Intel tidigarelägger Skylake-X, Kaby Lake-X och Coffee Lake för att kontra AMD Ryzen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Alltså detta prat om singlethread hela tiden... Om intel skulle släppa en enkeltrådad processor på säg 12Ghz, skulle folk köpa den då?

Fortsätter vi hålla antiparalellismen under armarna så kommer vi ju aldrig frammåt. Enkeltrådat är fortntiden och nutiden, inte framtiden

Njäe. Egentligen är det ju inte singeltråd i den bemärkelsen det handlar om. Utan snarare att den faktiska prestandan i många moment inte nyttjas i 8+ -kärniga processorer än. Och snarare är lägre genom lägre klockhastigheter. Då undantaget de som kör applikationer som fullkomligt hoppar av glädje ju fler kärnor som finns tillgängliga. Men det är ju inte den breda massan som kör de applikationerna.

Och om man som användare är på gränsen att köpa nytt så vill man ju inte köpa något som i praktiken kommer att ge i stort noll prestandaökning i det man använder datorn till (vilket borde bli spel när man pratar stora massan). Den breda massan är inte beredd att spendera pengar och prestanda på att driva den tekniken framåt.

Jag tror att ett ökat antal kärnor är vägen att gå, men det är fortfarande några år kvar innan det har vänt tillräckligt för att 8+ kärnor ska vara det självklara valet. Och idag känns 6 kärnor som det bästa valet om det med 6-kärniga går att locka fram högre klockfrekvenser. Om 3-4 år (eller kanske tidigare) kanske mjukvarutillverkare för den breda massan (spel) har kommit ikapp och då kanske det tom är fler kärnor än 8 som gäller.

Permalänk
Medlem

Hoppas Intel skyndar långsamt så det inte smyger in sig en massa buggar som gör slutanvändarna till betatestare - igen

Också intressant hur Intel kan bli stressade över Ryzen som enligt experterna på YT och SweC fortfarande är hjälplöst efter på spel, IOPS och att enkeltrådiga processer - för det är ju vad som gäller i alla lägen...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Hoppas verkligen att folk inte "faller för det" och prisar Intel utan ger AMD lite kärlek. För det enda Intel vill just nu är damage control så de kan fortsätta ta grova överpriser och styra konsumenterna även i framtiden. Ett läge där Intel och AMD är ttyp 50/50 hade varit GRYMT bra för konsumenterna.

Jag hade sagt, om du inte MÅSTE ha en Intel pga någon specifik funktion, så köp en AMD just nu.
Jag själv kodar mycket, kör VM's, spelar osv och min nästa burk kommer helt kart bli en Ryzen. Detta kan vara AMD's sista chans och jag skall göra det lilla jag kan för att försöka se till att vi inte alla behöver leva under Intels vilja.

Jag siktar på en 1600, av den anledningen. Inte för att jag tycker synd om AMD och köper för att andra ska kunna få mer prestanda billigare utan för att prestandan kommer räcka för mig + att jag kommer kunna använda moderkortet längre fram. Jag hoppas att senare Ryzen mognat en del om 2-3 år så jag får prestandan när jag behöver den. I värsta fall hoppas jag att spel börjar ta tillvara på fler kärnor, även om jag aldrig kommer räkna med att min 1600 ska kunna mäta sig med en Cannon Lake 6/12.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nu blev det svårt för mig att bestämma. Hade ju inte räknat med Augusti lansering av 6-kärniga Coffee Lake för LGA 1151. Hade kanske tänkt skaffa 7700K nästa månad när jag fyller år men när Coffee Lake och Z370 blir såpass nära är det inte frågan om det skulle löna sig vänta. Visserligen kan man skaffa Z270 + 7700K och uppgradera senare men Z370 ska ju ha USB 3.1 stöd för 6 portar samt inbyggt snabbare 802.11ac WiFi stöd (troligtvis inte alla moderkort men typ ASRock Taichi som jag har siktet inställt har redan Wifi stöd på Z270 t.ex.) och kanske annat smått och gott småjusteringar till t.ex. inbyggda ljudkretsen.

