Microsoft: "Varför bryr du dig om 60 FPS?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

@hACmAn: Starfox NTSC körs i 19FPS tydligen Vad det blev för PAL vet jag inte. Dvs. samma siffror som senaste Zelda ("världens bästa spel någonsin") droppar till, men ovetande 12åriga vAct skulle avfärdat det som ospelbart.

Hade PAL varianten men vi skaffade en PAL60hz som även klarade NTSC senare men konsolen var pal så...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Valde du 1440p60?

Nej, jag har inget sådan option. Jag får prova senare på en dator med modernare programvara och se om det syns någon skillnad där.

Permalänk
Inaktiv

Valet är inte om man ska ha 30 eller 60fps. Utan valet på konsoler är 30fps med schysst grafik eller 60fps med medioker grafik. Alla på en konsol väljer inte det sista.
Och det finns personer som påstår att de båda är ospelbara och man minst ska ha 100fps i bra grafik i 8k, men då får man nog köpa något annat än en konsol..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jo vi borde kanske ta upp spelmotorer också. Vissa går inte ens att spela i 90fps. CS är ju bygd för 300 och Q3 (mins inte 128 eller 120 eller 125 så man kunde springa fortare hoppa högre motorn synkade bättre med andra delar i motorn mm.

Fysiken i Quake3 baserades på en tusendels sekund. Om uppdateringshastigheten gav en jämn multipel (t.ex. 100Hz eller 125Hz) slapp man avrundningseffekter som begränsade ens rörelse. Detta var tillräckligt märkbart att alla erfarna spelare låste uppdateringshastigheten till ett känt "bra" värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Numera med de högre frekvens-skärmarna så räcker inte ens 60 fps längre. Allt under 100 är jobbigt i min värld.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Helt fantastisk tråd det här... Någon tjomme har läst på Wikipedia och lyckas tolka texten som att man inte upplever skillnad mellan 60/30 Hz.

Det finns dock blindtester som visar att en stor majoritet har preferens för 120Hz framför 60Hz. Därmed finns det inget att debattera längre. Frågan är avgjord för länge sen, och de som inte inser det kommer aldrig att ge sig. Frågan om 60 eller 30 Hz bör vara ännu mer trivial.

Det är samma som med Ubisoft då de menade
https://gamerant.com/assassins-creed-unity-resolution-frame-r...

Det finns några andra roliga citat från t.ex Rockstar om att de nu har 8GB ram så de kan få GTA 5 hur bra som helst och sedan bakar då de inser att det delade inte räcker.

Min åsikt.:
Jag är grafiknörd, ok. Minna öron är bra, men inte som riktiga audiofiler.
Men att kunna styra ett spel och se att det flyter är viktigare än att det ser bra ut på ett photo i en tidning, på en youtubestream då folk inte styra själva är A och O.
Jag vet att Mediebilderna säljer, men det är ju ingen garanti för att spelet är bra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hellre 30fps och fullsmetat med ögongodis än 60fps och dålig grafik. Det är min åsikt.

Hjärnan börjar uppfatta en serie bilder som "rörliga" ungefär vid 15fps, så dubbelt upp, alltså 30 borde vara mer än tillräckligt för att det ska flyta.

Sen finns det ju såklart kategorin "elallergiker" och övriga nossebo-offer som på riktigt mår dåligt av själva "vetskapen" att det är 30 och inte 60fps men i en blindstudie så är det ytterst få som ser skillnad.

Har personligen svårt att spela spel under 100fps.. Men det är jag. Under 60 fps mår jag bara illa av.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Märker man ingen skillnad mellan de två så har man inte spelat tillräckligt länge. Majoriteten av folk som spelar är casuals, vilket jag även klassar alla som spelar konsol.

Gamers föredrar 60FPS av den anledningen till att det flyter på bättre och du slipper även få psykbryt på hur ofokuserat allt känns, både i bild och rörelse. Visst går det att spela vissa spel mellan 30-50FPS, men det betyder inte att det känns optimalt; i alla fall inte för min del.

