Microsoft lägger till antifuskmjukvara i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger till antifuskmjukvara i Windows 10

Den senaste uppdateringen till Windows 10 introducerar en rad nya funktioner, där en av dessa är Microsofts egenutvecklade antifuskmjukvara Trueplay.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge de lyckas att hålla det otroligt resurssnålt och det inte leder till sämre prestanda i spel så är jag väldigt positiv till det!

Bara det går att separera singleplayer från multiplayer o inte begränsar vad man kan göra i singleplayer får det gärna finnas där!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

Vafalls! Hur ska jag klara att lösa MS Röj nu då?

Permalänk
Medlem

Hmmm.. så windows ska logga allt man gör på datorn, skicka det till deras servrar för analys, bara för att "hitta fusk" och lovar att all denna data aldrig kommer användas till; t.ex. deras annonser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av convery:

Hmmm.. så windows ska logga allt man gör på datorn, skicka det till deras servrar för analys, bara för att "hitta fusk" och lovar att all denna data aldrig kommer användas till; t.ex. deras annonser?

Så uppfattade inte jag det när jag läste artikeln.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ahh så det är vad TruePlay är till för.
Där står ju inte så där jätte mycket om den där var den finns.

*Edit
Funktionen var avstängd då jag såg den förste gången på min ny uppdaterade Windows 10.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Så uppfattade inte jag det när jag läste artikeln.

Fast varför ska de annars tvinga på detta till den stora massan genom en update. Istället för ett valfritt nerladdningsbart tillägg.
Sen var det väl aktiverat by default. Och du måste engagera dig för att stänga av det.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Fast varför ska de annars tvinga på detta till den stora massan genom en update. Istället för ett valfritt nerladdningsbart tillägg.
Sen var det väl aktiverat by default. Och du måste engagera dig för att stänga av det.

För att det kommer bli standard i främst deras spel, Minecraft bland annat.

Du kan välja att stänga av funktionen eller välja Linux ifall du är orolig för datainsamling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att en anti-cheat implementerat av Microsoft kan bli mycket mer ressurssnål än t.ex EAC, lite likt Windows Defender + Advanced Threat Protection är mer ressurssnålt än 3'e parts antivirus.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Så de verkar mena allvar när de säger att de ska storsatsa på PC.
Men jag vill se mer en mer aggressiv expansion i Microsoft Store och ta upp kampen mot Steam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av convery:

Hmmm.. så windows ska logga allt man gör på datorn, skicka det till deras servrar för analys, bara för att "hitta fusk" och lovar att all denna data aldrig kommer användas till; t.ex. deras annonser?

Hur får du "samla in information om spelet och rapportera till dem [utvecklarna] om exempelvis filer modifieras" till "logga allt man gör"?

Skrivet av Kotan:

Fast varför ska de annars tvinga på detta till den stora massan genom en update. Istället för ett valfritt nerladdningsbart tillägg.
Sen var det väl aktiverat by default. Och du måste engagera dig för att stänga av det.

Det är upp till utvecklarna att använda det i deras spel, det är inget som är aktivt för alla spel. Så det är inget som Microsoft "tvingar" på dig. Om du ogillar antifusk i dina spel så klaga i så fall på utvecklarna av spelen.

Permalänk
Medlem

Som mycket annat förblir det nog standard i deras egna titlar och då kvittar det. Stängde av det där och raderade appar/store som kom tillbaka när jag körde in den här uppdateringen.

Vart mer positivt överraskad av den här uppdateringen dock för den nollställde inte rubb och stubb i inställningar som vanligt annars. Bara nytt bloat man fick ta bort och stänga av.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Fast varför ska de annars tvinga på detta till den stora massan genom en update. Istället för ett valfritt nerladdningsbart tillägg.
Sen var det väl aktiverat by default. Och du måste engagera dig för att stänga av det.

Kanske för att fuskare normalt sett inte väljer att ladda ned antifuskmjukvara?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Samtidigt som jag spyr på onödig skit som ligger minnesresident och stjäl systemresurser, så är det ju ändå bättre med något som faktiskt är en OS-komponent, än tredjepartsskit man inte riktigt vet vad den hittar på.

Man får väl hoppas det slår ut konkurrenterna bara, så det inte slutar med att man istället har flera mögprogram med precis samma funktion installerade mot sin vilja.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av convery:

Hmmm.. så windows ska logga allt man gör på datorn, skicka det till deras servrar för analys, bara för att "hitta fusk" och lovar att all denna data aldrig kommer användas till; t.ex. deras annonser?

Varför skulle de behöva använda anti cheat till detta ändamål när de redan kan göra det på annan väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Fast varför ska de annars tvinga på detta till den stora massan genom en update. Istället för ett valfritt nerladdningsbart tillägg.
Sen var det väl aktiverat by default. Och du måste engagera dig för att stänga av det.

Nej tvärtom det är avstängt by default..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Hur får du "samla in information om spelet och rapportera till dem [utvecklarna] om exempelvis filer modifieras" till "logga allt man gör"?

