Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@Dunde: okej intressant. Hdr kanske inte är så viktigt

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Såhär funkar det: Allt som inte är Oled är gammal LCD-teknik och är med dagens mått ganska kasst.
Köper man tv för under 10k får man ganska kassa paneler generellt, speciellt om man ska gå upp i storlek samtidigt.
Kontentan är att det spelar ingen roll om du väljer en LG/Samsung/Sony/Philips för samma peng, same shit, different name.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns vettiga modeller i budgetklass, observera "vettiga". Riktigt bra TV kräver sin budget.

Men det finns också en hel del grisar i den här klassen. Men med 600+ apparater i 2016-utbudet av budget- och lägre mellanklass är det närmast omöjligt att identifiera vilka som är vilka.

Jag har till exempel varnat flera gånger för Philips PUT6401 (fel färger) och LG:s UH66_V-serie (usel kontrast, gul glow, bristande färger) men det är för att jag haft tillfälle att bekräfta deras brister. 598 more to go...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Såhär funkar det: Allt som inte är Oled är gammal LCD-teknik och är med dagens mått ganska kasst.
Köper man tv för under 10k får man ganska kassa paneler generellt, speciellt om man ska gå upp i storlek samtidigt.
Kontentan är att det spelar ingen roll om du väljer en LG/Samsung/Sony/Philips för samma peng, same shit, different name.

okej, då vet jag. Men då jag inte har råd med en oled tv så finns det inte så mycket man kan göra.

Skrivet av Laxpudding:

Finns vettiga modeller i budgetklass, observera "vettiga". Riktigt bra TV kräver sin budget.

Men det finns också en hel del grisar i den här klassen. Men med 600+ apparater i 2016-utbudet av budget- och lägre mellanklass är det närmast omöjligt att identifiera vilka som är vilka.

Jag har till exempel varnat flera gånger för Philips PUT6401 (fel färger) och LG:s UH66_V-serie (usel kontrast, gul glow, bristande färger) men det är för att jag haft tillfälle att bekräfta deras brister. 598 more to go...

okej tack för informationen, då ska jag försöka hålla mig borta från dessa

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns vettiga modeller i budgetklass, observera "vettiga". Riktigt bra TV kräver sin budget.

Men det finns också en hel del grisar i den här klassen. Men med 600+ apparater i 2016-utbudet av budget- och lägre mellanklass är det närmast omöjligt att identifiera vilka som är vilka.

Jag har till exempel varnat flera gånger för Philips PUT6401 (fel färger) och LG:s UH66_V-serie (usel kontrast, gul glow, bristande färger) men det är för att jag haft tillfälle att bekräfta deras brister. 598 more to go...

Kan du tipsa om en bra 55" 4k tv under 8000 kronor?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag köpte Samsung UE55KU6405 på mellandags rean för 6500kr.
Supernöjd, jämförde med polarens 10k 55tum Samsung och skillnaden för är inte värt pengarna om man frågar mig.

Mitt egna tips faller också på Samsung UE49KU6405.(https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3659489)
Tycker att bilden, efter kalibrering, är mycket bra på film.
Om HDR är mycket viktigt för dig blir istället tipset Samsung UE49KS7005 men då kostar det hela tretusenkronor mera. Värt? Högst personligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det är rea på denna http://cdon.se/hemelektronik/55-led-tv-philips-55pus6401-12-u...
Tror ni detta är något?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Bildexpert 📺

@NiMa: Jag inte bara tror, utan vet att PUS6401 är en av Philips sämsta modeller från 2016 med felaktig färgåtergivning.

Skillnaden PUT/PUS i produktnamnet är högst troligt inte annat än regionskillnader, dvs varifrån ÅF köper in dem.

Permalänk
Medlem

Många verkar tycka att den är bra. http://www.argos.co.uk/product/5389805

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Bildexpert 📺

@NiMa: Nöjda köpare är alltid nöjda köpare och vill gärna berätta det för andra och bekräfta det goda omdömet för sig själv. Det är beteendestyrt. Den moderna människan är inte så rationell som denne inbillar sig.