60FPS borde vara standard 'minimum spec' för varje spel, oavsett om det är på PC eller konsol. Kanske vi borde pressa för EU direktiv med anledningen till att lägre kan orsaka psykisk ohälsa. Det är ju inte så pass långt ifrån från att vara sant med tanke på hur många som har pajjat diverse tillbehör, eller slagit handen i bordet över frustrationen som dålig prestanda medför.

Permalänk
Medlem

Jag blev bättre i Rainbow Six Siege efter att jag bytte grafikkort från GTX970 till GTX1070 pga den ökade frameraten. På min 144Hz skärm är det inte markant sämre så länge FPS ligger på 100+ men när den kryper ner under då börjar det bli småhackigt. Nere på 60-65 fps så blir det som ett flimmrande istället.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sätter du mig blindtest i CS:GO / UT med 120Hz vs 144 så märker jag skillnad dra musen 20 centimeter till höger dra ett halft varv.

FPS scenen spelat med 100Hz sedan forever och finns anledning, även när LCD / TFT kom med 100Hz /120Hz lagga dom för att CRT hade 0 inputt lagg och alla proffs spel med CRT till typ 2006-2007 innan det kom OK skärmar.

Kolla in detta @ozzed: https://youtu.be/m6igZbQm75s?t=30

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Erik_T:

Vad är det för skillnad man skall se? Själv noterade jag ingen skillnad efter att inställningarna ändrades. Det finns säkert någon skillnad, men det var inget jag lade märke till.

Kollade du på videon i 60 fps? Det måste du göra. (Det kanske du förstår, men jag vågar inte utgå från det i den här tråden.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hellre 30fps och fullsmetat med ögongodis än 60fps och dålig grafik. Det är min åsikt.

Hjärnan börjar uppfatta en serie bilder som "rörliga" ungefär vid 15fps, så dubbelt upp, alltså 30 borde vara mer än tillräckligt för att det ska flyta.

Sen finns det ju såklart kategorin "elallergiker" och övriga nossebo-offer som på riktigt mår dåligt av själva "vetskapen" att det är 30 och inte 60fps men i en blindstudie så är det ytterst få som ser skillnad.

Varför drar du upp elallergiker?
Har sett en annan tråd där drar upp det med?

Bara en fråga alltså, inget annat ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Att folk diskuterar värdet av 120 vs 240 Hz osv kan jag förstå, men att 30 vs 60 debatten fortfarande verkar existera år 2017 är märkligt. Men men, bra för dom som inte märker skillnad antar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Ursäkta, men vad i hela friden har "socialdemokratisk anda" med källkritik och göra? Och om det nu har med varandra att göra så är det väl endast positiv? I vilken sne världsbild är det negativt med informerade åsikter och beslut? Det är väl självklart att du inte ska tro på allt du läser bara för att att det står så?

Socialdemoktrater kan prata bort att det snöar, samtidigt som man kollar ut från fönstret och det är helt vitt på himlen.

Det är alltså på denna nivån jag katagoriserat Mr Löfven och hans följeslagare.

Därför drar jag också den jämförelsen. Förstår du inte vad jag menar så får det vara så, men jag och många här förstår vad jag menar när jag säger det.

- Kolla valfri debatt

OnT: det enda positiva med 30 FPS är in-g-e-n-t-i-n-g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Varför drar du upp elallergiker?
Har sett en annan tråd där drar upp det med?

Bara en fråga alltså, inget annat ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Vi kör 50hz på sinuskurvorna här i Sverige pga att vi kör 220-240v på 50hz.
Därav att vi innan plattskärmar hade 50hz eller 24hz på våra tv apparater.
Det skulle vara kompatibilitet med våra 50hz. Behövdes inte så mycket för att ändra om spänningen (volten) om om vi hade behövt även modulera hz.
USA körde/kör 60hz på sitt elnät och lägre spänning 110-120v.

