool. Sedan är det typ samma.
Skall köpa DOOM och lajja runt när jag fått upp nya datorn, men antar det blir samma besvikelse som Wolfenstein härom året.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är ensam om detta, men spel som är snygga rent estetiskt som ex Child of light och Journey tycker jag särskilt mycket om.
Sen har vi ju spel som bara är rent av snygga.
BF 1 är ett av dom.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Himmel och pannkaka, hur kunde jag glömma Myst och Riven?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Under 80-talet var spel något relativt nytt, massor av dagens tekniker, förståelse & termer hade inte uppfunnits än. Så spelutvecklare var tvungna att vara mera kreativa och passionerade än idag, vissa lyckades bättre än andra och vid dessa lyckade försök fick vi dessa wow känslor som idag är goda nostalgiska minnen.

Idag är det så mycket pengar som står på spel i AAA-spel ( ) så att riskerna, av förståeliga skäl, inte kan vara allt för höga.
Av denna anledning (t.o.m. främst enl. mig) så är det detta som glorifierar independent utvecklare.
Vi vill ha kvalitativt bra spel från AAA-utvecklare med ribbans lägsta nivå högt lagd MEN vi vill ha wow-kickar från independent utvecklare och är förlåtande om lägsta nivån på ribban kan vara lägre, så länge de levererar wow-kickar dock. (min upplevelse)

Några av mina wow-milstolpar, idag nostalgiska minnen:

  • Nes: Mario, Zelda 1&2, Metroid, Adventure of Loloo

  • Snes: Super Mario world, Zelda, Super Metroid

  • PS2: Resident Evil code veronica X, Devil nay cry 1, GT3, GTA3

  • GTA 1,2,3

  • Final Fantasy 6 8 10

  • Police quest, Kings quest

  • Sim city 2000

  • Doom, Duke Nukem 3D, Tombraider 1, Hitman 1

  • Battle field 1942

  • Half-Life 1 & 2

  • Narbacular drop - Portal 1

  • Stanley Parable

  • Quake ]I[ Arena, UT2004

  • Thief 1

Aktuella Wow-upplevelser inom spel, gällande teknik och utförande:

  • Super hot

  • HTC Vive

  • Overwatch

  • Just Cause 3

Wow-upplevelser inom spel som baseras på själva berättelsen, än den teknik eller kreativt utförd spel-mekanik (teknik och mekanik vid release-tillfället):

  • Witch's House

  • To the Moon

  • Ori and the blind forest

  • Fire watch

  • Oxenfree

Till sist Wow-upplevelser jag ser fram emot:

  • HTC Vive2 eller liknande

  • Fler indiespel eller "kreativt fria" och risktagande AAA-utvecklare

  • Naples + Vega

Skrivet av anon159643:

Ju äldre man blir ju mindre imponeras man av allt, detta eftersom man får en större erfarenhet av saker och det är svårt för något nytt att slå de gamla rekorden.

Något som jag har brottades med vid typ 23-25 års ålder (34 idag), dock så fick jag ändra inställning och uppskatta det som var framför mig och uppleva spelet mer närvarande/medvetet/med nyktert sinne.
Spelande blev roligare när jag gör en grej av det, typ tar fram snacks, avsätta tid för spel än att ha spel som något som ett tidsfördriv eller kör slentrianmässigt etc.
Idag gör jag det som en grej i min vardag med hög prioritet när det väl spelas, som med Overwatch tillsammans med några på ett härligt socialt sätt, med andra sköna gubbs och gums från sweclockers.

Skrivet av anon159643:

Detsamma gäller lite filmer, förr hade man ej sett så mycket och nya saker som det V kom med imponerade rejält. Det är dock svårare idag.

Jag har själv tröttnat så in i helv***e på hollywood filmer, känns som man har sett alla.
Testade att se på Asiatiska filmer och det var ta mig tusan riktigt intressant! Så olikt tänk från hollywood, och en själv för den delen.
Koreanska serier är mina aktuella favoriter så kanske tips för dig att testa? Har en hel lista av förslag ifall.

TL;DR
För att få wow-känslor vid typ äldre ålder så är det 2 saker man kan göra

  1. Det du gör, gör det ordentligt. Gör det ej slentrianmässigt och försök att vara närvarande i det du gör, isolera dig lite ifrån allt annat utanför som kan störa, ex. att lägga telefonen ljudlöst längre ifrån dig. Avsätt gärna en längre tid.

