Gäller högerregeln för cyklister?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Gissar att ni har gemensamt ansvar för att hålla uppsikt över varandra. Om han såg dig och ändå cyklade in i dig så är det oansvarigt, men även oansvarigt av dig att cykla in i honom. Högerregel kanske man kan applicera här, men jag tror det i praktiken kräver lite mer sunt förnuft.

Jo, det är inte en helt orimlig tolkning. Högerregeln kräver dock inte sunt förnuft utan gäller ju överallt där inget annat gäller, i alla fall när det gäller bilar.

Citat:

Jag tänker nämligen så att om du och två till kommer cyklande bakom varandra, och korsar vägen och ska in på cykelbanan precis som du gjorde, och så kommer tre cyklister cyklande i längd från vänster (som personen kolliderade med), ska ni då behöva stanna upp mitt i en trafikerad väg och vänta på att de ska passera?

Jo, det är ju en ganska bra poäng också. Jag hade egentligen inte utrymme att stanna på utan att stanna mitt i bilvägen.

Citat:

Visserligen kan man då argumentera att man inte ens ska bege sig ut på den väg som man korsar när man kommer från höger förrän man sett att det är fritt fram, men det kan vara svårt när man ska hålla koll på både vägen och cykelbanan, och när man inte har någon direkt utbildning för att cykla har jag svårt att tro att man kan köra stenhårt på det som regler.

Jo absolut.

Citat:

Jag tror sunt förnuft gäller och att man ska ha koll på sin omgivning. Ni båda lyckades missa varandra och så länge ingen av er cyklade vårdslöst eller hade ögonen på en telefon eller nåt så tror jag inte att någon av er skulle bli fälld om det blev en rättstvist, men det är ju så klart bara vad jag tror...

Nej, det är lite min tanke. Det känns också ganska onödigt att behöva denna diskussion liksom. För mig är en cykelolycka lite som att man springer ihop, snubblar eller liknande; så länge det inte är brutna ben, utslagna tänder, förstörda dyra saker eller liknande så spelar det inte så stor roll vem som var vållande. Man kan gnälla lite och så men i slutändan så borstar man av sig och fortsätter med sitt liv. Jag blev förvånad när han bad om mitt telefonnummer men kände mig lite skyldig i stunden så jag ville inte börja argumentera där. Jag såg ju inte att han kom förrän det var för sent liksom. Nu känns min skuld ganska mycket mer tveksam dock.

Skrivet av Pellepelikan:

Svårt att riktigt förstå hur du menar att ni båda färdades men om det är som jag tolkar så blr ju höggerregeln gälla. Orkar du göra en paintskiss eller liknande så man tydligt ser hur ni färdades och var kollisionen var?

Absolut. Jag är blå, han gul, krocken röd.

Det gick att zooma in lite mer på Eniro än på Maps satellitbilder så det kanske är av intresse för att få en överblick ovanifrån: https://kartor.eniro.se/m/tbHWI

Skrivet av MakeCoke:

Fast utfartsregeln kan gälla vid andra tillfällen också. Exempelvis om man kör ut från gångfartsområde eller om man som bilist korsar en cykelväg när man kör in på en gata (i dessa fall brukar det också finnas en Lämna företräde-skylt för tydlighetens skull.)

Jo, jag känner till det men inget av det passar in på situationen här enligt min åsikt. Cykelbanan jag cyklade på var oavbruten liksom, inga linjer att korsa, inga gångbanor och inga skyltar.

Citat:

Jag tror inte man kan ta för givet att högerregeln gäller eftersom du korsade bilvägen.

Nej, därav denna tråd. Men samtidigt gäller ju alltid högerregeln om ingen annan regel gäller (för biltrafik i alla fall och då borde det också gälla för cyklister) och här gäller ingen annan regel vad jag kan se.

Skrivet av Yorg:

Det här är topp 3 av de största problemen med folk i trafiken idag.

Det finns inget som är "huvudled", antingen är det en huvudled och då markerad som sådan eller så gäller högerregeln (om vi inte talar utfart och de övriga undantagen). Storlek på väg eller om någon ska svänga in på din väg spelar ingen som helst roll.

Precis. Hade man blint litat på det så hade man nog inte levt så länge dock.

Skrivet av Findecanor:

Klickar man vidare kommer man till en bild: Cyklister och väjningsplikt
Jag tolkar det som att exemplet med röda rutor är applicerbart på det här fallet - om man byter ut bilen mot en cyklist. Det borde gå eftersom grundregeln är att cyklister annars ska följa samma regler som bilister.

Jag tror inte det, men jag kan ha fel förstås. Som jag tolkar det så har cyklar på cykelbana oftast väjningsplikt mot bilar, dock med ganska starka begränsningar i företrädet för bilarna beroende på situation, men det beror på att det är olika typer av vägar och/eller olika typer av fordon liksom. Gäller det två likvärdiga fordon eller vägar, som två cyklister på en cykelbanekorsning eller två bilar i en vanlig korsning, så gäller inget på den bilden utan högerregeln eller andra specifika regler som huvudled eller ljussignal. Och huvudled finns inte på cykelbanor så då borde det vara högerregeln som gäller om det inte finns ljussignal. Polismans tecken kan vi lämna därhän.