Idag så är det så att även om vi här i sv kör 50Hz så kör våra monitorer en annan Hz de omkonverterar. 60Hz har blivit defaktostandard på skärmar. Medan TV aparater brukar stådja både 50 och 60Hz. Sen kan de vara så att du dublerar bilder i alla fall men grundbiten till anledningen mellan att PAL (eruropa) 50Hz och USA 60Hz har med hur elnätet är utformat.

Olika Volt och Hertz påverkar förlusten i kablarna då man förflyttar EL. Och hur kablarna är bygda och hur långa påvärkar vad som är optimalt. Så högspänningsledningar kör mycket mer än 240v, MYCKET MER. för att då blir motståndet mindre. (resistansen) Men den kan även hoppa längre.

Tillbaks till ämnet, man anpassade elektrisk utrustning efter områdets elnätsuppbygnad, och det lever kvar än idag även då det inte kostar så mycket att ändra Hz i slutprodukten men kostar att ändra i stamnätet.

EDIT:
Jag läste elallergi som elsystem. Sry

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har man inställningen att folk som inte delar ens uppfattning inte ska uttala sig i ämnet så förstår jag att det kan bli jobbigt med mothugg. Jag är absolut inte ute efter att "predika för kören" här,

Det jag vill ha är vetenskapliga belägg för folks påståenden. Att de "upplever" saker på ett sätt har ju såklart ingen vetenskaplig bäring över huvud taget utan jag vill helt enkelt ha fakta i frågan.

Hur skal du vetenskapligt dokumentera upplevda intryck?
Utöver tester där objekten säger sin mening går det inte att dokumentera, du förkastade Tvelanders blindtest, har du en bättre metodik?
(nog för att urvalet blir lite, men du kan ändå ana tendenser)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Denna tråd ser ut som att den kommer direkt från ett Facebook kommentarsfält.

Permalänk

Kunde räkna ut att den här tråden skulle explodera. Har inte orkat läsa mer än de första 3 sidorna. Min åsikt - det beror på vilken typ av spel man spelar. I turn-based strategy gör inte 30 fps mig nåt. I shooters eller bilspel vill jag personligen ha 72+ fps, gärna högre, men jag är nöjd däromkring för stunden eftersom mitt grafikkort inte klarar av högre med för mig acceptabel grafik. Sen tycker jag ju att freesync hjälper mycket. Gällande att folk har olika åsikt om vad som flyter eller inte så är vi alla olika känsliga för sensorisk input. Jag själv t ex hör inte skillnaden mellan någotlunda låg bitrate mp3 och flac eller annat, kanske att jag inte bryr mig, kanske defekt hörsel, vem vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Adrenochrome:

Kunde räkna ut att den här tråden skulle explodera. Har inte orkat läsa mer än de första 3 sidorna. Min åsikt - det beror på vilken typ av spel man spelar. I turn-based strategy gör inte 30 fps mig nåt. I shooters eller bilspel vill jag personligen ha 72+ fps, gärna högre, men jag är nöjd däromkring för stunden eftersom mitt grafikkort inte klarar av högre med för mig acceptabel grafik. Sen tycker jag ju att freesync hjälper mycket. Gällande att folk har olika åsikt om vad som flyter eller inte så är vi alla olika känsliga för sensorisk input. Jag själv t ex hör inte skillnaden mellan någotlunda låg bitrate mp3 och flac eller annat, kanske att jag inte bryr mig, kanske defekt hörsel, vem vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag själv t ex hör inte skillnaden mellan någotlunda låg bitrate mp3 och flac eller annat, kanske att jag inte bryr mig, kanske defekt hörsel, vem vet?

Testade du med samma lurar i högre klass och riktig DAC + media enhet för att få jämförbart material?

För det är ju minsta länken som förstör allt ifall du har tex stax lurar en dac som är från 1995 och sen en flac fil.

Men jag va helt ointresserad av ljud innan polare visa för mig.

Nu får jag hålla i plånboken annars blir jag pank.

Kör man bra saker hela vägen så är det enorm skillnad mot dåliga lurar och dåliga telefon tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Enkelt test: Ställ om er skärm till 30fps och flytta på ett fönster eller bara snurra runt lite med markören. Ibland ställer min 4K skärm ner till 30fps automatiskt, vet inte om det är dålig displayportskabel? Det märks direkt.

