Oculus Rift och Oculus Touch prissänks – säljs tillsammans för 4 300 kronor

Permalänk
Medlem

Blev ett litet impulsköp
Får se om grafikkortet orkar med bara. Någon som lirar/har lirat på ett GTX 780?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Jag gillar mycket "ögongodis" i spel, och i många klipp känns det som om man gått 10 år tillbaka grafikmässigt (förstår varför). Sen känns det inte så upphetsande att vapen/verktyg flyger i luften. Har bara testat PSVR.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Jag gillar mycket "ögongodis" i spel, och i många klipp känns det som om man gått 10 år tillbaka grafikmässigt (förstår varför). Sen känns det inte så upphetsande att vapen/verktyg flyger i luften. Har bara testat PSVR.

Det måste uppfinnas nya render modes, deffered rendering som fungerar med många pixels lights (realtids ljus) fungersr inte vidare i VR pga dåligt stöd för AA osv.Forward rendering som fungerar bra med AA fungerar dåligt med realtidsljus.

Full screen image effect kräver mycket video minne och kan bli en flaska, samt många effekter är inte önskvärda i VR. Morphius sade en gång, no one can be told what the matrix is. Och det stämmer även på VR

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

@Nautilus011: Kolla in gameplay på Robo Recall, Project Cars, The Climb etc. Ser riktigt nice ut, du kanske mest har sett indie/ icke aaa vr spel? Fast CV1 är ju mer åt immersion än "eye-candy" med bara 1200p upplösning.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Jag undrar dock om ni som köpt Oculus/Vive, är det något som ni faktiskt använder/uppskattar? Eller är det bara en cool grej som man provar en gång och lägger på hyllan?

Spelar nästan enbart VR-spel nu för tiden.

Skrivet av Viochee:

Trevligt, provade Vive här för ett tag sen var rätt coolt, vet inte vad som är bäst.. Men vive kostar väl runt 9000?

Ja, Vive är bäst för room-scale tracking (vilket är A och O för bra VR, enligt mig), men för halva priset kanske jag skulle välja Oculus. Väldigt prisvärt!

Skrivet av Jarigan:

Helt klart intressant erbjudande men måste/bör man inte köpa en till sensor (kommer väl med två i erbjudandet) för bra/hyfsad tracking ?

För att få Vive-liknande kvalitet på room-scale tracking behöver du tre. Fyra för att få det riktigt bra (men då kan det strula tekniskt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Jag har bägge konstigt nog. Föredrar vive. p.g.a kontrollen passar fps spel bättre och trackingen fungerar mycket mycket bättre på vive. Jag har kanske hopplös miljö för oculus? Det slutar med att det blir meckigare med oculusen som tar speltid för mig. Oculusen har däremot skarpare bild mot kanterna. Vive har markant bättre kontrast. Men för 4300 mot vivens fortfarande höga pris är valet enkelt.

För simulatorer: Oculus, bättre kanskärpa
För Roomtracking: Vive, tappar inte trackingen

Min förhopningsvis hyffsat objektiva bedömning

Med tanke på priset så kan man köpa Oculus + Touch för 4300kr, plus två extra sensorer för ca: 700kr/st och få en upplevelse som slår Vive för under 6000kr. Med tre sensorer så är trackingen perfekt, så det är något att rekommendera för den som vill ha room scale VR.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag gillar mycket "ögongodis" i spel, och i många klipp känns det som om man gått 10 år tillbaka grafikmässigt (förstår varför). Sen känns det inte så upphetsande att vapen/verktyg flyger i luften. Har bara testat PSVR.

Ser ut som att VR för annat än ett mer "praktiskt" användande ligger en bra bit in i framtiden fortfarande.

Permalänk
Medlem

@Emomilol1213:
Robo Recall, grafikmässigt helt ok, fungerar för mig. 20 sec in i videon, flygande händer, NOPE. Var är armarna??? Tar bort inlevelse känslan att man är "där i världen".

The climb, Två flygande händer.....

Project cars. YES, händer och armar som håller ratten. Inget att anmärka på. När majoritet av spel görs så då börjar det bli något för mig.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

@emil1213:
Robo Recall, grafikmässigt helt ok, fungerar för mig. 20 sec in i videon, flygande händer, NOPE. Var är armarna??? Tar bort inlevelse känslan att man är "där i världen".

The climb, Två flygande händer.....