Sen skulle man gärna vilja veta prisuppgifter, överklockningspotential osv. Spåkula skulle sitta bra nu! Själv skulle gissa priset kanske kunde tänkas vara ungefär $469 USD / 4700 SEK / 470 EUR ungefär, dvs nånstans mellan 7700K, Ryzen 1700X och 1800X, troligtvis lite närmare det sistnämnda men eftersom AMD har fortfarande 2 kärnor till fördel och kommer fortsättningsvis ha lite fördel i t.ex. video rendering även om Intel troligtvis fortsättningsvis kommer spöa AMD i majoriteten av tester, spel och andra sämre trådade applikationer och lanseras nu först efter ett par månader, tror jag på en prissättning något i den stilen. Förväntar även att Intel lyckas dra upp klockfrekvenserna jämnfört med Ryzen (typ turbo klock kanske 4.1~4.2GHz) och överklockningspotentialen gissar jag kanske kan tänkas ligga där kring 4.5~4.6GHz på bra luft/vatten kanske.

Men decisions, decisions.... får väl försöka ha tålamod men har redan länge nu funderat på uppgradera att det blir liksom svårt att hålla sig varje extra månad som går. Sen är frågan hur RAM priserna utvecklas till Augusti, om det fortsättningsvis stiger eller om det redan nu har börjat stranda eller om det t.o.m. kanske hunnit börja sänka sig tills Augusti/September.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Njäe. Egentligen är det ju inte singeltråd i den bemärkelsen det handlar om. Utan snarare att den faktiska prestandan i många moment inte nyttjas i 8+ -kärniga processorer än. Utan snarare är lägre genom lägre klockhastigheter. Då undantaget de som kör applikationer som fullkomligt hoppar av glädje ju fler kärnor som finns tillgängliga. Men det är ju inte den breda massan som kör de applikationerna.

Och om man som användare är på gränsen att köpa nytt så vill man ju inte köpa något som i praktiken kommer att ge i stort noll prestandaökning i det man använder datorn till (vilket borde bli spel när man pratar stora massan). Den breda massan är inte beredd att spendera pengar och prestanda på att driva den tekniken framåt.

Jag tror att ett ökat antal kärnor är vägen att gå, men det är fortfarande några år kvar innan det har vänt tillräckligt för att 8+ kärnor ska vara det självklara valet. Och idag känns 6 kärnor som det bästa valet om det med 6-kärniga går att locka fram högre klockfrekvenser. Om 3-4 år (eller kanske tidigare) kanske mjukvarutillverkare för den breda massan (spel) har kommit ikapp och då kanske det tom är fler kärnor än 8 som gäller.

Det blir ju också en ond cirkel, för spelprogrammerarna optimerar spelen för det de flesta sitter med, alltså 4 kärnor i nuläget. Så någonstans måste man faktiskt ta sitt ansvar och sluta "nöja sig", och våga ta steget. Annars händer inget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det blir ju också en ond cirkel, för spelprogrammerarna optimerar spelen för det de flesta sitter med, alltså 4 kärnor i nuläget. Så någonstans måste man faktiskt ta sitt ansvar och sluta "nöja sig", och våga ta steget. Annars händer inget.

Jepp, och 6-kärniga är första steget för breda massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det blir ju också en ond cirkel, för spelprogrammerarna optimerar spelen för det de flesta sitter med, alltså 4 kärnor i nuläget. Så någonstans måste man faktiskt ta sitt ansvar och sluta "nöja sig", och våga ta steget. Annars händer inget.

Nu när även Intel siktar på 6 kärnor så kommer det förmodligen bli viktigare för spelutvecklare att dra nytta av det också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Om Intels 6 kärnor har högre singeltrådsprestanda än AMD's 8 så är det Intel som kommer att komma ut på topp där. Speciellt eftersom 8+ kärnor inte tillför tillräckligt till breda massan än, medan singeltråd fortfarande gör det.

Jag antar att du syftar helt och hållet på just spel i sammanhanget?
Då spel idag och bakåt i tiden utmärker sig som klart sämst på att dra nytta av många kärnor/trådar.
För övrigt är flertrådat alla gånger att föredra över enkeltrådat p.g.a. flera anledningar, bl.a. responsivitet, parallellisering och resursåtgång.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag tror att så länge vi har 8 trådar och x86 i de stora spelkonsollerna kommer man satsa på att optimera mot den konfigurationen. Det är i varje fall en möjlig slutsats om man kollar utvecklingen i prestanda på i5 vs i7 de senaste 6 åren.

