Intel: "Epyc är bara fyra ihoplimmade kretsar"

Permalänk

@AMD-FX: HAHAHAHHA

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact
CPU: 8700K i 4.8ghz /// Corsair VENGEANCE 16GB DDR4 3000MHz
Cpu Kylare: Noctua NH-U12A Chromax Black
GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING
Skärm 1: 27" LG 27GP850, Skärm 2: 27" LG27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Förvirrad?

För din info, Det här är nyhetskommentarstråden till nyheten
Intel: "Epyc är bara fyra ihoplimmade kretsar"

Oj, ursäkta, jag menade Zen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SSIV:

Ledsen, men hela tråden handlar egentligen om Ryzen.
Och ja, överklockning är för entusiaster som tänder på att ett chip är snabbare - så ja det är en tävling.

Trött på att Ryzen har sämre singeltrådprestanda? Gör som @_Merc_ vrid upp RAM:et till 3333MHz, klocka CPU:n, kittla BCLK:en och slicka på Nätaggregatet. Gör det.

lulz eller Lulz ?

Överklockning är inte bara för entusiaster, nästan vem som helst kan göra det bara man läser på och inte går balls to the wall med volten. Sänkte min OC för att dra ner värme utvecklingen under sommaren och vänta på vega. maxar redan ett RX 480 utan problem så jag märker ingen skillnad på 50mhz ish.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

lulz eller Lulz ?

Överklockning är inte bara för entusiaster, nästan vem som helst kan göra det bara man läser på och inte går balls to the wall med volten. Sänkte min OC för att dra ner värme utvecklingen under sommaren och vänta på vega. maxar redan ett RX 480 utan problem så jag märker ingen skillnad på 50mhz ish.

Bara mest lulz.

Tänk på att Ryzen har en bugg där ESXi5.5/HyperV(2012R2), och VMware Workstation 10, bootar 64bit VMs med SVM disabled.
Medan VBOX, VMware Workstation 12, och senaste Xen gör inte det. Och ger en exception code därtill.

Bugg och eventuell säkerhetsrisk.
Tvekar inte på att AMD löser detta. Knappast lika farligt som Intels senaste Skylake/Babylake Hyperthreading äventyr.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cyprus:

Är 4.8 till 4.9 dåligt för där lär >90% av alla 7700K hamna med vettig kylning. Var hamnar din Ryzen?

Ingen aning jag klockar inte, men det är som bekant svårt att få den att gå över 4 GHz.
Och andra sidan ligger jag på max 52 grader efter en runda Cinabench och max 44 efter en runda Time Spy, detta med originalkylaren.

edit fick 1406 i senaste rundan av CB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Intressant att Intel väljer att dissa skalbarhet. Att bygga en serverplattform enbart genom att skala upp en desktopplattform hade i de flesta fall setts som en styrka snarare än en svaghet, så länge plattformen faktiskt levererar. Detta är också det som AMD traditionellt varit starkast på, åtminstone sedan HyperTransport. Att Intel attackerar det kan ses som att de erkänner AMDs kompetens på skalbarhet, något som AMD länge haft, men som under samma period fallit i skuggan av deras relativt dåliga prestanda per watt. Nu är energieffektivieten nästan likvärdig och AMD presenterar en mer skalbar lösning.

Att limma ihop har som andra påpekat Intel och AMD turats om att göra, men det är bara AMD som lyckats vända det till en styrka och gjort det till en drivande designprincip. Att Intel attackerar principen, snarare än AMDs implementation av den, är indirekt ett bra betyg för AMD. Det blir dessutom rätt konstigt att Intel gör detta argumentet gällande server, då det är på desktopsidan som de största fördelarna av monolitiska ("holistiska") designer a la Intel är att vänta. Om Intel ser problem idag med att limma ihop kretsar, varför sa de inget när Ryzen kom och farhågan för prestandaproblem (som delvis bekräftades) faktiskt var någorlunda rationell? Modularieten kommer antagligen att vara ett mindre problem för EPYC än det är för Ryzen, och Ryzen har klarat det ganska bra efter omständigheterna.

Nu är detta bara en del av en presentation, men det vore ett högt spel av Intel att i fortsättningen tona ner skalbarhet och lyfta komplexiteten hos den egna designen som en fördel. Om AMD framledes vinner poäng tack vare skalbarheten relativt Intel, så vill Intel ses som en medtävlare och inte som någon som straffat ut sig från tävlan via egna designbeslut. AMD har all anledning att ta detta som en utmaning.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ingen aning jag klockar inte, men det är som bekant svårt att få den att gå över 4 GHz.
Och andra sidan ligger jag på max 52 grader efter en runda Cinabench och max 44 efter en runda Time Spy, detta med originalkylaren.