Skrivet av dumbo:

@snajk:

Dethär är en lite knepig situation eg och jag vet inte om jag har rätt men såhär tänker jag:

Högerregeln känns en smula tveksam här. Det är ju, per definition, inte en korsning, utan du kör ut från cykelbanan och korsar vägen (då har du väjningsplikt mot de fordon som kör där) men vägen du kör på korsar ju eg inte cykelbanan utan du korsar vägen och kör sedan in på cykelbanan.
Hade det däremot varit en cykelväg som anslöt från det håll du kom hade jag tänkt att högerregeln gäller.

Jo jag är med på hur du tänker. Samtidigt tycker jag att märkena i vägbanan, och den totala avsaknaden av märken i cykelbanan, tyder på att det liksom är bilvägen som korsar cykelbanan snarare än tvärtom, om du förstår vad jag menar. Alltså att en bilist har väjningsplikt mot cyklar i den korsningen. Inte helt säker dock, men det är så jag hade tolkat det som bilist. I varje fall så anser jag att cykelbanan är obruten över bilvägen.

Citat:

Eftersom du körde på cykelpassagen så kör du per definition på vägen och inte på en cykelbana. Fordon som korsar en obruten cykelbana ska lämna cyklister företräde och isf skulle du lämna cyklisten företräde. Nu korsade du ju inte cykelbanan utan anslöt till den, men denna regel känns ändå applicerbar.

Kanske, men samtidigt så är det ganska stor skillnad på att korsa en cykelbana som bilist och att korsa en väg med andra likvärdiga trafikanter.

Citat:

Man skulle även kunna se det som att du gör ett körfältsbyte. Nu är ju inte en cykelbana per definition ett körfält och det är inte säkert att man kan applicera den regeln men om man byter körfält ska man lämna företräde för de som befinner sig i det körfält man byter till. Skulle man utgå från detta skulle du även i detta fall lämna företräde.

Tja, fast samtidigt så kan man u se det som att jag inte byter körfält utan svänger in på en annan (cykel-) väg.

Citat:

Om man bortser från regler tycker jag personligen att det känns mest naturligt att lämna företräde i en sådan situation.

Alla som killgissar om väjningsregler och förutsätter att samma regler gäller alla fordon behöver läsa på lite mer. Om en cyklist faktiskt kör på körbanan i blandtrafik gäller exakt samma regler som om man hade kört bil men kör man på cykelbana är det sjukt mycket snårigare:
http://www.cyklistbloggen.se/2015/08/den-ultimata-guiden-till...

Fast det där gäller ju bara i interaktioner mellan cyklister och bilister, för cyklister på cykelbanor så måste samma regler gälla som för bilar på vanliga vägar liksom.

Citat:

Det är heller inte så att man kan bete sig hur som helst för att man inte har körkort. Befinner man sig i trafiken är man skyldig att känna till de regler som gäller och det är helt oavsett om man går, cyklar, kör bil eller pansarvagn. Jämför med att det inte går att klara sig ifrån ett mordåtal genom att säga "Jag visste inte att man inte fick döda folk!"

Absolut. Jag har körkort. Hade jag blivit påkörd i min bil i en korsning från vänster så hade den påkörande varit vållande, så länge jag inte bröt mot någon annan specifik regel gällande väjningsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Idealet vore helt separata vägar/plan för cyklister och för riktiga trafikanter så att de slipper mötas.

Med undatag för barn som kan behöva en separerad yta att cykla på så vore det ultimata att, i tätbebyggt område, sänka hastigheten till 30 och blanda cyklar och andra fordon. Antingen i ren blandtrafik eller med ett särskilt cykelfält. Då skulle cyklar befinna sig i de områden som bilister "söker av".
Bilister, generellt, har väldigt dålig avsökning av cykelbanor och scannar främst efter andra bilister, vilket är en av anledningarna till att så många bilister blir överraskade av att cyklister dyker upp "ur tomma intet". Det skulle även bli mycket tydligare vem som ska lämna företräde och inte istället för den extremt snåriga djungel som är nu.
Man skulle på detta sätt även bygga bort den kanske största anledningen till konflikter i trafiken, dvs den som man får om man knör ihop gående och cyklister på samma yta. Den som kom på den idén från första början måste HELT ha tappat det. Skillnaden i hastighet mellan en cyklist och en fotgängare är större än skillnaden mellan en traktor och en bil som kör på motorväg. Den är ändå ingen som tycker att det är lämpligt att tillåta traktorer på motorväg.

Det finns såklart cyklister som struntar helt i reglerna men det ju främst dessa som syns. Den stora massan sköter sig ganska bra. De cyklister som inte följer reglerna är i stort sett bara en fara för sig själva.

Jag skulle vilja påstå att regelbrytare är minst lika vanliga bland bilisterna. Så gott som alla bilister kör tex för fort utan att reflektera över det. De stannar eller parkerar (vanligast) på cykelväg eller gångbana men kör även på dessa ställen exempelvis för att slippa betala trängselskatt. Det är inte heller så ovanligt att bilister kör mot rött. Jag ser det nästan dagligen.
Den stora skillnaden är att en bil är ett, i allra högsta grad, dödligt "vapen" medan det är ytterst ovanligt att någon dör eller ens blir allvarligt skadade efter att ha blivit påkörd av en cyklist.

Den grupp där det är överlägset flest anarkister är gående. Det inte bara struntar TOTALT i alla regler utan är oftast även HELT omedvetna om allt som händer omkring dem.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ni slösar eran tid med att reda ut vems "fel" det var för det spelar ingen roll, cyklar är inte trafikförsäkrade så alla skador som uppstår på ens cykel i trafiken får man snällt stå för själv. Undantaget om man krockar med en annat fordon som är trafikförsäkrat och det andra fordonet är vållande, då betalar det fordonets trafikförsäkring skadorna på cykeln.

