Gpu kylare med fläktar som inte fungerar som de ska

Permalänk
Inaktiv

Gpu kylare med fläktar som inte fungerar som de ska

Hej.

Fläktarna på grafikkortet har börjat bete sig konstigt nu senaste veckan.
Fläktarna längst bak och längst fram fungerar som de ska(tror jag iallafall) medans mitten fläkts snurrar upp och sedan stannar till och håller på så hela tiden.
Grafikkortet ligger även på 69 grader i idle och går upp i 85-90 så fort man startar ett spel.

En video som visar hur det är:

Kan det vara dags att byta kylare på den kanske? eller kan det gå att fixa på något sätt?

Permalänk
Medlem

Det låter ju som en fläkt tar emot nånting...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Mittersta fläkten tar i något. Kolla om du kan se något märke på fläkt och kringliggande delar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Det låter ju som en fläkt tar emot nånting...

Skrivet av Pierre72:

Mittersta fläkten tar i något. Kolla om du kan se något märke på fläkt och kringliggande delar.

Har kollat så bra som jag kan men kan inte se någonting som skulle ta emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

Har kollat så bra som jag kan men kan inte se någonting som skulle ta emot.

Den kan ju ha skurit sig. Demontera kortet och se hur fläkten beter sig. Testa att rotera den med fingrarna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv

@Dreijer: Testat och roterat den med fingret och om jag snurar fläkten så fungerar det bra men om jag försöker slå till den eller ge den lite fart eller vad man nu ska säga så fungerar det inte alls.

Permalänk
Medlem

Låter som att lagret är slut.

Permalänk
Inaktiv

@Pierre72: finns det något sätt att fixa det eller är det helt kört?

Permalänk
Medlem

Nej, tror inte det går, tyvärr så är det med största sannolikhet en ny kylare som gäller om du vill få ordning på det.

Permalänk
Inaktiv

@Pierre72: Okej, Tack iallafall.
Tror du en Arctic Accelero Xtreme IV skulle passa eller är den endast för referens kort?

Permalänk
Medlem

Börja med att ta ut kortet ur datorn och känn på fläktarna, är det någon av dem som inte snurrar som den ska kan du hyggligt lätt byta ut den med en ny. Jag är inte helt säker på vilken fläkt som passar ditt kort, men det borde stå serienummer eller liknande på baksidan av fläktarna, så prova att söka efter det på eBay. Gjorde samma sak på mitt R9 290 Windforce, kostade bara 60kr totalt.

Permalänk
Medlem

@anon242953: varför lägga pengar på en ny kylaranordning när du troligtvis har garanti eller reklamationsrätt kvar på kortet (3års garanti på asus grafikkort), om inte asus kan reparera det får du troligtvis ett gtx 1070 eller 1080 som ersättningskort

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Inaktiv

@b3h4ppyn0w: grejen är väl den att jag köpte kortet här på sweclockers markand så jag är inte säker på om jag kan använda garantin eller om det ens är någon garanti kvar.

Permalänk
Medlem

@anon242953: om du inte kan få garanti personligen fråga säljaren om han kan hjälpa dig med ett garantiärende

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Om inte garantigrejen går hem så måste det ju finnas miljarder utbytesfläktar att hitta på ebay för någon hundring, med tanke på hur populär strix-serien grafikkort är

Permalänk
Medlem

Ifall du nu har plats för det på bredden och höjden.
Så kan du nog montera på två st 120mm fläktar ifall du tar bort höljet och övriga fläktar. blir lite tystare skulle jag tro.

Två st på 1500 rpm borde flytta på lika bra med luft som original medans de är tystare.
kan även höra med asus support ifall de kan skicka en original fläkt som du kan montera på själv.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb