Skärm stängs av PUBG

Permalänk
Medlem

Skärm stängs av PUBG

Min skärm stängs av när jag kör PUBG.Fungerade felfritt igår, men idag 3-4 bara när jag är ingame.

Står No signal och så blir knappen orange, datorn går fortfarande.

Gpu nvidia geforce gtx 1050

cpu amd ryzen 5 1500x

modekort Prime b350-plus

STängs ej av när jag kör furmark.

Någon som vart med om samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ro9in:

Min skärm stängs av när jag kör PUBG.Fungerade felfritt igår, men idag 3-4 bara när jag är ingame.

Står No signal och så blir knappen orange, datorn går fortfarande.

Gpu nvidia geforce gtx 1050

cpu amd ryzen 5 1500x

modekort Prime b350-plus

STängs ej av när jag kör furmark.

Någon som vart med om samma?

Är knappast relaterat till spelet, det är något annat som spökar som gör att ditt grafikkort slutar skicka signaler till din skärm. När detta händer, går det att få igång skärmen igen, te x alt+tab eller dylikt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Jag vet inte men det verkar som det, för När jag inte spelar äre inget problem.

Nix funkar ej. är som att alla program stängs av men datorn rullar endå.

Permalänk
Medlem

Du fick inte nya drivrutiner idag eller igår?
Jag fick en notis av att det fanns nya att ladda ned igår (vilket jag gjorde). Funderar på om det är något med det kanske?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

något som blir för varmt i datorn så datorn stänger av sig? eller är det bara skärmen som slocknar?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Nix har dom senaste

Permalänk
Medlem

@atego: Bara skärm som slocknar, tänkt på om det är graffet som lägger av kanske?..Men som sagt körde ett stresstest i furmark, högsta temp 60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ro9in:

@Elghinnarisa: Nix har dom senaste

Det var det jag menade. Dom senaste kanske är det som eventuellt orsakade problem. Där av om du hade uppdaterad sedan igår. När allafall mitt 980ti fick nya drivare.
Senaste är inte alltid bättre.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: ahh jo kan ju va så.hmm

Permalänk
Medlem

Kika under windows event viewer (händelseloggar) under system. Du borde veta ungefär när det har inträffat, spana efter vad det står i gula eller röda varningssymboler. Om det är någon nv****.sys som är inblandad är det antagligen drivrutiner som spökar för ditt grafikkort.

Eftersom datorn i övrigt verkar fungera så är det antagligen inget fel på skärmen eller grafikkortet. Avinstallera drivrutinerna med DDU och installera om på nytt, alternativt rulla tillbaka på den senaste versionen du hade.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: finns ett gäng Error meddelanden, runt den tiden det senast stängdes ner.

Performance power management features on processor 1 in group 0 are disabled due to a firmware problem. Check with the computer manufacturer for updated firmware.

ända upp till processor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ro9in:

@trickeh2k: finns ett gäng Error meddelanden, runt den tiden det senast stängdes ner.

Performance power management features on processor 1 in group 0 are disabled due to a firmware problem. Check with the computer manufacturer for updated firmware.

ända upp till processor 7

Ok, det tror jag inte har med skärmen att göra. Det är gissningsvis för att Intel Speedstep är inaktiverat i bios. Finns det några andra röda eller gula symboler i närtid? Skulle iaf börja med att testa att rulla tillbaka till äldre drivrutiner för grafikkortet. Glöm inte att köra clean install.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: okeyokey. Nix finns inga.

Fungerade felfritt i en dag utan någon shut down. men nu började det igen, gjort clean install och rullat tillbaka till dom äldre graffedrivrutinerna nu.. så ska ja se om det blir någon skillnad.

Du tror inte att det kan vara min psu som är för klen? kör med corsair HX520 w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ro9in:

@trickeh2k: okeyokey. Nix finns inga.

Fungerade felfritt i en dag utan någon shut down. men nu började det igen, gjort clean install och rullat tillbaka till dom äldre graffedrivrutinerna nu.. så ska ja se om det blir någon skillnad.

Du tror inte att det kan vara min psu som är för klen? kör med corsair HX520 w

Tveksamt, om nätagget är för klent hade nog datorn stängts av och du hade hittat felloggar med kernel power antagligen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Ljusskygg

För mig orsakades detta av Wallpaper Engine och har inte hänt efter att:
1) Ökade växelfilen till 6-8GB. ~
2) Stängde av Wallpaper Engine helt och hållet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@trickeh2k: okey, ja jag är ganska okunnig:p

men det står ju

Error 2017-04-30 11:29:11 Kernel-Processor-Power (Microsoft-Windows-Kernel-Processor-Power) 35 (2)

men det kanske har och g;ra med att Speedstep är inaktiverat som du sa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ro9in:

@trickeh2k: okey, ja jag är ganska okunnig:p

men det står ju

Error 2017-04-30 11:29:11 Kernel-Processor-Power (Microsoft-Windows-Kernel-Processor-Power) 35 (2)

men det kanske har och g;ra med att Speedstep är inaktiverat som du sa?