Har temperaturen någon betydelse? (stryper processorn under normala eller fulla laster på Ryzen eller Kaby Lake?) Insidan av chassit blir varmare. Värme som man kan leda ut med vettiga kyllösningar,

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cyprus:

Har temperaturen någon betydelse? (stryper processorn under normala eller fulla laster på Ryzen eller Kaby Lake?) Insidan av chassit blir varmare. Värme som man kan leda ut med vettiga kyllösningar,

För det mesta nej.
Tror att i7 7700k klarar sig fint, om man inte överklockar hårt.
Insidan blir inte varmare, det är avgiven värme som avgör hur varmt det blir, inte temperaturen på chippet.

En fördel som jag har, är att min originalkylare fungerar så pass bra, jag har faktiskt en Noctua 12, komplett med AM4 monteringskit, som jag inte brytt mig om att montera, för den som köper nytt sparar man några hundra där.

Har ett R9 290 med originalkylare, det når 90 grader vid full belastning, kortet har snurrat på utan problem i snart fyra år nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För det mesta nej.
Tror att i7 7700k klarar sig fint, om man inte överklockar hårt.
Insidan blir inte varmare, det är avgiven värme som avgör hur varmt det blir, inte temperaturen på chippet.

En fördel som jag har, är att min originalkylare fungerar så pass bra, jag har faktiskt en Noctua 12, komplett med AM4 monteringskit, som jag inte brytt mig om att montera, för den som köper nytt sparar man några hundra där.

Har ett R9 290 med originalkylare, det når 90 grader vid full belastning, kortet har snurrat på utan problem i snart fyra år nu.

Det där med avgiven värme och temperatur på chippet (eller kylaren) i förhållande till Chassitemp får du gärna förklara närmare. Jag sov nog under den lektionen

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Bara ... "Bara" ... Hmm Intel asså ... är bara för mycket ibland f,låt "bara" för mycket ibland.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cyprus:

Det där med avgiven värme och temperatur på chippet (eller kylaren) i förhållande till Chassitemp får du gärna förklara närmare. Jag sov nog under den lektionen

Ok det blev en lång text, ta dig tid att läsa den, det tog tid att skriva den.

Om du har en termos med riktigt hett kaffe i väskan inte blir det varmt i väskan för det, hög temperatur räcker inte, den måste också avges.

Det som förvirrar är temperatur och värme
I dagligt tal säger vi att något är varmt när det har hög temperatur, men i fysiken är värme något helt annat, värme är något som tillförs när temperaturen går upp och avges när den går ned.
När du hoppar i ett kallt bad avger din kropp värme till vattnet och din temperatur sjunker medan du är vattnet, när du stiger upp tillförs värme till din kropp via den varma luften och solens strålar, din temperatur stiger.

Du kan jämföra det med att pumpa ett däck, trycket i däcket stiger när du pumpar in luft i det och sjunker när du släpper ut den
På samma sätt avgörs temperaturen av hur mycket värme man tillför eller leder bort.

Åter till däcket.
Har du ett högt tryck i däcket, behöver du bara öppna ventilen lite grann för att det skall pysa ut mycket luft.
Är trycket lågt, måste du öppna ventilen mycket, för att samma mängd skall pysa ut.

Nu till datorn.
Är temperaturen hög (trycket i däcket högt), räcker en dålig kylning (ventil som är öppnad lite) för att leda bort en viss mängd värme (en viss mängd luft).
Är temperaturen låg (trycket i däcket lågt), måste man ha en bra kylning (ventil som är öppnad mycket) för att leda bort en viss mängd värme (en viss mängd luft).
Men mängden värme som avges (mängden luft) är densamma.

Nu har ju denna mängd värme (mängd luft) avgetts in vår datorlåda vilket gör att temperaturen (trycket) där kommer att stiga, men eftersom mängden värme (mängden luft) var lika stor, blir det lika varmt, likadan temperatur, i bägge fallen.

Värmen kommer från den eleffekt som CPU;n förbrukar, alla denna omvandlas till värme.
Man skulle kunna likna det med två ventiler till däcket en där luft tillförs (elen som omvandlas till värme), och en annan där den släpps ut, (kylaren).

Fråga om något känns oklart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Har temperaturen någon betydelse? (stryper processorn under normala eller fulla laster på Ryzen eller Kaby Lake?) Insidan av chassit blir varmare. Värme som man kan leda ut med vettiga kyllösningar,

Ahh... gäller detta AMDs nya GPUer då också?
Så om de är varma och når 95 grader stock, är detta helt okej?

Lustigt. För halva Sweclockers ratar redan vega pga denna anledning precis som 290X korten. Men står det Intel och är samma problem... då är det plötsligt "ok". Lustigt hur det fungerar.

Skulle vilja säga att det är ett problem om du inte vill spendera en satans massa på kylning. Att kunna köra en 1700 8-core CPU på stock kylare utan problem är något Intel knappt ens kunnat göra på 5 år med 4 core. Så det är lite relativt. Och jag skulle säga att antigen är det ett problem för alla tillverkare, eller så är det ett problem för båda. Oavsett förlorar ju AMD på en del och vinner på en annan, så de är verkligen inte perfekta heller.

Men temperaturen har helt klart betydelse när man tittar på hur sommaren blir i hemmet. Har du AC välkylt rum så är väl temps lite skit samma... men får du 30+ grader i hemmet pga sakerna spyr ut värme, och sedan själv throttlar, så är det väl inte så kul.

Som det är idag har Intel börjat få problem med värme och temperatur. Ett problem som AMD haft med sina stora GPU kretsar i några generationer nu iaf. AMD dock har inte detta problem alls på sina CPUer, verken desktop, laptop, server eller entusiast, jämfört med Intel. Titta på hur otroligt slukande 7900X är tex...

Så det är dags att faktiskt lite kritiskt titta på Intels problem, som bara växer och växer för varje generation sedan haswell nu, anser jag. Precis på samma anledning varför jag anser att AMD Vega är mindre och mindre intressant för mig. Jag har 290X, jag vet hur varma de kan bli utan rätt kylare, men också hur bra de kan bli med rätt (sapphire) kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh... gäller detta AMDs nya GPUer då också?
Så om de är varma och når 95 grader stock, är detta helt okej?

Alltså, jag har alltid varit en förespråkare av höga temperaturer. Ett stort delta gör det lättare att kyla med vettig ljudnivå. Problemet är ju att man egentligen inte vet vilken temperatur som är "rätt" i förväg. Grejerna får ju absolut inte vägra klocka upp sig till sina boost-frekvenser, och livslängden får inte påverkas negativt.

Jag har "måltemp" styrd kylning på CPU'n. Den siktar på 60 grader, med min 2500K. Då pendlar tempen mellan 55 och 65c, beroende på om lasten ökat eller minskat drastiskt innan, och jag kör med ganska modesta 4.4gHz & 1.25v.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh... gäller detta AMDs nya GPUer då också?
Så om de är varma och når 95 grader stock, är detta helt okej?

Lustigt. För halva Sweclockers ratar redan vega pga denna anledning precis som 290X korten. Men står det Intel och är samma problem... då är det plötsligt "ok". Lustigt hur det fungerar.

Nu var det väl iof rätt många som försvarade 290x in i oendligheten också, så går ju att vända på mycket av det där också. Och IMO så var inte problemet target tempen utan kombinationen av det och ljudnivån på ref kylaren.

Och det där om Vega hänger jag inte alls med på? Vi vet ju varken ljudnivå (som förresten verkar ganska bra på FE kortet) eller temperatur. Vi vet bara ungefärlig effekt. Och jämförelsen mot intel blir också lite haltande, ja x299 är en soppa, de drar mer men de är dock även snabbare (vid samma mängd trådar). Vilket inte är fallet med amds gpuer.

Men håller generellt med, men tycker tonen och påhoppen från bägge lag bara eskalerar. Har själv en 4770k som är betydligt värre än kaby lake då den inte bara är minst lika varm, den klockade även sämre. Var dock inte ens i närheten av lika mycket tjafs när det begav sig (och även då var det mest snack om att den klockade dåligt). Men nu känns det som att minsta lilla grej ska nämnas i samtliga trådar för att vinna poäng för sitt "lag".

Tycker även det är lite synd då jag tycker temperatur diskussionen i sig är rätt intressant. Ljudnivå å energiåtgång är det som är viktigt, om chippet sen ligger på 30, 50, 100 eller 200 bryr jag mig inte så mycket om så länge det är inom specifikation. Satt själv å svor första månaderna att jag nådde 90grader i prime. Men till slut acceptera jag det bara, och inte sover jag sämre för det. Har kört x265 kodningar i dagar utan att något throttlar i mitt mitx chassi så tänker ändå att min oro var rätt omotiverad. Håller dock med att man vill ha lite marginal men då är ju det interessanta storleken på marginalen inte temperaturen i sig (vilket iaf jag tycker de flesta nämner/klagar över). Har fortfarande typ inte sett tecken på utbredda problem av throttling i "normala" scenarion. Sen kan man såklart tycka att det är kasst att man måste delidda för att kunna maxa sitt chip, men det är långt ifrån värme katastrofen som vissa försöker få det att låta som. Intels största problem idag tycker jag ligger i priserna, inte i produkterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Ledsen, men hela tråden handlar egentligen om Ryzen.
Och ja, överklockning är för entusiaster som tänder på att ett chip är snabbare - så ja det är en tävling.