PUS6401 heter modellen i andra länder, förmodligen UK där CDON plockat den för rean. Philips Sverige har ingen PUS6401 utan den heter PUT6401 med identiska specar som på Philips brittiska sida. Prisjakt är ganska bra på att avslöja sådana här same-same-different-name-modeller. När endast en stor och etablerad ÅF säljer den är det same-same-different-name.

Många TV-apparater är samma pryl fast med olika beteckningar och bjäfs. Jag möter kanske 5-10% av alla modeller per år ifall man buntar ihop alla same-same-different-name-modeller. Jag är i grunden väldigt pragmatisk och det ska mycket till för att en produkt ska klassas som usel. För mig handlar det om att matcha mot kraven och förväntan varje individ ställer.

Utbudet idag är främst olika nivåer av meh-kvalitet och så finns det en del som höjer sig ovanför meh-nivå. Jag klassar till exempel Sony XD8505 som en sådan modell, förutsatt att det är en mer traditionell IPS-TV man förväntar sig. Samsung KU6-serie är ett gränsfall men precis där på meh-gränsen ifall VA-panelens förutsättningar är det man förväntar sig. Samgsungs KS7- och KS8-serien är dock klart bättre.

Det är väldigt sällan jag stöter på usla apparater. Men 2016 är det två undantag, PUT6401 och LG:s UH66_-serie, samt den bildmässigt bättre UH60_-serien som är hopplöst seg i menyer. De första två är så usla och problematiska att jag inte ärligt rekommendera någon att köpa dem. Och det är alltså inte ofta jag träffar på så notoriskt dåliga TV-apparater.

Finns det då nöjda användare av dessa modeller? Ja, naturligtvis. När vi köper nytt och i våra ögon dyrt inträffar ofta denna automatiska nöjdhet. Det är beteendestyrt och kallar Buyers Bias. Därför är alla omdömen som "...jag köpte denna och är supernöjd"-berättelser förmodligen är den sämsta vägledningen man kan få.

Fast man kanske kan vara nöjd ändå, utan buyers bias, till exempel för att:

  • Man har inte jämfört med andra apparater och heller inte identifierat de problem som finns

  • Man är inte kapabel att identifiera problem även fast någon pekar ut dem

  • Man är inte medveten om hur bild och färger ska se ut, allt som lyser starkt är "bra".

  • Den förra TV:n var så usel att allt nytt ser fantastiskt ut

Man är inte en dålig människa eller ute och cyklar för att man passar in på beskrivningen ovan. Samtidigt: är man på den nivån är också hela diskussionen om "bästa TV" helt överflödig. Precis alla TV-apparater kan och kommer säkert att göra köparen nöjd.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för detta utförliga svar. Jag har fått en djupare förståelse nu. Vissa recensioner kanske inte är så viktiga. Har du någon rekommendation på en tv som är bra och inte alltför dyr?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NiMa:

@Laxpudding: Tack för detta utförliga svar. Jag har fått en djupare förståelse nu. Vissa recensioner kanske inte är så viktiga. Har du någon rekommendation på en tv som är bra och inte alltför dyr?

Alla TV, förutom nämnda Philips- och LG-modeller?

Det handlar om att matcha behoven. Då är TV:n "bra". Utan mer specifika krav än så är det också svårt att peka på en viss modell. Jag går igenom en del grundläggande i den här artikeln.
http://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introduk...

Permalänk
Medlem

Jag såg att det var rea på vissa samsung tv-apparater.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3728686 5990kr
och
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3832004 för 5500kr
Vilken av dessa är mest värd att skaffa?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Bildexpert 📺

@NiMa: Bildmässigt är det typ samma apparat men den ena är böjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@NiMa: Bildmässigt är det typ samma apparat men den ena är böjd.

okej, tack då vet jag

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown