Strömavbrott skadligt för datorn när den är igång?

Permalänk

Strömavbrott skadligt för datorn när den är igång?

Hej idag när jag spelade H1Z1 gick strömmen en kort stund och det jag fundera på är om det på något sätt är skadligt för datorn när den är igång? Nu menar jag inte själva mjukvaran då Windows 7 brukar kunna lösa så a problem utan menar mer komponenter som grafikkort, processor, moderkort, ssd.

Kan tillägga att strömmen gick en gång till när jag började skriva detta inlägg på datorn så jag fick börja om och började skriva från mobilen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej idag när jag spelade H1Z1 gick strömmen en kort stund och det jag fundera på är om det på något sätt är skadligt för datorn när den är igång? Nu menar jag inte själva mjukvaran då Windows 7 brukar kunna lösa så a problem utan menar mer komponenter som grafikkort, processor, moderkort, ssd.

Kan tillägga att strömmen gick en gång till när jag började skriva detta inlägg på datorn så jag fick börja om och började skriva från mobilen istället.

Oftast inte, det är väl korrupt data som kan bli det största problemet.
Tidigare kunde hårddiskarna stanna utan att parkera armarna.
Men dagens utrustning är befriad från sådant.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det beror på vad som händer kring strömavbrottet. Har man otur kan det komma strömspikar när strömmen bryts och likaså när strömmen kopplas på igen. Det brukar gå bra men man ska inte vara för säker.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Oftast inte, det är väl korrupt data som kan bli det största problemet.
Men dagens utrustning är befriad från sådant.

/Lifooz

En hårddisk i min PC är från 2013 och det är ju 4 år. Fast det borde väl märkas om datorn tagit stryk av de två korta strömavbrotten som inträffade med 15 min mellanrum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

SSD får den stora smällen eller om man uppdaterar BIOS och får strömavbrott mitt i alltihop.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

SSD får den stora smällen eller om man uppdaterar BIOS och får strömavbrott mitt i alltihop.

Bios uppdaterade jag inte under strömavbrott men hur menar du med SSD? Det borde väl märkas om den blivit skadad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

En hårddisk i min PC är från 2013 och det är ju 4 år. Fast det borde väl märkas om datorn tagit stryk av de två korta strömavbrotten som inträffade med 15 min mellanrum.

Du kan vara hellugn, det är inga problem med så pass nya grejor.

/Lifooz.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Nätagget är den del som riskerar att ta mest stryk om det blir strömspikar i samband med avbrottet/påslaget. Men oftast om ett nätagg (eller övriga komponenter) ger upp i samband med ett vanligt strömavbrott så var det redan på väg att rasa, Undantaget då om spikarna var väldigt stora, men det sker sällan i ett vanligt avbrott.

Som en liten anekdot kan jag säga att jag jobbade på ett företag med runt 1500 desktopdatorer i produktion. Under 4-5 år var det ytterst sällsynt att någon dator havererade hårdvarumässigt i samband med strömavbrott. Och då var det ändå en del avbrott då och då av olika anledning. Var det något så var det i så fall att någon dator behövde ominstalleras efteråt då OS'et inte startade.

Så generellt är det ingen fara hårdvarumässigt med strömavbrott på moderna datorer. Det är pågående arbete som kan gå förlorat, alternativt viss risk för problem med OS eller annat om någon uppdatering pågick.

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming:
Om folk skulle lära sig att nätaggregat var som generatorer så skulle de förstå att strömavbrott inte är nyttiga.
Själva OS förstörs inte om du har Win 7 eller bättre. Men nät agg är jättegnälliga, så de är väl den komponenten som åker på stryk.
Resten av datorn ska vara jordat och klara sig bra.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd

Det brukar inte vara någon fara för varken filer eller nätagg och nätagg tål mindre smällar och har skydd som slår i från vid mindre smällar "inte åska ;)" så en modern dator brukar inte ha problem med sånt och är nog många som har strömdosa med knapp man trampat på 30 gånger utan skada datorn som exempel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Rekordmedlem

Om det bara blir avbrott är det oftast lugnt men om i stället är nån skyddsfunktion i elnätet som bryter tex för överspänning så riskerar man fysiska skador, om det inte är för stora spikas så ska de inte passera nätdelen medans större kan pressa sig igenom men nätdelen i sig kan få stryk oavsett, i övrigt är det främst dataförlust som kan bli ett problem, datorkomponenterna tål att strömmen försvinenr men de tål inte för höga spänningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan uppdatera att min dator fungerar än så länge efter de två strömavbrotten. Så om nåt gått sönder borde den väl inte ha startat

Permalänk
Medlem

Hej

Ja....eller köp ett enkelt billigt skydd (eller ett dyrare) av filter-typ.

tex. från Komplett

https://www.komplett.se/product/866660/datorutrustning/kringu...

Jag har en gammal SurgeCube från Belkin som räddat mina datorer vid åska (ej direkt nedslag men åska...)
Den är förbrukad efter det, varistor/urladdningsrör döda, lysdiod på framsidan släkt = använd ej....

Som antyds innan i tråden, vid strömavbrott kan det komma spänningsspikar eller att det kommer ett antal pulser i serie som inte är korrekt i fas med strömmen innan (ej 50Hz). Gäller inkoppling till en viss mån också.

Permalänk
Medlem

Sist jag fick strömavbrott stod det "motherboard surge protection kicked in" eller liknande när jag startade igen. Märkte inget konstigt så gjorde inga mer efterforskningar i det men antar det blev en spänningsspik som moderkortet stoppade ? Jag har ändå rätt kraftigt överspänningsskydd i uttaget.

Permalänk

Och ännu en gång blev det strömavbrott när jag spela och denna gång skickade elbolaget ett sms om att strömmen är borta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvenskGaming:

Och ännu en gång blev det strömavbrott när jag spela och denna gång skickade elbolaget ett sms om att strömmen är borta

Köp en UPS så klara du dig vare gång det händer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Min dator har vid det här laget drabbats av hundratals strömavbrott utan några som helst problem. Det är givetvis långt från omöjligt att något händer, men då ska man nog ha riktigt redig otur.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Min dator har vid det här laget drabbats av hundratals strömavbrott utan några som helst problem. Det är givetvis långt från omöjligt att något händer, men då ska man nog ha riktigt redig otur.

Jag har haft otur mamma råka använda något som gjorde att strömmen gick så det gjorde att jag bliv avstäng på CS:GO ett par dagar och det som jag håller på att koda försvann och massa flika som jag hade upp i Chrome. Så nu är det UPS som gäller för mig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Strömavbrott på persondatorer i hem är det såklart mjukvara som är den största risken med och med mjukvara idag så finns det sådan i hårdvara.
Såvida man inte har datorn på något extremt konstigt ställe eller har slängt ihop en konstig lösning som typ bryter strömmen 1 gång i kvarten dygnet runt och har autostart, så behöver man som privatperson inte vara orolig för hårdvara.

Mjukvara på billiga raidlösningar utan batteriebackup är mycket känsligt, windows och alla dess applikationer också.

Det man som privatperson bör göra är absolut inte ett skit, jag köpte ett överspänningsskydd som Dack3 länkade till. (min kostade betydligt mer)
Om det hjälper emot strömspikar är en annan fråga, men har man datorprylar som kostar lika mycket som en bra bil så kan man kosta på ett billigt skydd.

UPS i all ära de borde man ha, men de kostar en hel del och när jag har haft 1 strömavbrott på 15 år så min plånbok sa nej.. Allt fler har bättre elnät idag än för, så ups är inget gemena man behöver ha.

Permalänk

Ännu en gång överlevde min dator men skulle inte förvåna mig om datorn en dag tar skada av detta till slut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvenskGaming:

Ännu en gång överlevde min dator men skulle inte förvåna mig om datorn en dag tar skada av detta till slut.

Hur ofta går strömmen? För övrigt finns det en hel del utrustning i hus som ej mår bra av strömavbrott som kylskål, frys, tvättmaskiner etc.

Permalänk
Medlem

Oftast är det inget problem med strömavbrott men det är viktigt att veta att det finns några väldigt populära nätagg som beter sig dåligt vid strömavbrott, t.ex. Evga Supernova G2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hårddiskar har väl automatiskt parkerat läsarmarna när strömmen går, så långe diskarna har varit tillgängliga i 3.5" formatet i alla fall. Mest av en slump, tror jag, då för att luftkudden som alstras av de roterande skivorna trycker läsarmen utåt.

Skrivet av jawik:

Nätagget är den del som riskerar att ta mest stryk om det blir strömspikar i samband med avbrottet/påslaget. Men oftast om ett nätagg (eller övriga komponenter) ger upp i samband med ett vanligt strömavbrott så var det redan på väg att rasa, Undantaget då om spikarna var väldigt stora, men det sker sällan i ett vanligt avbrott.

Ja, strömbortfallet i sig orsakar ju aldrig hårdvaruskador. Spikar i samband med avbrottet, eller återkopplingen av strömmen, kan döda vad som helst, beroende på hur kraftiga de är.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Är det inte tvärtom, idag kan hårddiskar stanna utan att parkera armarna? Eller tänker jag fel?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@anon159643: senaste veckan har den gått några gånger om dagen men jag har inte bortsett från detta inte haft det på väldigt länge.

