SweClockers går över till HTTPS

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lap87:

Och nu funkar inte Swec blargmode dark theme längre via stylus.. dangit

Märkte det precis jag med efter att ha uppdaterat "/

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig som Swec har blivit jättelångsamt efter detta? Får fel nästan hela tiden och så måste man köra F5 ett par gånger för att komma vidare.

Kör Chrome.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Är det bara för mig som Swec har blivit jättelångsamt efter detta? Får fel nästan hela tiden och så måste man köra F5 ett par gånger för att komma vidare.

Kör Chrome.

/hulle.

Har inte det problemet

Permalänk
Testpilot
Skrivet av GuessWho:

Om man bara läser tycker inte jag att det spelar så stor roll.
Kanske om det är någon mer suspekt sida och/eller politik eller dyl som någon kanske inte vill skylta med.
Men SweClockers känns inte som speciellt känslig sida så sett. Jag är ganska öppen med att jag har ett datorintresse.

Skulle jag kunna läsa av om du har kollat de senaste AMD artiklarna men inte Intel artiklarna eller tvärtom känns inte som speciellt känslig information.

Däremot om man loggar in och skriver och får privata meddelanden och om inloggning skickas i klartext o dyl spelar större roll.
Sen är det ju inte fel att ha det oavsett.

Undrar om det är någon som är aktiv på SweClockers och/eller andra datorforum som sen helt förnekar sitt datorintresse irl.

Kryptering döljer dock inte att du kommunicerar med en sida, enbart vad du kommunicerar. Att du besöker Sweclockers (eller en mer politiskt känslig sida), eller i alla fall skickar och tar emot data till och från sidan kan någon som avlyssnar dig fortfarande se

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Kör Chrome.

/hulle.

Samma för mig. Mycket konstigt problem.

Permalänk
Skrivet av lap87:

Och nu funkar inte Swec blargmode dark theme längre via stylus.. dangit

Brukar köra med ett par olika globala mörka teman som ja växlar mellan bla
https://userstyles.org/styles/23516/midnight-surfing-global-d...
Det funkar för mig i Firefox även efter uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Kryptering döljer dock inte att du kommunicerar med en sida, enbart vad du kommunicerar. Att du besöker Sweclockers (eller en mer politiskt känslig sida), eller i alla fall skickar och tar emot data till och från sidan kan någon som avlyssnar dig fortfarande se

Men krypterat innebär att man bara kan se att kommunikation sker med sidan, i detta fall SweClockers?
Medan okrypterat så kan man se vilka artiklar och trådar, etc man går in på ?

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Med okrypterad trafik så kan någon annan se först vilka ariklar och trådar du läser, men även exakt vilka kommentarer och meddelanden du skriver. Dvs all kommunikation är i klartext.

Permalänk
Medlem

Gött, då får man läsa aftonbladet på jobbet istället... Får hoppas att IT killen på jobbet fortfarande kan komma undan med att whitelista sidan ^^

Permalänk
Medlem

Snälla gör om sidan så att den blir responsiv, Det är 2017. Det är nästan pinsamt att en techsida inte kan erbjuda mobilanpassat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spidey:

Snälla gör om sidan så att den blir responsiv, Det är 2017. Det är nästan pinsamt att en techsida inte kan erbjuda mobilanpassat.

Varför måste allt vara responsivt om det finns alternativ (m.sweclockers.com funkar väl?)

Inte ens facebook har sin sida responsiv utan erbjuder en mobil sida eller app. Responsivt innebär (oftast) otroligt simplistisk och ful design bara för att delar lätt ska kunna gömmas och flyttas om.

Permalänk

Bra jobbat SweClockers! Ni är nu värdiga att kallas modern webbsida igen.
Detta borde ni justera om ni har tid och ork

• Ändra prioritetsordningen för val av ciphers och sätt 128 bitars kryptering före 256, det är ingen som lyckats knäcka 128 bitars AES ännu (vad allmänheten vet), annars slösar ni på era egna och besökarnas CPU:er

• Lägg in DHE ciphers istället för bara ECDHE så att ni stöder forward secrecy även för något äldre klienter

• Fundera på om ni inte även ska tillåta TLS 1.0 så att ni kan stöda lite äldre klienter

• Fixa session resumption med session IDs, just nu stöder ni bara tickets, vilket är mer krävande för er server, ni kan till och med välja att slå av session resumption via tickets helt

• Ni kan också fundera på att lägga in ChaCha-Poly1305 cipher för Android om möjligt, för de flesta Androidtelefoner har inte AES-NI-hårdvarustöd vilket gör att det blir långsammare för Androidanvändare

• Slå på HSTS (HTTP Strict Transport Security) vilket även nämnts tidigare

Just nu stöds exempelvis inte Android <=4.3 och Safari 6.0.4 i OS X 10.8.4. Kanske inget stort problem, men det går att lösa utan att tumma alltför mycket på säkerheten.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Kör Chrome.

/hulle.

Det är likadant här, näst intill obrukbar sida sedan övergången tråkigt nog.

Permalänk
Skrivet av stege99:

Det är likadant här, näst intill obrukbar sida sedan övergången tråkigt nog.

Kanske har något med SweClockers OCSP stapling att göra?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB