Imou kameror har de inte längre web-if?

Permalänk

Imou kameror har de inte längre web-if?

Hej!

Jag har tidigare alltid valt Imou (IPC-G42) kameror eftersom priset var lågt och kvalitén var relativt bra. Priset är även lågt på cloud inspelning som jag alltid har aktiverat trots att jag kör Synology NAS.

Men nu verkar det som att de nyare Imou modellerna saknar web-if, stämmer det verkligen?

Jag vill kunna ha kamerorna på en annan adress men spela in på min Synology NAS jag har hemma. Men saknas web-if så är det oftast krångligt att ställa in.

(WEB-if ser ut som på Dahua kameror, ungefär så här https://www.youtube.com/watch?v=kgxjeIDw5Jw)

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Jag har tidigare alltid valt Imou (IPC-G42) kameror eftersom priset var lågt och kvalitén var relativt bra. Priset är även lågt på cloud inspelning som jag alltid har aktiverat trots att jag kör Synology NAS.

Men nu verkar det som att de nyare Imou modellerna saknar web-if, stämmer det verkligen?

Jag vill kunna ha kamerorna på en annan adress men spela in på min Synology NAS jag har hemma. Men saknas web-if så är det oftast krångligt att ställa in.

(WEB-if ser ut som på Dahua kameror, ungefär så här https://www.youtube.com/watch?v=kgxjeIDw5Jw)

Tacksam för tips!

imou har saknat web-if på dom flesta modeller dom senaste åren, du använder dahuas toolbox och modulen configtool
för att ställa in kamerorna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

imou har saknat web-if på dom flesta modeller dom senaste åren, du använder dahuas toolbox och modulen configtool
för att ställa in kamerorna.

Hej!

Vet du om det går att ändra alla inställningar som tidigare? T.ex port, ip-nummer, bitrate på stream, upplösning osv.

Minns att jag köpte en TP-link tapo kamera förut som var extremt svår att ställa in till en Synology NAS så att jag till slut gav upp.

Vill ju kunna ha kameran på annan ort sen på ett smidigt sätt streama till min Synology NAS som är hemma.

Borde finnas en lista på nätet på vilka imou kameror som har web-if... men har ej hittat någon.

Tack så mycket för din hjälp!!!

Permalänk
Medlem

Hej!

Vet du om det går att ändra alla inställningar som tidigare? T.ex port, ip-nummer, bitrate på stream, upplösning osv.

Minns att jag köpte en TP-link tapo kamera förut som var extremt svår att ställa in till en Synology NAS så att jag till slut gav upp.

Vill ju kunna ha kameran på annan ort sen på ett smidigt sätt streama till min Synology NAS som är hemma.

Borde finnas en lista på nätet på vilka imou kameror som har web-if... men har ej hittat någon.

Tack så mycket för din hjälp!!!

Jag har inte testat dom absolut senaste modellerna tex dom med solceller osv, men dom jag har testat på har jag kunna ändra alla inställningar med configtool tex färger,bitrate, cbr,vbr ,ip,namn,lösenord,upplösning osv

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

Jag har inte testat dom absolut senaste modellerna tex dom med solceller osv, men dom jag har testat på har jag kunna ändra alla inställningar med configtool tex färger,bitrate, cbr,vbr ,ip,namn,lösenord,upplösning osv

Nice! Tack för ditt värdefulla svar.

Vet du vilken modell du har testat?
Jag funderar på att köpa några IMOU Bullet 2C, 4MP

Jag har sen tidigare IMOU Wi-Fi BULLET LITE 4MP som har den gamla web-if.

Permalänk
Medlem

Nice! Tack för ditt värdefulla svar.