Jag skulle gissa på att om man har en hemförsäkring med tillägget allrisk aka drulleförsäkring så täcker detta skadorna på en cykel men räkna med en hög självrisk.

Var glad att ingen skadades och cykla vidare i livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är inte en helt orimlig tolkning. Högerregeln kräver dock inte sunt förnuft utan gäller ju överallt där inget annat gäller, i alla fall när det gäller bilar.
Jo, det är ju en ganska bra poäng också. Jag hade egentligen inte utrymme att stanna på utan att stanna mitt i bilvägen.
Jo absolut.
Nej, det är lite min tanke. Det känns också ganska onödigt att behöva denna diskussion liksom. För mig är en cykelolycka lite som att man springer ihop, snubblar eller liknande; så länge det inte är brutna ben, utslagna tänder, förstörda dyra saker eller liknande så spelar det inte så stor roll vem som var vållande. Man kan gnälla lite och så men i slutändan så borstar man av sig och fortsätter med sitt liv. Jag blev förvånad när han bad om mitt telefonnummer men kände mig lite skyldig i stunden så jag ville inte börja argumentera där. Jag såg ju inte att han kom förrän det var för sent liksom. Nu känns min skuld ganska mycket mer tveksam dock.
Absolut. Jag är blå, han gul, krocken röd.
http://imgur.com/oLn5W1m.png

Det gick att zooma in lite mer på Eniro än på Maps satellitbilder så det kanske är av intresse för att få en överblick ovanifrån: https://kartor.eniro.se/m/tbHWI
Jo, jag känner till det men inget av det passar in på situationen här enligt min åsikt. Cykelbanan jag cyklade på var oavbruten liksom, inga linjer att korsa, inga gångbanor och inga skyltar.
Nej, därav denna tråd. Men samtidigt gäller ju alltid högerregeln om ingen annan regel gäller (för biltrafik i alla fall och då borde det också gälla för cyklister) och här gäller ingen annan regel vad jag kan se.
Precis. Hade man blint litat på det så hade man nog inte levt så länge dock.
Jag tror inte det, men jag kan ha fel förstås. Som jag tolkar det så har cyklar på cykelbana oftast väjningsplikt mot bilar, dock med ganska starka begränsningar i företrädet för bilarna beroende på situation, men det beror på att det är olika typer av vägar och/eller olika typer av fordon liksom. Gäller det två likvärdiga fordon eller vägar, som två cyklister på en cykelbanekorsning eller två bilar i en vanlig korsning, så gäller inget på den bilden utan högerregeln eller andra specifika regler som huvudled eller ljussignal. Och huvudled finns inte på cykelbanor så då borde det vara högerregeln som gäller om det inte finns ljussignal. Polismans tecken kan vi lämna därhän.
Jo jag är med på hur du tänker. Samtidigt tycker jag att märkena i vägbanan, och den totala avsaknaden av märken i cykelbanan, tyder på att det liksom är bilvägen som korsar cykelbanan snarare än tvärtom, om du förstår vad jag menar. Alltså att en bilist har väjningsplikt mot cyklar i den korsningen. Inte helt säker dock, men det är så jag hade tolkat det som bilist. I varje fall så anser jag att cykelbanan är obruten över bilvägen.
Kanske, men samtidigt så är det ganska stor skillnad på att korsa en cykelbana som bilist och att korsa en väg med andra likvärdiga trafikanter.
Tja, fast samtidigt så kan man u se det som att jag inte byter körfält utan svänger in på en annan (cykel-) väg.
Fast det där gäller ju bara i interaktioner mellan cyklister och bilister, för cyklister på cykelbanor så måste samma regler gälla som för bilar på vanliga vägar liksom.
Absolut. Jag har körkort. Hade jag blivit påkörd i min bil i en korsning från vänster så hade den påkörande varit vållande, så länge jag inte bröt mot någon annan specifik regel gällande väjningsplikt.

Personligen hade jag mer hävdat väjningsplikt än höger regeln då båda vägarna inte är "brutna" för någon av er. vilket skulle betyda att du var vållande till olyckan. (tänk dig att du ska ut på en motorväg och du svänger rakt ut i bilen som ligger i närmsta filen) Varför blir det då ditt fel? 1: han har en lång raksträcka vilket är till hans fördel. 2: kör man ut framför någon ska man komma upp i "korrekt" hastighet så att "föraren" bakom inte ska behöva bromsa. 3: det ser ut som att det är en passage över vägen (inte enbart för cyklister?) vilket gör att du är skyldig till väjningsplikten när du kommer över till andra sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag är med på hur du tänker. Samtidigt tycker jag att märkena i vägbanan, och den totala avsaknaden av märken i cykelbanan, tyder på att det liksom är bilvägen som korsar cykelbanan snarare än tvärtom, om du förstår vad jag menar. Alltså att en bilist har väjningsplikt mot cyklar i den korsningen. Inte helt säker dock, men det är så jag hade tolkat det som bilist. I varje fall så anser jag att cykelbanan är obruten över bilvägen.

Gällande cykelpassagen över körbanan är reglerna väldigt tydliga. Cykelbanan upphör och övergår i cykelpassage så fort du kommer ut på körbanan. I lagtexten pratar man om att man "cyklar ut på väg från cykelbana". Cykelbanan i detta fall är utan tvekan bruten. Se under punkt två i artikeln jag länkade.
Det är ju det som gör din frågeställning en smula komplicerad.

