Swefilmer-grundare döms till tre års fängelse

Permalänk
Melding Plague

Swefilmer-grundare döms till tre års fängelse

Rättegången mot de två männen bakom Swefilmer har avslutats, där de döms till samhällstjänst respektive tre års fängelse för brott mot upphovsrättslagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Värre än våldtäkt

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Helt rätt! Värre än våldtäkt

Mord*

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Helt rätt! Värre än våldtäkt

Gud nåde den som vågar utmana filmbolagen, då skall det minsann straffas ordentligt.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Gör vad ni vill, men Gud bevare er om ni länkar till en Åsa-Nisse film!

Permalänk
Medlem

"De två männen har under hela rättsprocessen nekat till att de begått något brott. Enligt dem har de endast lagt upp länkar till andra hemsidor och servrar där materialet funnits tillgängligt, något som de menar varit lagligt tills det att Swefilmer lades ned under 2015."

Det är dags för både politiker och rättsväsandet att göra ett generationsbyte.
Än en gång bevisar dom att det är pengar som styr, inget annat.
Kommer Swefilmer försvinna? Försvann Piratebay? Nej.
Grattis, dom kom fram till ingenting.

Säger som HBO's uttalande; det är bra PR för oss

Permalänk
Avstängd

"Denne döms till villkorligt straff och 120 timmars samhällstjänst, ett straff som baseras på hans låga ålder när brotten anses ha begåtts."

Samma sa dom när en 17 åring våldtog en 12åring i Sundsvall, och den personen fick också samhällstjänst.

Så samhället tycket att en fildelning är samma som en våldtäkt av ett barn?
Vilket jävla samhälle vi lever i.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Grovt penningtvättsbrott kan ju ge upp till 6 års fängelse, så det är ju inte så konstigt att de dömer till 3 år.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Grovt penningtvättsbrott kan ju ge upp till 6 års fängelse, så det är ju inte så konstigt att de dömer till 3 år.

Penningtvätt är ju inte så allvarligt, om pengarna kommer från den nobla piratkopieringen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Helt rätt! Värre än våldtäkt

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:
Skrivet av TurboFreak68:

Gud nåde den som vågar utmana filmbolagen, då skall det minsann straffas ordentligt.

Skrivet av segen:

Gör vad ni vill, men Gud bevare er om ni länkar till en Åsa-Nisse film!

Hur hade ni känt om företaget ni jobbar på gick i konkurs pga några personer gjorde något illegalt och erbjöd exakt det ert företag gör fast gratis? Det är inte fel på dessa straff det är straffen för mord osv det är fel på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur hade ni känt om företaget ni jobbar på gick i konkurs pga några personer gjorde något illegalt och erbjöd exakt det ert företag gör fast gratis?

Vem har gått i konkurs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Grovt penningtvättsbrott kan ju ge upp till 6 års fängelse, så det är ju inte så konstigt att de dömer till 3 år.

Vem har tvättat pengar?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Vem har tvättat pengar?

Förmodligen den som dömdes för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Vem har gått i konkurs?

Ingen, men det är ju det som sker i slutändan om man inte stoppar piratsidorna. Eller ska man inte göra något åt problemen innan någon konkar, dör eller vad nu påföljderna av brotten blir i slutändan?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ingen, men det är ju det som sker i slutändan om man inte stoppar piratsidorna.

Vad baserar du detta på?
Ditt påstående har inget motstycke

Man stoppar det genom att modernisera tjänsterna.
Bra exempel är Netflix och Spotify som är en del av lösningen.
Vi är en ny generation, detta kommer aldrig kunna stoppas på de gamla viset som vi kan tydligt se på Piratebay och Swefilmer fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Förmodligen den som dömdes för det.

Missade den lilla detaljen...

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Minskad potentiella skatteintäkter? = Hårda straff
Skada en individ för livet = slag på fingrarna
SeemsGood

Permalänk

Jag förstår fortfarande inte hur dessa sidor kan tjäna miljoner? är väll knappast någon som går in på reklamen?? Någon insatt får gärna förklara.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Som flera påpekat, att straffskalan för detta rör sig i samma område som straffen för våldtäkt och grov misshandel är helt bisarrt. Jag tror att denna trend är skadlig, att ekobrott verkar vara de enda brott som genererar någon rejäl påföljd. Detta tror jag inte går i linje med gemene mans rättspatos. Man kan börja tro att svenska rättssystemet premierar de som kan betala bäst för att ta tillvara sina intressen....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Topplistan på värsta brott man kan utföra i Sverige

Nr 1 Skattebrott
Nr 2 Lägga upp en hemsida som visar filmer
Nr 3 Mord

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det är som att döma en dödsolycka där bilisten var full och körde en BMW. Han köpte BMW'n på Förenade Bil. Den som kommer stå för hela kalaset inkl alla påföljder är Förenade Bil. Fast nä?

Syftet är att skapa en likvärdig teori till följande;
"De två männen har under hela rättsprocessen nekat till att de begått något brott. Enligt dem har de endast lagt upp länkar till andra hemsidor och servrar där materialet funnits tillgängligt."

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ingen, men det är ju det som sker i slutändan om man inte stoppar piratsidorna. Eller ska man inte göra något åt problemen innan någon konkar, dör eller vad nu påföljderna av brotten blir i slutändan?