Project cars. YES, händer och armar som håller ratten. Inget att anmärka på. När majoritet av spel görs så då börjar det bli något för mig.

För mig personligen är det värre med armar som inte mappar 1:1 än inga armar. Men visst när vi får 1:1 tracking av hela kroppen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ser ut som att VR för annat än ett mer "praktiskt" användande ligger en bra bit in i framtiden fortfarande.

Förstår inte folk som dömer ut VR pga. grafiken. Var inte spel roliga på 70-80-talen, trots den enkla grafiken? Jösses vilka upplevelser jag skulle gått miste om om jag tänkt att nej, jag väntar 30 år tills grafiken blivit bättre.

Permalänk
Medlem

Gillar man bilspel (med allt därtill, ratt, stol, etc) är detta verkligen en upplevelse!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av duked:

Förstår inte folk som dömer ut VR pga. grafiken. Var inte spel roliga på 70-80-talen, trots den enkla grafiken? Jösses vilka upplevelser jag skulle gått miste om om jag tänkt att nej, jag väntar 30 år tills grafiken blivit bättre.

Eller hur, och nu när branschen tvingas ta fram nya render modes osv så kan du ge dig på att även fattigmans-2D spelarna kommer få ta del av den boosten, det gagnar alla!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga, men är det samma deal på oculus.com som på amazon.de?
På oculus.com står det tydligt att man får 2st sensorer, men på amazon.de står det bara "sensor" vilket iofs är översatt från tyska.
Utöver det, är det bättre att beställa inom EU med tanke på frakt/tull osv?
På oculus.com är det €449, €449 på amazon.de men $399 på amazon.com.

Permalänk
Medlem

Är det ens någon mening att kolla på detta om man har datorn i en "garderob" och således minimalt med yta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hjälpsam

Funderar också på detta spelar man mest stående och rör sig i rummet, eller kan man sitta i sin stol?

Äsch! det är bara pengar, beställde.

Följande fick mig att fundera lite.

"Moms, tilläggsavgifter och kostnader: Gällande leveranskostnader, skatter och moms läggs till och debiteras på din betalning när objektet skickas.
Total beställning: 449,00 €"

Tillkommer moms?
Om moms tillkommer, annullerar jag min beställning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Alla är olika, jag kan spela timtals ståendes. Här är 30 min där jag spelar, nedklippt från en timme

https://www.youtube.com/watch?v=HVYXu8weYY4

Finns det några spel med lite modernare grafik? Skulle vara lockande om det inte vore för att grafiken ser ut att vara från 1999.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag tror inte nästa gen är här på ett tag. Möjligen en uppdaterad version av denna gen.
Förstår inte folk som klagar på orginalpriset. Man får vad man betalar för, titta på PSVR med sitt skämt till tracking tex. Du får sjukt mycket tech och R&D för pengarna!

Sant, men det förändrar inte verkligheten att det är priset som håller tillbaka VR-revolutionen.
Facebook och Valve är gigantiska företag och om de vill få ut VR till allmänheten och inte bara till en mikroskopisk grupp nördar måste priset sänkas rejält.
Android har kostat tiotals miljarder att utveckla och är helt gratis för att skapa sitt egna ekosystem, och i slutändan är det vad Valve och Facebook vill skapa. Ingen av dem gick in i VR-marknaden för att sälja några hundratusen headset.Till en början kommer de behöva subventionera sina headset som alla konsoler behövt göra de senaste 20 åren förutom Nintendo, för att faktiskt få snurr på marknaden och skapa ett ekosystem.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Funderar också på detta spelar man mest stående och rör sig i rummet, eller kan man sitta i sin stol?

Äsch! det är bara pengar, beställde.

Följande fick mig att fundera lite.

"Moms, tilläggsavgifter och kostnader: Gällande leveranskostnader, skatter och moms läggs till och debiteras på din betalning när objektet skickas.
Total beställning: 449,00 €"

Tillkommer moms?
Om moms tillkommer, annullerar jag min beställning.

Beställde också och såg precis detta.

Tillkommer moms på det också så kommer jag också annullera min beställning.

