Dyr vs Billig Kamera Blindtest

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK - seriösitet får man mao. leta på annat håll än i denna tråd. Då är vi överens.

Ja gud förbjude att någon skulle ta foto lättsamt och på lek... suck..

Permalänk
Inaktiv

Jag gissar på sbs
Nej men jag hade ej tagit bilderna så och jag ser lite som en skytt som har testat olika gevär och man från måltavlan ska gissa vapnets kostnad.

Bild 3 som många kritiserar har bra skärpa över hela tiden och skulle jag teknisk dokumentera något så skulle jag vilja ha så.. Bild 1 får jag ont i ögonen när jag ser på den inzoomade blomman.

å jag säger som flera samma förutsättningar och fler bilder, det är många orsaker till detta.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

okej, jag har dragit rakt igenom alla inlägg för att inte påverkas. jag hoppas du använde samma objektiv på alla.
C1 5000 KR
C2 800 KR
C3 20 000 KR

Första bilden hade kromatiskt aberration som kan antyda att det är en fullformats objektiv på crops sensor. Tredje bilden hade lägre kromatisk abberation men lite mer brus men det kan vara för mindre ljus i situation. Andra bilden hade väldigt dåligt brus med olika färger.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag kommer som sagt ta bilder med samma inställningar och bla bla. Detta eftersom det passar sig på ett annat forum men jag kan naturligtvis dela dem här också.

Men jag måste understryka igen, att på det här forumet,
Ni som behöver se mer bilder osv har inte läst eller förstått första inlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

okej, jag har dragit rakt igenom alla inlägg för att inte påverkas. jag hoppas du använde samma objektiv på alla.
C1 5000 KR
C2 800 KR
C3 20 000 KR

Första bilden hade kromatiskt aberration som kan antyda att det är en fullformats objektiv på crops sensor. Tredje bilden hade lägre kromatisk abberation men lite mer brus men det kan vara för mindre ljus i situation. Andra bilden hade väldigt dåligt brus med olika färger.

Gillar ditt tänk men det är fel ordning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja gud förbjude att någon skulle ta foto lättsamt och på lek... suck..

OK - trådens syfte är alltså inte att ge vägledning till nybörjare vilket antyds i inledningsinlägget utan har nu bytt skepnad till en "lättsam" "lek"-tråd. Somliga säger politiker vänder kappan efter vinden.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Nisse-Tuta:

Gillar ditt tänk men det är fel ordning

syftar du på prissättningen eller hur jag bedömer bilderna?

Btw snygga bilder på instagram, tar och följer dig

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

1-5000
2-20000
3-800

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK - trådens syfte är alltså inte att ge vägledning till nybörjare vilket antyds i inledningsinlägget utan har nu bytt skepnad till en "lättsam" "lek"-tråd. Somliga säger politiker vänder kappan efter vinden.

Tror syftet är att man från en enstaka bild inte kan se skillnad på kameror från olika prisklasser

Permalänk

1. 800

2. 5000

3. 20 000

Går exklusivt på känsla o inget annat. Har sett din flera av dina videor och blev lite överraskad att se dig här. Gillade speciellt videon med DP-1 och alla som inkluderar din hund.

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk
Inaktiv

1: 5000kr
2: 800kr
3: 20000kr

Den 3:e bilden är helt överlägsen i kvalitet. Men det finns ju så många andra faktorer som påverkar bilden. Vet inte om det är korrekt fotat med alla tre så kan endast bedöma bildkvaliteten på just dessa foton.

Du är dock helt ute och cyklar när du kallar det blindtest. Vid ett blindtest så är det om något extra kritiskt att samma förutsättningar används. Om poängen istället var att man kan fota dåligt med en bra kamera så är det en annan sak, men inget blindtest.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Bilderna är tagna på helt olika dagar i helt olika väder

jag vet.. jag har läst din första kommentar, men då kan du ju använda olika motiv en utomhus en i ett mörkt rum & en i motljus ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Alla kamerorna är iso 100-200. Alla är APS-C. Alla har topp notch gluggar.

Det har jag lite svårt att tro. Var hittar du en APS-C systemkamera för 800 kr? Pratar du begagnatpriser?

Sedan är det ju så att det som har mest betydelse för bildkvaliten (givet identiska förutsättningar) är optiken och sensorstorleken. Om alla kameror du testat har samma sensorstorlek är det i stort sett endast objektivet (och omständigheterna) som kommer göra skillnad. Det som skiljer priserna på kameror med samma sensorstorlek är inte främst kvaliten på sensorn utan andra faktorer. Visst har det skett en viss utveckling på sensorfronten genom åren, men jämfört med andra faktorer är den snudd på försumbar.

En intressantare poäng tycker jag är att man under ideala omständigheter kan få lika bra bild med en mobilkamera som en 30kkr systemkamera med 20kkr objektiv, tänk vykortsvy med stort skärpedjup en sommardag utomhus. Det är när omständigheterna blir icke-ideala (skum belysning, astrofotografering) som objektivet och sensorn pressas, vilket många som försökt använda sin mobil under sådana omständigheter lärt sig. Porträtt är också svåra att få bra med mobil, pga optikens begränsningar i fokallängd och apertur. Apple's nya teknik på iphone där två kameror kombinerar sina bilder är ur det perspektivet intressant.

Permalänk
Medlem

Har zoomat in på detaljer jag bedömt varit i fokus på bilderna och därefter kollat vilken jag tycker är bäst helhetsmässigt.

Från första bilden. Behaglig bild och bra skärpa,jag gissar detta är mellanmodellen. Bilden känns för ljus och blaskig, men har ändå en riktigt god skärpa runtom.

Från andra bilden. Kraftig röd ton runt kanterna på blomman, så här hoppas jag aldrig en dyr kamera skulle göra.

Från tredje bilden. Klart bäst skärpa på fokuspunkten, utmärkt kvalitet över hela bilden. Det här är vinnaren enligt mig, men inte fyra gånger bättre än ettan.

Så här hoppas jag det ser ut.

1: 5000
2: 800
3: 20000

korrektur
Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MadMantiz:

Från andra bilden. Kraftig röd ton runt kanterna på blomman, så här hoppas jag aldrig en dyr kamera skulle göra.

Röda tonen beror på objektivet. Kameran kan vara hur dyr som helst, därför det är omöjligt att säga vilken kamera som är vilken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Röda tonen beror på objektivet. Kameran kan vara hur dyr som helst, därför det är omöjligt att säga vilken kamera som är vilken

Så kan det vara. I min bedömning tänker jag att fotografen har använt rimliga objektiv i förhållande till kamerornas prisklass och försökt ta så bra kort det gått utifrån förutsättningarna, men det är ju självklart ingen generell sanning.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Här på forumet får vi ofta frågor om vilken kamera man ska köpa.
Vad som står klart imo är att nybörjare ofta tror att mer pengar = bättre bilder.
De förstår ofta inte att de extra casher oftast går till andra saker som tex extra kortplats, snabbare burst, material, etc, etc.

Så som en liten demo.

Dessa kameror kostar 800, 5000, och 20 000kr. Plus objektiv.

Bilderna är tagna på helt olika dagar i helt olika väder. Inte ens vitbalansen är den samma.
Jag hävdar endå att det visar på ett enkelt sätt att högre pris inte = automatiskt bättre bild.

Blindtester är luriga, särskilt som det finns så många felkällor. Olika dagar, i olika väder och med olika vitbalans ger olika förutsättningar. Därtill spelar objektivet roll: en billig kamera med ett dyrt objektiv anses ge bättre kvalitet än tvärtom. Med det sagt finns det också en fördel i att ha med alla dessa felkällor eftersom vi i realiteten aldrig jämför exakt två likadana bilder under exakt likadana förhållanden.

Frågan är om jag ska gissa baserat på vilken bild jag tycker är snyggast eller om jag ska gissa utifrån andra parametrar, så som megapixelantal...

Kamera 1: 20 000:- Motivering: Inzoomat "läcker" blombladen inte färg. Mindre brus också?
Kamera 2: 800:- Motivering: Inzoomat "läcker" blombladen kraftigt av lila och grönt.
Kamera 3: 5000:- Motivering: Inzoomat "läcker" blombladen en del färg. Problemet är att den här bilden har mycket lägre upplösning än övriga två och jag kan inte komma på vilken kamera som har så få megapixlar och ändå är så dyr...

Kamera 2 och 3 verkar vara svårast att värdera, för mig. Samtidigt är gissningarna gjorda under förutsättning att det rör sig om just tre kameror och inte någon slamkrypare i form av mobiltelefon där priset också till stor del ligger på annat än kameradelen.

Kul test.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Alla kameror nu för tiden är så pass bra så att ett sådant enkelt test inte kan avgöra vilken som är billig vs dyr, Det är först vid lite mera krävande situationer man ser skillnad (om fotografen bemästrar kameran/inställningarna).
Kameran tar inte en bra bild, Det gör fotografen.

Permalänk
Medlem

Here we go again

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Alla kameror nu för tiden är så pass bra så att ett sådant enkelt test inte kan avgöra vilken som är billig vs dyr, Det är först vid lite mera krävande situationer man ser skillnad (om fotografen bemästrar kameran/inställningarna).
Kameran tar inte en bra bild, Det gör fotografen.

Exakt, poängen med tråden
Nu gäller det att börja sprida den kunskapen i "jag vill köpa kamera" trådarna. För där är det forfarande megapixelkrig och folk slänger sig hela tiden med "kamera x tar bättre än kamera y", osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vad som står klart imo är att nybörjare ofta tror att mer pengar = bättre bilder.
De förstår ofta inte att de extra casher oftast går till andra saker som tex extra kortplats, snabbare burst, material, etc, etc.

Tycker att många nybörjare totalt missar användningsområdena när de väljer kamera. Vill även påstå att bildkvaliteten är likvärdig mellan nära nog alla systemkameror idag. Bortsett från objektiven i sig, så ligger den stora skillnaden i bildhanteringen, där användare med dyrare utrustning, även har mer kunskap i RAW-format, Lightroom, Capture One etc.

De senaste 10 åren har jag främst haft två krav på mina kameror (gäller även kompaktkameror). De ska ha stöd för RAW-format samt gå att använda helt manuellt. Då är det möjligt att jobba runt eventuella brister i övrigt. En RAW-bild från en gammal Nikon D40 ser mycket bättre ut idag än den gjorde för 10 år sedan. Hade man däremot enbart fotat i JPG, så blir man låst till kamerans inbyggda RAW-konverterare (som åldras snabbare).

Sedan bör man inte heller underskatta nyttan av att använda stativ och blixt i olika situationer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

ok kan du ta bilderna någotsånär samtidigt då ? annars blir det ju gämföra äpplen med gurka ?

Stämmer, ljuset gör en enorm impact på kvalitén på bilder.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Stämmer, ljuset gör en enorm impact på kvalitén på bilder.

Se de nya bilderna.

Men jag hävdar fortfarande att det inte spelar någon som helst roll för trådens poäng. Kan man inte se skillnad på 20 000kr och 800kr i lite olika ljus så kommer man inte göra det i samma ljus.
Och det är superintressant att det är på ett data forum som det kommer sådana frågor och till och med blir lite tjafs.
På de kreativa foto forum jag postat på är diskussionen en helt annan.

Säger inte att det är rätt eller fel, bara intressant

Permalänk

typ blaj... så lågupplöst att något knappt hade några detaljer öht vid förstoring. 800:-

skulle tippa på 20k kameran mest detaljer i tyget på den gröna handsken och på blommorna när man förstorar upp bilden.

5000:- kameran typ ett mellanting mellan vad jag sagt om de 2 tidigare halvdassigt med detaljer men som natt och dag mot den jag tror kostar 800:- men ändå mindre detaljer än den jag tror är 20k kameran.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Stämmer, ljuset gör en enorm impact på kvalitén på bilder.

Ja verkligen. Blir nästan chockad ibland vilken skillnad ljuset gör på bildkvalitén om man jämför en bild tagen en dag när ljuset är ganska skarp och tråkigt jämfört med en dag när det är mjukare och mer diffust eller en kväll runt "gyllene timmen" osv.

Så kameran gör nog minsta skillnaden i sådana lägen. Ser något bra/snyggt ut genom ögonen blir det oftast bra på bild också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

typ blaj... så lågupplöst att något knappt hade några detaljer öht vid förstoring. 800:-

Förstoring är alltid missvisande imo. Samtliga kameror klarar utan problem kraven för relativt stora utskrifter.
Att trycka näsan mot en skärm ger heller inget för nybörjare. Deras nära och kära kommer nog mest se deras bilder på en smartphone
Menar inte att du har fel på något sätt, bara bidrar med mina tankar.

PS. Men du har fel angående vilken som är vilken

Permalänk
Medlem

1 500
2 8000
3 20000

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Förstoring är alltid missvisande imo. Samtliga kameror klarar utan problem kraven för relativt stora utskrifter.
Att trycka näsan mot en skärm ger heller inget för nybörjare. Deras nära och kära kommer nog mest se deras bilder på en smartphone
Menar inte att du har fel på något sätt, bara bidrar med mina tankar.

PS. Men du har fel angående vilken som är vilken

skulle tro det också.

personligen så hatade jag färgerna i den som jag trodde var 20k kameran.

skulle säga att den som tilltalar mig mest färgmässigt är bild 3.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gissar på att bilderna är tagna med samma kamera

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Andra bilduppsättningen du la ut visar ju alla på skillnader i bilderna trots att de är tagna vid samma tillfälle.
Dock är det ju inte direkt lätt att säga att detta är den billiga kameran och denna är den dyra vid denna typ av bildtagning. Alla bilderna är ju egentligen ganska okey.
Skulle varit kul att se hur kamerorna presterade vid knepigare bildförhållanden som sämmre ljus. Eller när det kommer till att ta bilder med objekt i rörelse. Själv tycker jag dessa är det som oftast utmärker större skillnader än vid ren stillbilder på någon meter håll. Det gör ju faktiskt även min Iphone riktigt bra.