Nätverka Linux + Mac OS X + WinXP - Hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Nätverka Linux + Mac OS X + WinXP - Hjälp mig!

Hej!

Jag har 3 system på mitt nätverk, som är anslutna till nätet genom en hubb.

System 1: Windows XP
System 2: Mac OS X (Har USB skrivare ansluten)
System 3: Linux (Mandrake)

Det jag då skulle vilja göra är att kunna dela filer mellan de här datorerna, och även få möjligheten att använda skrivaren ansluten till macen från de andra datorerna (eller iallafall den med WinXP)
Ska man använda Samba? Isf hur gör man? Kan någon länka till någon bra hemsida med guide?

Tack

PS. Ifall en admin tycker att detta Topic passar bättre i nätverk, flytta den. (Tänkte länge på var jag skulle posta den )

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk

Jag har inte delat ut mina filer från macen mot xp (bara tvärt om och det har funkat bra) men det bör räcka med att klicka i Windows-fildelning... det är vad apple tycker i alla fall.

Öppna Systeminställningarna på OS X och bocka för Windows-fildelning och Skrivardelning.
Gå sedan till Konton och skapa ett konto för den användare och klicka i att han ska kunna ansluta från Windows.
Testa sedan och se vad som händer när du ansluter från xp till macen

jo... du kanske kan hitta något matnyttigt här:
http://discussions.info.apple.com/WebX?14@119.E7cEaavtkoo.0@....

Permalänk
Medlem

Mac OS X <-> Win XP. Klicka i Windows fildelning. Den fixar samba mm åt dig.

Linux <-> Mac OS X. Det fungerar utan problem alltid.

Linux <-> Win XP. Installera senaste Samba och sätt upp burken som en Samba-server.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

Tack.. Jag återkommer ifall jag får problem. Jag har försökt förut utan framgångar, men jag kanske glömde något steg.

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb