Finns det några ”bilclockers”?

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén med att äga sina saker men när det kommer till bilar har jag faktiskt svängt och skulle idag rekommendera privatleasing. 2 000kr i månaden i 36 månader går det att få både bra och fina bilar för vilket således blir 72 000kr. Osäker på din ålder men du nämnde att du bor hemma hos dina föräldrar så gissar att du är relativt ung ännu. Av den anledningen skulle jag definitivt sikta på en leasing framför något begagnat - jag tror att halvförsäkringen på en leasingbil blir billigare än en helförsäkring på en äldre köpbil trots din ålder (under 24). Likaså skulle du dajma in i något eller någon kör in i dig så är det skönt med en nyare bil. Förhoppningen är att den drar lite mindre och det är lite mindre skatt och sånt också.

Permalänk
Medlem

Har en Toyota Yaris som bil på jobbet (gått 10000mil sen 2014) så kör kring 11mil om dagen med den. Helt ok bil med tanke på vad en sån bil kostar. Men har bara ägt Audi privat så Toyotan känns plastig och bullrig. Men kul, går stadigt även om man långt passerat vad som är lagligt på våra vägar. Sjukt enkel att trixa runt i stan med också.
Den har plockat en älg, två renar, fyra diken, 10+ harar och en tjäderhona och än lever vi.

Har också plockat en 1500 mil i Hyundai ix20 (2014), här snackar vi skrotbilar. Vi har 20st på jobbet, två har elfel så ibland ser det ut så här https://i.imgur.com/TPiDjj5.jpg när man jobbar. Man tappar även ibland bromsarna på ena (alla dessa har varit på verkstad flera gånger, mekanikerna säger att de inte kan hitta någon orsak).
Varje bil måste byta lås, fönsterhissar och knappar till fönsterhiss någon gång per år för att de slits ut. Även Toyotan är inne på sin tredje fönsterhiss.
Plasten under bilen lossnar och samma med den i hjulhusen. Känns som att skiten ska välta om man kör lite fort i en kurva.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Till en början så kommer det mest vara en stadsbil, inte mycket till att pendla med då jobb är nära. Dock kan det snabbt förändras när(om ) jag får egen lägenhet.

Har en nettoinkomst på 15000 och bor fortfarande hos mina föräldrar så har mycket att röra mig med då mina utgiftar är låga men det kan ju vända snabbt om man får egen lya. Mazda 3 är fina, är det något speciellt som gör dom bra till första bil tycker du?

En stor fördel med Mazda 3 är att de har kamkedja. Vet inte exakt hur det är på nyare modeller men den 05:a jag hade var det kedja på iallafall.
Hade jag varit du så hade jag hoppat över bil om det nu inte är ett måste för att ta dig till jobbet. Spar pengarna och spar till ett eget boende istället.
En bil är frihet men ett boende är frihet, investering och helt underbart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag går och väntar på min nya bil. Det är väldigt jobbigt, avskyr att beställa något och sedan behöva vänta drygt 2 månader på leverans.

Jag och frugan bestämde oss för privatleasing, inte för att det var bäst ekonomiskt men det är väldigt smidigt. Plus att vi letar hus så vi ville inte att ett eventuellt billån skulle sätta stopp för ett husköp.

Jag kollade runt i förväg mest på nätet och jämförde priser. När vi fått ner antalet potentiella bilar till ca 5 gav vi oss ut på provkörningsdag. Först provade vi en Toyota Avensis, väldigt trevlig bil för pengarna, och ganska stor. Sedan provade vi 2 olika Subarus, en XV och en annan som jag inte kommer ihåg vad det var.

Sedan provade vi en Volkswagen Tiguan, och jäklar vilken skillnad det var i känsla mot dom andra bilarna. Till samma pris dessutom. Så vi åkte aldrig och provkörde XC60 för den var så mycket högre i pris per månad jämfört mot Tiguanen så det kändes inte värt det.
Vi kommer få betala 4050 kr per månad för Tiguanen inklusive allt, försäkring, service och vinterdäck. Då har den ganska mycket utrustning men endast en 150 hästars bensinmotor med turbo.

