Behöver 6+ bay NAS... DIY eller Synology?

Permalänk
Medlem

@gonace: Inte löst den frågan än, men ska nog utöka till 2 parity diskar och hoppas på det bästa.

----------------------

Nu är allt klart iaf, tror jag! Blev riktigt fint.
Har inte ökat utrymmet ännu, ska låta det köras så här i 1-2 månader, sedan kanske jag köper 2 ytterligare RED 4 TB diskar, och ökar till 2 diskar parity, och 4 TB extra utrymme. Vet inte om jag vill röra diskarna i backup datorn, kan vara bra att låta de vara en stund till, så man ser att allt verkligen fungerar.

Kör även Plex Servern i en Docker på samma burk och det funkar. Tror det är något sämre prestanda än när jag körde Windows, men det är OK.

Det enda jag är lite missnöjd med är skrivhastigheterna. Tycker de är lite "all over the place" trots att jag har en cache SSD.

Hade den hela tiden legat på 100 MB/s eller 50 MB/s hade jag inte brytt mig, då hade de iaf varit konsistenta, men nu är det lite berg och dalbana. Läshastigheterna är bra (håller sig kring 95-100 MB/s)
Någon som vet vad det kan bero på? @GreyWilk kanske?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan:
När jag kopierar in stora mängder data så att SSDn blir full får jag problem som det och även att det går ännu längre ned i hastighet, men så länge SSDn inte är full så blir det som nedan.

Och intern kopiering blir såhär:

Det råkar inte vara så att Mover är igång och kör över data från cache?
Är cachen kopplad via PCIe-kort eller direkt på moderkortet? Kanske spelar roll

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: Var väldigt saftig intern kopieringsfart det där, kommer inte ens i närheten. Kanske är för att jag har skräpig SSD, Kingston V300 eller vad den heter, den där som ingen rekommenderar men var billig ett tag.
SSDn är på moderkortets egna SATA port.
Och SSDn är långt ifrån full.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: Jag har iofs 2x 120GB SSD's som cache. Kan nog påverka hastigheten lite Det är ADATA's billigaste SSD's som jag köpte, så inga vrålåk.
Kollade du Movern om den kör?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: Movern körde inte.

Provade nu att kopiera något direkt från SSDn i min dator, ist för lagringsdisken, och det gjorde ganska rejäl skillnad:

Så ja, det är nog inte unRAID's fel, utan det är min stationära dators lagringsdisk

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: Gött att du kommit igång ordentligt och att det fungerar bra (när rätt förutsättningar finns )!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@lambdan: Förresten, om du senare vill utveckla din unRaid så kolla detta klippet om du inte sett det tidigare:
https://www.youtube.com/watch?v=LXOaCkbt4lI

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-