Trött på att Ryzen har sämre singeltrådprestanda? Gör som @_Merc_ vrid upp RAM:et till 3333MHz, klocka CPU:n, kittla BCLK:en och slicka på Nätaggregatet. Gör det.

vad pratar du om nu? inget du pratar om är ju relevent. Varför ska vi prata om clockning och vad du klarar med en i7 inget av det är relevant. varför ska jag slicka på nätagget ingen du prata verka ju ha nån mening.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu var det väl iof rätt många som försvarade 290x in i oendligheten också, så går ju att vända på mycket av det där också. Och IMO så var inte problemet target tempen utan kombinationen av det och ljudnivån på ref kylaren.

Och det där om Vega hänger jag inte alls med på? Vi vet ju varken ljudnivå (som förresten verkar ganska bra på FE kortet) eller temperatur. Vi vet bara ungefärlig effekt. Och jämförelsen mot intel blir också lite haltande, ja x299 är en soppa, de drar mer men de är dock även snabbare (vid samma mängd trådar). Vilket inte är fallet med amds gpuer.

Men håller generellt med, men tycker tonen och påhoppen från bägge lag bara eskalerar. Har själv en 4770k som är betydligt värre än kaby lake då den inte bara är minst lika varm, den klockade även sämre. Var dock inte ens i närheten av lika mycket tjafs när det begav sig (och även då var det mest snack om att den klockade dåligt). Men nu känns det som att minsta lilla grej ska nämnas i samtliga trådar för att vinna poäng för sitt "lag".

Tycker även det är lite synd då jag tycker temperatur diskussionen i sig är rätt intressant. Ljudnivå å energiåtgång är det som är viktigt, om chippet sen ligger på 30, 50, 100 eller 200 bryr jag mig inte så mycket om så länge det är inom specifikation. Satt själv å svor första månaderna att jag nådde 90grader i prime. Men till slut acceptera jag det bara, och inte sover jag sämre för det. Har kört x265 kodningar i dagar utan att något throttlar i mitt mitx chassi så tänker ändå att min oro var rätt omotiverad. Håller dock med att man vill ha lite marginal men då är ju det interessanta storleken på marginalen inte temperaturen i sig (vilket iaf jag tycker de flesta nämner/klagar över). Har fortfarande typ inte sett tecken på utbredda problem av throttling i "normala" scenarion. Sen kan man såklart tycka att det är kasst att man måste delidda för att kunna maxa sitt chip, men det är långt ifrån värme katastrofen som vissa försöker få det att låta som. Intels största problem idag tycker jag ligger i priserna, inte i produkterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Gillar svaret och kan inte annat än hålla med

Enda jag reagerade på, som gjorde att jag skrev det ovan, var väl att man accepterar det ena och inte andra, då båda har skit i sina stall. 290X blev ju rätt okej med rätt kylare också (precis som en 7700k kan bli). Intel har ju tom plockat bort stockkylaren på sina K CPUer, så kanske blir AMDs nästa steg på GPUn

Ang priserna... verkligen huvudet på spiken.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Alltså, jag har alltid varit en förespråkare av höga temperaturer. Ett stort delta gör det lättare att kyla med vettig ljudnivå. Problemet är ju att man egentligen inte vet vilken temperatur som är "rätt" i förväg. Grejerna får ju absolut inte vägra klocka upp sig till sina boost-frekvenser, och livslängden får inte påverkas negativt.

Jag har "måltemp" styrd kylning på CPU'n. Den siktar på 60 grader, med min 2500K. Då pendlar tempen mellan 55 och 65c, beroende på om lasten ökat eller minskat drastiskt innan, och jag kör med ganska modesta 4.4gHz & 1.25v.

Personligen är temp över 85 för mig en röd flagga. Jag bryr mig inte om "hur bra det kan hålla" eller att det är "designat så". Varför? För jag vill välja när produkten inte längre är användbar, inte en designer som siktar på garantitiden.

Jag sitter på flera 290X kort, varav en kommer säljas i helgen hoppas jag. Detta kort har aldrig ens sett 80 grader i mina chassin, och trots att kortet är 3 år gammalt, har de säkert många års liv kvar, vilket är vad jag vill.

Problemet jag har med 7700k är dens otroliga "noll" till "holly hell its cooking" tid. Alla de förbättringar som gjorts på KabyLake har skapat ett problem där man helt enkelt inte hinner justera sin kylning. Jag har alltid gillat kylsystem som sakta värms upp och anpassar sig efter det.

Men med denna CPUn är det... tyst och bra... "klick på en ny hemsida"... WRIIIIM fläktarna varvar upp, och sen tyst igen 2 sekunder senare. Varför? för denna CPU plötsligt nådde 85 grader innan jag ens hann blinka. Detta är ett problem som verkligen inte är kul att försöka lösa, då det innebär att du måste delidda CPUn för att kunna få något att "svälja" den snabba energimängden som plötsligt kommer.

Sen att få den att gå i 100% vid ett spel när man sitter med hörlurar på är skit samma... det bryr jag mig inte om.