Fick reda på produktionsveckan för ett tag sedan, v. 43. Så jag kanske kan få den vecka 45 eller nått.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@Nätälskare:

leasing kan anses bekvämt och man får köra en ny bil men att tänka på är att det finns många dolda kostnader beroende på avtal och vem som leasar så detta måste kollas noggrant
det som jag anser som ens stor nackdel är att du inte har något av värde på 3 år då leasingen tar slut (om du nu inte får köpa ut bilen)
men är svårt i förhand och veta vad dom vill ha för bilen då

jag skulle rekommendera att köpa en toyota med kedja (från registrerad återförsäljare) som är mellan 2-8 år då du får toyotas kvalitetsgaranti på köpet vilket ger en trygghet mot div. fel
i den utökade garantin ingår följande

för att garantin ska fortsätta gälla måste lämna in den på service 1 gång/år eller 1500 mil vilket är ca 2500:- vartannat år (lilla servicen) och ca 4000:- vartannat år (stora servicen)

finns många för och nackdelar med olika märken och modeller och att leta efter den mest ''prisvärda'' förstabilen är inte enkelt

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Avstängd

Tycker fortfarande du ska kolla volkswagen up som jag skrev tidigare men var lite för kortfattad varför och skatten är 360kr per år och när jag kollade försäkring kostade dom 117kr månaden med halv på mig sen drar dom lite och man kan få en som gått 3000mil eller så för 65k och så bör inte vara några större service kostnader på en massa mil

Så här ser dom ut och finns säkert bättre deal då det är första bästa jag tog på blocket

Och är ingen stor bil men en spargris mot många andra modeller och är nog svårt att hitta en billigare att äga i den prisklassen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker fortfarande du ska kolla volkswagen up som jag skrev tidigare men var lite för kortfattad varför och skatten är 360kr per år och när jag kollade försäkring kostade dom 117kr månaden med halv på mig sen drar dom lite och man kan få en som gått 3000mil eller så för 65k och så bör inte vara några större service kostnader på en massa mil

Så här ser dom ut och finns säkert bättre deal då det är första bästa jag tog på blocket

Och är ingen stor bil men en spargris mot många andra modeller och är nog svårt att hitta en billigare att äga i den prisklassen

Vill man ha billig VW kan man ju också gå in på Skoda (t.ex Rapíd i det här fallet). Ofta samma delar men lite billigare emblem i fronten

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Fiesta är känd för att vara den mest körglada i klassen och har så varit länge. Kvalitetsmässigt är jag inte säker men jag tror att en 5 år gammal Fiesta är bättre än en 10 år gammal Opel.

Låter väl rimligt.

Skrivet av MsSmith:

Jag gillar idén med att äga sina saker men när det kommer till bilar har jag faktiskt svängt och skulle idag rekommendera privatleasing. 2 000kr i månaden i 36 månader går det att få både bra och fina bilar för vilket således blir 72 000kr. Osäker på din ålder men du nämnde att du bor hemma hos dina föräldrar så gissar att du är relativt ung ännu. Av den anledningen skulle jag definitivt sikta på en leasing framför något begagnat - jag tror att halvförsäkringen på en leasingbil blir billigare än en helförsäkring på en äldre köpbil trots din ålder (under 24). Likaså skulle du dajma in i något eller någon kör in i dig så är det skönt med en nyare bil. Förhoppningen är att den drar lite mindre och det är lite mindre skatt och sånt också.

Jo precis det är väl det som känns mest osäkert med leasing då dom pengarn bara är borta sedan. Jag är 20 förresten, men försäkringen kommer nog farsan stå för, det är ganska galna pengar man får betala för att försäkra om det står på mig. Det räcker med att självrisken är dyrare om jag kör in i något.

Skrivet av Stefflo:

En stor fördel med Mazda 3 är att de har kamkedja. Vet inte exakt hur det är på nyare modeller men den 05:a jag hade var det kedja på iallafall.
Hade jag varit du så hade jag hoppat över bil om det nu inte är ett måste för att ta dig till jobbet. Spar pengarna och spar till ett eget boende istället.
En bil är frihet men ett boende är frihet, investering och helt underbart.

Gäller det alla modernare Mazda 3? Köpa boende vet jag inte, här på västkusten kostar det så mycket så man vill slå skallen i väggen. Trots mitt sparande skulle det ta år bara för att få lån. Nästan så att man funderar på att bygga ett tinyhouse eller nåt haha.

Skrivet av lord_vasagos:

Tycker fortfarande du ska kolla volkswagen up som jag skrev tidigare men var lite för kortfattad varför och skatten är 360kr per år och när jag kollade försäkring kostade dom 117kr månaden med halv på mig sen drar dom lite och man kan få en som gått 3000mil eller så för 65k och så bör inte vara några större service kostnader på en massa mil

Så här ser dom ut och finns säkert bättre deal då det är första bästa jag tog på blocket

Och är ingen stor bil men en spargris mot många andra modeller och är nog svårt att hitta en billigare att äga i den prisklassen

Tittade lite på den, billig kan man säga! Men jag vet inte, inget direkt bagage. Andra mindre bilar kan man i alla fall få in lite grejer i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Köpa boende vet jag inte, här på västkusten kostar det så mycket så man vill slå skallen i väggen. Trots mitt sparande skulle det ta år bara för att få lån. Nästan så att man funderar på att bygga ett tinyhouse eller nåt haha.

Det är nästan samma överallt utom vissa små orter. Tog mig sex månader att spara till en tvåa 60kvm här (betalade 300k för den). Liknande i t.ex Luleå som är 40min bort hade kostat närmare 1.5mille.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är nästan samma överallt utom vissa små orter. Tog mig sex månader att spara till en två 60kvm här (betalade 300k för den). Liknande i t.ex Luleå som är 40min bort hade kostat närmare 1.5mille.

Ja, såg någon lägenhet för 150k för någon månad sedan som tyvärr låg i någon håla 1 timme bort. Vill inte direkt behöva spendera totalt 2 timmar per dag bara för att ta mig till jobb och tillbaka. Alternativt om man letar nytt jobb också. Man får väl se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Låter väl rimligt.

Jo precis det är väl det som känns mest osäkert med leasing då dom pengarn bara är borta sedan. Jag är 20 förresten, men försäkringen kommer nog farsan stå för, det är ganska galna pengar man får betala för att försäkra om det står på mig. Det räcker med att självrisken är dyrare om jag kör in i något.

Gäller det alla modernare Mazda 3? Köpa boende vet jag inte, här på västkusten kostar det så mycket så man vill slå skallen i väggen. Trots mitt sparande skulle det ta år bara för att få lån. Nästan så att man funderar på att bygga ett tinyhouse eller nåt haha.

Tittade lite på den, billig kan man säga! Men jag vet inte, inget direkt bagage. Andra mindre bilar kan man i alla fall få in lite grejer i.

Om du nu köper en bil för 70 000kr så kommer du garanterat inte närmare ditt egna boende. Spar du dessa 70 000kr så är du 70 000kr närmare ett eget boende. Vill inte verka tråkig men är inte en bil ett måste för att ta sig till jobbet så hoppa över den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om du nu köper en bil för 70 000kr så kommer du garanterat inte närmare ditt egna boende. Spar du dessa 70 000kr så är du 70 000kr närmare ett eget boende. Vill inte verka tråkig men är inte en bil ett måste för att ta sig till jobbet så hoppa över den.

Även med 70k inräknat tar det väldigt lång tid att spara om jag skall bo här. Sedan finns det mer än bara jobb man vill kunna ta sig till. Hade vi haft mer än en bil i familjen så vore det inga problem, men den enda vi har kan jag inte låna när jag vill. Uppskattar välviljan men detta är något jag har tänkt över under en ganska lång tid och är redan bestämd.

Permalänk
Medlem

Läste mycket av de första inläggen men tröttnade lite samt att jag själv börjar bli lite trött...

Men iallafall så håller jag med Mr.B att du ska köpa en begg bil för runt 1/4, 1/3 av din totala budget. Inte för att vara "volvoraggare" eller dylikt men en Volvo som första bil hade inte varit helt fel. Är väldigt skönt med en större bil då du får in grejer!! Och om du dessutom har dragkrok på den, då kan du göra massor!

Kör själv en Toyota Supra som jag köpte billigt (stått länge) och renoverade upp lite och har nu kört den i 7år. MEN jag får ju knappt in något i den (knappt vänner). Medans päronens Subaru Legacy får man in hur mkt som helst i, samt den har drag. Så med den kan man åka och storhandla på Ikea (möbler) samt få in en stor begg tvbänk i bagaget/baksätet. Hade aldrig gått i min bil eller i en liten hatchback. Min kompis har precis köpt en liten (Liten) Toyota Auris och man får ju fan knappt in en ikea kasse där bak i den och med 4 pers i bilen är den väldigt trång och inget man gillar att åka längre sträckor i, och om man då blir påkörd av en bil/lastbil så dör man nog insta.

Ne köp en lite större bil, sedan/kombi så du kan göra saker, handla saker till första lgh, roadtripps och Tysklandsresor etc.

Finns väldigt många bilar där ute och som första bil hade jag aldrig köpt en ny bil (om jag inte fått en av ett rikt päron..)

Så kolla lite begg på blocket och gå till din lokala bilhandlare fråga efter det billigaste han har, välj bort det, gå upp 5000:- och du har en bra bil!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Låter väl rimligt.

Jo precis det är väl det som känns mest osäkert med leasing då dom pengarn bara är borta sedan. Jag är 20 förresten, men försäkringen kommer nog farsan stå för, det är ganska galna pengar man får betala för att försäkra om det står på mig. Det räcker med att självrisken är dyrare om jag kör in i något.

Gäller det alla modernare Mazda 3? Köpa boende vet jag inte, här på västkusten kostar det så mycket så man vill slå skallen i väggen. Trots mitt sparande skulle det ta år bara för att få lån. Nästan så att man funderar på att bygga ett tinyhouse eller nåt haha.

Tittade lite på den, billig kan man säga! Men jag vet inte, inget direkt bagage. Andra mindre bilar kan man i alla fall få in lite grejer i.

Nä är det som skulle ta mot för min del men är en A-b som bara ska vara billig och finns alternativ och även om det inte är någon personlig favorit är toyota prius värd att kolla som är lite större billiga med bra kvalitet och går att hitta till bra pris beg som jag med tror är en riktigt bra deal

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Läste mycket av de första inläggen men tröttnade lite samt att jag själv börjar bli lite trött...

Men iallafall så håller jag med Mr.B att du ska köpa en begg bil för runt 1/4, 1/3 av din totala budget. Inte för att vara "volvoraggare" eller dylikt men en Volvo som första bil hade inte varit helt fel. Är väldigt skönt med en större bil då du får in grejer!! Och om du dessutom har dragkrok på den, då kan du göra massor!

Kör själv en Toyota Supra som jag köpte billigt (stått länge) och renoverade upp lite och har nu kört den i 7år. MEN jag får ju knappt in något i den (knappt vänner). Medans päronens Subaru Legacy får man in hur mkt som helst i, samt den har drag. Så med den kan man åka och storhandla på Ikea (möbler) samt få in en stor begg tvbänk i bagaget/baksätet. Hade aldrig gått i min bil eller i en liten hatchback. Min kompis har precis köpt en liten (Liten) Toyota Auris och man får ju fan knappt in en ikea kasse där bak i den och med 4 pers i bilen är den väldigt trång och inget man gillar att åka längre sträckor i, och om man då blir påkörd av en bil/lastbil så dör man nog insta.

Ne köp en lite större bil, sedan/kombi så du kan göra saker, handla saker till första lgh, roadtripps och Tysklandsresor etc.

Finns väldigt många bilar där ute och som första bil hade jag aldrig köpt en ny bil (om jag inte fått en av ett rikt päron..)

Så kolla lite begg på blocket och gå till din lokala bilhandlare fråga efter det billigaste han har, välj bort det, gå upp 5000:- och du har en bra bil!

Inte velat titta på volvo pga dom äldre är ganska fula, och klart utseende inte är det viktigaste men vissa saker vill man bara inte köra när dom ser ut som dom gör.

Har kört Volvo V40 lite nyare och den är inte bekväm att köra. Får bara en känsla att något är riktigt fel. Men om jag skulle köpa en stor bil så är ju Saab riktigt fint, har aldrig kört en Saab men det skall jag nog provköra oavsett vad jag ska köpa för att känna lite. Visst har man ju faktiskt haft en liten dröm om att åka igenom danmark och tyskland ner till nederländerna någon gång. Detta med bil är inte lätt alltså.

Permalänk
Medlem

Håller med om att SAAB var bra - men märket är ju borta sedan ett antal år så den befintliga SAAB-vagnparken är konstant krympande och allt större delen av dessa allt mer sliten och rost-äten.

Om man inte är ute efter slagskepp som Volvo-kombi av olika årgångar och motsvarande bilar i samma storleksklass (eller stor SUV som är stora till det yttre men ändå trånga inuti...). Så är halvkombi/hatchback ganska ideala där det faktiskt gå att få i en TV-bänk och/eller en större TV-skärm om man måste (kanske inte lätt men det går...) men känns ändå inte som att parkera en långtradare med släp när man skall hitta ledig lucka på parkeringarna.