Fel rakt av 150 %
Pirat av film skapar 0 förlust.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Minskad potentiella skatteintäkter? = Hårda straff
Skada en individ för livet = slag på fingrarna
SeemsGood

Dock inte ens bevisat att intäkterna minskar. Inte så att jag skulle gå till en videobutik och inhandla/hyra en dvd/BR, skulle aldrig hända. Däremot är jag villig att betala för en smidig tjänst för detta. Betalar redan för netflix/tivo/spotify med mera.

Det som behövs är en bättre tjänst som täcker allt. Finns miljarder dollares att collecta, bara film/musik bolagen inser detta och gått ihop och skapar en sådan tjänst. Men nej, de väljer hellre att muta domare och politiker för att sätta dit enskilda personer.

Helt vansinnigt, vart skall detta sluta..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@tvelander Beror på hur man ser det. 100 piratvisningar kan man se som en förlust visst kanske bara 20 av dom hade köpt filmen på bluray men det är då 20 ex färre exemplar de får sålt.

Skrivet av oztin:

Vad baserar du detta på?
Ditt påstående har inget motstycke

Man stoppar det genom att modernisera tjänsterna.
Bra exempel är Netflix och Spotify som är en del av lösningen.

Får de inte in tillräckligt med pengar är det ju svårt att leva vidare som företag. Sedan om vi ska köra streaming på allt får vi ju antingen ett monopol eller en jävla massa tjänster att betala månadsvis. Ex spotify på 10 år 12000kr det hade jag nog aldrig köpt CD skivor för och då är det bara en tjänst som inte har hela utbudet. Inte så jag vill ha det i alla fall.

Citat:

Vi är en ny generation, detta kommer aldrig kunna stoppas på de gamla viset som vi kan tydligt se på Piratebay och Swefilmer fallen.

Okej visst men det ger inte folk rätt att ladda ner olagligt, och sedan att gnälla när folk faktiskt straffas är ju konstigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ingen, men det är ju det som sker i slutändan om man inte stoppar piratsidorna. Eller ska man inte göra något åt problemen innan någon konkar, dör eller vad nu påföljderna av brotten blir i slutändan?

Rent hypotetiskt skulle vi kunna säga att jag har runt 5000 tv kanaler som jag betalar 75kr i månaden för, förlorar tv bolagen pengar pga mig? Nej det gör dom inte för jag skulle aldrig få för mig att köpa dom kanalerna till full pris, så istället tittar jag på en fulstream, det blir ingen extra bandbred eller nån annan kostnad för tv bolaget men deras program får fler tittare så dom tjänar mer på att sälja reklam.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Som flera påpekat, att straffskalan för detta rör sig i samma område som straffen för våldtäkt och grov misshandel är helt bisarrt. Jag tror att denna trend är skadlig, att ekobrott verkar vara de enda brott som genererar någon rejäl påföljd. Detta tror jag inte går i linje med gemene mans rättspatos. Man kan börja tro att svenska rättssystemet premierar de som kan betala bäst för att ta tillvara sina intressen....

Det är ju verkligen inget konstigt i att straffskalan ligger så pass högt för detta brott. Just grovt penningtvättbrott är väl en av de vanligaste sakerna man har i kampen mot terrorism och organiserad brottslighet. Då kan jag tycka att det finns en poäng i att ha höga straff i just de brotten.

Sen tycker jag att tre år i just detta fall låter väl högt om det inte rör organiserad brottslighet eller terrorism. Nu har jag viserligen ingen insikt i detta mål, men i jämförelse med dreamfilmmålet så är det ju en ganska stor skillnad i fängelsetid, jag kan tycka att straffen borde ligga på ungefär samma nivå mellan de målen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fel rakt av 150 %
Pirat av film skapar 0 förlust.

Om en film kommer ut på internet innan den släpps och alla ser den. Då har film företaget går förlust med ernoma siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Rent hypotetiskt skulle vi kunna säga att jag har runt 5000 tv kanaler som jag betalar 75kr i månaden för, förlorar tv bolagen pengar pga mig? Nej det gör dom inte för jag skulle aldrig få för mig att köpa dom kanalerna till full pris, så istället tittar jag på en fulstream, det blir ingen extra bandbred eller nån annan kostnad för tv bolaget men deras program får fler tittare så dom tjänar mer på att sälja reklam.

Ja där kanske det fungerar eftersom det är reklamfinansierat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Kevlarheart:
Streamingsidor brukar ha pop-up ads som inte adblock kan blockera. De kan triggas genom olika länkar på sidan, exempelvis play-knappen eller som en overlay över hela sidan, vilket betyder att du besöker annonsen bara du klickar någonstans på sidan.

Samtidigt är det otroligt svårt att veta exakt hur mycket någon har tjänat på denna sortens reklam, och en uppskattning ligger ofta på några enstaka procent av max, till hundra procent.

Exempel från en youtube-kanal: (gissa vilken)

Gissa vilken siffra man skulle använda i en rättegång.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur hade ni känt om företaget ni jobbar på gick i konkurs pga några personer gjorde något illegalt och erbjöd exakt det ert företag gör fast gratis? Det är inte fel på dessa straff det är straffen för mord osv det är fel på.

Instämmer helt!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500