Permalänk
Medlem

60 är minimum för en bra spelupplevelse. Inget snack om saken. Punkt slut.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, men jag har funderat mycket på det här med bildfrekvens. Just nu står jag i valet mellan att köpa en 32"60hz 4k-skärm eller en 27"120+Hz 2k-skärm och till det ett tyngre grafikkort (1080, 1080ti eller kanske AMD Vega om de är vassa nog). Jag har aldrig spelat på högre FPS än 60 och tycker att spelen flyter utmärkt i den frekvensen, men jag har ju som sagt inte testat högre. Jag gillar mest singelplay shooters som t ex Deus Ex eller Skyrim och frågan är vad som ger mig mest - den större bildytan och upplösningen i 60 Hz eller "bara" 27" och 2K i 100+ fps. Jag uppskattar verkligen häpnadsväckande snygg grafik, men det ska ju flyta också tillräckligt bra i grafikkomplexa situationer. Jag använder inte heller bara datorn till spel och då skulle jag ha nytta av betydligt mer skärmyta än de 24" jag har idag. Är verkligen 100+ fps värt att offra 4k (för inget grafikkort eller skärm (?) klarar ju höga frekvenser men höga inställningar i 4 k idag).
Jag vill inte lägga mer ved på brasan men jag håller med om att det är en tydlig visuell skillnad mellan 30 och 60 Hz, men uppåt är jag inte lika säker. Ibland tenderar denna diskussionen microlaggtjafset på mobilforum. Jag kan tänka mig att det går att märka en viss skillnad på 120 och 240 Hz liksom det går att få fram små lagg på alla mobiler, men spelar det någon roll för upplevelsen egentligen?

PS en tråkig sak med 27" gamingskärmarna är att de alla är så "pojkrumsdesignade". Den må kanske vara bra, men lite töntig att ha syning hemma...

/H

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dblade:

Enkelt test: Ställ om er skärm till 30fps och flytta på ett fönster eller bara snurra runt lite med markören. Ibland ställer min 4K skärm ner till 30fps automatiskt, vet inte om det är dålig displayportskabel? Det märks direkt.

kan vara kabeln ja eller konstig nvidia / amd profil.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Eckson:

Kanske lite OT, men jag har funderat mycket på det här med bildfrekvens. Just nu står jag i valet mellan att köpa en 32"60hz 4k-skärm eller en 27"120+Hz 2k-skärm och till det ett tyngre grafikkort (1080, 1080ti eller kanske AMD Vega och de är vassa nog. Jag har aldrig spelat på högre FPS än 60 och tycker att spelen flyter utmärkt i den frekvensen, men jag har ju som sagt inte testat högre. Jag gillar mest singelplay shooters som t ex Deus Ex eller Skyrim och frågan är vad som ger mig mest - den större bildytan och upplösningen i 60 Hz eller "bara" 27" och 2K i 100+ fps. Jag uppskattar verkligen häpnadsväckande snygg grafik, men det ska ju flyta också tillräckligt bra i grafikkomplexa situationer. Jag använder inte heller bara datorn till spel och då skulle jag ha nytta av betydligt mer skärmyta än de 24" jag har idag. Är verkligen 100+ fps värt att offra 4k (för inget grafikkort eller skärm (?) klarar ju höga frekvenser men höga inställningar i 4 k idag).
Jag vill inte lägga mer ved på brasan men jag håller med om att det är en tydlig visuell skillnad mellan 30 och 60 Hz, men uppåt är jag inte lika säker. Ibland tenderar denna diskussionen microlaggtjafset på mobilforum. Jag kan tänka mig att det går att märka en viss skillnad på 120 och 240 Hz liksom det går att få fram små lagg på alla mobiler, men spelar det någon roll för upplevelsen egentligen?

PS en tråkig sak med 27" gamingskärmarna är att de alla är så "pojkrumsdesignade". Den må kanske vara bra, men lite töntig att ha syning hemma...

