Val av antivirus 2018 (och -19 samt 20)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Den enda källa jag har är att jag själv fick upp en dialogruta skapad av Norton på min dator när jag körde det, som sade exakt det jag skrev, att det ville att jag skulle ta bort Avast, troligen av den orsak man sade ovan, att det ansåg att det förelåg risk för kollision.

Jag har svårt att se vad annan källa än programmen i fråga jag förväntades lägga upp här...

Inget underligt egentligen ur programteknisk synvinkel då man troligen velat undvika mjukvarukollision, som sagt, jag tyckte bara det var en smula komiskt.

Bild! Annars gäller det inte

Haha! Ne. Bild behövs inte för det, för alla antivirus-program känner av andra installerade antivirus-program på ens dator, för att förhindra krock och därmed krascher. Tänkte inte på att andra datorsäkerhetsföretag släpper sådana guider (som jag skrev i mitt förra inlägg), och att de även känner av andra installerade antivirus-program (som du påminde mig om nu).

Var ett tag sedan jag lekte runt med datorsäkerhetsprogram nu -.- Har endast haft Kaspersky Internet Security sedan kanske 2010 och nu Kaspersky Free Antivirus sedan kanske 2016. Under slutet av 2010-talet testade jag olika datorsäkerhetsprogram och delade med mig av resultaten.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (§1/gnäll)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Slänger ut en tankegång om antivirus m.m. och ser vad jag får för respons ifrån er andra.
Jag har fått en slags bild av att den tillverkare som har varit med längst, som flest människor i världen känner till, och som spritt sina långa tentakler och sensorer över världen (alltså som upptäcker hot först), torde vara de som är de säkrare.

Tittar man på vilken tillverkare som alla känner till, så är det Symantec. Även Kaspersky och bitdefender säger ju ibland själva att Norton har ett extremt djupt inarbetat nät för att läsa av vad som händer i världen (få reda på hoten först). Symantec var dom som upptäckte t.ex. Aramco-viruset, Stuxnet och andra liknande globala pester först av alla, det säger t.o.m. konkurrenterna i flera dokumentärer. Och eftersom flest antal människor känner till (och känner till är förvånansvärt ofta detsamma som att 'lita på') Symantec så är det dit som nervösa folk skickar sin misstänkta skadliga program.
Att impa på- och få Symantecs resons står nog högre i kurs än hos andra. På så sätt så får Symantec även flest inskick till sig. Och eftersom Symantec m.fl. är vinstdrivande företag så delar dom nog bara med sig vissa av sina upptäckter till konkurrenterna. Den som samlat på sig mest, torde därför skydda bäst?

Sen att folk som Project Zero upptäckt otillräckligheter i flera stora antivirus-mjukvaror, inklusive Symantec, det kan man kanske tolka som ett friskhetstecken nu då? Har för mig att Symantec fick 20 rejäla anmärkningar av Project Zero nördarna, men nu har Symantec tagits bort från Project Zeros varningslista. Så dom gick igenom en hård jäkla besiktning, och dom reparerade felen. Samma gäller iofs Kaspersky, Bitdefender och andra, medan andra - t.ex. Avast som får så bra betyg numera - förkommer inte alls i Project Zeros anmärkningslista. Är det att tolka som att Avast är så inåt h-e mycket bättre? Nja inte alls så, säger jag.

Själv tycker jag överlag att Symantecs säkerhetsprodukter känns .. okej, fast dom är lite väl paranoida och övernitiska. Räcker med att en ynka textfil har bokstäverna "keyg" i filnamnet så bah VIRUUUS! KARANTÄÄÄN MOFO!!!!, och symantec är överlag lite överförmyndar-mässig, ska ta hand om allt åt en automatiskt och göra valen helt själv.

Permalänk
Inaktiv

Mitt bästa antivirus är inget antivirus alls utan att köra Linux helt och fullt ut istället för mina internetrelaterade ändamål samt köra uBlock Origin i Firefox.

Linux är mitt bästa tips för ett säkert internetanvändande.

Permalänk
Medlem

Antivirus

Fsecure safe+Freedom tycker jag fungerar bra går att använda på flera(3) enheter.Freedom är en VPN tunnel för inkognito surfning i safe finns ochså inbyggt bankskydd som aktiveras automatiskt och visas i överkant på skärmen.Jag fick tag på det till specialpris 454 kr för ett år

Permalänk
Inaktiv

Jag har bara goda erfarenheter av Avast free och Malwarebytes Pro. Och så lite sunt förnuft ang. vilka sidor jag surfar in på, och vad för filer jag laddar hem.

Permalänk
Medlem

Windows Defender

https://cloudblogs.microsoft.com/microsoftsecure/2018/03/22/w...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

I alla tester o shit jag läst så är Windows Defender ledande på samma två punkter:
- Långsammast att reagera / Tar minst systemresurser
- Fångar flest falska positiva hot (näst efter Symantec)

Permalänk
Inaktiv

Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273280:

Finns det inte virus som angriper Linux?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Finns det inte virus som angriper Linux?

Jodå. Ju populärare Linux blir världen över, desto fler sabotageprogram kommer det att skapas till operativsystemen. Det finns redan nu sabotageprogram till Linux-distributioner. Linux är ett mycket säkert system, men även säkra system kan bli infekterade... som bevisat.

Källa 1: https://www.websecurity.symantec.com/security-topics/do-we-re...
Källa 2: https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware

Det finns ett open source-projekt på GitHub som letar efter sabotageprogram i Linux-miljöer. Projektet analyserar även hittade sabotageprogram och rapporterar dessa till... någon... eller något. Mer information hittar ni här och här.

Comodo har även lanserat ett antivirus-program för olika Linux-distributioner. Ni hittar det här.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273280:

Eftersom det tydligen finns virus även till Linux, bör du kanske skydda dej? Annars kan du åka på en obehaglig överraskning!

En gång i tiden körde jag med Norton. När hela datorn började gå på knäna pga belastningen av anti-programmet, var det dags att byta.
Det var sista gången jag valde att betala för antivirus. Provade flera olika under åren, tills jag fastnade för AVG-Free, som jag körde fram till för ca 5-år sedan. När reklamen blev för jobbig, bestämde jag mej för Windows defender i Win-7an.
Sedan har jag hållit mej till Defender.
Den behöver inte vara "bäst" Den är gratis om man bortser från att man betalade för Windows, som den ingår i.

Det bästa skyddet är ändå att man har lite innanför pannbenet.
Jag fick nyligen en e-post "från IKEA" där jag hade vunnit 20'000SEK och ombads klicka på en länk. Tror ni jag var intresserad?
Om jag var intresserad av 20'000SEK som trillade ner från himlen sådär utan vidare, borde jag också ha betalat för dyraste antiviruset som finns!
Jag bryr mej om varken eller!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det bästa skyddet är ändå att man har lite innanför pannbenet.
Jag fick nyligen en e-post "från IKEA" där jag hade vunnit 20'000SEK och ombads klicka på en länk. Tror ni jag var intresserad?
Om jag var intresserad av 20'000SEK som trillade ner från himlen sådär utan vidare, borde jag också ha betalat för dyraste antiviruset som finns!
Jag bryr mej om varken eller!

Tack för att du lät bli, nu fick jag IKEA stålarna istället

Permalänk
Skrivet av Hurtfulspring:

Någon här som har någon erfarenhet av McAfee då jag funderar på att skaffa det?

McAfee är ett okej program, det är inte det bästa men absolut.
Här finns en sammanställning på de bästa antivirusprogrammen 2020.
Bitdefender är högst rankat för 2020 med tanke på pris, detektionsgrad, false-positives och användarvänlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roliga_timmen:

McAfee är ett okej program, det är inte det bästa men absolut.
Här finns en sammanställning på de bästa antivirusprogrammen 2020.
Bitdefender är högst rankat för 2020 med tanke på pris, detektionsgrad, false-positives och användarvänlighet.

Skulle faktiskt hellre föredra AV-TEST och AV-Comparatives som visning av vilket antivirus-program som är bättre än det andra. Litar inte på en webbsida vars tester inte går in i djupet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

@roliga_timmen: Ja det var ett tag sedan som jag skrev det där. I slutändan så skaffade jag ingenting utan valde att köra på windows inbyggda istället.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk

Val av antivirus 2020...
Eller hur fungerar Malwarebytes på den fronten egentligen? använder gratisversionen av Avast på heltid.
För på deras hemsida står det nu:
"We block viruses, malware, malicious websites, ransomware, and hackers that traditional antivirus isn't smart enough to stop."

14 dagars premium prövotid och det har rapporterats om trojaner till höger och vänster till ett antal portar.
13 trojaner och 2 annonsprogram har "stoppats", men borde inte min dator vara full av trojaner om det inte är så att mb lägger sig före windows egna brandvägg som fungerar? Minns från tidigare att malwarebytes blockade torrent också, med anledning att det är en trojan(ingående anslutning) så på något sätt känns det inte helt hundra med detta program.
Som att de försöker skrämma en till att betala för premium?

Port 137 och port 3702 är mest frekvent nu på slutet men det är väl lika bra att stänga de portarna helt som jag ser det?
https://www.speedguide.net/port.php?port=137
https://www.speedguide.net/port.php?port=3702
Tyvärr så används ju port 137 till att skriva ut som det händer att jag gör några ggr per år, men 3702 verkar onödig för mig.

Hittade en tråd på reddit om detta men det sade inte så mycket
Do i have a virus or was i just port scanned
https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/bzr588/do_i_hav...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

14 dagars premium prövotid och det har rapporterats om trojaner till höger och vänster till ett antal portar.
13 trojaner och 2 annonsprogram har "stoppats", men borde inte min dator vara full av trojaner om det inte är så att mb lägger sig före windows egna brandvägg som fungerar? Minns från tidigare att malwarebytes blockade torrent också, med anledning att det är en trojan(ingående anslutning) så på något sätt känns det inte helt hundra med detta program.
Som att de försöker skrämma en till att betala för premium?

Ja, 13 stoppade trojaner säger inte så mycket, det finns ingenting som säger att de kommer in i datorn bara för att man inte kör Avast, Malwarebytes eller något annat antivirus.

Windows XP hade en bugg och släppte in en mask så fort man kopplade upp datorn mot internet, men det var för typ 15 år sedan.

Permalänk
Avstängd

Mina tidigare erfarenheter av "premium-AV" till Windows som varit installerat på diverse burkar har varit dåliga i form av låg prestanda och en extrem mängd popups. Resultatet har varit att jag först kört Microsoft Security Essentials i Windows 7 och idag med Defender i Windows 10.

Min enkla uppfattning är att den bästa säkerhetslösningen snarare består av ett Defender som konfigurerats upp för maximal säkerhet (Configure Defender) ihop med säkerhetsåtgärder i form av sandboxing, AppLocker och ytterligare hardening med bl.a. OSArmor och övriga NoVirusThanks-verktyg samt användning av standardanvändare istället för administratörskonto. Självfallet säkrar man upp sin browser med Nano Adblocker, Nano Defender, Disconnect, Script Defender, Tampermonkey, Skip Redirect, TrafficLight m.fl. Chrome kan man med fördel skippa och istället köra med Chromiumbaserade varianter (Brave, Chromium, Edge-Chromium) eller Firefoxbaserade lösningar i stil med Waterfox (bra att ha kompatibilitet med klassiska FF-tillägg).

Vill man skydda sig ytterligare kan en VM med Linux vara en väg och att man då surfar från den.

Är man oroad över brandväggsrelaterad säkerhet finns det bra verktyg för att säkra upp Windows egen brandvägg ihop med olika övervakningsprogram för trafiken.

Även om bolagen säger annat ser jag ingen anledning att betala för "säkerhetsprogram" när det snarare är viktigt att konfigurera sitt system för säkerhet.

Det är också bra att se över var man hämtar sina program från och då kan en pakethanterare i stil med Chocolatey vara bra då man slipper en hel del adware-BS. Det är också bra att använda VirusTotal och olika "second opinion"-verktyg, t.ex Kaspersky Virus Removal Tool. BleepingComputer är en bra källa för sådana lösningar.

Ett system man konfigurerat för säkerhet är säkrare än ett oskyddat Windows Home Edition där man loggar in som administratör och sedan hoppas att valfritt "premium-säkerhetspaket" skall skydda en när man tankar sina program från Download.com och liknande.