Sen kvarstpr den klassiska jämförelsen att nio kvinnor inte kan fullborda en graviditet på en månad. Allt passar inte att parallellisera så därför är single-core performance ytterst relevant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Jag antar att du syftar helt och hållet på just spel i sammanhanget?
Då spel idag och bakåt i tiden utmärker sig som klart sämst på att dra nytta av många kärnor/trådar.
För övrigt är flertrådat alla gånger att föredra över enkeltrådat p.g.a. flera anledningar, bl.a. responsivitet, parallellisering och resursåtgång.

Ja exakt. När vi pratar prestanda hos breda massan så är det spel som gäller. Den delen av breda massan som inte spelar skulle säkert gärna köpa flerkärnigt om priset var rätt. Problemet där är att flera klarar sig till och med med 2-kärnigt idag för det de använder datorn till, så att lägga ut extra pengar för något de inte använder lär inte hända.

Permalänk

Skylake-X blir väl som Broadwell-E ungefär:
http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...
dvs Intel Core i7-6950X, i7-6900K, i7-6850K och i7-6800K
10-trådar ca 20 000 sek
8-trädar ca 12 000 kr
6-trådar ca 6 000-7 000 kr

Permalänk
Medlem

Att AMD måste elda under arslet på Nvidia och Intel för att det ska bli nån som helst utveckling...
Då blir det upp till den minsta att komma ikapp innan jättarna tar ett nytt kliv framåt, det blir ju så bakvänt när ingen ändå går o köper AMD, dom ska bara finnas på hyllorna som alternativ... 1060 säljer 4-5 ggr bättre än 480...?, även om AMD har en bättre produkt till lägre pris går alla o köper Nv/Intel.
Så bromsklossarna som drar in mest deg... Urs säger jag bara, AMD simply cannot win...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Jag tror att så länge vi har 8 trådar och x86 i de stora spelkonsollerna kommer man satsa på att optimera mot den konfigurationen. Det är i varje fall en möjlig slutsats om man kollar utvecklingen i prestanda på i5 vs i7 de senaste 6 åren.

Håller med, spelkonsollerna är de som avgör hur spelen kommer se ut på datorer. Vad som är intressant där är om konsollerna kommer byta processor till AMDs senaste ryzen för just nu är kärnorna för svaga, en fyrkärnig processor på PC klarar dem bra även om de använder flera trådar än fyra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Att AMD måste elda under arslet på Nvidia och Intel för att det ska bli nån som helst utveckling...
Då blir det upp till den minsta att komma ikapp innan jättarna tar ett nytt kliv framåt, det blir ju så bakvänt när ingen ändå går o köper AMD, dom ska bara finnas på hyllorna som alternativ... 1060 säljer 4-5 ggr bättre än 480...?, även om AMD har en bättre produkt till lägre pris går alla o köper Nv/Intel.
Så bromsklossarna som drar in mest deg... Urs säger jag bara, AMD simply cannot win...

Nvidia öser ju på rätt bra utan konkurrens från AMD. Är ju snack om att Volta snart ska komma också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Snusfri

Mys, z370 en upplåst i7 i ett ghost s1 i höst då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Skylake-X blir väl som Broadwell-E ungefär:
http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...
dvs Intel Core i7-6950X, i7-6900K, i7-6850K och i7-6800K
10-trådar ca 20 000 sek
8-trädar ca 12 000 kr
6-trådar ca 6 000-7 000 kr

Halvera priserna så tror jag de stämmer. Intel låter AMD ta marknadsandelar istället för att kannibalisera priset på sina produkter och hoppas troligen på att kunder inte skall lära sig att Ryzen finns för snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD tar 8 kärnor till den breda massan och intel kontrar med att ta 6 kärnor till den breda massan... lolwut???

Sen har det ju nu tuggats en massa om att "4 kärnor räcker" och bla bla... Kommer det istället heta att 6 kärnor är det som gäller nu då?

Också intressant att de bara kan tidigarelägga lanseringar sådär hux flux... Det visar ju att de bara ligger och mjölkar och inte lanserar i samma takt som de gör framsteg. Fy.