Sedan-modell avråder jag med det bestämdaste (och dit räknar jag i stort sett Toyota Prius - om ens tanken övervägdes) - ja, så vida den inte har lång motorhuv och stor motor, har ekrar på hjulen och får flugsmak vid körning... en sedan-modell känns full i bagaget redan med en påse äpplen baki och kräver spatial förmåga när du skall få ned en flyg-kabinväska där.... Sedan-bilar är för folk som bara har en portfölj som största bagage och resten löses med kredit-kortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker fortfarande du ska kolla volkswagen up som jag skrev tidigare men var lite för kortfattad varför och skatten är 360kr per år och när jag kollade försäkring kostade dom 117kr månaden med halv på mig sen drar dom lite och man kan få en som gått 3000mil eller så för 65k och så bör inte vara några större service kostnader på en massa mil

Så här ser dom ut och finns säkert bättre deal då det är första bästa jag tog på blocket

Och är ingen stor bil men en spargris mot många andra modeller och är nog svårt att hitta en billigare att äga i den prisklassen

Just denna var en CNG-bil (CNG = naturgasbil) så jag förstår att den är billig.

Och har man inte en sådan mack i sin 'myrväg' mellan hem och arbete så är de värdelösa då reservtanken (med typ bensin) är typ på 5 liter, detta är inte en bil man kan åka på 'miljö-biljetten (billigare skatt, försäkring etc), och ändå tanka och åka med vanligt bensin på samma sätt som man kunde med etanol-bilarna...

tänk igenom noga hur du åker, var du kan tanka etc. innan du köper en sådan - för några kan detta passa som handen i handsken, men för dom flesta så tittar man snart efter en annan bil.

Gasbilar av den typen är/var ofta leasade bilar hos företag som försöker piffa upp sina varumärken ala 'greenwashing' och tryckte ut dessa som tjänstebilar etc. vare sig de som körde dessa gillar dessa eller inte.

---

Köper man en ny bil eller bara lättare begagnad så är bränslekostnaden bara den lilla delen av bilens totalkostnad, kostnaden för värdeminskning per tid och mil står för lejonparen (speciellt om man är nybils-köpare) av totalkostnaden att ha och äga bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Toyota Yaris samt Ford Fiesta är nog dom som jag varit mest intresserad av hittills.

Jag skulle säga att det beror lite på vem du är. Toyota är bland det driftsäkraste du kan tänka dig men också extremt tråkiga. De är transportmedel och inget annat. Yaris kan jag intyga är en totalt orkeslös bil med säten som är marginellt bekvämare än 3:e klassens tågsäten. T.o.m. min 70-åriga morsa tröttande på skiten efter ett par år. Köper du Ford finns väl en risk för mer strul men bryr du dig det minsta om körglädje så är det Fiestan du ska ha.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Köp en gammal Ford 24 ventilare, peta in en turbo och nytt styrsystem och va go och gla!

Nä, men köpa bil begagnat om man inte kan meka och har tillgång till garage är rena rama lotteriet. Bara att blunda å skjut, som man säger. Leasing är ju bra om man får en bra deal. Tråkigt att inte få göra något med bilen dock, men alla är ju inte klåpetiga som mig. Men tänk om stereon suger, aka grundstereon i förra gen Volvos. Å jisses! Är ju inte åkbart då!

Så, nu har jag gett en massa tips. Extremt nyttigt inlägg jag vet men när tråden hette något om att clocka bilar så trodde jag vi skulle tjata styrsystem, insprut och turboaggregat. 🤓

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S40_D2_Kinetic_7012011...

Fin, säker liten bil, för en rimlig peng. D2a är ganska snål också.
Med tanke på att den är 7 år gammal så får du förmånligare service på billia, och förmånligare försäkring på volvia.
Jag körde en, bara 1.8 bensinare. Kan ej klaga på något. Driftsäker som fan.

Jag är rimlig säker att du kan få den för 70, med tanke på att annonsen är 1 månad gammal.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Jag skulle säga att det beror lite på vem du är. Toyota är bland det driftsäkraste du kan tänka dig men också extremt tråkiga. De är transportmedel och inget annat. Yaris kan jag intyga är en totalt orkeslös bil med säten som är marginellt bekvämare än 3:e klassens tågsäten. T.o.m. min 70-åriga morsa tröttande på skiten efter ett par år. Köper du Ford finns väl en risk för mer strul men bryr du dig det minsta om körglädje så är det Fiestan du ska ha.