Permalänk
Medlem

@Punnisher:
Port 137 är en port som används för NetBios protokollet och har en koppling till fildelning i ett nätverk.
Port 3702 är en port som kopplas till en tjänst som heter WS-discovery.
Läs mer om portar på denna länk.

Frågan är hur du är kopplad mot internet? Är datorn kopplad direkt mot internet utan router eller något sånt?
Om ja, mest troligt är att du blivit portscannad. Om, nej, så verkar det vara något på ditt lokala nätverk som försöker ansluta förutsatt att du inte öppnat portar i en router eller liknande som står mellan din dator och internet.

Om jag minns rätt så brukar de flesta ISP stoppa fildelningsportarna 135-139 och 445 för lokalt nätverk ut mot internet dvs så din information inte når ut över internet, men jag kan ha fel här.

Kanske läge och kolla hur dina inställningar i brandväggen ser ut? Kanske behöver lite justering?

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo:
Jag har länge funderat på en router, men aldrig blivit av, så jag är kopplad direkt mot internet, ja.

Jag har hört att Ubiquiti gör bra grejer. Duger en sådan här? Och nej, jag vill inte ha nått trådlöst.
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@Punnisher:
Ok, då kan din koppling direkt mot internet vara förklaringen - med största sannolikhet portscanning.

USG:n du länkade är trevlig, men är du inne på Ubiquiti så kan jag föreslå en Edgerouter-X

USG:n har inget eget GUI. Den kräver att du gör alla inställningar och konfigurationer från en speciell mjukvara. Om du inte vill ha en dedikerad dator som kör mjukvaran, kan en cloudkey vara en lösning. Sen är USG:n lite speciell att konfigurera. Allt ser vackert ut, men allt är inte alltid logiskt. Och du kan tvingas göra vissa saker via SSH om du vill göra något avancerat.

Den skyfflar på information bra och inget fel med den så. Den kräver lite extra kunskap bara så att du vet. Dessutom landar du nu på omkring 2,500 kr. Ska du i framtiden bygga vidare på Ubiquiti passar USG:n in som handen i handsken.

Edgerouter-X är liten (Kolla måtten), har eget GUI och är hyfsat enkel att konfigurera. Emellanåt bättre än USG enligt mig (Jag har båda). Och sen är den billigare, runt ~600kr vilket borde vara intressant. Den skyfflar också på bra, dock vet jag inte riktigt begränsningarna. Men 250-500Mbit bör den klara av i alla fall. Den har också en "udda" PoE port som använder 24v som inte riktigt funkar med allt. Kanske inte är något som intresserar dig dock. Denna går att använda med Ubiquitis övriga produkter men den integreras inte i deras programvara.

Kort sagt: Vill du ha det litet o enklare men ända bra - välj edgerouter-x. Gillar du utmaningar och har förutsättningarna - kör på USG:n

Ps. Dessa sökningar visar skillnaden mellan USG interface och edgerouter-x interface. En bild säger mer än 1000 ord Ds.

Lagt till länkar som visar respektive GUI
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

@Farsan Baloo:
Tack för ett utförligt svar
Det blir nog en edgerouter-x då, inte haft någon router tidigare så börjar med en som inte är för överkurs.
PoE är jag helt ointreserad av, så hopppas det inte förvirrar mig på vägen.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@Punnisher:
Ang PoE så krävs det minst ett aktivt val, två om jag inte minns helt fel inklusive varningsruta, så om du tar det lugnt och läser innan du klickar så lär du inte sabba din utrustning. Dessutom är den enda porten med PoE nr 4 och är uppmärkt med PoE OUT.

Edgerouter-x har ett par enkla guider för att enkelt få igång dig. Våga prova och tveka inte att fråga om hjälp antingen här eller fråga/kolla på ubiquiti's forum

Lycka till!

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Jag använder själv webroot. Har funnit länge men inte för privatpersoner här i sverige, typ 5-6 år eller nått. Ur prestandasynpunkt så kan jag rekommendera det. Det är väldigt lätt att administrera också mha en dashboard på webben så kan man se vilka datorer man har det på, vilken nyckeln å allt sånt. så behöver man ominstallera det på en ny dator så är det väldigt enkelt. Bara logga så kan man styra det där. Kostar inte så mycket heller.
Jag kompletterar med malwarebytes som jag kör en scan då å då, tillsammans med sunda surfvanor så är man rätt säker.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara gå med Windows Defender / Windows Security. Även om det kanske inte har det lättaste resursavtrycket, är det långt ifrån det tyngsta. Det har också varit i toppnivån i säkerhetssviter i flera år från flera utvärderingar från tredje part.

Se de senaste plus de senaste åren med historiska testresultat från:

AV-test

AV-jämförelser

Jag brukade använda flera av de viktigaste tredjepartsprodukterna av antivirus / säkerhetssvit inklusive, vid olika tidpunkter, AVG, Avast och Panda Cloud [och för lätt fotavtryck skulle jag gå med Panda], men med tanke på hur drastiskt Windows Defender / Security har förbättrats sedan introduktionen av Windows 10 ser jag bara inte poängen längre.

Du kan jämföra även Avast med Windows defender och du ser att WD är ett bättre gratisalternativ för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philz:

Du kan jämföra även Avast med Windows defender och du ser att WD är ett bättre gratisalternativ för Windows

Att göra en jämförelse mellan ett gratis antivirus-program och ett "allt i allo"-paket som mycket förståeligt kostar per år, är ju inte klokt i mina ögon. Det hade varit en mer jämnlik jämförelse om de jämförde Windows Defender med Avast Free Antivirus.

Skrivet av edgren:

Var ett tag sedan jag lekte runt med datorsäkerhetsprogram nu -.- Har endast haft Kaspersky Internet Security sedan kanske 2010 och nu Kaspersky Free Antivirus sedan kanske 2016. Under slutet av 2010-talet testade jag olika datorsäkerhetsprogram och delade med mig av resultaten.

Såg inte förrän nu att jag skrev ju heltokigt där! Jag menade såklart att jag endast har haft Kaspersky Internet Security sedan kanske 2005 och nu Kaspersky Free Antivirus sedan kanske 2016 (bytte över till Linux 2016/2017, men har Windows 10 som ett spelsystem). Jag testade olika Internet Security-program under slutet av 2000-talet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philz:

Varför inte bara gå med Windows Defender / Windows Security. Även om det kanske inte har det lättaste resursavtrycket, är det långt ifrån det tyngsta. Det har också varit i toppnivån i säkerhetssviter i flera år från flera utvärderingar från tredje part.

Se de senaste plus de senaste åren med historiska testresultat från:

AV-test

AV-jämförelser

Jag brukade använda flera av de viktigaste tredjepartsprodukterna av antivirus / säkerhetssvit inklusive, vid olika tidpunkter, AVG, Avast och Panda Cloud [och för lätt fotavtryck skulle jag gå med Panda], men med tanke på hur drastiskt Windows Defender / Security har förbättrats sedan introduktionen av Windows 10 ser jag bara inte poängen längre.

Du kan jämföra även Avast med Windows defender och du ser att WD är ett bättre gratisalternativ för Windows

Hur hittade du ens denna tråden, sökte du på defender och hittade en tråd ifrån 2018?
3 inlägg på 2 år och du hittar en tråd som är 2 år gammal. Hmmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hur hittade du ens denna tråden, sökte du på defender och hittade en tråd ifrån 2018?
3 inlägg på 2 år och du hittar en tråd som är 2 år gammal. Hmmmm

Man ska inte skapa nya trådar med innehåll som redan finns i andra trådar (§ 2), så det var ju bara positivt att användaren använde sökfunktionen (till skillnad från många andra när det kommer främst till antivirus-program).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Man ska inte skapa nya trådar med innehåll som redan finns i andra trådar (§ 2), så det var ju bara positivt att användaren använde sökfunktionen (till skillnad från många andra när det kommer främst till antivirus-program).

Fast när man svarar en TS 2 år senare så tror jag han redan valt ett AV.
Sen har TS inte ens varit aktiv på länge.

Aja, onödig bump i vilket fall som imo. Så ska sluta bumpa den mer lol :>