Dyr vs Billig Kamera Blindtest

Permalänk
Medlem

Dyr vs Billig Kamera Blindtest

Här på forumet får vi ofta frågor om vilken kamera man ska köpa.
Vad som står klart imo är att nybörjare ofta tror att mer pengar = bättre bilder.
De förstår ofta inte att de extra casher oftast går till andra saker som tex extra kortplats, snabbare burst, material, etc, etc.

Så som en liten demo.

Dessa kameror kostar 800, 5000, och 20 000kr. Plus objektiv.

Bilderna är tagna på helt olika dagar i helt olika väder. Inte ens vitbalansen är den samma.
Jag hävdar endå att det visar på ett enkelt sätt att högre pris inte = automatiskt bättre bild.

Permalänk
Medlem

ingen aning vilken som är vilken men dyrast är helt klart bäst

1: 20 000
2: 5000
3: 800

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Bild 1 = 5000 kr.
Bild 2 = 20 000 kr.
Bild 3 = 800 kr.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Översta bilden är 20k kamera Denna bild får med allt
Mellan är 800kr Denna är dålig för fokusen är sämst
Understa är 5000kr Något bättre en 800kr. fokusen knapert men färgerna är mycket bättre dock inte som 20k kameran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Bild 1 = 5000 kr.
Bild 2 = 20 000 kr.
Bild 3 = 800 kr.

Skrivet av Silcan:

Översta bilden är 20k kamera Denna bild får med allt
Mellan är 800kr Denna är dålig för fokusen är sämst
Understa är 5000kr Något bättre en 800kr. fokusen knapert men färgerna är mycket bättre dock inte som 20k kameran

Oj Oj Oj...
Intressant, intressant

Permalänk
Medlem

Tänker inte säga vilken jag tror är "dyrast kamera" bara mina synpunkter på bilderna i övrigt.
Bild 1: Naturligare färger, men konstig skärpa och lite Kromatisk aberration
Bild 2: Bättre skärpa (dock kort skärpedjup) men hemsk Kromatisk aberration och väldigt onaturliga färger
Bild3: Mer "lagom", minst jobbig att titta på, så den jag tycker är "bäst".

Men som sagt, olika väder, inställningar, dag, etc gör ju rätt stor skillnad.

Visst dyrast är ju inte alltid bäst, men det hindrar mig inte att dregla efter en Leica M

Permalänk
Medlem

När får vi veta svaret?

Permalänk
Medlem

Eftersom storlekarna på bilderna varierar så här

Bild1 5k Kamera(näst störst fil)
Bild2 20K Kamera(Störst fil)
Bild3 1K Kamera (Minst fil)

men jag kan ha fel.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Intressant! Skulle vara intressant att veta vilket objektiv det är också. Utgår från att det är samma på alla tre.
Gissar på att bild 1 är 20 000 kr-kameran. Bäst färger (kan förstås luras av att det var olika ljusförhållanden). Gissar att bild 2 är billigaste kameran. Mycket CA.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Tyvärr förstörde ju "forumbilderna" lite när man klickar in på dem.

Tycker dock att första bilden va finast så säger 20k på den trots 13.3mb stor fil.
Andra bilden 5k kameran trots 15mb fil.
Sista bilden 800kr kamera då den filen va absolut minst.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

1. ofokuserad, jpeg-artefakter kring bladen
2. något bättre fokuserad, brus och jpeg-artefakter
3- fokuserad, lågt brus och nästan inga jpeg-artefakter

1. 800
2. 5 000
3. 20 000

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

1. 800
2. 20 000
3. 5 000

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Detta säger inte mycket.
Kamera för 800kr + objektiv för 17.000kr är nog bättre än kamera för 20.000kr och objektiv för 20 kronor.
Säger inget om vilket ISO. Skjuta 800kr kamera ISO 200 och jämnföra med proffskamera på ISO 51200. Så nä. Ganska svårt att avgöra med så mycket info man inte vet.

Jag röstar som sagt på att en kamera för 800kr med objektiv för 17.000kr tar väldigt mycket bättre bilder på ISO 200 än en väldigt dyr kamera med dåligt objektiv på ISO 51200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Detta säger inte mycket.
Kamera för 800kr + objektiv för 17.000kr är nog bättre än kamera för 20.000kr och objektiv för 20 kronor.
Säger inget om vilket ISO. Skjuta 800kr kamera ISO 200 och jämnföra med proffskamera på ISO 51200. Så nä. Ganska svårt att avgöra med så mycket info man inte vet.

Jag röstar som sagt på att en kamera för 800kr med objektiv för 17.000kr tar väldigt mycket bättre bilder på ISO 200 än en väldigt dyr kamera med dåligt objektiv på ISO 51200.

Och lite här sätter du fingret på trådskaparens tankar, det är inte priset på kameran som avgör...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är kanske snarare objektivet än kameran, men bild nummer två har tydlig kromatisk aberration så den säger jag är sämst.

På nummer 1 finns det en lite småskum "halo-effekt" på kronbladen. Jag gillar bild tre bäst rent subjektivt också, så: 3, 1, 2, från bäst till sämst.

Du har ju dock valt ett ganska enkelt motiv. Det är lite som att man inte vinner särskilt mycket på att ha en 50 kkr stereo jämfört med en för 5 kkr om man ändå bara ska spela komprimerad pop på fisvolym.

Permalänk
Hedersmedlem

Som noterats är det dock väldig skillnad på bilderna och man kollar områdena med hög kontrast. Den tredje håller en helt annan klass där tycker jag. Nu beror detta ju även på objektivet, men jag gissar då följande:
1. 5000kr
2. 800kr
3. 20000kr

Men håller helt med annars. Fotografen är en mycket större faktor i vilka bilder som kan skapas. Kommer ju ofta frågor på diverse forum om vilken kamera man ska uppgradera till, tex jag har en Nikon D3300 och vill uppgradera, vilken ska jag köpa. Min första tanke brukar vara att om du inte vet det så ska du inte uppgradera. Det finns ju tekniska begränsningar i en D3300, men om man inte har stött på dem och vet vad man vill lösa så kan man nog hålla sig till sin D3300.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Haha, snart har vi alla permutationer.. Låt mig bidra med en till: Bild 2 har minst skärpedjup, vilket brukar betyda störst & dyrast sensor. Kromatiska aberrationen kommer ju från objektivet, som inte nödvändigtvis är särskilt dyrt. Bild 3 ser bäst optiskt ut. Bild 1 kanske har fina färger, men i övrigt sämre.

1. 800 kr
2. 20000 kr
3. 5000 kr

Permalänk
Medlem

Ni som surrar om brus och skärpa har helt och hållet missat poängen.
Alla kamerorna är iso 100-200. Alla är APS-C. Alla har topp notch gluggar.

Jag säger det igen. De är tagna vid helt olika tillfällen i helt olika ljus. De var aldrig tänkta som jämförelse.

Men det hela har gjort mig sjukt nyfiken
Kommer ta om med dem igen, samtidigt, samma inställning och stativ.
Ingen kommer med säkerhet kunna peka ut dem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

1. ofokuserad, jpeg-artefakter kring bladen
2. något bättre fokuserad, brus och jpeg-artefakter
3- fokuserad, lågt brus och nästan inga jpeg-artefakter

1. 800
2. 5 000
3. 20 000

Det här är vad jag tänkte också.

Permalänk
Medlem

Seriösa testare av kameror och objektiv jämför bilder tagna under samma förutsättningar och anger åtminstonde:
1. sensorstorlek + ISO
2. objektiv + fokusinställning och bländare
3. exponeringsdata (EXIF)

Ingen konst ta en bättre/sämre bild med en budgetkamera och en A9/A7RII om inte förutsättningarna är desamma.

Att bedöma en kameras generella kvalitet utifrån EN bild är inte möjligt. Seriösa fotografer väljer inte EN kamera utan ett kameraSYSTEM och väger in tex. sensorns- och objektivens kvalitet. Därtill byggkvalitet, AF-egenskaper, dubbla minneskort eller ej, batterikapacitet, vädertätning, OSS eller IBIS, service osv..

