Intel Core i7-8700K, i5-8600K och i3-8350K "Coffee Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du tycker med andra ord att man ska gå in och optimera varje processor var för sig?
Det ända rätta är att köra dom i stock mot varandra.

Öhh, va? nu fattar jag absolut inte ett smack vad du menar. För att jag påpekar skillnader som ser underliga ut och vore intressant att veta grunden till vill jag att man inte ska köra stock?!?
Edit:Ah såg redigeringen, lätt att misstolka mig ibland, shit happends.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Varför envisas redaktionen med att strypa samtliga platformar med extremt långsam RAM?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag gick i samma tankar, till jag kom över dessa nyheter:
https://www.sweclockers.com/nyhet/24448-intel-ice-lake-med-at...

Känns därmed som att 6c/12t endast är ett mellansteg och att när Ice Lake väl lanserar 8 kärnor, då har vi satt den nya standarden som kommer att gälla i minst 5 år framöver.

2600K får leva på ett år till.

Enig! Sitter med en 2700K så klarar mig ett tag till...

Permalänk
Medlem

Varför har ni inte med temperatur test med vare sig stock eller OC, eller är jag blind?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att Sweclockers gör ett omfattande test angående minnen?
Både på Ryzen och nu nya Coffe Lake.
Skulle vara väldigt intressant att få med allt i en artikel och få det lite mer lättförstått. För oss som inte har koll på minnen.

@tellus82: Ser att du har grottat ner dig väldigt mycket och även hittat inställningar som ökar prestandan på Ryzen. Stort tack för att du delar med dig och skapar diskussioner.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv

Bra test jag skummade igenom det lite snabbt, hade det ej varit för moderkortskaoset så hade denna för många varit ett givit köp.

Det jag saknar i många tester är lite mer för prousers som lastar dem riktigt hårt, men processorn målgrupp är mainstream så..

Något jag inte gillar är att de rör till det lite för personer som ej är uppdaterade, det då det nu finns i3or som är betydligt bättre än gamla i5or.

Permalänk
Medlem

Jag var lite seg så jag tog en vanlig 8700 istället, verkar inte skilja jättemycket mellan dem om man inte tänker överklocka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Prestanda är inte allt. Jag är mest nyfiken på om det är samma överdrivna värmeutveckling som på 7700k

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Är det inte dags att Sweclockers gör ett omfattande test angående minnen?
Både på Ryzen och nu nya Coffe Lake.
Skulle vara väldigt intressant att få med allt i en artikel och få det lite mer lättförstått. För oss som inte har koll på minnen.

@tellus82: Ser att du har grottat ner dig väldigt mycket och även hittat inställningar som ökar prestandan på Ryzen. Stort tack för att du delar med dig och skapar diskussioner.

Tackar, det vore som du säger mycket intressant att se test där man grundligt går igenom prestanda i ett större utval av spel mellan olika frekvenser och latenser (sub & primär), det som finns att tillgå nu är lite skralt och jag har som du säger kört en del tester men jag har tyvärr inte tillgång till mer än min 1800x så det är svårt att dra några slutsatser alls utöver just Zen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Webhallen:

"yaaaay nu är det launchday"
En minut senare
"naaaay, nu är de slut"

Hur vet man om man fick en CPU av er?
Behöver jag kontakta supporten?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Men fyfan för prisutvecklingen. Back in my days så kostade 2500K ca 1700kr och 2600K ca 2500kr.. Mycket som spelar in till det, kronans värde och nya skatter etc, men jag grämer mig likväl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Nu kanske 2600kn byts ut

Känns som en 8700k kan vara det som hamnar i burken för att sen leva i 4-5 år till så som 2600k har gjort. Övriga mellan där har inte gett så speciellt mycket mer känner jag. Men dessa 2 extra kärnor känns på nått sätt för mig lagom. Spelar i princip bara på burken så det känns lite mer framtidssäkert än 4kärnor.

