Testpilot: Seagate Ironwolf 10 TB

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Seagate Ironwolf 10 TB

För datalagring är det ännu de mekaniska diskarna som regerar. Ironwolf 10 TB är en NAS-disk som inte bara maximerar lagringsutrymmet på få diskplatser utan även prestandan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Nackdelar: Priset"
Det är den billigaste 10TB NASdisken som finns ute så det var väl ändå en mysko nackdel.

Dom enda diskarna som är mycket billigare är SMR diskar som inte alls rekommenderas till NAS utan mera till "cold storage".

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Priset är väl OK för vad man får men... Seagate.... Har bara dåliga erfarenheter av dem. Är det en sak man måste kunna lita på med lagringsmedia så är det ju att enheten inte går och dör, vilket tyvärr har hänt allt för många gånger med Seagate... WD. Toshiba. IBM... Samsung.. Aldrig... Men seagate alltså... Inget bra trackrecord där så det får allt bli att avvakta och se om det är mycket skit med Ironwolf-serien innan jag överväger den här alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Intressant recension, tack för den.
Vilken best!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Grymt! kan ni inte testa WD red också? jag är i vägar att köpa en till NAS och denna gång fylla med 10TB diskar i stället för 6TB som jag gjorde nu, tog snabbt slut.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Priset är väl OK för vad man får men... Seagate.... Har bara dåliga erfarenheter av dem. Är det en sak man måste kunna lita på med lagringsmedia så är det ju att enheten inte går och dör, vilket tyvärr har hänt allt för många gånger med Seagate... WD. Toshiba. IBM... Samsung.. Aldrig... Men seagate alltså... Inget bra trackrecord där så det får allt bli att avvakta och se om det är mycket skit med Ironwolf-serien innan jag överväger den här alltså.

Beat me to it. Det är, peppar peppar, endast Seagate diskar som kraschat för mig. Aldrig igen!

Permalänk
Avstängd

Tre års garanti. Jag skulle inte känna mig trygg med en sådan där.

Jag vill ha en garantitid på 10 år.
Inte heller bara en garanti, jag vill ha en försäkring. Om den skulle fallera så vill jag ha dubbla pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag undrar en sak... på sidan 2, bild 3 ( bilderna precis under rubriken Seagate Ironwolf 10 TB ) så ser man från höger Power, Sata, men vad är den tredje kontakten till?

I övrigt en bra recension

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Inaktiv

Om man ska lagra 10TB data säkert, hur mycket utrymme behöver man egentligen då? Beror såklart på vad man menar med säkert, men raid 1 är det inte, så 4*10TB räcker ej. (2*10 TB hos en och 2*10TB i backup hos någon annan)

Nå det är bra att diskarna blir större och 10TB tar ej så lång tid att fylla. Att diskern blev varm var ej bra, speciellt inte i nas där ofta 4st sitter tät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Jag undrar en sak... på sidan 2, bild 3 ( bilderna precis under rubriken Seagate Ironwolf 10 TB ) så ser man från höger Power, Sata, men vad är den tredje kontakten till?

I övrigt en bra recension

Det är ett jumperblock, för att sätta byglar över. Vilka funktioner man aktiverar kan bero lite på disk till disk (för äldre diskar var det ofta att tvinga dem i SATA II-läge tex), gissningsvis är det på den här driven togglar för reducerad spinup-tid och Spread Spectrum Clocking.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Har den Helium i sig? Inte för att det spelar någon praktisk roll utan är mer nyfiken. Att det saknas skruvhål kan nog ställa till irritation så det var bra noterat.

Permalänk
Musikälskare

Känns lite som man har alla äggen i en korg med så mycket lagring, jag sprider hellre ut det på 4TB diskar om nått skulle gå fel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Det är ett jumperblock, för att sätta byglar över. Vilka funktioner man aktiverar kan bero lite på disk till disk (för äldre diskar var det ofta att tvinga dem i SATA II-läge tex), gissningsvis är det på den här driven togglar för reducerad spinup-tid och Spread Spectrum Clocking.

Aha, tack för svar
Det är ganska olikt jumpers som man kan ha på t ex moderkort, men jämförelsen är nog inte rättvis eftersom det är så skilda kretskort.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Jag undrar en sak... på sidan 2, bild 3 ( bilderna precis under rubriken Seagate Ironwolf 10 TB ) så ser man från höger Power, Sata, men vad är den tredje kontakten till?

I övrigt en bra recension

Skrivet av kirkunit:

Det är ett jumperblock, för att sätta byglar över. Vilka funktioner man aktiverar kan bero lite på disk till disk (för äldre diskar var det ofta att tvinga dem i SATA II-läge tex), gissningsvis är det på den här driven togglar för reducerad spinup-tid och Spread Spectrum Clocking.

Exakt, här är en förklaring med lite bilder också --> https://superuser.com/a/441840

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Exakt, här är en förklaring med lite bilder också --> https://superuser.com/a/441840

Ännu bättre förklaring, tack för det

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Priset är väl OK för vad man får men... Seagate.... Har bara dåliga erfarenheter av dem. Är det en sak man måste kunna lita på med lagringsmedia så är det ju att enheten inte går och dör, vilket tyvärr har hänt allt för många gånger med Seagate... WD. Toshiba. IBM... Samsung.. Aldrig... Men seagate alltså... Inget bra trackrecord där så det får allt bli att avvakta och se om det är mycket skit med Ironwolf-serien innan jag överväger den här alltså.

Ja, jag kan bara hålla med. Seagate håller otroligt låg kvalitet på sina diskar, i jämförelse med t.ex. WD.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, jag kan bara hålla med. Seagate håller otroligt låg kvalitet på sina diskar, i jämförelse med t.ex. WD.

Japp. Google gjorde ju en rapport med sina diskar i datacentren för några år sedan och de sa att det var en tillverkare som stack ut och hade avsevärt högre failure rates än andra men ville inte hänga ut dem.. Ganska troligt att det är just SG det handlar om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Priset är väl OK för vad man får men... Seagate.... Har bara dåliga erfarenheter av dem. Är det en sak man måste kunna lita på med lagringsmedia så är det ju att enheten inte går och dör, vilket tyvärr har hänt allt för många gånger med Seagate... WD. Toshiba. IBM... Samsung.. Aldrig... Men seagate alltså... Inget bra trackrecord där så det får allt bli att avvakta och se om det är mycket skit med Ironwolf-serien innan jag överväger den här alltså.

Där ser man vilken rolig värld man lever i

Jag har Seagate diskar från 80GB serien till 3TB som aldrig ger upp. Har 4st 80GB IDE liggandes som har gått så många timmar att tråden inte räcker till

Det du beskriver är bara "Egen erfarenhet" och säger ingenting!

Skrivet av bulybasha:

Beat me to it. Det är, peppar peppar, endast Seagate diskar som kraschat för mig. Aldrig igen!

Och samma till dig: Det du beskriver är bara "Egen erfarenhet" och säger ingenting!

Ontopic/

Och att lagra info på en 10TB ?
vem vill göra det ?

Ok att köra 10TB diskar på RAID 10 + lika mycket backup. Men vem fan har råd med det?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Känns lite som man har alla äggen i en korg med så mycket lagring, jag sprider hellre ut det på 4TB diskar om nått skulle gå fel

Håller med. Men hade man råd kanske 5-6 stycken skulle vara kul att ha?

Kul att läsa om denna disk, bra jobbat!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Där ser man vilken rolig värld man lever i

Jag har Seagate diskar från 80GB serien till 3TB som aldrig ger upp. Har 4st 80GB IDE liggandes som har gått så många timmar att tråden inte räcker till

Det du beskriver är bara "Egen erfarenhet" och säger ingenting!

Och samma till dig: Det du beskriver är bara "Egen erfarenhet" och säger ingenting!

Ontopic/

Och att lagra info på en 10TB ?
vem vill göra det ?

Ok att köra 10TB diskar på RAID 10 + lika mycket backup. Men vem fan har råd med det?

Nja, statistiken talar sitt eget språk, Seagate har sämst statistik. Det är en sammanlagd erfarenhet och inte en personlig preferens som du vill få det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Där ser man vilken rolig värld man lever i

Jag har Seagate diskar från 80GB serien till 3TB som aldrig ger upp. Har 4st 80GB IDE liggandes som har gått så många timmar att tråden inte räcker till

Det du beskriver är bara "Egen erfarenhet" och säger ingenting!

*host* https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-failure-rates-q1-20...

Kan väl även nämna att i mitt yrkesliv är det också oftast Seagates diskar som ger upp först. De vinner ju ofta offerter och så för de är billiga så de är rätt vanliga i OEM-burkar... Men det är ju helt tydligt varför de är billiga med. Det finns en graverande mängd statistik som talar till Seagates nackdel. Det är absolut så långt ifrån "bara egen erfarenhet" som det överhuvudtaget går att komma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

aldrig mer Sg, sedan bytet till Wd har alla problem med trasiga diskar försvunnit.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

*host* https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-failure-rates-q1-20...

Kan väl även nämna att i mitt yrkesliv är det också oftast Seagates diskar som ger upp först. De vinner ju ofta offerter och så för de är billiga så de är rätt vanliga i OEM-burkar... Men det är ju helt tydligt varför de är billiga med. Det finns en graverande mängd statistik som talar till Seagates nackdel. Det är absolut så långt ifrån "bara egen erfarenhet" som det överhuvudtaget går att komma.

Varför inte länka till senaste statistiken?
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-failure-stats-q2-20...

Det är enstaka modeller av Seagate som har dålig statistik men i övrigt är de ungefär lika bra eller dåliga som andra märken . WD Red som så många verkar tycka är bra har inte så övertygande statistik tycker jag. Kollar man på 6TB modellen ligger Seagate mycket bättre till än WD Red. Seagate 8TB modellerna är riktigt bra så det finns ingen anledning att tro att 10 TB skulle vara dålig. Men de där misslyckade modellerna Seagate hade har förstås fastnat i folks minne men det är konstigt att man inte kan se att de har bra modeller numera.

Men HGST verkar alltid få bra statistik hos Backblaze.

Permalänk
Medlem

Jag har också enbart dålig erfarenhet av Seagate diskar. Samtliga mina 2 TB diskar har gått sönder. Däremot har jag under alla år aldrig haft problem med mina WD Red diskar och jag har många i storlekarna 2 TB till 6 TB. WD är lite dyrare och sämre läs och skrivhastighet, men jag skulle inte våga sätta något annat i mina servrar.

Hade önskat att recensionen hade nämnt något om energiförbrukningen och hur lång tid det tar från att disken börjar spinna upp tills man kommer åt data. Det är två saker som jag tycker är extra viktigt när diskarna sitter i en NAS.

Avslutningsvis vill jag bara upprepa ett gammalt mantra. RAID ersätter inte en riktig backup...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför inte länka till senaste statistiken?
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-failure-stats-q2-20...

Det är enstaka modeller av Seagate som har dålig statistik men i övrigt är de ungefär lika bra eller dåliga som andra märken . WD Red som så många verkar tycka är bra har inte så övertygande statistik tycker jag. Kollar man på 6TB modellen ligger Seagate mycket bättre till än WD Red. Seagate 8TB modellerna är riktigt bra så det finns ingen anledning att tro att 10 TB skulle vara dålig. Men de där misslyckade modellerna Seagate hade har förstås fastnat i folks minne men det är konstigt att man inte kan se att de har bra modeller numera.

Men HGST verkar alltid få bra statistik hos Backblaze.

Du har helt rätt i vad du säger.

Folk har väl tydligen glömt IBM som jag såg att Ozzed nämnde det men helt uppenbart missat Deathstar.
Personligen så har diskar av alla tänkbara märken rasat för mig och vissa har vid tillfällen varit mer drabbade än andra men det lär ju snarare handla om eventuella dåliga serier än att någon specifik tillverkare skulle producera skit.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag vilja säga att det handlar inte om märken utan om att man ska vara medveten om att diskar förr eller senare havererar - och att man när (inte om) det sker så har man förberett för detta.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av yrfhar:

Håller med. Men hade man råd kanske 5-6 stycken skulle vara kul att ha?

https://s5.postimg.org/59ob9pemv/array.png

Kul att läsa om denna disk, bra jobbat!

