HTC antyder uppdaterad Vive med högre upplösning

Permalänk
Melding Plague

HTC antyder uppdaterad Vive med högre upplösning

Strax innan CES öppnar portarna avslöjar nu HTC att en ny version av VR-headsetet Vive kan vara på gång. Bolaget antyder även att högre upplösning är ett av paradnumren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbart! Är den dessutom trådlös så är det ju ett givet köp.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Hoppas de drar till rejält och kör motsvarande 4k. Lär inte uppgradera min HTC vive än på några år dock men mitt största klagomål är att skärmen är lågupplöst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det känns vettigt. Så hög upplösning som möjligt är ju bra för en så trevlig upplevelse som möjligt. Kan de lyckas utan ett massivt prispåslag så kan det här bli riktigt trevligt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas Sony kan komma med ny VR med högre upplösning än nuvarande, då är jag på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Hoppas Sony kan komma med ny VR med högre upplösning än nuvarande, då är jag på.

Knappast värt det tyvärr, i alla fall inte förrän de kommer med PS5.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hoppas de drar till rejält och kör motsvarande 4k. Lär inte uppgradera min HTC vive än på några år dock men mitt största klagomål är att skärmen är lågupplöst.

Jag har ingen men skulle de uppdatera till 4K skulle jag absolut överväga ett köp. Mer känns överflödigt och mindre känns snålt.

Permalänk
Medlem

Tror inte de kommer att gå till 4k. Inte utan någon ny teknik för rendering iallafall. En vive idag har ju rätt låg upplösning men rätt höga systemkrav (1070?).
Vad skulle kraven vara för en 4k display? 1080Ti? Dubbla 1080Ti? Det skulle göra en redan liten fiskdamm till en vattenpöl.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hoppas de drar till rejält och kör motsvarande 4k. Lär inte uppgradera min HTC vive än på några år dock men mitt största klagomål är att skärmen är lågupplöst.

Skrivet av GamerGertzy:

Jag har ingen men skulle de uppdatera till 4K skulle jag absolut överväga ett köp. Mer känns överflödigt och mindre känns snålt.

Lär knappast hända med tanke på att inget grafikkort lär klara av det idag. Troligtvis inte nästa år heller.

Men men, medan jag är ruskigt nöjd med min rift är det just upplösningen som gör att jag inte helhjärtat kan rekommendera VR i dagsläget. Det finns några andra nackdelar men de är ingenting jämfört med den dåliga upplösningen.

Själv ska jag börja plugga i tre år och har redan bestämt vilken examenspresent jag ska köpa till mig själv; ett nytt grafikkort och nytt VR-headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tror inte de kommer att gå till 4k. Inte utan någon ny teknik för rendering iallafall. En vive idag har ju rätt låg upplösning men rätt höga systemkrav (1070?).
Vad skulle kraven vara för en 4k display? 1080Ti? Dubbla 1080Ti? Det skulle göra en redan liten fiskdamm till en vattenpöl.

Vive kör 2160x1200 idag. Ska den nya sälja så krävs det nästan att det är 4K. Som minst 3200x1800. Jag tror väldigt få är intresserade av att lägga flera tusen på en liten ökning, t.ex. 1200p till 1440p, som kommer att göra minimal skillnad. Vi vet heller inte när detta headset kommer att släppas. Det kan lika gärna bli i vår eller i sommar. Det rekommenderade kortet lär bli något av de kommande Geforce Volta-korten, antingen GTX 2070 eller 2080. Och hur dessa kommer hantera 4K återstår att se. Men med tanke på att 95% av alla VR-spel har väldigt simpel grafik så tror jag inte att det kommer vara ett större peoblem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Lär knappast hända med tanke på att inget grafikkort lär klara av det idag. Troligtvis inte nästa år heller.

Det går att skala upp bilden. Visst, det blir inte lika skarpt som 1:1 4K, men är en kompromiss för att få 90Hz+ även utan extremt dyra grafikkort. T.ex. så har den ena av Pimax 8K ett chip som skalar upp bilden i headsetet (man rendrerar lägre upplösning till setet alltså).