För att bilister ska ha väjningsplikt mot cyklister som kör ut från en cykelbana och korsar en väg så behöver det vara en cykelöverfart.
Då ska det finnas fartdämpande åtgärder, det ska finnas hajtänder på vägen innan överfarten, det ska finnas "sockerbitslinje" som markerar cykelfältet och det ska finnas "här-cyklar-man"-skylt, alltså en likadan skylt som gående har vid övergångsställen fast med en cykel på och "sockerbitar" istället för zebraränder.
Vad jag vet finns ingen sådan i Gbg ännu.

Anledningen att jag länkade artikeln, som främst handlar om interaktion mellan bilist och cyklist, var mest för att påvisa för för en del killgissare här i tråden att det är mycket snårigare än man tror.
Hur som helst så körde du ju på körbanan innan du anslöt till cykelvägen där olyckan ägde rum och i det avseendet gäller samma regler för dig som om du hade kört bil och utifrån det kan ju delar av innehållet i artikeln vara relevant.
Jag skulle säga att obrutna cykelbanor är tämligen ovanligt och det finns ingen tydlig definition på begreppet men detta ställe längs Övre husargatan skulle möjligen kunna platsa i den kategorin.
https://www.google.se/maps/@57.6929571,11.9560596,3a,75y,337....

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att det är högerregeln som ska gälla i denna situationen.
1. Bilar har väjningsplikt för cyklister som ska över vägen.
2.Finns inga skyltar om huvudled på bilvägen.
3. Det borde bli som en "vanlig" korsning för cykelvägarna dvs högerregel.
Svårare än detta tycker jag inte det borde vara. Dock är jag för dåligt insatt för att kunna säga med säkerhet att det är högerregel som gäller men min magkänsla säger det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

1. Bilar har väjningsplikt för cyklister som ska över vägen.

Nej.
Cyklister som korsar vägen har väjningsplikt och cykelbanan upphör i samma stund som man cyklar ut på körbanan.

Permalänk
Medlem

@dumbo: Inte enligt dem nya reglerna med cykelöverfart. Är som övergångsställe för cyklister.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Ge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

@dumbo: Inte enligt dem nya reglerna med cykelöverfart. Är som övergångsställe för cyklister.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Ge...

Skulle inte tro så.
Är det en bevakad cykelpassage är det skillnad.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Gäller det två likvärdiga fordon eller vägar, som två cyklister på en cykelbanekorsning eller två bilar i en vanlig korsning, så gäller inget på den bilden utan högerregeln eller andra specifika regler som huvudled eller ljussignal. Och huvudled finns inte på cykelbanor så då borde det vara högerregeln som gäller om det inte finns ljussignal.

Ursäkta. Jag tolkade beskrivningen och bilden i första inlägget fel. Jag trodde den andra cyklisten var på vägen och inte på trottoaren.

Om högerreglen gäller mellan bilar i en T-korsning så borde den gälla mellan cyklar på en T-korsning mellan cykelbanor, ja.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

@dumbo: Inte enligt dem nya reglerna med cykelöverfart. Är som övergångsställe för cyklister.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Ge...

Du bara länkar till något och hoppas på det bästa? Framgår med all tydlighet att "När du [cyklist] ska korsa en väg på en cykelpassage har du väjningsplikt" (2:12 i filmen). En bilist måste såklart iaktta försiktighet och kunna stanna ändå eftersom cyklister i regel är idioter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Själva krocken skedde för att jag cyklade på en cykelbana som gick över en väg och sen ihop med en annan cykelbana typ i en T-korsning. Alltså kom jag från höger och han från vänster. Jag var fokuserad på att se till att inga bilar kom och körde på mig, det var en hel del trafik, och därför missade jag att han kom på cykelbanan. Jag har försökt hitta regler men det står bara en massa om vad som gäller i konflikt mellan bil och cykel, inget om vilka regler som gäller på en cykelbana rent allmänt. Det antyds dock att en cykelbana har samma regler som alla andra vägar för fordon, och då borde kanske högerregeln gälla, eller så gör den inte det ändå eftersom den ena banan var en cykelöverfart.

På bilden nedan så kom jag alltså från höger och skulle över vägen och sen svänga höger, han jag krockade med kom från vänster och skulle fortsätta rakt fram åt samma håll som jag. Vet inte om bilden funkar som den ska, men annars länkar jag till maps nedanför.
http://imgur.com/4ny6ci8.png
https://www.google.se/maps/@57.7015628,11.9495151,3a,75y,251....

Regeln som gäller i det här fallet är trafikförordningens tredje kapitel paragraf 59. Andra fordonsförare ska lämna företräde till cyklande och förare av moped klass 2 på cykelbana.

Skrivet av trebrecks:

Räknas inte cykel som fordon eller har jag helt fel.

Självklart är cykeln ett fordon! Det borde inte behöva påpekas

Skrivet av videopac:

Ja, det finns en anledning till det och det är att cyklister i gemen är helt oberäkneliga och struntar i de flesta fall i alla slags trafikregler. Så vill man inte hamna i en olyckssituation där man kör på en cyklist så är det nog bäst att stanna. Oavsett om man sedan skulle få rätt (vilket jag inte tror skulle ske) så är det inte så roligt att ha skadat/invalidiserat/kört ihjäl en cyklist.

Idealet vore helt separata vägar/plan för cyklister och för riktiga trafikanter så att de slipper mötas.

Cyklister är riktiga trafikanter. Trafikanter är alla som vistas i trafiken och det finns inga låtsastrafikanter. Synd att inte alla inser det.