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming:
Oj det lät konstigt att det skulle vara så mycket.
Lite kuriosa. Vi har haft en hel del strömavbrott i somras. Läste sen i lokaltidningen att dom skyllde på bl.a. bävrar som orsak
Kanske sant men lite lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det inte tvärtom, idag kan hårddiskar stanna utan att parkera armarna? Eller tänker jag fel?

Definitionsfråga. Läsarmen parkeras automatiskt när strömmen stängs av. Men som jag skrev innan, så har den så vitt jag vet, gjort det i stort sett sedan hemdatorer blev vanliga. Ingen höjdare med strömavbrott på industri diskar från tiden före det, då man svarvade skivorna med läshuvudena så fort de blev strömlösa.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Idag skulle huvudet skadas permanent om huvudet någonsin landade på skivan någon gång under hela diskens livstid, och dessutom skulle huvuden fastna hårt mot skivan och motorn inte orka starta igen då det är så blankt att ingen luft blir kvar mellan huvudet och skivan. Har själv provat och det sitter så hårt att man synligt böjer armarna innan det släpper, och försöker man vrida skiva med huvudena på ytan så sitter det som limmat (bokstavligt - för det är samma krafter inblandat som gör att en lim fäster sig på en yta) - och detta på en ganska många år gammal disk och det lär inte ha blivit 'bättre'...

Huvuden flyger med 2-3 nm flyghöjd över skivan idag vilket motsvarar 20-30 väteatomers diametrar - så idag är det alltid att huvudena parkeras på ramp i viloläge och vid plötslig strömavbrott så används spindelmotorn som generator för att ge ström nog för att dra huvudet till rampen och parkera säkert där.

SSD måste ha kondensatorbanker och tom. batterier (i SAS-diskar) då de inte har en motor med rörelsemassa som i generatorläge kan ge energi för att slutföra skrivningen då dessa har ganska stora RAM-buffrar i sig som måste skrivas färdig över till flash-minne - annars får man tappad och korrupt data och även risk att haverera själva disken då även dess egna house-keeping data måste skrivas undan säkert. Just denna del skiljer sig mellan konsument-SSD och SSD avsedda för servrar (SAS-SSD) i hur mycket störningar och korta avbrott de tål på strömförsörjningssidan innan man får korrupt data..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Idag skulle huvudet skadas permanent om huvudet någonsin landade på skivan någon gång under hela diskens livstid, och dessutom skulle huvuden fastna hårt mot skivan och motorn inte orka starta igen då det är så blankt att ingen luft blir kvar mellan huvudet och skivan. Har själv provat och det sitter så hårt att man synligt böjer armarna innan det släpper, och försöker man vrida skiva med huvudena på ytan så sitter det som limmat (bokstavligt - för det är samma krafter inblandat som gör att en lim fäster sig på en yta) - och detta på en ganska många år gammal disk och det lär inte ha blivit 'bättre'...

Huvuden flyger med 2-3 nm flyghöjd över skivan idag vilket motsvarar 20-30 väteatomers diametrar - så idag är det alltid att huvudena parkeras på ramp i viloläge och vid plötslig strömavbrott så används spindelmotorn som generator för att ge ström nog för att dra huvudet till rampen och parkera säkert där.

SSD måste ha kondensatorbanker och tom. batterier (i SAS-diskar) då de inte har en motor med rörelsemassa som i generatorläge kan ge energi för att slutföra skrivningen då dessa har ganska stora RAM-buffrar i sig som måste skrivas färdig över till flash-minne - annars får man tappad och korrupt data och även risk att haverera själva disken då även dess egna house-keeping data måste skrivas undan säkert. Just denna del skiljer sig mellan konsument-SSD och SSD avsedda för servrar (SAS-SSD) i hur mycket störningar och korta avbrott de tål på strömförsörjningssidan innan man får korrupt data..

Jo, det vet jag. Mr_B förstod vad jag egentligen syftade på trots in klumpiga formulering...

Gällande att SSD måste ha kondensatorbanker och/eller batteri för att undvika korrupt data och dataförlust stämmer inte riktig, och så är inte fallet med konsumentdiskar. Med det är väl inte vad du menar heller hoppas jag? NTFS, om vi ska prata Windows, klarar jobbet relativt bra ändå tycker jag. Har man databaser med egen journalföring är det såklart något man behöver ta hänsyn till men det är en annan historia...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Klart att det är balanserat mot den mängd RAM som finns i SSD, och det är säker mycket mindre av det i en konsument-SSD än en tunglastad SAS-SSD, sedan litar man nog väldigt mycket i konsumentvärlden att använda PC-nätaggregat skall hålla strömmen tillräckligt högt tillräckligt länge efter att brown out-detektorn indkerar att det är något på gång, så att SSD hinner slutföra sitt innan spänningen är för låg - gissar att hela förloppet handlar om enstaka ms.

Sas-diskar kan inte räkna med det och måste lösa det själva med interna energireserver.