För bara en månad sedan skreks det att 4 kärnor minsan var fortfarande The shit...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dallebull:

Att AMD måste elda under arslet på Nvidia och Intel för att det ska bli nån som helst utveckling...
Då blir det upp till den minsta att komma ikapp innan jättarna tar ett nytt kliv framåt, det blir ju så bakvänt när ingen ändå går o köper AMD, dom ska bara finnas på hyllorna som alternativ... 1060 säljer 4-5 ggr bättre än 480...?, även om AMD har en bättre produkt till lägre pris går alla o köper Nv/Intel.
Så bromsklossarna som drar in mest deg... Urs säger jag bara, AMD simply cannot win...

Visst finns det helt klart en bias mot Intel/Nvidia men du och många andra kan ju sluta få det och låta som att AMD är objektivt prisvärdast för allas i behov i allas prisklasser, för det är de inte. Till exempel inte i fallet GTX 1060 VS RX 480 som du tog upp.

Sedan är det väl ganska självklart att AMD måste "elda under arslet på Nvidia och Intel" för att något ska hända? Det är en marknadsekonomi med två parter på respektive marknad

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det blir ju också en ond cirkel, för spelprogrammerarna optimerar spelen för det de flesta sitter med, alltså 4 kärnor i nuläget. Så någonstans måste man faktiskt ta sitt ansvar och sluta "nöja sig", och våga ta steget. Annars händer inget.

Det är ju inte så att det bara är att trolla fram bättre parallellisering.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det blir ju också en ond cirkel, för spelprogrammerarna optimerar spelen för det de flesta sitter med, alltså 4 kärnor i nuläget. Så någonstans måste man faktiskt ta sitt ansvar och sluta "nöja sig", och våga ta steget. Annars händer inget.

Frågan är kanske än mer: nu när det är mer än tio år sedan multicore CPUer slog igenom för den breda massan, borde inte fler inse vid det här laget att vissa problem är inneboende sekventiella och kan därför inte köras på flera CPU-trådar på ett effektivt sätt? Ett välkänt sekventiellt problem är ju redan nämnt: "konstruera" ett barn via en normal graviditet.

Den stora anledningen varför servers kan nyttja många CPU-kärnor så bra är för att de flesta servers hanterar många samtida sessioner. Tittar man däremot på varje enskild session är den väldigt ofta enkeltrådad, en orsak till detta är att de mest effektiva algoritmerna sett till tidskomplexitet är nästan alltid sekventiella.

Klientsystem har typiskt en användare som kör en huvudsession och eventuellt några bakgrundsjobb. I de flesta fall är bakgrundsjobben inte alls CPU-krävande, så upplevd prestanda blir lika med så snabbt man kan köra huvudsessionen. Finns enstaka problem som effektivt kan köras på massor med CPU-trådar, rendering är en sådan, men de flesta arbetslaster för klientsystem är inte speciellt enkla att köra parallellt (och det är en egenskap hos problemet, inte ett resultat av lata/usla programmerare).

Spel ligger faktiskt i klar framkant när det kommer till att nyttja många kärnor trots att problemet i sig inte alls är enkelt att dela upp. Orsaken till detta är naturligtvis designen på dagens generation och även förra generationen konsoler, de har relativt många väldigt svaga CPU-kärnor så man är tvungen att hitta på sätt att få ut den kraft som finns.

Under många år var faktiskt forskningsvärlden kring datalogi rätt övertygade om att man skulle hitta någon helig graal som gjorde det enkelt att utnyttja många CPU-kärnor. Sedan några år tillbaka har man i praktiken konstaterat det som borde ha varit uppenbart från start: huruvida det går att nyttja många CPU-kärnor effektivt dikteras främst av hur det problem man vill lösa är konstruerat.

Kan ändå bli så att framtida spel kommer kunna nyttja flera CPU-kärnor långt bättre än idag, men det kräver att en ny form av spel tas fram där problemet spelmotorn ska lösa faktiskt är enkelt att dela upp. RTS med massor med enheter, likt AoS, är ju ett exempel på ett sätt man kan konstruera ett spel så det kan dra nytta av många kärnor. Lite svårare att göra motsvarande med typiska FPS, men man skulle naturligtvis kunna göra en FPS med tusentals objekt som var för sig gör något som är relativt beräkningstungt (typ AI eller liknande).

