Permalänk
Medlem

Bitvis lagg BF1

Maskinen i sign.

BF1 laggar till var 5e sekund eller så.
Har alltid varit så och inga andra spel gör något liknande.
FPSen ligger på 100-140 men inga FPS-drops vad jag kan se.
GPU på 95-99%
CPU knappt 50%

Inställningar:

Vad kan man göra åt detta?
Extremt irriterande.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Maskinen i sign.

BF1 laggar till var 5e sekund eller så.
Har alltid varit så och inga andra spel gör något liknande.
FPSen ligger på 100-140 men inga FPS-drops vad jag kan se.
GPU på 95-99%
CPU knappt 50%

Inställningar:
https://i.imgur.com/G6Ch7R6.png

Vad kan man göra åt detta?
Extremt irriterande.

Sitter själv på en 1800x med ett 1080ti och har "typ" samma fps
Dock har jag inte märkt av något lagg som du gör
Jag hade dock problem med en av nvidias drivrutin "388.13"

Permalänk
Medlem

Alla EA spel laggar just nu. Inklusive BF1 och Battlefront, det är något med EAs servrar som ställer till det. Dom säger att dom håller på att kolla på det men jag vet inte när det kan tänkas vara löst.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Häromdagen när jag installerade senaste Windows 10 uppdateringen 1709 tror jag det var hade jag samma bekymmer, till slut blev jag tvungen att rulla tillbaks till 1703

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Alla EA spel laggar just nu. Inklusive BF1 och Battlefront, det är något med EAs servrar som ställer till det. Dom säger att dom håller på att kolla på det men jag vet inte när det kan tänkas vara löst.

Haft lagg i flera dagar till och från men idag inget alls

Permalänk
Medlem

Samma här. Stutter så inni helvete ibland. Startar om datorn o byter server. 100+fps och flyt.
Alltid varit så.
2600k
gtx 970

Permalänk
Medlem

Kör ni med DX11 eller DX12? Tidigare var det i alla fall så att DX12 fungerade dåligt med mycket hack osv..

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Samma här. Stutter så inni helvete ibland. Startar om datorn o byter server. 100+fps och flyt.
Alltid varit så.
2600k
gtx 970

Har/hade precis samma problem som du. Jag vet inte om stuttrandet är kvar då jag inte spelat på ett tag nu. Men det kunde dyka upp helt random och blev värre ju längre man fortsatte spela. Tills man bytte server eller starta om spelet.

EDIT. Ska sägas att FPSen ligger normalt även under stuttrandet i mitt fall.

Permalänk
Medlem

@christian29: Jasså? Får ta och prova igen då och se om det blivit bättre. Är sjukt sugen på Battlefront de senaste dagarna men har inte blivit av att man spelat alls då det varit så mycket problem

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

@christian29: Jasså? Får ta och prova igen då och se om det blivit bättre. Är sjukt sugen på Battlefront de senaste dagarna men har inte blivit av att man spelat alls då det varit så mycket problem

Japp bara prova, jag kör även dx11, dx12 så crachade det ibland. det craschar nu ibland med men endast när jag ska tillbaka till menyn.
Får hoppas dem fixar detta spel ordentligt nån gång. BF1 har i princip aldrig laggat eller craschat för mig

Permalänk
Medlem

Här är något jag kan rekommendera att ni testar om ni har ett grafikkort från Nvidia. Gå in på Nvidias kontrollpanel och klicka Hantera 3D-inställningar. Välj Battlefield 1 (eller något annat spel som ni eventuellt har problem med) under programinställningar och ändra "Maximalt för-renderade bildrutor" till 1 eller kanske 2, prova er fram. Battlefield 1 (men även Assassin's Creed: Origins) började flyta avsevärt mycket bättre efteråt för mig. Det kanske inte har lika stor effekt om man har en CPU med fler än fyra trådar (har en i5 6600K), men det kan ju vara värt ett försök.

Permalänk

Lagg har ingenting med framerate att göra. Lagg är när du upplever fördröjning eller rubberbanding eller olika former av nätverksproblem.
Kan inte svara på var BF1 är hostat någonstans, men se gällande SWBF2: https://battlefront-forums.ea.com/discussion/85712/star-wars-...

Permalänk
Inaktiv

@SirMacke Vad kör du för energi-inställningar i Windows? "Balanced" är standard och då klockar cpu'n ner automatiskt när den inte behövs för att spara energi. Detta kan ibland ske när det inte borde det. Kör du balanced just nu, prova byta till "Max performance" och se om det blir någon skillnad

Permalänk
Medlem

Stutter då kanske. Som om det hoppas över flertalet frames.
Allt står på max och så. Hade visst 388.13, trodde det var många månader sedan jag uppdaterade.
Tryckte in 388.31 så får vi se.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

De gånger jag haft lagg i BF1 har jag oftast rollat tillbaka till senast fungerande drivrutin till GPU. Har ingen NASA-dator, men jag tror att drivrutinerna ofta spökar då det gäller lagg. Kan även vara servern du spelar på, eller belastningen på t ex helger. Hoppas det löser sig för dig, godspeed.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i5 2500k @ 4,2GHz | Samsung EVO 512GB SSD | Coolermaster v8 | Corsair 16GB | MSI GTX970 G4 | Corsair TX750W | NZXT Phantom 410 RED | ASUS VG248QE | Steelseries APEX M800 | Roccat Kone Pure Red

Permalänk
Avstängd

Jag har riktigt mycket problem med lagg i BF1 just nu, Fattar inte varför?

Kör Nvidia Gsync dessutom så känns ju oerhört tragiskt!
Kollat tempar och allt känns det som. Funderar på om det kan vara något med Windows som spökar. Kollar man fps så har jag stadiga 99-100fps men ändå så hackar det tamefan hela tiden

Till och med när man ska spawna så laggar animeringen avsevärt

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Borde inte servrarna få ännu mer problem att hänga med nu med meltdown? Ni har nog ännu mer lagg att se framemot om inte EA känner sig givmilda i år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.