Hur funkar egentligen iCloud bild-synk?

Permalänk
Medlem

Hur funkar egentligen iCloud bild-synk?

Hej!



Jag vill samla alla mina bilder jag nånsin tagit, från alla kameror, på iCloud. Vad jag förstått så skall det då vara möjligt att komma åt alla bilder på både Mac samt iPhone då iCloud sparar den fullstora filen i molnet och endast en förhandsvisning på varje device.

Så min fråga, går det på något sätt att importera bilder till iCloud på ett strukturerat sätt? Säg att jag vill ha alla bilder från de enskilda kamerorna i olika mappar i apples bild-program. Ifall jag bara lägger in alla bilder utan vidare eftertanke så kommer de kunna skiljas åt i datum, möjligtvis geotag men inte på något annat sätt? Då är det enda alternativet att strukturera upp mapparna i efterhand, vilket kan bli bökigt ifall man haft flera kameror parallellt och de bilderna då kommer hamna huller om buller?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du loggar in på icloud.com och där väljer bilder har du möjligheten att göra (fler) egna album och stoppa bilder i dom. Du kan från enheten även välja att tilldela bilderna till ett album så dom sedan återfinns i molnet under rätt plats. Det är *inte* som med mappar i windows att bilderna ligger där och ingen annan stans utan det är som en tagg bara eller motsvarande windows dynamiska mappar / sökmappar (eller "samlingar" som det också heter).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Smarta album är det du letar efter. Mycket smidigt. Har ett album där alla mina bilder jag tar med Nikon D3300 hamnar. Sök på Apple Photos smart album på youtube så finns det många förklarande videos.

Visa signatur

Citera för svar.