/H

"Jag gillar mest singelplay shooters som t ex Deus Ex eller Skyrim och frågan är vad som ger mig mest - den större bildytan och upplösningen i 60 Hz eller "bara" 27" och 2K i 100+ fps. Jag uppskattar verkligen häpnadsväckande snygg grafik, men det ska ju flyta också tillräckligt bra i grafikkomplexa situationer. "

Jag hade köpt 4K 60Hz

Dom spelen är ej värt köra högre Hz / FPS enligt mig då det är inte fokus.

Problemet är ju att 4K 60Hz i tunga spel kräver typ 1080ti om du ska "maxa"

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReFuZe:

Får fan panik av att folk helt ärligt kan gå att säga att 30fps och under är skönt att spela på... Nu pratar vi spelande och inte att kolla på en film med motionblur på herregud...

Finns de, tro det eller ej, som säger exakt samma sak om 60 fps.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag skrev ju också att nossebo-effekten är något som folk på riktigt lider av. Det är inget konstigt.

Men det hade varit intressant att se hur det ter sog om du tittar på 60fps och någon säger till dig att det är 30, eller tvärt om.

Nu när det finns 240Hz-skärmar har det "plötsligt" poppat upp folk som säger att de måste ha det och att de får huvudvärk av 144Hz... Det känns liksom igen.

Kolla jämförelsen som @Gorgonzola postade https://frames-per-second.appspot.com/ Ser du verkligen ingen skillnad på 30 och 60 FPS eller 60 och 120?
Jag har aldrig provat en 240Hz skärm men jag skulle bli väldigt förvånad om jag inte ser skillnad på en sån och på min 165Hz skärm.
Har man blivit van med 240Hz så skulle det inte heller förvåna mig om man inte står ut med bara 144Hz.
Precis som att VHS funkade hur bra som helst tills man såg sin första DVD.

Ser man ingen skillnad på 30 och 60 så är det nog dags för ett besök hos en optiker.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

60 är minimum för en bra spelupplevelse. Inget snack om saken. Punkt slut.

25. 30. 45. 50. 60. 80. 100. 122. 144. 240.

Punkt. EOD. Slut. Finito.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@tvelander: tänker i samma banor som du. Ja, det får bli ett 1080ti eller Vega om det kan matcha prestandan.

Permalänk

@tvelander: Så kan det säkert vara. Har inte jämfört "sida vid sida", då jag inte har något high quality gear hemma, men om man är hos en polare som har lite bättre grejer så kan jag inte direkt säga att det varit någon wow-upplevelse.

Med samma utrustning och olika kvalitet hör jag 0 skillnad om man inte går ner under 100 kbps, typ.
Sen förstår jag ju att det FINNS folk som hör stor skillnad, men jag är inte en av dem.

Tjejen (som varit lite audiofil förr om åren) hotar i och för sig med att vi ska göra ett riktigt "lyssningsrum" när vi väl skaffar hus, så det kan hända att jag ändrar uppfattning framöver.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Adrenochrome:

@tvelander: Så kan det säkert vara. Har inte jämfört "sida vid sida", då jag inte har något high quality gear hemma, men om man är hos en polare som har lite bättre grejer så kan jag inte direkt säga att det varit någon wow-upplevelse.

Med samma utrustning och olika kvalitet hör jag 0 skillnad om man inte går ner under 100 kbps, typ.
Sen förstår jag ju att det FINNS folk som hör stor skillnad, men jag är inte en av dem.

Tjejen (som varit lite audiofil förr om åren) hotar i och för sig med att vi ska göra ett riktigt "lyssningsrum" när vi väl skaffar hus, så det kan hända att jag ändrar uppfattning framöver.

Jo men vad för pryl lyssna du bra kvalitet med?

Du måste ju ha rätt high end stuff för att "känna" skillnaden hela vägen.
Nu pratar jag inte 2-4k range kanske nu pratar jag om Media enhet + dac + lurar upp mot 15k-30k där det börjar hända något tycker jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240