  2. Testa nya grejer, byt ut saker som du är van med, finn nya vinklar eller se t.ex. filmer som är skapta från andra länder och andra kulturer

Om "Monotonitet" dövar och domnar av känslorna och "slentrianitet" dödar kreativiteten
Så är Variation livets wow-krydda

Permalänk

När jag 1998 hade sparat ihop till att köpa ett 3dfx Voodoo 2 kort som jag slängde in i farsans datorn och sen spelade Quake 2, det var en ögonöppnare det! 19 år sedan nu....

Nu håller jag iofs på med första seriösa datorbygget på 10 år och har inte alls spelat spel från de senaste 5-6 åren så hoppas på mycket "WoW-faktor" igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ingen WOW känsla precis. Men det är inte ofta längre som man inte kan sluta spela ett spel.
Så jag vill mer lyfta upp de spel som gör att man kan sitta och köra ett spel en hel helg från 09:00 till 23:00 utan att tröttna.
Både Horizon ZD och Mass Effect Andromeda fick mig att förlora en hel helg.
Samma sak med Witcher 3 och Black Desert Online.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

BF3 var episkt när det kom, ljud,grafik,skjutmekanik var helt sjukt. Fortfarande har ingen konkurrerande fps varit i närheten av BF3s episka känsla.
STALKER var också ganska häftigt när det kom.
Allt var häftigare i sin ungdom plus att utvecklingen gick sjukt snabbt. Spel var dock inte bättre förr, fanns minst lika många skitspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nej spelen idag imponerar inte och är mer ögongodis där allt är bekant och kommer aldrig kännas som första gången man spelade wolfenstein, doom, halflife, carmageddon, fallout 2 o.s.v när allt var helt nytt och man hade inte sett liknande för dom var helt nyskapande

Många spel är tekniskt överlägsna och snyggare med massor av funktioner men dom är inte nyskapade utan samma skit i bättre förpackning och spel som black & white t.e.x skulle aldrig göras idag och är därför jag spelat mer kerbal än battlefield och assasins creed unity för det nått nyskapande som gör det mer underhållande även fast det är abysmalt grafiskt

men annars av nyare spel är det nog fallout 4 jag uppskattat mest och det finns bra spel helt klart men känslan som första gången man spelade resident evil eller kom in i en openworld shooter som farcry eller utför första lönnmordet i hitman till att landa på omaha beach i battlefield 1942 till släppta lös en impreza i colin mcrae eller första atombomben i command & conquer var mer speciell upplevelse och är svårt att uppleva nya spel på det sättet idag då det aldrig existerat i nån form då och första upplevelsen som gör det mer speciellt

Min första tanke på woow är nog phantasy star när man gick från gamla dungeon crawlers till öppen värld och man kunde flyga till olika planeter och ha fordon man kunde köra med massor att utforska som var bara helt galet steg att kombinera allt i ett spel ..MADNESS https://www.youtube.com/watch?v=EwW3uyHLErQ
eller när battlefield 1942 kom och jag vet jag tänkte att jag kommer aldrig behöva köpa ny dator för så här bra kommer spelen aldrig bli igen och jag kommer aldrig sluta spela det och behöver inte nått annat spel "duron 1100mhz med 256mb i ram och geforce 2 mx" sånt upplever man inte igen

Ultima Underworld kanske inte räknas till dungeon crawlers? Det blev jag ändå lite imponerad av.

Håller med om att det kommer ok spel fortfarande. Det är väl kanske mycket att man är äldre och fick göra denna resan på riktigt.

Ser många unga här som blir impade av massa nytt. Och jag är ju inte blind. Jag ser ju framstegen men det är mer en "mjehh det va ju tjusigt"-effekt nuförtiden.

Kände igen det där med Battlefield och duron. Hade förvisso en athlon 800mhz men uppgraderade till en euron 1200mhz tror jag. Kostade typ inget.

Hade även en GeForce mx2 i början. Va skitbra för sitt pris.

Sen minns jag att ram-minne va sjukt billigt vid denna period. Hade nog hela 768mb i den maskinen till slut.

Battlefield spelade jag länge därefter. Med bottar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Ingen WOW känsla precis. Men det är inte ofta längre som man inte kan sluta spela ett spel.
Så jag vill mer lyfta upp de spel som gör att man kan sitta och köra ett spel en hel helg från 09:00 till 23:00 utan att tröttna.
Både Horizon ZD och Mass Effect Andromeda fick mig att förlora en hel helg.
Samma sak med Witcher 3 och Black Desert Online.