Yeah, får vänta tills priserna går ner etc. känns inte som ett alternativ just nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Seagate har jag haft för mycket problem med, för att våga använda dem som lagringsdiskar...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Priset är väl OK för vad man får men... Seagate.... Har bara dåliga erfarenheter av dem. Är det en sak man måste kunna lita på med lagringsmedia så är det ju att enheten inte går och dör, vilket tyvärr har hänt allt för många gånger med Seagate... WD. Toshiba. IBM... Samsung.. Aldrig... Men seagate alltså... Inget bra trackrecord där så det får allt bli att avvakta och se om det är mycket skit med Ironwolf-serien innan jag överväger den här alltså.

Skrivet av bulybasha:

Beat me to it. Det är, peppar peppar, endast Seagate diskar som kraschat för mig. Aldrig igen!

Skrivet av Dreijer:

Ja, jag kan bara hålla med. Seagate håller otroligt låg kvalitet på sina diskar, i jämförelse med t.ex. WD.

Skrämmande hur fort folk glömmer bort misstagen från de andra.
Aldrig problem med IBM? De är bäst kända för sina diskar IBM Deathstar som dog hela tiden.
WD var sämre tidigt 2000 tal än 3TB serien som Seagate har haft stora problem med. Fanns liksom en orsak till att "alla" satt med diskar från Seagate istället för WD. För ingen rekommenderade WD, de lät illa, var varma och kraschade.

Undrar vad som händer om 2-3 år när alla som hoppat på WD tåget börjar ha döda diskar, blir det tillbaka till Seagate då?
För diskar är förbrukningsmaterial och efter 5-6 år är det oftast slut snurrat.

Jag är redo på att min raid dör om ungefär två år (5år av 24/7 drift) så kan börja lägga undan pengar för nya diskar och ha sparat all data innan det händer.

Toshiba gjorde inte ens diskar för desktop före Hitachi/WD mergern (så först 2013~ kunde man hitta såna diskar) så undrar hur många som ens har erfarenhet från dem.
WD & Seagate stod för 80% av marknaden 2016

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skrämmande hur fort folk glömmer bort misstagen från de andra.
Aldrig problem med IBM? De är bäst kända för sina diskar IBM Deathstar som dog hela tiden.
WD var sämre tidigt 2000 tal än 3TB serien som Seagate har haft stora problem med. Fanns liksom en orsak till att "alla" satt med diskar från Seagate istället för WD. För ingen rekommenderade WD, de lät illa, var varma och kraschade.

Undrar vad som händer om 2-3 år när alla som hoppat på WD tåget börjar ha döda diskar, blir det tillbaka till Seagate då?
För diskar är förbrukningsmaterial och efter 5-6 år är det oftast slut snurrat.

Jag är redo på att min raid dör om ungefär två år (5år av 24/7 drift) så kan börja lägga undan pengar för nya diskar och ha sparat all data innan det händer.

Toshiba gjorde inte ens diskar för desktop före Hitachi/WD mergern (så först 2013~ kunde man hitta såna diskar) så undrar hur många som ens har erfarenhet från dem.
WD & Seagate stod för 80% av marknaden 2016

En av mina WD-diskar har snurrat på felfritt sedan 2008. Men självklart har jag backup på allt från den regelbundet. Det är inte så att någon tillverkare är immun från fel, det är bara det att Seagate senaste 10 åren eller så varit exceptionellt dåliga, vilket inte är svårt att hitta statistik om. Men självklart finns det folk som aldrig haft problem med dem, precis som jag aldrig hade problem med IBM Deskstar-diskarna. Men jag gick knappast runt på den tiden och hyllade IBM för jag var självklart kapabel att läsa statistik och visste att andra hade problem så det var inget jag försökte sopa under mattan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.