Skrivet av Jompa79:

Förstår inte varför ni slösar eran tid med att reda ut vems "fel" det var för det spelar ingen roll, cyklar är inte trafikförsäkrade så alla skador som uppstår på ens cykel i trafiken får man snällt stå för själv. Undantaget om man krockar med en annat fordon som är trafikförsäkrat och det andra fordonet är vållande, då betalar det fordonets trafikförsäkring skadorna på cykeln.

Jag skulle gissa på att om man har en hemförsäkring med tillägget allrisk aka drulleförsäkring så täcker detta skadorna på en cykel men räkna med en hög självrisk.

Var glad att ingen skadades och cykla vidare i livet

Hemförsäkring täcker skador orsakad av trafikolyckor på cykel så det kan vara aktuellt att ta reda på vem som är vållande beroende på vad försäkringsbolaget tycker om saken. Det ska inte behövas någon drulleförsäkring.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

@dumbo: Inte enligt dem nya reglerna med cykelöverfart. Är som övergångsställe för cyklister.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Ge...

Fast det vi ser på bilden är en cykelpassage och inte en cykelöverfart. Det finns, vad jag vet, inte en enda cykelöverfart i hela Göteborg (som vi ju är i i detta fallet).

Skrivet av Findecanor:

Om högerreglen gäller mellan bilar i en T-korsning så borde den gälla mellan cyklar på en T-korsning mellan cykelbanor, ja.

Fast cykelbanan upphör när man kommer ut på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Ja, det finns en anledning till det och det är att cyklister i gemen är helt oberäkneliga och struntar i de flesta fall i alla slags trafikregler. Så vill man inte hamna i en olyckssituation där man kör på en cyklist så är det nog bäst att stanna. Oavsett om man sedan skulle få rätt (vilket jag inte tror skulle ske) så är det inte så roligt att ha skadat/invalidiserat/kört ihjäl en cyklist.

Idealet vore helt separata vägar/plan för cyklister och för riktiga trafikanter så att de slipper mötas.

Det har du helt rätt i. Helt separata vägar hade varit en dröm, jag hade nöjt mig om man hade gjort lite mer som i Köpenhamn med egna delar av vägbanan som enbart är för cyklister och är markerade.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det här är topp 3 av de största problemen med folk i trafiken idag.

Det finns inget som är "huvudled", antingen är det en huvudled och då markerad som sådan eller så gäller högerregeln (om vi inte talar utfart och de övriga undantagen). Storlek på väg eller om någon ska svänga in på din väg spelar ingen som helst roll.

Jag vet precis hur huvudleverantör fungerar. Anledningen till att jag satta det inom citattecken är för att det finns ingen huvudled för cyklar men tittar man på bilden så skulle det kunna varit det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equadex:

Cyklister är riktiga trafikanter. Trafikanter är alla som vistas i trafiken och det finns inga låtsastrafikanter. Synd att inte alla inser det.

Jag skulle förstås slängt dit citationstecken runt "riktiga" så att alla förstod att udden var riktad mot den totala nonchalans som finns hos cyklister vilket gör att man ofta starkt kan ifrågasätta vad de har i trafiken att göra. Blev det lättare då att förstå vad jag menade?

Permalänk
Medlem

@snajk:
"motor i framhjulet"? elcykel?
Tillåt mig spekulera att du höll för hög fart för situationen och därmed var vårdslös i framförandet; högerregelns gällande eller icke gällande är en icke-fråga. Har jag helt fel (här i Stockholm tycks de flesta elcyklister vara tämligen fartberusade)? Eventuellt var han du krockade med en "memil" vilket gör det troligt att ni båda var vårdslösa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xmmm:

Personligen hade jag mer hävdat väjningsplikt än höger regeln då båda vägarna inte är "brutna" för någon av er. vilket skulle betyda att du var vållande till olyckan. (tänk dig att du ska ut på en motorväg och du svänger rakt ut i bilen som ligger i närmsta filen) Varför blir det då ditt fel? 1: han har en lång raksträcka vilket är till hans fördel. 2: kör man ut framför någon ska man komma upp i "korrekt" hastighet så att "föraren" bakom inte ska behöva bromsa. 3: det ser ut som att det är en passage över vägen (inte enbart för cyklister?) vilket gör att du är skyldig till väjningsplikten när du kommer över till andra sidan

Hmm, jag tror inte du har rätt faktiskt. Väjningsplikt kommer av andra regler som högerregeln, inte av vilken väg som har längst raksträcka, är störst eller liknande. Motorväg eller motortrafikled är ju att jämställa med huvudled i denna bemärkelsen, så korsande trafik har alltid väjningsplikt, och en cykelbana kan inte vara något av det. Kör man ut framför någon i en korsning där den har väjningsplikt så är det den andres skyldighet att bromsa. Passagen är endast för cyklister, eller det är i alla fall det enda som är utmärkt med vägmarkeringar och så. Dock är trottoaren anpassad för att kunna passeras med barnvagnar och liknande utanför cykelbanan men på upphöjningen av vägen. Göteborgs stad har en tendens att göra en massa sådan här konstiga halvmesyrer, övergångsställen som är markerade med avvikande underlag, anpassad trottoar, stolpar och liknande men utan skylt eller zebraränder exempelvis.

Skrivet av dumbo:

Gällande cykelpassagen över körbanan är reglerna väldigt tydliga. Cykelbanan upphör och övergår i cykelpassage så fort du kommer ut på körbanan. I lagtexten pratar man om att man "cyklar ut på väg från cykelbana". Cykelbanan i detta fall är utan tvekan bruten. Se under punkt två i artikeln jag länkade.
Det är ju det som gör din frågeställning en smula komplicerad.

Jo, du har nog rätt i det.

Citat:

För att bilister ska ha väjningsplikt mot cyklister som kör ut från en cykelbana och korsar en väg så behöver det vara en cykelöverfart.
Då ska det finnas fartdämpande åtgärder, det ska finnas hajtänder på vägen innan överfarten, det ska finnas "sockerbitslinje" som markerar cykelfältet och det ska finnas "här-cyklar-man"-skylt, alltså en likadan skylt som gående har vid övergångsställen fast med en cykel på och "sockerbitar" istället för zebraränder.
Vad jag vet finns ingen sådan i Gbg ännu.

Jo. Samtidigt så är cykelöverfart en väldigt ny regel, innan dess så var det ganska diffust men när jag tog körkort (vilket var innan 2014 när regeln kom) så hade en bil definitivt haft väjningsplikt mot cyklister i denna korsning. Vägbanan är upphöjd i nivå med cykelbanan/-passagen och den är tydligt markerad osv.

Samtidigt vet jag inte om det verkligen är det som avgör detta fall. Det var ju inte en bil som korsade cykelpassagen jag krockade med liksom utan en cykel på en cykelbana som min cykelbana (eller -passage) anslöt till. Man får inte köra ut på en cykelpassage utan att ta hänsyn till korsande trafik men det gjorde jag ju genom att se till att inga bilar kom. Cykelbanan jag anslöt till korsar inte cykelpassagen, om jag tolkar reglerna rätt.

Citat:

Anledningen att jag länkade artikeln, som främst handlar om interaktion mellan bilist och cyklist, var mest för att påvisa för för en del killgissare här i tråden att det är mycket snårigare än man tror.
Hur som helst så körde du ju på körbanan innan du anslöt till cykelvägen där olyckan ägde rum och i det avseendet gäller samma regler för dig som om du hade kört bil och utifrån det kan ju delar av innehållet i artikeln vara relevant.
Jag skulle säga att obrutna cykelbanor är tämligen ovanligt och det finns ingen tydlig definition på begreppet men detta ställe längs Övre husargatan skulle möjligen kunna platsa i den kategorin.
https://www.google.se/maps/@57.6929571,11.9560596,3a,75y,337....

Cykelpassager på den gatan har antingen ljussignal eller så är de placerade ihop med ett övergångsställe, som på korsningen med Risåsgatan. Men själva cykelbanan ser ju väldigt mycket ut som i denna korsningen; markerad med avvikande underlag, sockerbitar och upphöjd vägbana men ingen skylt. Skillnaden är att sockerbitarna på ena sidan övergår i zebraränder till ett övergångsställe. Men strikt enligt reglerna så kanske bilister endast har väjningsplikt mot gående där ändå?

Reglerna är som sagt väldigt diffusa i min mening. Det är bra att de har styrt upp det med cykelövergångar men det hjälper ju inte om kommunen inte tar till sig reglerna och placerar ut sådana. Göteborg slår sig gärna för bröstet för att de är så cykelvänliga, men det stämmer ju inte någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Cyklister omfattas inte av några regler i verkligheten. Cyklister ogillas av alla och cyklister ogillar alla.

Kör över en cyklist och se om det blir påföljder

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Ja, det finns en anledning till det och det är att cyklister i gemen är helt oberäkneliga och struntar i de flesta fall i alla slags trafikregler. Så vill man inte hamna i en olyckssituation där man kör på en cyklist så är det nog bäst att stanna. Oavsett om man sedan skulle få rätt (vilket jag inte tror skulle ske) så är det inte så roligt att ha skadat/invalidiserat/kört ihjäl en cyklist.

Idealet vore helt separata vägar/plan för cyklister och för riktiga trafikanter så att de slipper mötas.

Samma gäller ju även om man är cyklist eller fotgängare, det spelar liten roll att efteråt konstatera "jag hade rätt!" när man ligger på akuten med dubbla benbrott efter att ha blivit påkörda.

Jag har cyklat på exakt den gata som finns i trådstarten, tusan vet hur jag skulle resonera i teorin, men i praktiken skulle jag sakta ner rejält och väja. Oavsett om jag var TS eller den andra.

Idealt vore att helt separera cyklister även från fotgängare, det är inte så kul att gå med barnen till dagis och en del brötar förbi i (gissar jag) minst 40km/t på en smal gång/cykelväg. Jag har cyklat mycket i Göteborg tidigare, och nördig som man var hade man ju hastighetsmätare, det är inte svårt att ligga i 35-40 eller ens 50, och det gör ganska många. I rejäla backar når man kanske 70, och det är ju direkt livsfarligt både för en själv och andra. Får säga att jag aldrig sett någon i sådan hastiget på cykelbana dock, bara på branta bilgator. Lämplig hastighet på gångbana är ca 10km/t om det finns fotgängare inom synhåll...menar jag...ja, det är skitlångsamt.

Som cyklist, och även bilist på senare år, tycker jag det är jobbigt med folk som cyklar jättesnabbt och kör om snett bakifrån. Som bilist är man inte riktigt beredd på att det på högersidan ska komma en vettvilling och snedda in framför en. Men, det är kanske för en annan tråd. "Omkörande båt väjer" är en bra grundregel som även borde appliceras på vägtrafik. (ja, jag vet att den inte alltid gäller för båtar, menmen...)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Samtidigt så är cykelöverfart en väldigt ny regel, innan dess så var det ganska diffust men när jag tog körkort (vilket var innan 2014 när regeln kom) så hade en bil definitivt haft väjningsplikt mot cyklister i denna korsning. Vägbanan är upphöjd i nivå med cykelbanan/-passagen och den är tydligt markerad osv.

Cyklister har generellt ALDRIG haft företräde och har det inte nu heller när de ska korsa en väg.
Upphöjda cykelpassager (som det numera heter) kom i och med den nya lagen 2014.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

@snajk:
"motor i framhjulet"? elcykel?
Tillåt mig spekulera att du höll för hög fart för situationen och därmed var vårdslös i framförandet; högerregelns gällande eller icke gällande är en icke-fråga. Har jag helt fel (här i Stockholm tycks de flesta elcyklister vara tämligen fartberusade)? Eventuellt var han du krockade med en "memil" vilket gör det troligt att ni båda var vårdslösa.

Elcykel, ja. Jag körde inte särskilt snabbt då det dels är en ganska snäv sväng och dels är en del biltrafik. Den andra körde nog ganska snabbt dock. Huruvida jag var vårdslös eller inte är väl frågan liksom. Rent tekniskt så var den andra personen en Memil, typ medelålders och spandex, men han följde inte riktigt resten av stereotypen då han hade stort skägg och cyklade på en gammal Cresent från åttiotalet. Hipster-memil kanske. Inte för att det har något med saken att göra.

Skrivet av Pirum:

Samma gäller ju även om man är cyklist eller fotgängare, det spelar liten roll att efteråt konstatera "jag hade rätt!" när man ligger på akuten med dubbla benbrott efter att ha blivit påkörda.

Jag har cyklat på exakt den gata som finns i trådstarten, tusan vet hur jag skulle resonera i teorin, men i praktiken skulle jag sakta ner rejält och väja. Oavsett om jag var TS eller den andra.

Jag saktade ner ganska rejält innan överfarten/svängen men sen drog jag nog på lite då jag inte vill ligga i korsningen mer än nödvändigt. Väja hade jag förstås gjort om jag hade observerat den andra cyklisten.

Citat:

Idealt vore att helt separera cyklister även från fotgängare, det är inte så kul att gå med barnen till dagis och en del brötar förbi i (gissar jag) minst 40km/t på en smal gång/cykelväg. Jag har cyklat mycket i Göteborg tidigare, och nördig som man var hade man ju hastighetsmätare, det är inte svårt att ligga i 35-40 eller ens 50, och det gör ganska många. I rejäla backar når man kanske 70, och det är ju direkt livsfarligt både för en själv och andra. Får säga att jag aldrig sett någon i sådan hastiget på cykelbana dock, bara på branta bilgator. Lämplig hastighet på gångbana är ca 10km/t om det finns fotgängare inom synhåll...menar jag...ja, det är skitlångsamt.

Tja, jag hade hastighetsmätare på min förra cykel och det räckte ju att ligga i sådär 15-20 för att man behövde köra om typ alla andra cyklister. Det är väldigt många som cyklar väldigt långsamt, gärna med telefonen i ena handen och ögonen stadigt på den, de skulle jag säga är större risker än de som cyklar lite snabbt. Däremot att köra i 50 eller 70 är förstås väldigt vårdslöst men det är enligt min erfarenhet väldigt ovanligt. Däremot håller jag med om att man borde separera gångtrafikanter och cyklister, men snarare mest för att gångtrafikanter inte verkar ha förmågan att uppmärksamma cykelbanor alls. Jag har varit nära att krocka ganska många gånger på exempelvis Linnégatan när en gångtrafikant plötsligt svänger ut i cykelbanan utan att ägna en tanke på att det kanske kommer en cykel, gärna med lurar på och så förstås. Dock vet jag inte om cykelvägar, som vid Domkyrkan och snart på Mariaplan, är bättre, alltså där cykelbanan går mitt i bilvägen och det är cykeln som sätter hastigheten för bilarna. Det skapar irritation bland bilförare och osäkerhet bland cyklister. En egen fil för cyklister kan vara en bra lösning, vilken också används en del även i Sverige idag men det innebär också lite konstiga regler. Till exempel kan cykelfilen korsa bilfilen vid en korsning och då innebär det att bilföraren gör ett (eller snarare två) filbyten då de korsar denna väg trots att de kör rakt fram på den enda filen som finns liksom.

Citat:

Som cyklist, och även bilist på senare år, tycker jag det är jobbigt med folk som cyklar jättesnabbt och kör om snett bakifrån. Som bilist är man inte riktigt beredd på att det på högersidan ska komma en vettvilling och snedda in framför en. Men, det är kanske för en annan tråd. "Omkörande båt väjer" är en bra grundregel som även borde appliceras på vägtrafik. (ja, jag vet att den inte alltid gäller för båtar, menmen...)

Jo.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Cyklister har generellt ALDRIG haft företräde och har det inte nu heller när de ska korsa en väg.
Upphöjda cykelpassager (som det numera heter) kom i och med den nya lagen 2014.

Fast även idag så är ju lagen lite tvetydig. Cyklisterna har väjningsplikt men bilarna ska lämna företräde till cyklister som är på väg ut, eller redan ute, på cykelpassagen exempelvis.

När jag gick i körskolan fick vi förstås lära oss vilka regler som gällde då, men de var väldigt diffusa och hade att göra med om körbanan gick upp i höjd till cykelbanan eller om cykelbanan sänktes till körbanans höjd även om den också var upphöjd och liknande.