Är ju precis det som Gustafsson lag säger: har man ett problem där en del kan köras på många CPU-kärnor så kan man utnyttja hur många kärnor som helst bara man gör den parallella delen tillräckligt komplex/beräkningstung.

Fast det omvända gäller ju också: de flesta problem vi ser på desktop är inte speciellt komplexa. Enda sättet att köra dessa snabbare är högre enkeltrådprestanda. Så om någon lyckas göra en CPU med dagens IPC som går på 12 GHz skulle man kunna ta ut en ENORM prislapp, det om något vore en helig graal. ALLT blir snabbare med högre enkeltrådprestanda, väldigt få saker skalar perfekt med CPU-kärnor och för övrigt är det väldigt snabb dimishing returns med ökande antal kärnor (är det som Amdahls lag beskriver, är samma sak som att din medelhastighet kan aldrig bli högre än 2*V om du redan kört halva sträckan i V).

För servers är det rätt enkelt att nyttja Gustafsons lag, så många kärnor är rätt väg. Klientsystem är tyvärr långt bättre beskrivna av Amdahls lag (båda dessa beskriver egentligt samma fenomen, är bara att den ena varierar jobbets storlek och den andra antal CPU-kärnor för att hantera ett fixerat problem).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD tar 8 kärnor till den breda massan och intel kontrar med att ta 6 kärnor till den breda massan... lolwut???

Sen har det ju nu tuggats en massa om att "4 kärnor räcker" och bla bla... Kommer det istället heta att 6 kärnor är det som gäller nu då?

Också intressant att de bara kan tidigarelägga lanseringar sådär hux flux... Det visar ju att de bara ligger och mjölkar och inte lanserar i samma takt som de gör framsteg. Fy.

Jo men jag tror det ligger något i det.
Om vi tittar på multiplatforms spel så börjer de ofta först att utvecklas för PS4/Xbox One och sen portas till PC.
PS4 och Xbox One har båda 8 kärnor, ingen SMT, så 8C/8T.
Sen om jag minns rätt är normalt 2 kärnor reserverade för systemet på båda konsolerna. Men om det var på ena eller bägge som de kunde gå ner till 1 kärna för systemet under vissa omständigheter.
Då har vi vanligtvis 6 kärnor, men ibland 7 som kan användas för spel.

Att öka antalet äkta kärnor ger mer extra prestanda än att öka antalet trådar med SMT.

Ska man köra multiplattforms spel borde då en 6 kärnig processor vara ett bra alternativ för att man får lika många "spelkärnor" som konsolerna. Sen har man på PC inte någon extra kärna reserverad för systemet. Men om man har en processor med SMT, så man har 6C/12T istället för 6C/6T i kombination med kärnor som är kraftfullare än konsolerna så borde detta räcka ganska långt.

Sen är det klart att ha en processor med 8 eller 10 eller ännu fler kärnor är ingen nackdel om prestandan per kärna är lika bra.
Eller ja det skulle vara värme och pris i så fall om inte en processor med 8 eller fler kärnor även kan matcha TDP och pris mot en 6 kärnig.

Jag tror att 6C/12T kan vara en rätt bra kompromiss för spel PC, åtminstone så länge som PS4 och Xbox One (inkl uppdateringarna PS4 Pro, Xbox One S, Scorpio) är det senaste på konsolmarknaden.

Permalänk

Det är ju inte så att nuvarande Intel-cpuer är konkurrensmässigt undermåliga i jämförelse med AMD Ryzen. De har olika fördelar helt enkelt.
Är detta isåfall ett försök från Intel att bräcka AMDs Hype runt Ryzen genom att släppa "det senaste"? Jag tror det blir svårt..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Intressant att Intel bara kan kapa ett kvartal sådär, låt vara att bara en del produkter hamnar där.

Skrivet av Ozzed:

Jag köpte Ryzen, och övertalade även en polare som annars är Diehard-intel fan att testa, och han blev nöjd och har nu också Ryzen.

Själv kommer jag inte köpa Intel igen sålänge inte det är ungefär 50/50 i marknadsandelar mellan dem, för det är dåligt för oss kunder att intel har det övertag de har idag.

Jag fattar verkligen inte hur man kan vara fan av ett bolag med 90+% av marknaden. Vad är det för roligt med det? Vad är meningen?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

medelhastighet kan aldrig bli högre än 2*V om du redan kört halva sträckan i V).

