Nvidia upphör med stöd för 32-bitars operativsystem

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

64-bit Windows kan ju köra 32-bit program så vitsen med 32-bit version av Windows känns försvinnande liten.

Däremot kan inte 64-bit Windows köra 16-bit program, vilket 32-bit Windows kan (eller åtminstone kunde för ett par versioner sedan).
Kan vara en dealbreaker om man vill köra legacy-applikationer, eller väldigt gamla spel

Permalänk
Digital fyndjägare

Kul att folk klagar på 32-bit... Nintendo säljer både 8-bit o 16-bit som aldrig förr...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

32-bits os kör man väl bara på Pentium 4 och äldre? Antar att det hade med kompabilitet att göra. Men det är hög tid att lämna 32-bit nu. Att Windows 10 finns i 32-bits version är väl för att kunna köra det på en Pentium 4? Samt även 16 bits stöd som någon nämnde. Fast det enklare att köra Win9x eller vad man nu behöver i en virtualbox/vmware emulering. Jag förstod inte varför det var så många som körde 32 bits WinXP på den tiden det begav sig på sina fina core2duo 64-bit och amd 64 bits datorer.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

De allra flesta som kör Windows 10 kör nog redan 64 bit version.
Samt stor del av Windows 7 och 8 användarna.

Kör man Windows XP så är nog inte de senaste grafikkorten och drivrutinerna en prioritet ändå.

Säger jag som tryckt i ett GeForce GTX 750Ti i en XP burk.
Men det är inte min huvuddator.

Befintliga kort fortsätter fungera med befintliga drivrutiner.
Tror det är relativt få som blir drabbade av detta.

Skrivet av Bl4ckIce:

Kul att folk klagar på 32-bit... Nintendo säljer både 8-bit o 16-bit som aldrig förr...

Nja, Nintendos mini classic konsoler är emuleringsmaskiner.
Det är inte äkta 8 bit respektive 16 bit hårdvara.

Jag har en AVS från http://www.retrousb.com/ som kör med FPGA.
Finns även en NT Mini och Super Nt från www.analogue.co som också kör med FPGA.
Det blir hårdvaruemulering istället för mjukvaruemulering.
Så det blir närmare de riktiga gamla konsolerna, men utan att använda originalkretsarna.

Permalänk
Medlem

Alla borde väl sluta med 32bits system och program Microsoft skulle ha sluta släppa 32 bitars Windows för typ 5-10 år sedan minst, så hade det varit helt utraderad redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

32-bits os kör man väl bara på Pentium 4 och äldre? Antar att det hade med kompabilitet att göra. Men det är hög tid att lämna 32-bit nu. Att Windows 10 finns i 32-bits version är väl för att kunna köra det på en Pentium 4? Samt även 16 bits stöd som någon nämnde. Fast det enklare att köra Win9x eller vad man nu behöver i en virtualbox/vmware emulering. Jag förstod inte varför det var så många som körde 32 bits WinXP på den tiden det begav sig på sina fina core2duo 64-bit och amd 64 bits datorer.

Vill minnas att det fanns anledningar till varför man valde XP 32bit framför 64bit XP, men minns inte riktigt vad det var, tror det var nått med directX + spel då, har jag för mig..
XP var det sista OS jag körde som var 32bit.

Dock kör ibland XP 32bit för en del jättegamla spel, men virtuellt då...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vill minnas att det fanns anledningar till varför man valde XP 32bit framför 64bit XP, men minns inte riktigt vad det var, tror det var nått med directX + spel då, har jag för mig..
XP var det sista OS jag körde som var 32bit.

Dock kör ibland XP 32bit för en del jättegamla spel, men virtuellt då...

32bits var designad om man hanterade 1 program i tager, medans 64bits var designad för hantera flera program samtidigt och kunde dela på dessa på olika kärnor, som med 64bit så kan du ge x antal kärnor till spel och annan kärna från processorn till dokument etc och de inte andvänder samma resuskällor.

Men är det någon som bara har 1 program i tager igång nu de senaste 5-10 åren, tror de flesta de senaste 5 åren har flera program igång samtidigt och då är 64bit mycket bättre.

på 90 talet var det mer vanligt se folk med typ bara webbläsaren igång och inget annat, idag kan man inte ens se någon bara ha webbläsaren på utan ha spotify också eller någon annan ströming tjänst påslagen.