Ken Rockwell mfl. har publicerat olika bilder från värstingkameror, budgetkameror och mobiltelefoner. De flesta gissar fel vilket bevisar hur omöjligt det är att bedöma vilken kamera som är "bäst" utifrån enstaka bilder.

En snorbillig Skoda kan vinna över en svindyr Ferrari i ett rejs (vilket få skulle tro) om man inte talar om att testet utfördes i Gamla stan - hur seriöst är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Seriösa testare av kameror..

Och? Vad har det med tråden att göra?
Läs titeln, "Blindtest"...

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Och? Vad har det med tråden att göra?
Läs titeln, "Blindtest"...

ok kan du ta bilderna någotsånär samtidigt då ? annars blir det ju gämföra äpplen med gurka ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Här på forumet får vi ofta frågor om vilken kamera man ska köpa.
Vad som står klart imo är att nybörjare ofta tror att mer pengar = bättre bilder.

Hävdar du att ditt "blindtest" skulle ge vägledning för nybörjare att välja "rätt" kamera eller att en billigare skulle vara likvärdig eller bättre än en dyrare genom att publicera några slumpbilder?

Oavsett kamerans pris kan vem som helst hävda vad som helst med ett knippe bilder.
Kanske det du vill få fram?

Kan istället rekommendera rådgivning om kameraval för nybörjare att läsa recensioner från vana och erfarna recensenter.

Permalänk
Medlem

det är som att säga att en Porsche och en Lada är samma sak. Båda har dörrar, hjul, ratt o motor.

En billig kamera kommer inte kunna fota utan blixt inomhus med OK resultat - du kommer inte kunna styra studio blixtar med den, det kommer troligen inte finnas något utbud av objektiv/tillbehör till den(om nu inte inkluderar billig systemkamera i billig

Med sagt, så ja, många enkla o billiga kameror tar bättre bilder än gårdagens point-and-shoot med film. Absolut. Men är man intresserad av fotografi både som konst och teknik, så måste man ha en "ok" utrustning, som ger en frihet att göra/skapa det man vill.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ok kan du ta bilderna någotsånär samtidigt då ? annars blir det ju gämföra äpplen med gurka ?

Läs tråden är du snäll. Du upprepar bara det jag redan sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Med sagt, så ja, många enkla o billiga kameror tar bättre bilder än gårdagens point-and-shoot med film. Absolut. Men är man intresserad av fotografi både som konst och teknik, så måste man ha en "ok" utrustning, som ger en frihet att göra/skapa det man vill.

Ganska spott on poängen i mitt första inlägg och med det hela tråden

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant om du fotat en blåsippa (eftersom de är utomhusmotsvarigheten till roller derby på trägolv (i en grotta) ) vad avser vitbalansmardröm.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Nu är jag nyfiken av två anledningar.
1. Eftersom jag tror ingen skulle med säkerhet se skillnad oavsett förhållande.
2. För att av alla ställen jag postat på så är det här det ställe där flest har haft fel, missat poängen, fokuserat på fel saker, etc.

Ska bli intressant att observera hur folk reagerar imorgon

Personligen fotar jag med vad som helst. Jag får lika mycket betalt oavsett kamera. Kör med det som löser ut jobbet åt kunden.
Till Instagram och sånt tar jag vad jag orkar släppa med mig.
Blir därför ofta nån enklare typ GRii eller X70.
Om vi inte pratar analogt förstås.

Favvon för gatorna just nu ropade jag hem för småpengar
(Den är inte en av de tre )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Och? Vad har det med tråden att göra?
Läs titeln, "Blindtest"...

OK - seriösitet får man mao. leta på annat håll än i denna tråd. Då är vi överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det hade varit intressant om du fotat en blåsippa (eftersom de är utomhusmotsvarigheten till roller derby på trägolv (i en grotta) ) vad avser vitbalansmardröm.

Lol, får se om jag hittar någon

(Tänkte vitbalansera med chart för att slippa onödig diskussion.)