Det lät konstigt först...
Om jag tar en låg hastighet till att börja med och sen en hög hastighet...
...men ja det verkar stämma.

Så slutsatsen är att man ska alltid köra första halvan av vilken sträcka man ska färdas fort och sen kan man ta det lugnt på andra halvan om man är i god tid.

Permalänk
Skrivet av klk:

Halvera priserna så tror jag de stämmer. Intel låter AMD ta marknadsandelar istället för att kannibalisera priset på sina produkter och hoppas troligen på att kunder inte skall lära sig att Ryzen finns för snabbt.

Fast det är väl med Kaby Lake-X som Intel riktar in sig på AMD Zen?
Skylake-X har jag uppfattat som fortsättningen på de sk entusiastprocessorerna dvs Haswell-E och Broadwell-E.
Därför tänker jag mig att Intel kommer att priskonkurrera med Kaby Lake-X och ta vad marknaden vill betala med
Skylake-X.
Men jag vet inte mer än andra förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Också intressant att de bara kan tidigarelägga lanseringar sådär hux flux... Det visar ju att de bara ligger och mjölkar och inte lanserar i samma takt som de gör framsteg. Fy.

Det är en balansgång mellan att sälja tillräckligt bra och att inte kunna kapitalisera sin investeringar i utveckling, ungefär som alla andra varor i en marknadsekonomi alltså.

Skrivet av Ozzed:

Om intel skulle släppa en enkeltrådad processor på säg 12Ghz, skulle folk köpa den då?

Nej, folk skulle sälja sin njure för att få tag på den.

Skrivet av Ozzed:

Fortsätter vi hålla antiparalellismen under armarna så kommer vi ju aldrig frammåt. Enkeltrådat är fortntiden och nutiden, inte framtiden

"Antiparallellismen"...

Det är "några" fler problem att lösa än att vräka på med fysiska kärnor, och därför kommer ett fåtal snabba kärnor att vinna i de flesta scenarios för överskådlig framtid.

Skrivet av Ozzed:

Det blir ju också en ond cirkel, för spelprogrammerarna optimerar spelen för det de flesta sitter med, alltså 4 kärnor i nuläget. Så någonstans måste man faktiskt ta sitt ansvar och sluta "nöja sig", och våga ta steget. Annars händer inget.

T.o.m. spelkonsoller har kört multicore-CPUer i över tio år. Tycker du inte att speltillverkare haft tillräckligt med tid att anpassa sig om det vore så enkelt att ändra?

Skrivet av GilbertG:

Jag fattar verkligen inte hur man kan vara fan av ett bolag med 90+% av marknaden. Vad är det för roligt med det? Vad är meningen?

Att få den snabbaste produkten på marknaden?

Jag fattar inte hur man kan vara ett fan av bolag som inte klarar att konkurrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Intressant att Intel bara kan kapa ett kvartal sådär, låt vara att bara en del produkter hamnar där.

Jag fattar verkligen inte hur man kan vara fan av ett bolag med 90+% av marknaden. Vad är det för roligt med det? Vad är meningen?

Att ett företag har stor del av marknaden betyder inte att deras produkter och/eller tjänster är dålig.
Många vill ha bra produkter och då verkar det logiskt att köpa av någon som säljer bra produkter.

Så långt är det väl inte så konstigt?
Sen att det kan finnas nackdelar för konsumenterna om konkurrensen sätts ur spel är en bieffekt som inte är lika rolig.
Jag minns också Intels fulspel för att motverka försäljning av Athlon 64...

Men som konsument, om man behöver något nytt, oavsett om det är en ny dator eller något helt annat, så är det ganska logiskt att köpa det som är bästa produkt för ens ändamål i förhållande till pris eller i den prisklass man tänkt att lägga sig.
Sen om det nu räknas som att vara ett fan eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Frågan är kanske än mer: nu när det är mer än tio år sedan multicore CPUer slog igenom för den breda massan, borde inte fler inse vid det här laget att vissa problem är inneboende sekventiella och kan därför inte köras på flera CPU-trådar på ett effektivt sätt? Ett välkänt sekventiellt problem är ju redan nämnt: "konstruera" ett barn via en normal graviditet.

Den stora anledningen varför servers kan nyttja många CPU-kärnor så bra är för att de flesta servers hanterar många samtida sessioner. Tittar man däremot på varje enskild session är den väldigt ofta enkeltrådad, en orsak till detta är att de mest effektiva algoritmerna sett till tidskomplexitet är nästan alltid sekventiella.

Klientsystem har typiskt en användare som kör en huvudsession och eventuellt några bakgrundsjobb. I de flesta fall är bakgrundsjobben inte alls CPU-krävande, så upplevd prestanda blir lika med så snabbt man kan köra huvudsessionen. Finns enstaka problem som effektivt kan köras på massor med CPU-trådar, rendering är en sådan, men de flesta arbetslaster för klientsystem är inte speciellt enkla att köra parallellt (och det är en egenskap hos problemet, inte ett resultat av lata/usla programmerare).

Spel ligger faktiskt i klar framkant när det kommer till att nyttja många kärnor trots att problemet i sig inte alls är enkelt att dela upp. Orsaken till detta är naturligtvis designen på dagens generation och även förra generationen konsoler, de har relativt många väldigt svaga CPU-kärnor så man är tvungen att hitta på sätt att få ut den kraft som finns.

Under många år var faktiskt forskningsvärlden kring datalogi rätt övertygade om att man skulle hitta någon helig graal som gjorde det enkelt att utnyttja många CPU-kärnor. Sedan några år tillbaka har man i praktiken konstaterat det som borde ha varit uppenbart från start: huruvida det går att nyttja många CPU-kärnor effektivt dikteras främst av hur det problem man vill lösa är konstruerat.

Kan ändå bli så att framtida spel kommer kunna nyttja flera CPU-kärnor långt bättre än idag, men det kräver att en ny form av spel tas fram där problemet spelmotorn ska lösa faktiskt är enkelt att dela upp. RTS med massor med enheter, likt AoS, är ju ett exempel på ett sätt man kan konstruera ett spel så det kan dra nytta av många kärnor. Lite svårare att göra motsvarande med typiska FPS, men man skulle naturligtvis kunna göra en FPS med tusentals objekt som var för sig gör något som är relativt beräkningstungt (typ AI eller liknande).

Är ju precis det som Gustafsson lag säger: har man ett problem där en del kan köras på många CPU-kärnor så kan man utnyttja hur många kärnor som helst bara man gör den parallella delen tillräckligt komplex/beräkningstung.

Fast det omvända gäller ju också: de flesta problem vi ser på desktop är inte speciellt komplexa. Enda sättet att köra dessa snabbare är högre enkeltrådprestanda. Så om någon lyckas göra en CPU med dagens IPC som går på 12 GHz skulle man kunna ta ut en ENORM prislapp, det om något vore en helig graal. ALLT blir snabbare med högre enkeltrådprestanda, väldigt få saker skalar perfekt med CPU-kärnor och för övrigt är det väldigt snabb dimishing returns med ökande antal kärnor (är det som Amdahls lag beskriver, är samma sak som att din medelhastighet kan aldrig bli högre än 2*V om du redan kört halva sträckan i V).

För servers är det rätt enkelt att nyttja Gustafsons lag, så många kärnor är rätt väg. Klientsystem är tyvärr långt bättre beskrivna av Amdahls lag (båda dessa beskriver egentligt samma fenomen, är bara att den ena varierar jobbets storlek och den andra antal CPU-kärnor för att hantera ett fixerat problem).

Tyvärr har ungefär halva Sweclockers missat den enkla poängen och anser att allt har med programmering att göra. Ni programmerare är enbart slöa som inte implementerar dessa funktionerna.

Permalänk
Medlem

@GilbertG:
Kanske, men bara kanske kommer det förseningar på releasen när det närmar sig. Jag tror att man främst vill rädda några marknadsandelar genom att säga att man släpper snart. Det är säkert många som istället för att uppgradera till AMD nu, väntar till hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Intressant att Intel bara kan kapa ett kvartal sådär, låt vara att bara en del produkter hamnar där.

Jag fattar verkligen inte hur man kan vara fan av ett bolag med 90+% av marknaden. Vad är det för roligt med det? Vad är meningen?

För att man är på den "vinnare" sidan fast man är igentligen förlorare ändå.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/