Troligtvis, du får även ett snarlikt meddelande om du är tvungen att starta om datorn genom att hålla inne power-knappen eller om du använt reset-knappen. Slocknar bara skärmen men datorn fungerar i övrigt känns det osannolikt att det skulle ha något med processorn att göra. Du kan gå in på nvidia kontrollpanel och testa ställa in på perfer maximum performance under power plan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@SimonMattila: Vet ifan hur man gör det:P

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: detta är den första loggen

Critical* The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
.

Dom äldre drivisarna gjorde ingen skillnad..

Permalänk
Medlem

@Ro9in:

Nu har jag bara skum läst tråden men.

Du har inget annat grafikkort du kan testa om du får samma problem?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

drivrutiner som kraschar förmodligen... Kör du win10?
win10 uppdaterar ens drivrutiner automagiskt då och då, där ibland 'overridar' de senaste du installerat och laddat hem från nvidia/amd's sida direkt t.ex.
http://winsupersite.com/windows-10/stop-automatic-driver-upda...
Kika här!
Efter detta så dra hem senaste drivrutiner + ddu
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
kör ddu, gärna i felsäkert läge (om jag minns rätt så frågar den om man vill starta om i felsäkert läge).
reboota å sedan installera de drivrutiner du laddade hem tidigare.
Lycka till!

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

@lain: Har fixat med det där, funkar inte endå,

Alltså jag kan ha datorn igång i flera timmar, men efter kanske 30min ingame, så stängs skiten ner. Dock inte alltid,
kan lyckas med 4-5 games utan att den stängs av.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört stress test med aida64, max temp på cpu 63 grader.
När jag kör testet på CPU och FPU stängs den inte ner datorn,

Men när jag kör stress cache så kommer problemet, Vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med både mitt gamla GTX980 och nya GTX1080Ti, båda är fabriksöverklockade och båda har stängt av skärmen.

Visade sig relaterat till klockningen på moderkortet som inte klarar av att hålla stabila spänningar lika bra längre. Men jag är inte helt förvånad på ett 5 (snart 6) år gammalt moderkort som jag har.
Men mitt nya 1080Ti fungerar dock fabriksklockningen, men klockar jag själv upp bara några enstaka Hz så kommer felet fram igen.

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ro9in:

Min skärm stängs av när jag kör PUBG.Fungerade felfritt igår, men idag 3-4 bara när jag är ingame.

Står No signal och så blir knappen orange, datorn går fortfarande.

Gpu nvidia geforce gtx 1050

cpu amd ryzen 5 1500x

modekort Prime b350-plus

STängs ej av när jag kör furmark.

Någon som vart med om samma?

UPDATE: Stängs ner när jag kör stress test cache

Permalänk
Medlem

@Amelek: Har nog kommet fram till att grafikkortet har inget med det här felet att göra iaf,

Det blir som att man gör en restart på PCn men startar inte upp sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ro9in:

@trickeh2k: finns ett gäng Error meddelanden, runt den tiden det senast stängdes ner.

Performance power management features on processor 1 in group 0 are disabled due to a firmware problem. Check with the computer manufacturer for updated firmware.

ända upp till processor 7

Jag har exakt samma fenomen med mitt nya 1080Ti.
Precis dessa felmeddelanden i event Viewern. Hade noll problem med datorn med mitt AMD Fury Nitro, så garanterat relaterat till failvidia.

Mitt i spel så svartnar skärmen till och stänger av sig. Ser även ut som att musen dör, men tangentbordet är "på".
Men enda sätter därifrån är reset av maskinen.
Blir nog retur av kortet om det ska vara såhär på Team Green.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Jag ska testa att rulla Team Viewer på datorn. Nästa gång det händer så ska jag ansluta till den och se om datorn är OK.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Jag har exakt samma fenomen med mitt nya 1080Ti.
Precis dessa felmeddelanden i event Viewern. Hade noll problem med datorn med mitt AMD Fury Nitro, så garanterat relaterat till failvidia.

Mitt i spel så svartnar skärmen till och stänger av sig. Ser även ut som att musen dör, men tangentbordet är "på".
Men enda sätter därifrån är reset av maskinen.
Blir nog retur av kortet om det ska vara såhär på Team Green.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta visade sig vara pga. två programvaror i konflikt. Jag tar tillbaka allt ont jag sagt om detta.
Kortet är en fröjd att leka med.
5/5

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.