Vet du vilken modell du har testat?
Jag funderar på att köpa några IMOU Bullet 2C, 4MP

Jag har sen tidigare IMOU Wi-Fi BULLET LITE 4MP som har den gamla web-if.

jag har testat, bullet 2c 2/4mp,ranger 2, ranger 2c,både 2 och 4mp (a42) deras cub/fyrkantig kamera som jag inte kommer ihåg namnet på. samt deras minsta runda Camera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

jag har testat, bullet 2c 2/4mp,ranger 2, ranger 2c,både 2 och 4mp (a42) deras cub/fyrkantig kamera som jag inte kommer ihåg namnet på. samt deras minsta runda Camera.

Intressant!

Vilken skulle du säga är bäst med nätverkskabel och poe?

Alla aktuella modeller finns här:
https://www.imou.com/en/products/cameras

Bullet modellerna verkar ha allt utom snurrfunktion:
Bullet 2C 4MP (IP65) Länk.
Bullet 2E 3MP/5MP verkar ha allt förutom snurrfunktion Länk.
Bullet 3
Bullet 3C

Cruiser-modellerna verkar ha allt inklusive snurrfunktion.
Gäller att se upp för att det inte är någon gammal version, ett tips är att titta efter h.265 stöd.
Cruiser SE+ verkar finnas billigt.
Cruiser 2 - lite dyrare (800kr+) Länk.
Cruiser 2C - lite dyrare (800kr+) Länk.

Modeller som verkar lite sämre:
Ranger 2 - dåligt att man måste ha en usb-adapter. Länk.
Ranger 2C - har ej nätverksuttag. Länk.

Jag ska fortsätta gå igenom listan och jämföra priser.

Tror att det blir Cruiser för min del för att kunna snurra på kameran, alternativt får jag nöja mig med en Bullet.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Vilken skulle du säga är bäst med nätverkskabel och poe?

Alla aktuella modeller finns här:
https://www.imou.com/en/products/cameras

Bullet modellerna verkar ha allt utom snurrfunktion:
Bullet 2C 4MP (IP65) Länk.
Bullet 2E 3MP/5MP verkar ha allt förutom snurrfunktion Länk.
Bullet 3
Bullet 3C

Cruiser-modellerna verkar ha allt inklusive snurrfunktion.
Gäller att se upp för att det inte är någon gammal version, ett tips är att titta efter h.265 stöd.
Cruiser SE+ verkar finnas billigt.
Cruiser 2 - lite dyrare (800kr+) Länk.
Cruiser 2C - lite dyrare (800kr+) Länk.

Modeller som verkar lite sämre:
Ranger 2 - dåligt att man måste ha en usb-adapter. Länk.
Ranger 2C - har ej nätverksuttag. Länk.

Jag ska fortsätta gå igenom listan och jämföra priser.

Tror att det blir Cruiser för min del för att kunna snurra på kameran, alternativt får jag nöja mig med en Bullet.

Av dom jag använt så var det bara Bullet som hade poe, inomhus gillar jag ranger 2 riktigt mycket då dom har funktioner för att automatiskt köra in kameran i huset och stänger ner är man kommer hem, vill du driva dom med poe kan du kör på: https://fyndiq.se/produkt/2-pack-gigabit-poe-splitter-48v-til....

ute har jag skiftat till dahua i stället då jag vill ha lite bättre ai funktioner direkt i kameran samt bättre 24/7 färg bild.
ute kör jag främst:
Dahua IPC-PFW3849S-A180-AS-PV samt: Dahua IPC-HFW3849T1-AS-PV S4

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

Av dom jag använt så var det bara Bullet som hade poe, inomhus gillar jag ranger 2 riktigt mycket då dom har funktioner för att automatiskt köra in kameran i huset och stänger ner är man kommer hem, vill du driva dom med poe kan du kör på: https://fyndiq.se/produkt/2-pack-gigabit-poe-splitter-48v-til....

ute har jag skiftat till dahua i stället då jag vill ha lite bättre ai funktioner direkt i kameran samt bättre 24/7 färg bild.
ute kör jag främst:
Dahua IPC-PFW3849S-A180-AS-PV samt: Dahua IPC-HFW3849T1-AS-PV S4

Hej!

