Vilken server ska jag köpa?

Permalänk
Avstängd

Vilken server ska jag köpa?

Hej,

Har precis bestämt mig för att jag ska köra Xpenology på min kommande server, eftersom jag gillar utseendet och känner mig bekväm med det. Nu kommer frågan vilken server jag ska köpa?

Servern kommer just nu enbart att fungera som NAS/Plex-server då jag inte riktigt satt mig in i alla funktioner man kan göra med en server ännu. Jag tankar ganska mycket film, och även 4K-material.

Vilken server tycker ni att jag ska köpa för att vara någorlunda framtidssäker? HP Microserver eller Dell T30 kanske - eller finns bättre alternativ? Jag har väldigt sällan fler än 2 transcodes igång samtidigt, nästintill aldrig. Har svårt att se mig behöva fler än 4st 3,5"-platser.

Permalänk
Medlem

Det är ju en del tycke och smak i såntdär. Jag skulle köra med HP framför Dell, jag tycker HP generellt håller högre klass, och jag skulle gå på SuperMicro före HP.

Har tre SuperMicro-burkar, tycker dom är suveräna allihop. Två servrar och ett NAS, kör Plex på ena servern. Det finns färdiga servrar, både rack och tower, men det går fint att bygga själv i nån låda man gillar, men vanliga ATX-nätagg så slipper du raketljud i lägenheten.

På Ebay fyndar man lätt SuperMicro-prylar, jag köper ofta X8-serien moderkort (xeon 5600) som jag tycker är extremt prisvärda, annars säljer Mullet.se deras saker.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature