Permalänk
Medlem

GPU backplate i kontakt med CPU-kylare

Jag väntar nytt grafikkort (Asus Strxi 1080 Ti) där jag kommer få problem med att bakplåten (härlig försvenskning, eller hur? ) kommer ligga emot CPU-kylaren - en Noctua NH D15.

För närvarande har jag löst det genom att flytta ned grafikkortet en PCI-E slot men det innebär också att det bara kör i x8. I och med det nya kortet kan det faktiskt i vissa fall vara skillnad mellan x8 och x16 PCI-E, varför jag då är inne på att montera det i sloten närmast processorn.

Förutom ett helvete att få det plats tror jag inte det ska vara något problem (såvitt jag vet ingen risk för kortslutning). Frågan är dock om detta kan påverka kylningen? Dels för luftflödets skull och dels för att det överförs värme mellan GPU och CPU.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Nej borde inte vara några problem, vill du inte ha repor i backplate sätt nånting mellan? Såna fillttassar som man har på stolsben kan ju klippas till & sättas på noctua fläkten metall mot metall brukar ju kunna skramla med vibrationer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare

Angående kortslutning är det inga problem;
Backplate är monterad på jordpunkter (eller ingenting alls) på grafikkortet, om CPU-kylaren har kontakt med något så är det också jordpunkter, gemensamma via moderkortet, chassit och nätdelen.

Jämför situationen med vattenkylning; Vattenblock på CPU, aktiv backplate kopplad till vattenblock på GPU.

Kylningsmässigt skulle du teoretiskt kunna få en förbättring på CPU-sidan, en backplate avleder inte många watt i sammanhanget, och du hindrar luften att smita ut från ena kortsidan av CPU-kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Kylningsmässigt skulle du teoretiskt kunna få en förbättring på CPU-sidan, en backplate avleder inte många watt i sammanhanget, och du hindrar luften att smita ut från ena kortsidan av CPU-kylaren.

Det var en intressant tanke och visst har du väl en poäng i att ett mer riktat luftflöde kan hjälpa till.

Låter på er som att jag inte behöver oroa mig iaf. Tänkte sätta lite eltejp mellan backplate och kylfläns för att undvika repor och vibrationer.

Hoppas bara jag lyckas få kortet på plats. Det var sjukt bökigt med nuvarande kort, och det nya är betydligt större.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DasIch: Har du empirisk erfarenhet om att ditt grafikkort inte går lika bra i 8x slotten? Jag har ett 1080 Ti i ett PCI Gen2 16x slot och det är lika snabbt som ett PCIe 8x, och jag får då inga prestandaproblem med mitt kort.

Om du har möjlighet att köra kortet i ett av de lägre slottarna och inte får några problem med det, då skulle jag nog rekommendera dig att prova det.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@DasIch: Har du empirisk erfarenhet om att ditt grafikkort inte går lika bra i 8x slotten? Jag har ett 1080 Ti i ett PCI Gen2 16x slot och det är lika snabbt som ett PCIe 8x, och jag får då inga prestandaproblem med mitt kort.

Om du har möjlighet att köra kortet i ett av de lägre slottarna och inte får några problem med det, då skulle jag nog rekommendera dig att prova det.

Jag har ingen egen erfarenhet men jag har sökt runt en del och utifrån de tester jag sett kan det ha betydelse i vissa fall. Oftast tycks det vara jämnt skägg mellan 8x och 16x men i vissa fall är det klar skillnad.

Faktum är att från senaste testet jag såg (minns tyvärr inte var, kan ha varit techpowerup) kan det faktiskt vara skillnad även med betydligt långsammare kort.

Min egen teori är att det helt beror på hur spelet eller applikationen utnyttjar busen. I många fall kanske det inte behöver flyttas så mycket data och då spelar det ingen större roll, men i fallen där bandbredden utnyttjas blir det en annan sak.

Jag är också nyfiken på om det i vissa fall kan förklara den usla prestanda jag har i MacOS. Lite långsökt, men... Saker som Cinebench och Unigine presterar helt normalt, medan exempelvis Final Cut Pro X inte har i närheten av den prestanda man kan förvänta sig.

I vilket fall tänkte jag testa och se hur det funkar. Eftersom det inte verkar kunna bli kortis nånstans skulle väl de värsta problemen vara själva monteringen eller värmen. I så fall byter jag nog ut Noctua-kylaren mot något AIO vattenkylnigskit. Något jag kanske gör ändå, så det får bli en ny tråd om just det.

Permalänk
Medlem

Fick det nya kortet idag och det visade sig vara en icke-fråga. Behövs långt förspel och vasselin om kortet ska in där, och då skulle ändå spärren i bakänden av sloten vara omöjlig att komma åt utan att montera loss kylaren.

Något jag däremot funderar på att prova är att vrida kylaren. Jag har den monterad så luftflödet går ut på baksidan. Vad tror ni om att vrida den så luftflödet går uppifrån och ner istället? Jag har även ett par fläktar upptill i chassit som kan hjälpa till med flödet.

Vet inte om det är en optimal lösning. Det är mycket varmluft som cirkulerar i chassit redan som det är.

edit: Det var en dålig idé. Hittade den här bilden:
https://i.imgur.com/ajJnwVI.jpg