Permalänk
Medlem

Eyetracking skulle sitta fint och är kanske inge högoddsare heller?
Då är nog problemet med tungdriven upplösning löst om några månader med hjälp av foveated rendering.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vive kör 2160x1200 idag. Ska den nya sälja så krävs det nästan att det är 4K. Som minst 3200x1800. Jag tror väldigt få är intresserade av att lägga flera tusen på en liten ökning, t.ex. 1200p till 1440p, som kommer att göra minimal skillnad. Vi vet heller inte när detta headset kommer att släppas. Det kan lika gärna bli i vår eller i sommar. Det rekommenderade kortet lär bli något av de kommande Geforce Volta-korten, antingen GTX 2070 eller 2080. Och hur dessa kommer hantera 4K återstår att se. Men med tanke på att 95% av alla VR-spel har väldigt simpel grafik så tror jag inte att det kommer vara ett större peoblem.

Absolut, men med tanke på hur prestanda stegen sett ut mellan 900 och 1000- serien har man ju svårt att tro att 2000 serien ska klara 4k i mer än 90fps utan att någonsin gå under det. Antar att om det blir 4k att det kommer att följas med någon ny renderingsteknik, 4k utan detta tror jag ändå inte på...men jag har haft fel förut...fler gånger till och med.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Hoppas de matchar Pimax 8K vad gäller field-of-view, och framförallt, sweet spot. Det senare anser jag vara största problemet med min Vive.
Eye tracking, trådlös och bättre passform/viktfördelning ser jag som en självklarhet.

Gissar på säljstart 2019.

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Tror inte de kommer att gå till 4k. Inte utan någon ny teknik för rendering iallafall. En vive idag har ju rätt låg upplösning men rätt höga systemkrav (1070?).
Vad skulle kraven vara för en 4k display? 1080Ti? Dubbla 1080Ti? Det skulle göra en redan liten fiskdamm till en vattenpöl.

Vive går köra utan problem på i alla fall r9 290 och gtx 970 vilket inte kan anses vara särskilt höga krav. Även om snabbare grafikkort självklart är bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Intressant! Har haft min Vive i över ett och ett halvt år nu, så det känns som att det är dags för en uppgradering. Jag antar att det uppgraderade headsetet dessutom blir kompatibelt med de nya fyrarna som också är på G, eftersom dom inte var kompatibla med nuvarande modellen.

Ska bli intressant att se om dom tänker släppa ett nytt paket, eller om allt till en början släpps separat och vid olika tillfällen. Dom har ju även nya kontroller på G, som ska ha skickats ut till utvecklare redan, men utan känt mål för release.

Antar att mer info dyker upp inom kort

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tror inte de kommer att gå till 4k. Inte utan någon ny teknik för rendering iallafall. En vive idag har ju rätt låg upplösning men rätt höga systemkrav (1070?).
Vad skulle kraven vara för en 4k display? 1080Ti? Dubbla 1080Ti? Det skulle göra en redan liten fiskdamm till en vattenpöl.

Värt att notera är att även om du inte renderar i högre upplösning så finns det stora fördelar med paneler med högre upplösning i VR. Många inklusive mig själv har stora problem med "screen door" effekten hos nuvarande headsets och är för min egen del en deal breaker. När vi har headsets med tillräckligt hög upplösning för att helt eliminera det problemet specifikt så är nog dagen när jag investerar ytterligare i VR (äger en rift i dagsläget).

Permalänk
Medlem

Vilken tur att Elgiganten har öppet köp i 30 dagar... Men det kanske inte händer något på ett bra tag , jag är väldigt nöjd med köpet

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tror inte de kommer att gå till 4k. Inte utan någon ny teknik för rendering iallafall. En vive idag har ju rätt låg upplösning men rätt höga systemkrav (1070?).
Vad skulle kraven vara för en 4k display? 1080Ti? Dubbla 1080Ti? Det skulle göra en redan liten fiskdamm till en vattenpöl.

Pimax har 4k och fungerar utmärkt. Visserligen en del upscaling i headsetet men det ser fortfarande "next gen" ut enligt diverse youtubers som testat. Skarpt och man kan se små saker på avstånd samt läsa text utan screen door effect osv. Tror inte htc kommer lägga sig under 4k när pimax redan kör det.

