Permalänk
Medlem

Mediadator till TV.

Dator för streaming, vill kunna se hockey utan att det laggar.
Storlek på hårddisk är obetydligt, har extern hårddisk för lagring, men det ska vara SSD.

Kan hitta själv men vet inte vad för typ av processor eller grafikkort som behövs för att streama bra.
32x32x32 är måtten på hyllan den ska stå så kan inte vara allt för stort chassi heller.
Vill helst inte överskrida 5k på datorn.

Permalänk
Avstängd

@Cartler: Köp en NUC, det är nog det bästa du kan få med din budget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:
Vad fan är en nuc egentligen? Sett det flera gånger och när jag söker på det får jag ingen direkt uppfattning om vad det är.

Sen är fortfarande problemet att jag inte vet vad jag behöver i datorn så på sätt och vis känns svaret "köp en nuc" som att man ställer frågan "Vad ska jag äta?" och någon svarar "mat".
Känns som det finns ett par tusen typer av NUC så det är omöjligt för mig att veta vilken jag ska ta.

Permalänk
Medlem

@Cartler
En NUC är så gott som en helt vanligt dator i ett litet format med både för och nackdelar.
Som tex ska man bara en den till kontorsmiljö eller kanske HTPC då är de perfekt skulle jag säga.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Hur tittar du på hockeyn? Viaplay eller något sådant? Isf hade jag också rekommendera Shield TV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cartler:

@Peppar2014:
Vad fan är en nuc egentligen? Sett det flera gånger och när jag söker på det får jag ingen direkt uppfattning om vad det är.

Sen är fortfarande problemet att jag inte vet vad jag behöver i datorn så på sätt och vis känns svaret "köp en nuc" som att man ställer frågan "Vad ska jag äta?" och någon svarar "mat".
Känns som det finns ett par tusen typer av NUC så det är omöjligt för mig att veta vilken jag ska ta.

minidator med fastlödd processor, Googlar man kommer många bra förklaringar upp fast det förutsätter ju självklart att man kan googla.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

NUC
https://www.dustinhome.se/search/nuc

Men även en NUC kan bli ganska dyr för man måste köpa till minne, SSD och operativsystem.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur TV-mottagning fungerar på Android-TV/Minidatorer.

Fast vi har en surfplatta från Kina för 517kr+frakt, den kopplas med dedikerad MicroHDMI-port i bildskärm/Projektor och strömmar filmer perfekt från NAS över Wifi.

Alltså, det är 2017 att strömma över Wifi från NAS/Server är inte längre några problem som det var för 10-15 år sedan.

Red: Kina plattan är en Iplay8 men även Note8.0 surfplattan funkar, dock krävs det en klumpig HML-adapter till Note8.0 från 2013.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju bygga en dator i en Cooler Master Elite 110 som är 26x28x20cm.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/mini...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

minidator med fastlödd processor, Googlar man kommer många bra förklaringar upp fast det förutsätter ju självklart att man kan googla.

Att googla är en förmåga jag faktiskt besitter lyckligtvis, men efter att ha klickat in på flertalet länkar kände jag att jag nästan fick fler nya frågor än svar. Speciellt eftersom var och vartannat ställe beskriver olika.
Men det är en låda med processor man måste bygga ihop själv?
Jag vet att det är väldigt många väldigt kunniga här och skulle jag ha intresset kunde jag bygga ihop en dator också, mina bröder höll på med sånt när jag var liten så fick skruva ihop min första dator när jag var 10-11.
Men jag har inget som helst intresse av att pilla ihop något eget, vill köpa en kompakt dator (en dator, inte Nvidia Shield) som jag bara kan koppla in och dra igång. Inget mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Du kan ju bygga en dator i en Cooler Master Elite 110 som är 26x28x20cm.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/mini...

Kan: ja.
Vill: nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Hur tittar du på hockeyn? Viaplay eller något sådant? Isf hade jag också rekommendera Shield TV.

Mest Viaplay men jag behöver en dator och inte Nvidia Shield. Kollade på det alternativet redan i våras och valde bort då jag får ut mer av en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cartler:

Att googla är en förmåga jag faktiskt besitter lyckligtvis, men efter att ha klickat in på flertalet länkar kände jag att jag nästan fick fler nya frågor än svar. Speciellt eftersom var och vartannat ställe beskriver olika.
Men det är en låda med processor man måste bygga ihop själv?
Jag vet att det är väldigt många väldigt kunniga här och skulle jag ha intresset kunde jag bygga ihop en dator också, mina bröder höll på med sånt när jag var liten så fick skruva ihop min första dator när jag var 10-11.
Men jag har inget som helst intresse av att pilla ihop något eget, vill köpa en kompakt dator (en dator, inte Nvidia Shield) som jag bara kan koppla in och dra igång. Inget mer.

Skickades från m.sweclockers.com

I komponentväg får du installer RAM minne och hårddisk följt av ett operativsystem, det är allt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cartler:

Men jag har inget som helst intresse av att pilla ihop något eget, vill köpa en kompakt dator (en dator, inte Nvidia Shield) som jag bara kan koppla in och dra igång. Inget mer.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s342119505

Varsågod. Bara att välja utefter vad du vill betala och få i prestanda-väg. Jag hade nog kollat på en dator runt 5k för att få en ssd och inte allt för seg processor (iaf pentium men kanske i5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s342119505

Varsågod. Bara att välja utefter vad du vill betala och få i prestanda-väg. Jag hade nog kollat på en dator runt 5k för att få en ssd och inte allt för seg processor (iaf pentium men kanske i5)

Jag har bott på Prisjakt senaste månaderna, dock säger den inget ang. vad som behövs sett till grafikkortet och processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Apple TV?

Skickades från m.sweclockers.com