Hade aldrig sett POE delare med micro-usb förut, smart! Det jag använder på mina är för vanlig DC-adapter 12V.

Dock priset blir ungefär det samma som en Cruiser ifall man ska köpa en Ranger 550kr + väggfäste (150kr) + microusb poe splitter. Inte värt besväret med Ranger då. Trodde Ranger hade mycket lägre pris.

Ja precis, Dahua är egentligen bäst men inte värt betala det dubbla för min del. Imou räcker ifall det funkar med Configtool.

Permalänk
Medlem

Hej!

Hade aldrig sett POE delare med micro-usb förut, smart! Det jag använder på mina är för vanlig DC-adapter 12V.

Dock priset blir ungefär det samma som en Cruiser ifall man ska köpa en Ranger 550kr + väggfäste (150kr) + microusb poe splitter. Inte värt besväret med Ranger då. Trodde Ranger hade mycket lägre pris.

Ja precis, Dahua är egentligen bäst men inte värt betala det dubbla för min del. Imou räcker ifall det funkar med Configtool.

väggfäste ingår i ranger 2. den poe splittern jag länkar till är 2 pack, så kameran + drygt 100kr om du ska köra dom med poe.
sedan kan du ju alltid köpa poe splitter via aliexpress i stället då finns det för runt 30kr.

Visa signatur

Permalänk

Här verkar det billigast inom EU, märkligt dock att de inte säljer till Sverige.

https://store.imou.com/products/imou-cruiser-se-indoor-wifi-s...

Skillnaderna verkar främst vara olika CMOS sensorer.
Här nedan är aktuella priser inom Sverige =

650kr inkl.frakt.

Imou Cruiser SE+ -4MP- 25fps
S41FEP

733kr inkl.frakt

IMOU Cruiser 2 -3MP- 25fps
IPC-GS7EP-3M0WE

700kr med frakt

IMOU Cruiser -4MP- 25fps
IPC-S42FP

IMOU Cruiser -2MP- 25fps
‎IPC-S22FP

570kr med frakt

D.v.s ungefär samma kring 600-700kr.

Permalänk
Skrivet av aragon:

väggfäste ingår i ranger 2. den poe splittern jag länkar till är 2 pack, så kameran + drygt 100kr om du ska köra dom med poe.
sedan kan du ju alltid köpa poe splitter via aliexpress i stället då finns det för runt 30kr.

Hej!

Tack för tipset!
Verkar dock som att väggfästet är mer ett takfäste på Ranger, inte väggfäste väl på samma sätt som Cruiser?
För enkelhetens skull beställde jag iallafall 2st Imou Cruiser SE+ 3MP-
IPC-K7CP-3H1WE som ska användas på jobbet.

Hemma har jag också Dahua, men dem är väldigt gamla nu.
6st Dahua IPC-HDW5231R-ZE sedan tidigare, funderar dock på att byta ut åtminstone 1 av dem vid ingången.
Gillar inte att man inte tydligt ser ansiktena på de som vandrar in.
Kanske ska man köpa en med högre megapixel t.ex IMOU Bullet 3 5MP ?
Eller bara byta plats på kameran och zooma in. Hmmm.

Alla kameror streamar till samma Synology NAS som jag har hemma.
För att titta på inspelningarna brukar jag använda webbläsaren på min mac.
Bäst vore att använda mac appen Synology Surveillance Station Client. Men jag får mycket sämre bild där av någon anledning.

Trevlig helg.

Permalänk

Jag försöker koppla min IMOU Cruiser SE+ till en Synology NAS som är på annan ort.

Men av någon anledning lyckas jag inte ansluta till kameran från annan ort.

Trots att jag öppnar upp portar och pekar rätt. Lokalt funkar det med interna ip:en, men inte Externt.

Antar att det är routern som inte släpper in?
Gör jag något fel?

Lokalt funkar streamen:
rtsp://admin:xxxxx@192.168.10.104:554/cam/realmonitor?channel...

