EVGA GTX 1080 SC, glapp/trasiga DP portar

Permalänk
Medlem

EVGA GTX 1080 SC, glapp/trasiga DP portar

Jag köpte förra året ett EVGA 1080 SC när det släpptes.

Köpte och monterade direkt ett kylblock från EKWB och allt har fungerat utmärkt sedan dess.

Senaste veckorna har jag dock haft en hel del problem, bland annat har skärmar blinkat (har en ASUS ROG Swift PG348Q) samt överklockningen på skärmen för att få 100Hz har krånglat.

Nu i veckan var det så känsligt att när jag kom åt med foten på en sladd som låg emot en av DP sladdarna så började skärmen blinka och ibland tappade den anslutning helt.

Jag har kommit fram till efter lite felsökning att 2 av de 3 DP portarna på kortet inte fungerar, en av portarna ger grova artifakter och den andra fungerar inte alls.

För att lösa problemet temporärt har jag min ROG skärm i den fungerande porten och min 27 tummare i HDMI istället och det verkar fungera bra.

Hur fungerar det med garanti hos EVGA?

Det är över ett år sedan jag köpte kortet och det är köpt på Webhallen.

Det tar emot att behöva tömma hela systemet på vatten för att lämna in men det borde vara bästa alternativet även om jag blir utan grafikkort ett tag.

Ska jag gå till Webhallen i första och försöka eller ska jag skapa ett RMA ticket direkt till EVGA och skicka iväg? (Till Tyskland som jag förstått det)

Permalänk
Medlem

Ja, gå till webbhallen först. Hade ju varit skönt att kunna få det löst utan att behöva gå igenom RMA processen med EVGA. Även om det kanske är låga odds att du får det åtgärdat via Webbhallen är det ändå så lite effort att ta upp telefonen och slå en pling eller eventuellt pallra sig ner till butiken och snacka med någon bakom disken ett par minuter så att det är värt ett försök imo.

Permalänk
Medlem

EVGA brukar ju vara otroligt bra vid krångel.
Faktiskt en stor anledning till att jag har köpt från dom många gånger.
Det plus att dom inte gnäller när man skruvar med grafikkorten.

Så hör med EVGA först !

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARNOU:

Ja, gå till webbhallen först. Hade ju varit skönt att kunna få det löst utan att behöva gå igenom RMA processen med EVGA. Även om det kanske är låga odds att du får det åtgärdat via Webbhallen är det ändå så lite effort att ta upp telefonen och slå en pling eller eventuellt pallra sig ner till butiken och snacka med någon bakom disken ett par minuter så att det är värt ett försök imo.

Ska göra det! Jobbar trots allt i samma byggnad som dom

Jag provade Webhallens nya chatt funktion och fick reda på att Webhallen utför hela RMA biten med EVGA åt mig!

Skrivet av Svensktiger:

EVGA brukar ju vara otroligt bra vid krångel.
Faktiskt en stor anledning till att jag har köpt från dom många gånger.
Det plus att dom inte gnäller när man skruvar med grafikkorten.

Så hör med EVGA först !

Kolla kommentaren ovan Om jag hade köpt advanced RMA hade jag nog gjort det direkt.

Nästa gång blir det garanterat att köpa till advanced RMA.