Permalänk

@Ratatosk:
@Cyprus: Byggde en rigg åt min polare som streamar.

han fick en Ryzen 7 1800X försökte övertala han att gå över till 1700 pga priset men han skulle ha 1800X då dety var topp modellen.

Men nock fasen är där skillnad. med denna cpu och ett corsshair 6 hero så var där inga problem att komma upp i 4067Mhz. och den hade mer att ge.

anledningen att jag slutade var för att jag inte ville dra upp den onödigt. gick ner lite till 4GHz jämt. nästan 1774 cb15 poäng fick den i 4067Mhz som bäst.

4Ghz på 1.34v!! är inte illa. och som sagt detta var problem fritt. inga bootproblem eller större tweaks.

önskar jag hade dessa grejerna själv, dom var sjukt najs!

men nej det är ju ingen 7700K som gör 5Ghz men för min polare så hade det bara blivit en flaskhals.

datorn fick 20K 3dmark firestrike med ett enkelt grafikkort

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja alltså, det här blir mer och mer konstigt ju mer jag tänker på det.

Intel har i det närmaste total dominans och helt OK produkter, så att de kör med trash-talk måste ju betyda att de tror att AMD kommer ta en signifikant marknadsandel som den egna produktportföljen i sig inte klarar av att kontra.

Sett till nyköp har ryzen ökat försäljningen rejält för amd trots intel har vettiga produkter och ser man på desktop sidan är enda prisvärda 4560 som tas bort för dom vill sälja i3 för dubbla priset medans amd arbetar andra hållet där t.e.x 1600an presterar som i5 singeltrådat och kör över 7700k i cinebench multitrådat men är billigare än i5 och 1400an presterar multitrådat bättre än 7600k men är 800kr billigare ändå får man moderkort och 1400 för samma pengar som en i5

Och det är problem dom på intel ser att det är svårt att motivera köp av deras produkter och samma epyc och kan man hårdvara så är intel köp svårt att motivera ekonomiskt och prestanda mässigt i dom flesta fall och jag tror intel ser amd som ett rejält hot som kan ta rätt stora marknadsdelar men den här pajkastningen är under Intels värdighet och barnslig för det är utan tvekan dom som har absolut största delen av kakan

Sen skulle intel lätt kunna svara på flera sätt som släpp i3 7350k för 999kr så har man en budget dräpare "limma" ihop 2st 4560 för 1799kr och man har en killer i5 och vrida runt existerande produkter men intel är inte villiga att göra sånna saker och är lite så amd har arbetat att man gör det bästa av det man har och Intels är att mjölka så mycket det går vilket kan komma tillbaks och bita en i arslet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men med denna CPUn är det... tyst och bra... "klick på en ny hemsida"... WRIIIIM fläktarna varvar upp, och sen tyst igen 2 sekunder senare. Varför? för denna CPU plötsligt nådde 85 grader innan jag ens hann blinka. Detta är ett problem som verkligen inte är kul att försöka lösa, då det innebär att du måste delidda CPUn för att kunna få något att "svälja" den snabba energimängden som plötsligt kommer.

Jag har inte varit i kontakt med någon 7700K, så jag kan inte uttala mig specifikt, men vad jag har förstått så är det egentligen inte temperaturen som är problemet, utan just förmågan att flytta energin till kylningslösningen.Om man måste sikta på en "bör temp" på 50 grader, för att hålla CPU'n under 85 är det så klart ett problem.

Sen är där en annan faktor i det här. Har inte sett, har inte letat efter, så återigen, vet inte om det finns, utan det är en ärlig fråga. Har man kontrollerat tempsensorernas siffror med en eftermonterad? Tempsensorns placering påverkar så klart hur fort tempen går upp och ned, menar jag. Om Intel har flyttat sensorn närmare värmekällan, kan ju den faktiska värmeutvecklingen vara densamma som för tidigare modeller, den är bara mer relevant, och mer "korrekt" nu. Jag inbillar mig att en tempsensor som sitter mitt i cachen inte reagerar på samma sätt som en som sitter vid en del av CPU'n som faktiskt arbetar. Extremexempel, förstås. Tror inte man haft tempsensorn för någon kärna i dess cache tidigare. Men även små skillnader torde kunna göra stora skillnader.
OM det är så, skulle samma effekt, ge en kraftigare peak, men vara lika länge, om man använder samma kylare. Det verkar som om den vanligaste upplevelsen är att 7700K har kraftigare peak, men även att det tar längre tid att faktiskt bli av med energin, vilket skulle kunna peka på "bättre" placering av sensorn, plus sämre TIM. Det senare är väl i det närmaste ett konstaterat faktum.