Men inte med externt ip och port 9001

Permalänk
Medlem

Jag försöker koppla min IMOU Cruiser SE+ till en Synology NAS som är på annan ort.

Men av någon anledning lyckas jag inte ansluta till kameran från annan ort.

Trots att jag öppnar upp portar och pekar rätt. Lokalt funkar det med interna ip:en, men inte Externt.

Antar att det är routern som inte släpper in?
Gör jag något fel?

Lokalt funkar streamen:
rtsp://admin:xxxxx@192.168.10.104:554/cam/realmonitor?channel...

Men inte med externt ip och port 9001

<Uppladdad bildlänk>

det kan vara så enkelt som att starta om kameran,
har du kollat så inte 9001 är blockat av något annat? (netstat -ano -p tcp |find "9001" i komandpromp)
personligen skulle jag inte gjort på detta sättet, jag skulle kört en vpn mellan platserna i stället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

just det, du har möjligen inte för många olika enheter mot kameran samtidigt, minns jag rätt brukar det vara 2 olika saker man som mest kan ha mot imou samtidigt sedan blockar den anslutningen, tex har du telefonappen,dator mot kameran samtidigt och sedan försöker ansluta nasen mot den, då blir det nog problem

Visa signatur

Permalänk

Har " onvif " någon annan port kanske?

Har testat allt nu känns det som. Hmm..

Permalänk
Skrivet av aragon:

just det, du har möjligen inte för många olika enheter mot kameran samtidigt, minns jag rätt brukar det vara 2 olika saker man som mest kan ha mot imou samtidigt sedan blockar den anslutningen, tex har du telefonappen,dator mot kameran samtidigt och sedan försöker ansluta nasen mot den, då blir det nog problem

Jaha, ok testar strax med att stänga av allt och bara ansluta med NAS.

Tack!

Kanske aldrig skulle köpt denna kamera, vet inte vad som strular om det är:
1. routern som inte släpper in
2. kameran som är konstig

Kanske ska man testa ONVIF lokalt först på något sätt, ska se om det går att göra det.
För rtsp stream gick via VLC men tror ONVIF är något annat. Jag är inte så bra på detta.

Tackar så mycket.

Permalänk
Medlem

Har " onvif " någon annan port kanske?

Har testat allt nu känns det som. Hmm..

imous port brukar vara 37777

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

imous port brukar vara 37777

Nej, det fungerar inte.

Undra vad för ONVIF port imou använder för att kunna ansluta till Synology NAS.
Kanske väljer jag fel inställningar.

Dahua körde bara port 80 i Synology.

Permalänk

Jag scannade igenom alla portar och fick upp dessa som öppna:
port: 80, 554, 37777, 8086

Testar nu alla en och en med ONVIF men det verkar inte funka genom Synology på annan ort.

Ska testa endast connecta via stream rtsp:// , följer denna guide: https://community.synology.com/enu/forum/3/post/146578

Jag behöver få igång detta akut då vi har ett bygge på g som jag måste filma!

Testade denna men fick väldigt dålig kvalite:
rtsp://admin:password@xxxxxx:554/cam/realmonitor?channel=1&am...

Bättre kvalite:
rtsp://admin:xxxxxxx@192.168.10.104:554/cam/realmonitor?chann...

Permalänk

Det funkar att streama rtsp:// via VLC lokalt.
Men dessvärre så fort man kör med publikt ip så funkar det inte trots att port forwarding är gjord.

Jag börjar gissa på att TP-link C80 routern inte funkar som den ska.

Vad tror ni kan vara fel?

Skärmdump.

Permalänk

Jag vet faktiskt inte vad det är fel på, men något är väldigt väldigt skumt.

Jag testade köra port forwarding med en gammal IMOU med web-if.
Pekade extern port 80 till internt 80 då funkar det bra.
Men om jag pekar extern 1040 till intern 80, då börjar det strula. Funkar inte att lägga till kameran i Synology, men http på port 1040 funkar!

