Hjälp att välja tyst, liten?, billig speldator.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Jag har beställt denna dator nu men väntar på lite del-leveranser.

Det blev i3 8100 samt ett 1050Ti som jag fick för 1400,- så tror det blir bra.

Har fått lådan och den ser igentligen ganska ålrait ut. Ska bli kul å se om jag kan få den lite halvtyst då det är öppet galler på båda sidor. Planen är att pröva få ut luft ur lådan åt alla håll med saktagående fläktar och så får den suga in friskluft själv, jag har kört liknande förut och det funkar.

Plan A: 2x 120 i botten som blåser nedåt. 2x 120 i toppen som blåser "uppåt", 1x120 ut på sidan i höjd med cpu, 1x 90 som blåser rakt bakåt.

Dom flesta är Noctua 7-8db.

Plan B: Blåsa upp på GPU sakta och så fortare fart på dom i tak och bakåt.

Plan C: Består av plan A men med mer hastighet plus en ekstra fläkt i front som skjutsar in mer luft.

Det går hett til här i Minecraft på kvällarna förstår ni så det måste bli bra kylning =P

Permalänk

Här har du chassit iaf

Visa signatur

Primär rigg: Nano S | Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB DDR4 | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB DDR5 | SF450 |

Permalänk
Medlem

@Kriistoffer:

Två fläktar in i botten och två ut i toppen låter vettigast, så det blir ett så jämnt flöde som möjligt istället för turbulens eller fickor med luft/vakuum som kan uppstå när de får slåss om luften åt olika håll.

Borde räcka med 800-1000rpm så håller man ljudnivån rätt låg
Sambon kör ett Tempest 410 med 8 fläktar på, med mycket mesh i fronten och det låter inte värst mycket eftersom det är så många fläktar på låga varv.

Har kikat en del på Cougar QBX och även den verisonen med mesh i fronten, Kaze, men det föll på plats för CPU-kylare. Men det ser ju helt klart trevligt ut om man inte ska överklocka en massa eller kan köra AIO-vattenkylning

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Det blir ju en variant av B som jag kan testa först om jag inte blir nöjd med A.

Poster några taskiga potato-bilder sen när jag fått delarna.

P.g.a budgett så klarade jag inte både att få ett bra grafikkort med riktig kylning så det är tyvärr ett som inte blåser ut luften ut ur lådan, så detta är det enda jag blir osäker på, men jag hoppas det går bra ändå. Det är ju en enkel sak att byta i framtiden om den blir lite högljudd just på grund av detta då. Är väldigt glad jag fick ett 4GB 1050ti för det priset.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

@Kriistoffer:

istället för turbulens eller fickor med luft/vakuum som kan uppstå när de får slåss om luften åt olika håll.

Lol vacuum blir det ju inte iallafall.

Men vore coolt, då kan jag typ lägga en snusdosa där så kan den sväva fritt i vacuumet och så kan jag göra en YouTube-video av det och några leds .....med typ min egen cover av Getting Swifty i bakgrunden och få massa miljoner vievs så betalar sig hela datorn.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Kriistoffer:

Spel som spelas idag:
* Minecraft
* Guild Wars 2
* Gärna Sims 4

Dessa spelen kräver ingen dedikerad grafik.

tyst, liten?, billig speldator

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Dessa spelen kräver ingen dedikerad grafik.

tyst, liten?, billig speldator

Menar du verkligen att inte Guildwars eller Sims använder sig av GPU?

Oavsett så är ju spelvalet idag baserat lite på att det är en 8år gammal dator där nu så att kunna spela lite coolare spel och även spel som kommer är ju bra.

Dessutom har jag redan köpt datorndelarna och fick med ett 1050ti 4GB och det blev totalt lite över 7k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kriistoffer:

Menar du verkligen att inte Guildwars eller Sims använder sig av GPU?

Oavsett så är ju spelvalet idag baserat lite på att det är en 8år gammal dator där nu så att kunna spela lite coolare spel och även spel som kommer är ju bra.

Dessutom har jag redan köpt datorndelarna och fick med ett 1050ti 4GB och det blev totalt lite över 7k

dedikerad grafik=separat grafikkort. Processorn´s inbyggda grafikdel är tillräcklig för att kunna driva runt spelen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

dedikerad grafik=separat grafikkort. Processorn´s inbyggda grafikdel är tillräcklig för att kunna driva runt spelen.

Det var det jag menade, jag räknar inte den inbyggda som en ordentlig GPU men ok dedikerat kort.

Asså jag kör ju MC på en i7 utan dedikerat kort idag men det är faktiskt skillnad på känslan på den stationära jag har som har en i5 och ett GTX 570, det flyter på mycket bättre, laddar världen snabbare, man kan köra lång drawdistance osv utan problem. Men det är klart i denna med i7 som jag skriver på nu så är det ju en mobile i7. Dessutom är den server också hoho.

Jaja men som sagt, vi ska spela massa andra spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Lol vacuum blir det ju inte iallafall.

Men vore coolt, då kan jag typ lägga en snusdosa där så kan den sväva fritt i vacuumet och så kan jag göra en YouTube-video av det och några leds .....med typ min egen cover av Getting Swifty i bakgrunden och få massa miljoner vievs så betalar sig hela datorn.

Nej, det får väl vara rätt tätt då iofs XD
Menade väl egentligen att man kan få fickor av ganska stillastående luft om man inte har bra flöde i chassit.

Sen svävar ju dock inte saker i vakuum, du har ju fortfarande gravitation som påverkar. Men snusdosan skulle åka ner lika snabbt som en sten eller fjäder

https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgs

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Just fan. Men allt damm skulle samlas där?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Kriistoffer:

Menar du verkligen att inte Guildwars eller Sims använder sig av GPU?

Klart de använder sig av en dedikerad GPU om det finns en.
Dock klarar sig de spelen bra med Intel HD integrerad grafik.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Så bra.

Men jag kom inte ihåg att det såg så illa ut. Her måste vi köpa nya spel ser jag!! Kanske gåvekort på steam vore något?

Permalänk

Nu har jag byggt den.

Glömde i3an på denna bild:

Här på nästa bild ser det sämre ut än det är faktiskt, men det är mest för att moderkortet bara har 1 kontakt til chassifläkt så jag måste koppla med gammaldags kontakt och konverter så det ser lite messy ut med alla små tunna kablar.
I själva verket är allting stripat fast mot PSU och det är gott om plats hitom detta för att adera en chassifläkt i front om man skulle vilja det.

Taket blåser uppåt.
Golvet blåser också uppåt.
Bak blåser ut och på sidan blåser ut.

Resultatet är knäpptyst vid surfing och installerande. Ska lägga in spel en annan dag så får vi se då.
Måste jobba lite ismyg här då det ska bli julklapp.