Skrivet av lord_vasagos:

Sen skulle intel lätt kunna svara på flera sätt som släpp i3 7350k för 999kr så har man en budget dräpare "limma" ihop 2st 4560 för 1799kr och man har en killer i5 och vrida runt existerande produkter men intel är inte villiga att göra sånna saker och är lite så amd har arbetat att man gör det bästa av det man har och Intels är att mjölka så mycket det går vilket kan komma tillbaks och bita en i arslet

Fast... Intel har ju "klistrat" ihop CPU'er förr, och kommer göra det igen.
Faktum är, ju fler kärnor vi ska ha i våra CPU'er, desto vettigare är det att klistra ihop dem. Visst är det "bättre" prestandamässigt om de alla bor på samma chip, men offra 5% prestanda för att få ned priset med 300%, är inte ett helt omöjligt scenario om ett par år. Att stoppa 128 kärnor (siffran tagen ur röven) på ett chip, är väldigt komplext. Men att göra 32 chip med 4 kärnor vardera, är i sammanhanget skitenkelt. Det har alltid varit orsaken till varför man "klistrar" ihop kärnor för att skapa CPU'er. Intels satsning på Knights Landing visar ju att 128 kärnor inte är "så galet"...
Ett annat sätt att uttrycka det på är kanske det här. Om man ska göra en Broadwell-EP Xeon serie med från 4 till 22 kärnor. Är det smartare att tillverka flera olika chip, eller ska den med 4 kärnor ha 22 fysiska kärnor, där 18 är avstängda? Det skulle göra att den faktiska tillverkningskostnaden är samma för en 4kärning, och en 22 kärnig CPU. Om man i stället använder moduler med 2 kärnor, har man en helt annan kostnad. Man kan fortfarande välja att göra chip baserat på de kisel som har en defekt, men man har inte 22 möjliga defekter på varje chip, som driver upp kostnaden för "top end" produkten.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag kollar på videon av AdoredTV och ser att dom använder wccftech som källa i en slider. Det här kan väl för fan inte vara på riktigt?!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har inte varit i kontakt med någon 7700K, så jag kan inte uttala mig specifikt, men vad jag har förstått så är det egentligen inte temperaturen som är problemet, utan just förmågan att flytta energin till kylningslösningen.Om man måste sikta på en "bör temp" på 50 grader, för att hålla CPU'n under 85 är det så klart ett problem.

Sen är där en annan faktor i det här. Har inte sett, har inte letat efter, så återigen, vet inte om det finns, utan det är en ärlig fråga. Har man kontrollerat tempsensorernas siffror med en eftermonterad? Tempsensorns placering påverkar så klart hur fort tempen går upp och ned, menar jag. Om Intel har flyttat sensorn närmare värmekällan, kan ju den faktiska värmeutvecklingen vara densamma som för tidigare modeller, den är bara mer relevant, och mer "korrekt" nu. Jag inbillar mig att en tempsensor som sitter mitt i cachen inte reagerar på samma sätt som en som sitter vid en del av CPU'n som faktiskt arbetar. Extremexempel, förstås. Tror inte man haft tempsensorn för någon kärna i dess cache tidigare. Men även små skillnader torde kunna göra stora skillnader.
OM det är så, skulle samma effekt, ge en kraftigare peak, men vara lika länge, om man använder samma kylare. Det verkar som om den vanligaste upplevelsen är att 7700K har kraftigare peak, men även att det tar längre tid att faktiskt bli av med energin, vilket skulle kunna peka på "bättre" placering av sensorn, plus sämre TIM. Det senare är väl i det närmaste ett konstaterat faktum.

Av infon jag förstod från kunniga på bla Sweclockers så är det KabyLakes förmåga att snabbt gå upp i frekvens (som tidigare CPUer behövde tid på sig) som är "problemet", kombinerat med den dåliga TIM överföringen som ju blir om man inte lödder en CPU. De kan mycket väl ha flyttat sensorn också, men jag tror mer det är hela CPU paketet som snabbt överväldigas av värmen, som inte IHS kan få leverera ut, för detta verkar inte vara ett problem på de-liddade maskiner (samma "spik" ja, men inte de temps)

Detta gör att processorn, speciellt när den är OCad, dock även bara med vanlig turbo kan snabbt som ögat gå från Idle temp till 80+ innan ens sensorer och mjukvara hinner reagera med kylningen (då de ofta pollar 1gång /sekund). Så resultatet blir ju att allt spinner upp, och ner... och upp och ner, för minsta jobb man gör med maskinen. Man tvingas sätta en extern sensor och sedan totalt ignorera CPU temp nästan för att få ett system som inte jojo-kyler nästan oavsett kylare du valt.

En vän till mig har definitivt dessa problem och han är inte glad. Visst... processorn är "snabb och bra" så länge du använder tunga jobb och har bra kylning, men fungerar inte att ha om man tex tittar på film. Räcker med att den måste jobba lite burst, eller Windows 10 WU kickar igång så låter datorn direkt.

Vi kan ta mer i en annan tråd om du vill, för jag vill inte gå mer off-topic här iaf. Men det gläder mig att AMD har valt att lödda sina processorer iaf, Epyc som threadripper, som R5... då inget sådant problem finns där så länge som kylaren klarar det.