Jag har alltså exakt samma inställningar, ändrar bara på porten?

Vad beror detta på? Är det Synologyn som inte gillar nya porten eftersom http funkar?

Väldigt konstigt, skulle aldrig köpt dessa kameror.

Permalänk
Skrivet av aragon:

det kan vara så enkelt som att starta om kameran,
har du kollat så inte 9001 är blockat av något annat? (netstat -ano -p tcp |find "9001" i komandpromp)
personligen skulle jag inte gjort på detta sättet, jag skulle kört en vpn mellan platserna i stället.

Hur kör man VPN mellan platserna?

Jag vill ju inte att allt på jobbet ska gå via uppkopplingen hemma, bara kamerorna i så fall.

Är inte det väldigt overkill för mig som aldrig gjort det förut. Hade dock varit extremt enkelt kan jag tänka mig om kamerorna trodde de var på samma LAN som Synologyn.

EDIT: Angående port forwarding så har jag upptäckt att det fungerar bra ca 2 minuter efter en reboot av routern. Vet inte vad det är men något skumt stör ut den.

Permalänk
Medlem

Hur kör man VPN mellan platserna?

Jag vill ju inte att allt på jobbet ska gå via uppkopplingen hemma, bara kamerorna i så fall.

Är inte det väldigt overkill för mig som aldrig gjort det förut. Hade dock varit extremt enkelt kan jag tänka mig om kamerorna trodde de var på samma LAN som Synologyn.

EDIT: Angående port forwarding så har jag upptäckt att det fungerar bra ca 2 minuter efter en reboot av routern. Vet inte vad det är men något skumt stör ut den.

om jag förstår dig rätt har du nasen på jobbet och kameror hemma? eller är det tvärt om?

när det gäller vpn, overkill skulle jag inte kalla det, att öppna portar medför en rätt stor säkerhetsrisk, särskilt om du inte använder dig av en säkser anslutning (https). det beror på hur man sätter upp vpn, det brukar vara olika beroende på router.
enklast är om du söker på det för din router modell och vad du vill göra så hittar du guider.

när det gäller att den slår igen porten; antingen så har du andra saker som använder porten, dvs när dom ansluter så blir det en krock eller så uppfattar routern trafiken på ett negativt sätt och låser ner.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av aragon:

om jag förstår dig rätt har du nasen på jobbet och kameror hemma? eller är det tvärt om?

när det gäller vpn, overkill skulle jag inte kalla det, att öppna portar medför en rätt stor säkerhetsrisk, särskilt om du inte använder dig av en säkser anslutning (https). det beror på hur man sätter upp vpn, det brukar vara olika beroende på router.
enklast är om du söker på det för din router modell och vad du vill göra så hittar du guider.

när det gäller att den slår igen porten; antingen så har du andra saker som använder porten, dvs när dom ansluter så blir det en krock eller så uppfattar routern trafiken på ett negativt sätt och låser ner.

Hej!
Nej, kamerorna är egentligen på jobbet och Synologyn hemma.

Så du tror det är något annat som stör eller routern som låser ner? För det funkar ju bra lokalt.
Är det externa med port forwarding som inte funkar förutom några minuter efter reboot av routern.

Jag har 2 saker jag skulle vilja prova, om du inte har någon bättre idé.

1. Ny router med port forwarding.
2. Försöka sätta upp VPN.

EDIT: Glömde tillägga att en gammal IMOU med web-if på port 8081 funkar bra att ställa in i Synologyn.
Det är bara dessa nya IMOU Cruiser utan web-if som inte funkar att streama över rtsp://. Så då är det nog inte routern som bråkar? Se här:

Permalänk
Skrivet av aragon:

Hej!
Jag åkte och köpa en router som du sa för att sätta upp en VPN-klient som ansluter till VPN-servern i synologyn.

Dock lyckas jag inte connecta till VPN-servern.
Skriver i den här tråden istället eftersom tråden nu handlar om att försöka sätta upp en VPN mellan två platser.