Permalänk
Medlem

Oavsett vem som har rätt i sak kan jag tycka att utifrån din bild så borde snubben som kom på cykelbanan och som inte har något annat att hålla utkik efter ha sett dig och agerat därefter, inte bara cyklat på med tunnelseende rakt fram som han verkar ha gjort. Du har precis korsat en bilväg och av ren självbevarelsedrift lagt ditt fokus på att inte bli påkörd av bussen eller erika 22-år som facebookar samtidigt som hon kör och inte skulle märka dig om du så låg på hennes motorhuv.

Alltså tycker jag att du har liten skuld i detta och att snubben du krockade med gott kunde bytt fält alternativt bromsat och släppt in dig.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Fast cykelbanan upphör när man kommer ut på vägen.

Det är hårklyveri. Vad man än kan kalla den så är den ändå för cykel, och korsningen är mellan en slags cykelväg och en slags cykelväg.

Högerregeln gäller mellan cyklister också när två cyklar möts på korsande gång/cykelvägar, cykelväg och gång/cykelväg, etc.
Som jag tolkar det så är det enda undantaget om den ena vägen är en bilväg.

... Och om en av cyklisterna befinner sig på en gångväg så har han alltid fel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag skulle förstås slängt dit citationstecken runt "riktiga" så att alla förstod att udden var riktad mot den totala nonchalans som finns hos cyklister vilket gör att man ofta starkt kan ifrågasätta vad de har i trafiken att göra. Blev det lättare då att förstå vad jag menade?

Jag förstår vad du menar. Jag menade själv att det är synd att så många cyklister inte verkar se sig själv som förare av ett fordon utan tror att de är någon sorts fotgängare som kan göra precis vad som helst. Jag är lite frustrerad av att så många verkar förvånade över att cykeln är ett fordon och att den ska behandlas som ett sådant. Det är klart att cykeln är en oskyddad trafikant och att separera den så mycket som möjligt hade gjort det bättre för alla.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Medtrafikanten färdas på en C-cykelled (cykelturismled) och har en gul skylt.
Vägen som korsar är ju är en cykelöverfart i plan/cykelpassage som övergår i cykelbana
Krocken sker alltså där två cykelbanor möts.
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Jag vet precis hur huvudleverantör fungerar. Anledningen till att jag satta det inom citattecken är för att det finns ingen huvudled för cyklar men tittar man på bilden så skulle det kunna varit det.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu motsäger du dig själv, du säger i första posten att TS SKA lämna företräde för att det är en "huvudled". Nu säger du istället att du vet precis hur en huvudled fungerar men att det inte finns någon huvudled för cyklar, alltså borde TS ha företräde eftersom hen kommer från höger?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jäkligt svår situation, _om_ det nu skulle vara så att den som korsar vägen har väjningsplikt så kan det bli rätt oskönt eftersom man då kan tvingas stanna på bilvägen. (Och det är ju tyvärr många bilister idag som inte stannar utan enbart saktar ner på farten, jag ser VÄLDIGT ofta situationer som skulle bli katastrofala för cyklisten / gångtrafikanten om denne skulle ha otur att stanna upp vid en passage).

Mycket dum konstruktion på det hela då det finns väldigt liten marginal att "landa" på efter att man korsat bilvägen.

Sen kan man ju då yrka på att cyklisten som korsar vägen borde ha koll på att det är fri lejd, men med mycket trafik kanske inte det är så lätt alla gånger.
Sen finns det numera även horribla mängder memiler som tror dom kör tour de france när dom pendlar, så en cyklist kan dyka upp riktigt riktigt fort.

Permalänk
Medlem

Cykel följer samma regel som som bilar i denna situation.
1. Signalljus
2. Skyltar
3. Högerregel
Dvs
Fungerar inte signalljusen eller om det inte finns några så gäller skyltar, tex huvudleverantör eller väjningsplikt/stop skyltar. Om varken 1 eller 2 finns så gäller högerregeln. Allt förutsatt att det inte är en utfart.

Kollar man på bilden så borde högerregeln appliceras då inga andra vägledningar syns.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Cykel följer samma regel som som bilar i denna situation.
1. Signalljus
2. Skyltar
3. Högerregel
Dvs
Fungerar inte signalljusen eller om det inte finns några så gäller skyltar, tex huvudleverantör eller väjningsplikt/stop skyltar. Om varken 1 eller 2 finns så gäller högerregeln. Allt förutsatt att det inte är en utfart.

Kollar man på bilden så borde högerregeln appliceras då inga andra vägledningar syns.

Om en bil skulle göra en vänstersväng upp på cykelbanan ska cyklisterna väja då? Högerregeln är en allmän regel men inte den enda regeln för väjningsplikt.

När man kör ut från en cykelbana på en väg så cyklar man i blandtrafik och samma regler gäller för cyklar som för bilar. I trafikförordningen kap 3 §59 står det att cyklande på cykelbana ska lämnas företräde av andra fordonsförare. Det kan tolkas som att det även gäller cyklister som kör in på cykelbanan från vägen.

Trafikförordningen är också tydlig med att högerregeln borde gälla samtidigt. Trafikförordningen kap 3 §18(högerreglen) gäller alltid förutom i undantagsfallen kap 3 §21-23. Detta är väldigt förvirrande och visar att ingen har tänkt att cyklister behöver tydliga och enkla trafikregler.

Hade fel om att högerregeln inte alltid gäller
Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810