Det är upp till utvecklarna att använda det i deras spel, det är inget som är aktivt för alla spel. Så det är inget som Microsoft "tvingar" på dig. Om du ogillar antifusk i dina spel så klaga i så fall på utvecklarna av spelen.

Fast det ligger ju ändå normalt igång så som jag förstår det. Oavsett om du har något spel som kräver det eller inte.

Skrivet av YamahaDGX630:

Kanske för att fuskare normalt sett inte väljer att ladda ned antifuskmjukvara?

Fast om spelen kräver det för att tex spelas online så får de ju aktivt installera det själv. Så som EAC, punkbuster, dagens aktuella anti-cheat.

Istället för att tvinga på alla andra som inte spelar en massa bloat.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Fast varför ska de annars tvinga på detta till den stora massan genom en update. Istället för ett valfritt nerladdningsbart tillägg.
Sen var det väl aktiverat by default. Och du måste engagera dig för att stänga av det.

Så gott som allt som har något att göra med integritet är ju aktiverat per default. Och om du lyckas hitta alla platser där du kan stänga av alltsammans, så slås det på per default igen nästa gång det sker en uppgradring

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag är vääääldigt skeptiskt till det här..
Min magkänsla säger som så, att moddning/smått fuskande i SINGLEPLAYER inte kommer att vara möjligt, om det är som så att programmet ska hålla koll på ifall filer har blivit modifierat.

Sen så lär det säkert bli konflikt med olika spel, och förstöra mer än vad det gör nytta.
Om det blir massa strul p.g.a. mer bloat som MS lägger in, så får jag huvudvärk.

Men det kan på andra sidan av myntet, bli hur bra som helst och eliminera fuskande i MULTIPLAYER, men eftersom det är MS vi pratar om så ska jag nog inte ha några förhoppningar på något bra, tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davvarn:

Jag är vääääldigt skeptiskt till det här..
Min magkänsla säger som så, att moddning/smått fuskande i SINGLEPLAYER inte kommer att vara möjligt, om det är som så att programmet ska hålla koll på ifall filer har blivit modifierat.

Sen så lär det säkert bli konflikt med olika spel, och förstöra mer än vad det gör nytta.
Om det blir massa strul p.g.a. mer bloat som MS lägger in, så får jag huvudvärk.

Men det kan på andra sidan av myntet, bli hur bra som helst och eliminera fuskande i MULTIPLAYER, men eftersom det är MS vi pratar om så ska jag nog inte ha några förhoppningar på något bra, tyvärr.

Det står ganska tydligt att utvecklarna själva kan styra var de vill att skyddet ska vara aktiverat. Det kan alltså vara avstängt för singleplayer men aktiverat för multiplayer. Sen är det ju upp till utvecklarna att inte blanda in moddningsbara filer i multiplayersetupen.

Permalänk

Känner jag MS rätt kommer detta vara otroligt buggigt och säkert dra en del resurser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är positiv till detta bara det fungerar som tänkt. Fusk är nog det drygaste jag vet..

Permalänk
Medlem

Nej ,de kunde inte lura in mej i deras STORE denna gången heller

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Kunde inte bry mig mindre. 400+ spel på Steam så det blir aldrig några köp utanför. Jag har klickat på deras store två gånger och det var rena misstag. Ser numera till att ta bort ikonen i aktivitetsfältet direkt vid varje windowsinstallation

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Vem kunde gissat att RC1 skulle förbli den bästa W10 versionen ?

För varje funktion som läggs till ju sämre blir OS'et.
Idealet ju är ett OS som är helt soprent när det installeras.
Men nu så måste man spendera bättre delen av en dag för att rensa upp innan man kan använda datorn ordentligt ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Sen så lär det säkert bli konflikt med olika spel, och förstöra mer än vad det gör nytta.
Om det blir massa strul p.g.a. mer bloat som MS lägger in, så får jag huvudvärk.

Vi får hoppas att det blir bra med Trueplay. Men i värsta fall får du köpa en ask Alvedon i förbyggande syfte.

Permalänk
Medlem

Bra då kanske de bli svårare att aktivera eller ladda ner fusk på sin Windows 10 dator. Suveränt kanske vi bli av med dem som fuskar som använder sig av Windows 10. Får vi hoppas att fler av spelföretagen lägger till stödet Trueplay i sina spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Om det visar sig att den här rutinen inte sniffar "metadata" på alla slags spel som körs på systemet så blir jag förvånad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är så trött på fuskare i multiplayer. Hade det funnits ett vattentätt system så hade jag vart riktigt glad. Men tror inte det nånsin kommer finnas. Vi får se hur detta funkar men har inga stora förhoppningar/förväntningar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locnox:

Vi får hoppas att det blir bra med Trueplay. Men i värsta fall får du köpa en ask Alvedon i förbyggande syfte.

Jag gissar på att det blir en del strul , men också mindre fuskande i spel.
Jag 50/50 , Så jag får väl ladda med Halvedon