Kan någon bekräfta om det kommer tillkomma en extra avgift för oss i Sverige?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Sant, men det förändrar inte verkligheten att det är priset som håller tillbaka VR-revolutionen.
Facebook och Valve är gigantiska företag och om de vill få ut VR till allmänheten och inte bara till en mikroskopisk grupp nördar måste priset sänkas rejält.
Android har kostat tiotals miljarder att utveckla och är helt gratis för att skapa sitt egna ekosystem, och i slutändan är det vad Valve och Facebook vill skapa. Ingen av dem gick in i VR-marknaden för att sälja några hundratusen headset.Till en början kommer de behöva subventionera sina headset som alla konsoler behövt göra de senaste 20 åren förutom Nintendo, för att faktiskt få snurr på marknaden och skapa ett ekosystem.

Jag fattar inte varför folk inte vill betala för kvalitet! Blir galen på denna inställning, jag hade gladligen betalt det dubbla för ännu bättre tracking, ännu bättre paneler, finnish osv

Jag köpte min först HMD för mycket mer pengar än en Vive 2005 utan tracking och 800x600 pixlar @40 graders FOV (eMagin Z800). Som gammal VR-räv är jag oerhört glad över denna VR-revolution

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är mer sugen på en Vive, även om priset på Oculus känns lockande.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TappadBakom:

Finns det några spel med lite modernare grafik? Skulle vara lockande om det inte vore för att grafiken ser ut att vara från 1999.

Skickades från m.sweclockers.com

PBR är inte från 1999, i realtids sammanhang kom det först 2015

Kolla på bombväskan här, kolla på specularlighting osv. Hur naturligt det ser ut. Får du inte i ett spel från 1999

https://youtu.be/eiZi1o_AtTU?t=57

edit: eller kolla ljuset som fallet på bössan här, PBR är en game changer, tror inte du minns hur dåligt det var 1999

https://youtu.be/eiZi1o_AtTU?t=86

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@IRONBERG: Hur många sensorer kör du med?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pellefant:

Beställde också och såg precis detta.

Tillkommer moms på det också så kommer jag också annullera min beställning.

Kan någon bekräfta om det kommer tillkomma en extra avgift för oss i Sverige?

Såg detta längst ned på första sidan som länken angav.

"*Priset som visas avser leverans till <Sverige> Tillämpliga skatter och fraktkostnader anges före kassan baserat på information som du tillhandahåller."

Tolkar det som att svensk moms redan ingår i priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Impuls köpte en och den verkar skickas från Irland så ingen tull på det

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Såg detta längst ned på första sidan som länken angav.

"*Priset som visas avser leverans till <Sverige> Tillämpliga skatter och fraktkostnader anges före kassan baserat på information som du tillhandahåller."

Tolkar det som att svensk moms redan ingår i priset.

Märkligt då man sedan får detta mail när man gör beställningen:

"Moms, tilläggsavgifter och kostnader: Gällande leveranskostnader, skatter och moms läggs till och debiteras på din betalning när objektet skickas."'

Någon som har beställd sedan tidigare som kan bekräfta hur det gick?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Märkligt då man sedan får detta mail när man gör beställningen:

"Moms, tilläggsavgifter och kostnader: Gällande leveranskostnader, skatter och moms läggs till och debiteras på din betalning när objektet skickas."'

Någon som har beställd sedan tidigare som kan bekräfta hur det gick?

Förmodligen bara massutskick som går ut till alla automatiskt. Riften skickas från Irland som är med i EU. Skulle du beställa från t.ex. Norge eller Schweiz som inte är med i EU så åker du på frakt, tullavgifter m.m.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Jaramide: tre. Ska jag ha fler så behövs usb hubb eller PCI kort. Hubb är ju inte rekommenderat. Sen så blir det plats och kabelproblematik. Hoppas oculus kopierar vives lösning till nästa generation så slipper folk dra kablar högt o lågt 😊

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Förmodligen bara massutskick som går ut till alla automatiskt. Riften skickas från Irland som är med i EU. Skulle du beställa från t.ex. Norge eller Schweiz som inte är med i EU så åker du på frakt, tullavgifter m.m.

Misstänker det. Skulle dock vara kanon om någon beställt därifrån skulle kunna bekräfta.

Är det någon som vet vad leveranstiden brukar ligga på?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Misstänker det. Skulle dock vara kanon om någon beställt därifrån skulle kunna bekräfta.

Är det någon som vet vad leveranstiden brukar ligga på?

Jag har beställt men den har inte skickats än, så kan inte svara på om det dras då detta verkar ske när den skickas.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ni som beställt, vad körde ni på? Direkt från Oculus?