Jag är väldigt sugen jag också. Min 2600k har tjänat mig väl!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av tellus82:

En liten fråga, har ni ändrat subtimings eller något annat för Zen baserade processorer? Resultaten skiljer nämligen ganska mycket i vissa fall från det senaste CPU testet vilket var threadripper testen i augusti där 1800x fick följande i civ6
87/69
och nu får den
107/85
Då Civ6 inte har uppdaterats sen TR testet vad jag vet så är jag lite nyfiken på vad som ändrats, kör ni samma subtimings på primärminnet som tidigare eller har ni ändrat dessa medvetet/omedvetet? Även Firestrike testet visar en markant förbättring på 1800x. Är det drivarrelaterat eller är något annat till grund för denna ändring?

Samtliga spel har uppdaterats till sin senaste patch inför denna recension samt nya grafikdrivrutiner till Geforce GTX 1080. Alla speltester är alltså omkörda med samtliga processorer. Detta var inte fallet med Threadripper-recensionen då det rent tidsmässigt var helt omöjligt att testa om alla processorer vid den tiden på sommaren.

Det är alltså mjukvarurelaterade uppdateringar som medför de högre resultaten. Allt annat är identiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Klart man blir köpsugen men på något sätt var den precis vad jag väntade mig och gav inga större överraskningar. Knappat in rejält men frågan är om inte Ryzen fortfarande håller tronen när det gäller prisvärdhet. Längtar efter att se hur Zen+ presterar om ett halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Samtliga spel har uppdaterats till sin senaste patch inför denna recension samt nya grafikdrivrutiner till Geforce GTX 1080. Alla speltester är alltså omkörda med samtliga processorer. Detta var inte fallet med Threadripper-recensionen då det rent tidsmässigt var helt omöjligt att testa om alla processorer vid den tiden på sommaren.

Det är alltså mjukvarurelaterade uppdateringar som medför de högre resultaten. Allt annat är identiskt.

Så frågan blir då vilken patch ni körde på Civ6 under TR testet? Nämnde ni detta i TR testet tidigare att spel inte var patchade?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför har ni inte med temperatur test med vare sig stock eller OC, eller är jag blind?

Skickades från m.sweclockers.com

Kika på överklockningssidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

fick tag på en 8700k på webbis
Tog slut på 11 sekunder.

Grattis! Jag satt också där och F5a

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Men fyfan för prisutvecklingen. Back in my days så kostade 2500K ca 1700kr och 2600K ca 2500kr.. Mycket som spelar in till det, kronans värde och nya skatter etc, men jag grämer mig likväl.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast värre på GPU sidan som fullkomligt skenar iväg för varje år.
Problemet på cpusidan hos konsumenter har snarare varit att det bästa inte är bra nog, vilket delvis än gäller idag. Alltså i7-8700K för 2000kr extra med 2 extra core vore för många ett givet köp. (nu kan man gå upp i9)

Permalänk
Medlem

Ser ut som bra prestanda iaf. Nåt för Google att implementera i en ny Chromebook/Pixelbook kanske?

/sarkasm off

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kika på överklockningssidan!

Jag hittar bara effektmätning. Är det för att jag surfar via mobilen?

Edit. Såg nu att ni skrivit. Jag är en diagramkille.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men fyfan för prisutvecklingen. Back in my days så kostade 2500K ca 1700kr och 2600K ca 2500kr.. Mycket som spelar in till det, kronans värde och nya skatter etc, men jag grämer mig likväl.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är trist men jämför man i dollar har det stått hyfsat still fram till Kaby lake iaf.

2500k - 216$
7600k - 217$
8600k - 257$

2600k - 317$
7700k - 305$
8700k - 357$

Källor:
https://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-i...
https://arstechnica.com/gadgets/2017/09/intel-coffee-lake-pri...

Permalänk
Datavetare

Undrar hur många Skylake-X Intel förväntar sig kränga efter detta

genomsnittlig applikationsprestanda exklusive spel

Lite spännande att se hur pass mycket flaskhals ett GTX1080 är redan vid 1280x720, kisar man verkar det som i7-7700K håller undan för i5-8600K

TechPowerUps prestanda över alla speltitlar i 1280x720

Inte för att jag själv ser poängen med att streama sitt spelande, ser ut som det fungerar hyfsat på i7-8700K

Lite synd att TechReport valde DeusEx här och Hitman för i9-7960X/7980XE, hade varit kul att se dessa gå head-to-head. Tyvärr saknas även i7-7700K

SweClockers har ett litet avsnitt om 14nm++. För den som vill läsa lite mer vad det exakt Intel jobbat med för att nå förbättringar inom en viss nod kan man googla på "Intel near threshhold voltage", en artikel finns här (man jobbade med detta redan på 22nm).

PR-bild kring near threshhold voltage

Det finns en minimal spänning mellan gate-source som behövs för att en CPU-transistor ska slå om från att vara "stäng" till att vara "öppen". Denna spänning benämns "threshhold voltage".

För att transistorn ska fungera tillförlitligt måste man ha en viss överspänning. Men då effekten är proportionellt mot kvadraten på spänningen finns det väldigt mycket att hämta ju närmare man kan lägga sig "threshhold voltage" och ändå ha en fungerade krets.

Är en sänkning av denna spänning som gjort det möjligt att skapa en 6C/12T CPU som fixar att matcha prestanda per kärna hos deras tidigare frekvenskung med 4C/8T.

Att SweClockers kunde köra 4,8 GHz med väldigt liten spänningshöjning är ingen slump, många entusiastmoderkort kommer att levereras med en inställning så all-core-turbo är satt till 4,7 GHz.

However, AORUS and ASUS motherboards will automatically set all cores to the maximum frequency, with Core i5 8600K running at 4300MHz in our tests, while the Core i7 8700K runs at 4700MHz, on all cores. This is how most users will put their computer to work anyway. The good news is that the stock VID for both CPU’s is somewhere around 1.17v.

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

https://www.youtube.com/watch?v=0pKvFbW1vWI Hardware Unboxed testade med Vega 64 för några intressanta resultat.

spoiler no IPC gain.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av tellus82:

Så frågan blir då vilken patch ni körde på Civ6 under TR testet? Nämnde ni detta i TR testet tidigare att spel inte var patchade?

Den föregående patchen. Vi specificerar i varje enskild recensionen om uppdatering av grafikdrivrutiner eller spel sker i samband med testet, i annat fall gäller mjukvaran från föregående recension. Detta skulle definitivt gå att tydliggöra mer framöver, så det är bra feedback!

Permalänk

Sugen man blir.
Då jag bara lirar och i enstaka fall använder mig utav Lightroom, är inte 8600K ett mer attraktivt alternativ då över 8700K?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Esseboy:

Varför envisas redaktionen med att strypa samtliga platformar med extremt långsam RAM?

Anledningen till det är kort och gott att 2 666 MHz RAM är den högsta klockfrekvensen som stöds av Coffee Lake och flera andra arkitekturer. Hastigheter över 2 666 MHz är därför att betrakta som "överklockning", vilket vi helst inte gör i officiella tester.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Ser ut som bra prestanda iaf. Nåt för Google att implementera i en ny Chromebook/Pixelbook kanske?

Med tanke på att de presenterade en ny igår med Kaby lake så är det nog en bra bit bort. Kommer ju inte nya så ofta tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Men herregud måste påpeka detta, dom gamers som köpte en Broadwell processor för några år sen kan ju fortsätta sova gott iaf. Den spöar varenda processor i vartannat test känns det som, med färre kärnor och nästan 1 GHz lägre klockfrekvens! Helt sjukt vad detta enorma cache minne gör för spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Anledningen till det är kort och gott att 2 666 MHz RAM är den högsta klockfrekvensen som stöds av Coffee Lake och flera andra arkitekturer. Hastigheter över 2 666 MHz är därför att betrakta som "överklockning", vilket vi helst inte gör i officiella tester.

men fortfarande varför är det inte med i överclocknings resultaten ? it makes no sense what so ever att överklocka CPU utan att överklocka minne.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Anledningen till det är kort och gott att 2 666 MHz RAM är den högsta klockfrekvensen som stöds av Coffee Lake och flera andra arkitekturer. Hastigheter över 2 666 MHz är därför att betrakta som "överklockning", vilket vi helst inte gör i officiella tester.

ok, men det skulle vara intressant med ett test där man testar påverkan av RAM frekvens och latenser

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...