Det kanske jag har glömt att nämna i tråden men jag körde Toyota när jag gjorde halkan. Kommer faktiskt inte ihåg om det var en Yaris eller Auris dock. Men väldigt bekvämt var det i alla fall. Har ju inte mycket att jämföra med ännu. Än så länge verkar Fiestan mest attraktiv...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Just denna var en CNG-bil (CNG = naturgasbil) så jag förstår att den är billig.

Och har man inte en sådan mack i sin 'myrväg' mellan hem och arbete så är de värdelösa då reservtanken (med typ bensin) är typ på 5 liter, detta är inte en bil man kan åka på 'miljö-biljetten (billigare skatt, försäkring etc), och ändå tanka och åka med vanligt bensin på samma sätt som man kunde med etanol-bilarna...

tänk igenom noga hur du åker, var du kan tanka etc. innan du köper en sådan - för några kan detta passa som handen i handsken, men för dom flesta så tittar man snart efter en annan bil.

Gasbilar av den typen är/var ofta leasade bilar hos företag som försöker piffa upp sina varumärken ala 'greenwashing' och tryckte ut dessa som tjänstebilar etc. vare sig de som körde dessa gillar dessa eller inte.

---

Köper man en ny bil eller bara lättare begagnad så är bränslekostnaden bara den lilla delen av bilens totalkostnad, kostnaden för värdeminskning per tid och mil står för lejonparen (speciellt om man är nybils-köpare) av totalkostnaden att ha och äga bilen.

Nu skrev jag att det var en bild så han kunde se hur dom såg och finns billiga bensinare med samma pris
up 1
up 2
Up 3
finns ganska gott om dom i den prisklassen och dom har en årskatt på 360kr drar under halvlitern

Det som oftast kostar är stora service och dyra märken som ,audi, volvo, saab, audi är värst och skulle säga dom flesta modeller av toyota är bra om man sikta på billigast möjliga med minimalt med service som är hållbarast men up är trots allt en 60k bil som gått 5k mil kombinera det med bensin och skatt försäkring är den jävligt svårslagen men ts verkar tycka den är lite pluttig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos Lite pluttig ja så skulle man kunna beskriva den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Det kanske jag har glömt att nämna i tråden men jag körde Toyota när jag gjorde halkan. Kommer faktiskt inte ihåg om det var en Yaris eller Auris dock. Men väldigt bekvämt var det i alla fall. Har ju inte mycket att jämföra med ännu. Än så länge verkar Fiestan mest attraktiv...

Morsan har en Auris nu. Definitivt bättre vad gäller komforten men i övrigt inget upphetsande.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Jag skulle säga att det beror lite på vem du är. Toyota är bland det driftsäkraste du kan tänka dig men också extremt tråkiga. De är transportmedel och inget annat. Yaris kan jag intyga är en totalt orkeslös bil med säten som är marginellt bekvämare än 3:e klassens tågsäten. T.o.m. min 70-åriga morsa tröttande på skiten efter ett par år. Köper du Ford finns väl en risk för mer strul men bryr du dig det minsta om körglädje så är det Fiestan du ska ha.

Tycker komforten är helt ok i min Yaris och är 190cm lång. Spenderar ju några timmar per dag (up till 12h med bara pisspauser) i en och kan då inte klaga på framsätena.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hejsan hoppsan, tänkte det kanske vore kul med en liten uppdatering. Det blev en Fiesta Titanium 100hk Ecoboost 2014, galet fin och härlig bil!

Permalänk
Medlem

Hatar bilar och önskade att jag kunde leva ett normalt liv utan dom (bor på landet).

Anledningen är att jag just bytt till dubbdäck. Det tog bara en dryg halvtimme+20minuters kaffepaus+testkörning.
Fast vill man "Vara fin får man lida pin" Dubbdäck är bättre än året runt och dubbfria däck när det verkligen är halt.

Mazda3 som är något större än en SAAB99 men betydligt lättare. Precis som SAAB 99 har den en 2.0 liters motor med rejält drag redan i låga varv.
Motorn är både starkare och bränslesnålare än 99:an (En självklarhet då bilen är 3 decennier senare).
Den stora motorn i en lätt bil gör att den har mycket att ge när man varvar ut.

Bilar i Mazda3 storlek och vikt kommer annars med små 1,4-1,6 liters motorer.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.