Permalänk
Hjälpsam

Apropå jojovarv, kan man på många moderkort ställa in en viss tröghet i systemet, görs i UEFI under sensorer eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kollar på videon av AdoredTV och ser att dom använder wccftech som källa i en slider. Det här kan väl för fan inte vara på riktigt?!

Verkar som att vi underskattat WccTech.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Apropå jojovarv, kan man på många moderkort ställa in en viss tröghet i systemet, görs i UEFI under sensorer eller liknande.

Det har jag på mina externa kontrollers med, men, det har en baksida. De har bara en inställning för det, och mindre aggressivt, innebär att den både rampar upp, och ned, långsammare. Personligen ser jag inte riktigt snabbt upp, snabbt ned, som ett problem, så jag kör på så aggresivt som möjligt, men om man vill "runda av" topparna, innebär det att CPU'n maxar energiavgivandet under en period när kylningslösningen sakta rampar upp, och inte riktigt motsvarar behovet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Sett till nyköp har ryzen ökat försäljningen rejält för amd trots intel har vettiga produkter och ser man på desktop sidan är enda prisvärda 4560 som tas bort för dom vill sälja i3 för dubbla priset medans amd arbetar andra hållet där t.e.x 1600an presterar som i5 singeltrådat och kör över 7700k i cinebench multitrådat men är billigare än i5 och 1400an presterar multitrådat bättre än 7600k men är 800kr billigare ändå får man moderkort och 1400 för samma pengar som en i5

Och det är problem dom på intel ser att det är svårt att motivera köp av deras produkter och samma epyc och kan man hårdvara så är intel köp svårt att motivera ekonomiskt och prestanda mässigt i dom flesta fall och jag tror intel ser amd som ett rejält hot som kan ta rätt stora marknadsdelar men den här pajkastningen är under Intels värdighet och barnslig för det är utan tvekan dom som har absolut största delen av kakan

Sen skulle intel lätt kunna svara på flera sätt som släpp i3 7350k för 999kr så har man en budget dräpare "limma" ihop 2st 4560 för 1799kr och man har en killer i5 och vrida runt existerande produkter men intel är inte villiga att göra sånna saker och är lite så amd har arbetat att man gör det bästa av det man har och Intels är att mjölka så mycket det går vilket kan komma tillbaks och bita en i arslet

Ja, det verkar stämma. Intel verkar inte vara så intresserad av att leverera mycket mer än "good enough" och så har AMD kommit och stökat till den strategin.

Jag hoppas också att det här biter dem i arslet. Inget företag förtjänar att vinna något på trash talk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur den är byggd är inte särskilt intressant, det som är intressant är hur den presterar prestandamässigt/pris/stabilitet....

Tycker de är lite löjligt av Intel att trashtalka :). Heja AMD mer konkurrens ger bättre produkter :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kollar på videon av AdoredTV och ser att dom använder wccftech som källa i en slider. Det här kan väl för fan inte vara på riktigt?!

Vad då, sen när är inte deras källor trovärdiga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Man vet att intel börjar få panik på alla fronter när de går ifrån seriös marknadsföring och börjar med pajkastning istället.

Ge allt...

Skrivet av Teicaus:

Tror man kan sammanfatta det med bara en bild

http://i67.tinypic.com/2vb4e1j.jpg

...eller...

Skrivet av mrqaffe:

Intel i ett nötskal, markandsavdelningen har glömt att Intel var de som började limma ihop cpuer när de inte klarade att bygga dem på ett chips till skillnad från AMD
http://www.avsforum.com/photopost/data/2234015/d/df/df9a9870_chipthumb.jpeg
https://d1rktuf34l9h2g.cloudfront.net/a/a2/350x700px-LL-a219fed1_20130302_234453.jpeg
Nu väntar vi på att de börjar med mutorna igen också men att de får ett verkligt straff när de förhoppningsvis torskar igen.

...förlora...

Skrivet av Chris64:

Hur den är byggd är inte särskilt intressant, det som är intressant är hur den presterar prestandamässigt/pris/stabilitet....

Tycker de är lite löjligt av Intel att trashtalka :). Heja AMD mer konkurrens ger bättre produkter :).

...allt!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har inte varit i kontakt med någon 7700K, så jag kan inte uttala mig specifikt, men vad jag har förstått så är det egentligen inte temperaturen som är problemet, utan just förmågan att flytta energin till kylningslösningen.Om man måste sikta på en "bör temp" på 50 grader, för att hålla CPU'n under 85 är det så klart ett problem.

Sen är där en annan faktor i det här. Har inte sett, har inte letat efter, så återigen, vet inte om det finns, utan det är en ärlig fråga. Har man kontrollerat tempsensorernas siffror med en eftermonterad? Tempsensorns placering påverkar så klart hur fort tempen går upp och ned, menar jag. Om Intel har flyttat sensorn närmare värmekällan, kan ju den faktiska värmeutvecklingen vara densamma som för tidigare modeller, den är bara mer relevant, och mer "korrekt" nu. Jag inbillar mig att en tempsensor som sitter mitt i cachen inte reagerar på samma sätt som en som sitter vid en del av CPU'n som faktiskt arbetar. Extremexempel, förstås. Tror inte man haft tempsensorn för någon kärna i dess cache tidigare. Men även små skillnader torde kunna göra stora skillnader.
OM det är så, skulle samma effekt, ge en kraftigare peak, men vara lika länge, om man använder samma kylare. Det verkar som om den vanligaste upplevelsen är att 7700K har kraftigare peak, men även att det tar längre tid att faktiskt bli av med energin, vilket skulle kunna peka på "bättre" placering av sensorn, plus sämre TIM. Det senare är väl i det närmaste ett konstaterat faktum.

Fast... Intel har ju "klistrat" ihop CPU'er förr, och kommer göra det igen.
Faktum är, ju fler kärnor vi ska ha i våra CPU'er, desto vettigare är det att klistra ihop dem. Visst är det "bättre" prestandamässigt om de alla bor på samma chip, men offra 5% prestanda för att få ned priset med 300%, är inte ett helt omöjligt scenario om ett par år. Att stoppa 128 kärnor (siffran tagen ur röven) på ett chip, är väldigt komplext. Men att göra 32 chip med 4 kärnor vardera, är i sammanhanget skitenkelt. Det har alltid varit orsaken till varför man "klistrar" ihop kärnor för att skapa CPU'er. Intels satsning på Knights Landing visar ju att 128 kärnor inte är "så galet"...
Ett annat sätt att uttrycka det på är kanske det här. Om man ska göra en Broadwell-EP Xeon serie med från 4 till 22 kärnor. Är det smartare att tillverka flera olika chip, eller ska den med 4 kärnor ha 22 fysiska kärnor, där 18 är avstängda? Det skulle göra att den faktiska tillverkningskostnaden är samma för en 4kärning, och en 22 kärnig CPU. Om man i stället använder moduler med 2 kärnor, har man en helt annan kostnad. Man kan fortfarande välja att göra chip baserat på de kisel som har en defekt, men man har inte 22 möjliga defekter på varje chip, som driver upp kostnaden för "top end" produkten.

Ja exakt det vet jag och är smartare med små moduler för en 64core krets där 63 ryker är bara korkat upplägg och menade bara att intel lätt skulle kunna lösa även prestandan multitrådat ganska lätt genom att bakaihop existerande moduler med t.e.x en dual 4560 med 4 kärnor med HT men ingen av existerande i5 skulle ha en chans mot den och skulle slå ut hela Intels mellan register med i5 så det kommer inte hända och skulle en sån cpu vara upplåst kan man spöa i7or med den och man skulle säkert även kunna baka ihop en 6core 12t på samma sätt utan tdp blir drygt hög

Och absolut har intel bakat ihop kärnor och är mer inne på att intel har mer satt i system att vända på det där man stryper t.e.x överklockning och du ska betala extra pengar för K märkta chip som är helt identiska med andra chip för det finns 2 modeller ena med HT andra utan och en K modell är exakt samma kärna som en Ej K märkt modell som fått en avsnoppad bana så man inte kan ändra multiplier och stryper eller snålar för man skulle kunna få fram billigare chip med minimal ökning av prestanda

En i5 är typ en quad pentium där en pentium kostar 600kr och 2st pentium kostar 1200kr = 4 kärnor och billigaste i5 1949kr
En i7 är 4 kärnor med HT och i3 och 4560 är en halv i7 som även 4560 kostar 600kr = 1200kr för 4kärnor med HT men en i7 med 4 kärnor och HT kostar 3399kr så man kan ju absolut få fram billigare chip och är inte annat än överpris och skulle lätt kunna bli mycket billigare som 2x 4560 eller 6core pentium eller varför inte ett dualsocket moderkort som man kunde få för 100kr extra för 10 år sedan som även kunde ta olika generationer av cpu

skulle man spåna på det finns det massor av smarta lösnigar men intel valde att snåla och mjölka medans amd ger så mycket prestanda dom kan för pengarna och är det jag menar kommer bita dom i arslet och ta en skaplig tjunk av cpu marknaden vilket intel är oroliga över men smutskastning så här är ändå löjligt av intel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Men snälla ni i tråden, det kallas säljsnack, menar ni att ni aldrig sett detta innan? Jag kan tycka att det till mångt och mycket stämmer dessutom. AMD har ju ett långt förhållande till "klipp och klistra" med sina CPU:er, inte särskilt framgångsrikt alla gånger heller.

Även Intel har haft någon sådan variant.