För mig va det tre spel som fick mig att inte gå till skolan:

Hidden and dangerous
Thief dark project
Och första Deus ex.

Just det sistnämnda pajjade nästan mitt långvariga förhållande till en jättefin blondin. Vilka tider.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Finns så sjukt många spel som var nyskapade men fans såklart riktigt jävla skitdåliga spel med men skulle kunna rabbla säkert några hundra när jag hängt med c64, amiga, atari, pc, nes, snes, mastersystem ,megadrive, och framåt

Men är 2 saker jag saknar mest det är att spelen var originella och nyskapande sen var det mycket mer speciellt att köpa ett spel när utbudet var lite mindre och man fick verkligen engagera sig med spelen så man kunde varenda milimeter och hemlig sak och hela historien bakom

Sen när man satt och ritade kartor själv och det hängde med länge och som gammal rpg fantast körde jag kartor även när jag spelade metroid på nes och ritade upp 2 x 2 meter karta över hela spelet och var saker är och fiender o.s.v och sen kunde man ha hela baksidan för koder

Spelade igenom första zelda för någon månad sedan och kommer än idag ihåg typ allt på första varvet men andra var lite luddigt men dom flesta hemliga ställen sitter än efter alla år för man engagerade sig i spelen och storyn men idag är det mer skräpmat för hjärnan på samma sätt som filmer och musik oftast känns som sagts ovan och blir innehållslös sörja i snygg förpackning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har ju lirat spel sen 1986, tyckte det hände otroligt mycket just 80-95, alltså hårdvaran blev flera klasser bättre rätt nästan vartannat år. Idag är hoppen små och det är mest finputsningar från år till år tycker jag, i jämförelse i alla fall.
Gick från C64 till PC (286 m. VGA) direkt, även om det blev en del lirande på polarnas Amiga 500, Atari ST, Sega Megadrive etc.

Senaste året så var Doom och Dark Souls 3 rätt så intensiva, fast på olika sätt.
Det är ju åldern också, man blir inte like lätt imponerad när man sett 100-tals titlar.

Fler exempel:
C64: R-Type, Rainbow Islands, Myth, Impossible Mission, Turrican 2, Ultima V
Amiga: Project X, Another World, Monkey Island, Lotus Turbo Challenge, Defender of the Crown, Flashback
PC: Wolf3D, Doom, System Shock, Diablo II, Quake, UFO: Enemy Unknown, och otaliga andra.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Ultima Underworld kanske inte räknas till dungeon crawlers? Det blev jag ändå lite imponerad av.

Håller med om att det kommer ok spel fortfarande. Det är väl kanske mycket att man är äldre och fick göra denna resan på riktigt.

Ser många unga här som blir impade av massa nytt. Och jag är ju inte blind. Jag ser ju framstegen men det är mer en "mjehh det va ju tjusigt"-effekt nuförtiden.

Kände igen det där med Battlefield och duron. Hade förvisso en athlon 800mhz men uppgraderade till en euron 1200mhz tror jag. Kostade typ inget.

Hade även en GeForce mx2 i början. Va skitbra för sitt pris.

Sen minns jag att ram-minne va sjukt billigt vid denna period. Hade nog hela 768mb i den maskinen till slut.

Battlefield spelade jag länge därefter. Med bottar.

ultima underworld var mot lite crawler som might & magic om jag inte minns fel och liknande sen kom daggerfall som med var bra fast jag tänkte mer äldre som eye of the beholder och den generationens crawlers

sen kom phantasy star ...wooow

fast vet inte om jag körde igenom underworld men trasslade som fan med nått ultima tror det var iv på mastersystem som var riktigt drygt att köra igenom och är osäker på om jag klarade det ens

Nu när jag tänker på det kanske jag hade 800 duron klockad till 1100 med 256ddr och minnet kostade 1200kr på rea så var rätt dyr då men var nog exakt när dom kom och var helt färsk sen en stor cpu kylare på geforce mx kortet så man kunde klocka det som aset

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Grafiskt så gav battlefront mig den största wow känslan sen Crysis. Den överträffar nog den till och med.
Case in point: https://youtu.be/iknX5I9xUxM?t=34s

Folk som påstår att något överträffar detta på grafisk nivå (om vi inte snackar subjektiv art direction) kan helt enkelt inte ha spelat detta. BF1 använder samma motor men har så oerhört mycket lägre detaljnivå trots detta (å andra sidan har det mer öppna miljöerna som är mer förstörbara). När jag startade BF1 häpnade jag av hur mycket sämre grafiken var än i battlefront.