Permalänk
Inaktiv

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Permalänk

Snälla HTC eliminera SDE. Höj upplösningen och ös på med subpixlar! Psvr har har tydligen nästan ingen SDE trots lägre upplösning...

Permalänk
Medlem

Fan, jag som nyligen köpte en.. Men upplösningen har jag inget problem med, snarare fresnel-linserna som inte gillar mörka spel med små ljuspunkter så som Elite Dangerous.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Instant buy!

Skrivet av skogsvilden:

Fan, jag som nyligen köpte en.. Men upplösningen har jag inget problem med, snarare fresnel-linserna som inte gillar mörka spel med små ljuspunkter så som Elite Dangerous.

Håller fullkomligt med, linserna behöver förbättras avsevärt. Upplösningen kommer i andra hand. För mig är det inte viktigt med trådlös funktion heller men det hade ju vart nice om dom gjorde den semi-modulär så man kunde köpa till ett (av deras egna?) trådlösa kit och konvertera om den för några tusenlappar om man har behovet. Visst finns TP-CAST men det är en fortfarande rätt oslipad hårdvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Woho, precis det man väntat på! Bort med screen door effect och uppa upplösningen till (minst) 4k och det blir ett givet köp!

...nu ska jag bara övertala flickvännen att skaffa barn så vi kan sälja vårat förstfödda för att ha råd med detta och säkerligen ett eller två fläskiga grafikkort för att dra runt skiten, men det får det vara värt!

Permalänk
Medlem

Instämmer med linserna/optiken. Jobbar som fotograf och vet hur viktigt det är med bra glas i objektiven. Det som finns idag i VR känns som en grå hinna över något som skulle kunna vara mycket klarare. Betalar gladeligen extra för märkbart bättre evenskaper i glaset.

Sedan är förstås högre upplösning grymt. Tror att en kombination av prestandan från 1080ti och kommande nya generation ihop med förfinande algoritmer av ASW teknik skulle kunna driva 4K utan alltför stora problem

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vive går köra utan problem på i alla fall r9 290 och gtx 970 vilket inte kan anses vara särskilt höga krav. Även om snabbare grafikkort självklart är bättre.

Absolut men det officiella rekommenderade är väl 1070? Tycker mitt 980ti kämpar med att hålla uppe fps i vissa titlar. (vive) Även om jag med högre upplösning skulle kunna skippa SS så har jag svårt att se hur det skulle bli så lättdrivet, om inte foveated rendering är fullt fungerande och integrerat då.

Är foveated rendering eller något liknade inbyggt i detta headset är det ju helt klockrent med 4k, annars är jag tveksam. Men jag antar att de har tänkt igenom detta och de sitter på mycket bättre info än vi gör så det blir säkert bra.
Kanske läge att sälja sin vive nu.

stavfel
Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tror inte de kommer att gå till 4k. Inte utan någon ny teknik för rendering iallafall. En vive idag har ju rätt låg upplösning men rätt höga systemkrav (1070?).
Vad skulle kraven vara för en 4k display? 1080Ti? Dubbla 1080Ti? Det skulle göra en redan liten fiskdamm till en vattenpöl.

Foveated rendering + Tobii.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Kul, hoppas bara de inte menar 1:a augusti. Idiotiska datumformat, varför kan inte alla följa ISO?

Permalänk
Avstängd

Tror knappast det blir 4K, snarare 1440p eller något liknande. Man får tänka att HTC Vive är som VR headsettarnas "Volvo" och har de inte foveated rendering eller asynchronous multi-projection eller-vad-det-heter tekniker så lär 4K bli en lågoddsare.

Kul att det rör sig framåt dock. Kanske blir ett VR headset snart trots allt Skippade första vågen, smart som man är. Pimax verkar dock mycket lovande.

Permalänk
Medlem

DET VAR FAN PÅ TIDEN!!!
Så sjukt underbart. Jag har väntat ända sedan Oculus DK2 på ett headset från HTC eller Oculus (helst HTC) med högre upplösning.
Nu hade jag tröttnat på att vänta på nyheter om en nyare version men också fått nys om LG:s kommande headset som dessutom kommer stödja Lighthouse (vilket är varför jag helst vill ha vive:n) och hade bestämt mig för denna... och 7 dagar senare kommer denna nyhet.