Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: "Betalning görs till OnePlus Hong Kong" (de som felstavar Hongkong). För köp-/försäljningsavtalet se – https://oneplus.net/privacy-and-legal#terms-of-sales

Kan inte se det som annat än att han gör affärer med ett företag i Hongkong, och moms syns inte i utcheckningen. Går man in och tittar under "orders" så står det skatt: 0 kr. OnePlus har väl aldrig haft någon närvaro i EU och ser inte att de skulle vara momsregistrerade, så då är det väl rätt gjort av PostNord.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Kommenterande: "Betalning görs till OnePlus Hong Kong" (de som felstavar Hongkong). För köp-/försäljningsavtalet se – https://oneplus.net/privacy-and-legal#terms-of-sales

Kan inte se det som annat än att han gör affärer med ett företag i Hongkong, och moms syns inte i utcheckningen. Går man in och tittar under "orders" så står det skatt: 0 kr. OnePlus har väl aldrig haft någon närvaro i EU och ser inte att de skulle vara momsregistrerade, så då är det väl rätt gjort av PostNord.

Ok ok. Jag får se vad summan kan tänkas bli...? MEN det som irriterar mig är att PostMord ej kontaktat mig utan det var jag som fick JAGA. Plus att paketet/brevet är skickat från ett lager i Polen.

Är i kontakt med OnePlus om detta...

Men det är sjukt att jag ska behöva betala mer för något som kostar 278:-... 209:- + 69:- frakt...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Ok ok. Jag får se vad summan kan tänkas bli...? MEN det som irriterar mig är att PostMord ej kontaktat mig utan det var jag som fick JAGA. Plus att paketet/brevet är skickat från ett lager i Polen.

Är i kontakt med OnePlus om detta...
https://i.gyazo.com/b28d32d5770c8a5fd802dfc1a0d8e96f.png

Men det är sjukt att jag ska behöva betala mer för något som kostar 278:-... 209:- + 69:- frakt...

Har paketet/brevet en CN22-blankett och inte är förtullad i Polen, OnePlus inte är momsregistrerade i Sverige och inte specificerar moms så kan vi nog utgå från att moms ska tas ut i Sverige via speditören/av Tullverket. Vilket land varan skickats via är irrelevant så länge varan inte förtullats där, har de ett lager i Polen så är det inte deras bolag i Hongkong du ska göra affärer med utan t.ex. en polsk firma som även är momsregistrerad i Sverige, eller åtminstone att de (bolaget i Hongkong) registrerat sig för moms här och i Polen. Finns inget som tyder på att så är fallet. De verkar dock prissätta som om moms är inräknat, så jag vet inte riktigt vad som försiggår där. De kan ju alltid skicka som DDP, men det framgår inte vilket som.

Permalänk

Riktigt jävla snurrigt detta....

Vet inte riktigt vad jag ska göra... Först doooh, är det väl bara att vänta på avgiften från PostMord...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Detta kommer från en grupp på fb och verkar vara legit information då källan är en chef inom postnord.

Ett par uppdateringar från mig på Postnord:

Vi har nu byggt lösningen så ni kan se foto på paketet på betalningssidan (innan ni betalar). Jag såg den idag, men den är inte releasad allmänt än. Måndag tror jag.

Dessutom har vi klart med en av dom stora plattformarna (Wish) att ta ut moms redan i Kina = inga 75 kr och ingen försening av paketen. Vi har börjat bygga IT-stödet som behövs på båda sidor. Beräknar vara igång om 3-4 veckor.

Trevlig helg på er, och må kinapaketen flöda in. Om några veckor!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Vad håller postnord på med?
Jag betalade avgiften den 11:e och har inte fått pakethelvetet ännu!

Permalänk
Medlem

@SwedZi

Frågan är om inte Wish kör DDP/förtullat via speditör på avsändarens bekostnad.

Det är ingen generell lösning för säljare som bara skickar China Post eller CPEL (EMS/ePacket).

Hur som visar det sig snart.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har paketet/brevet en CN22-blankett och inte är förtullad i Polen, OnePlus inte är momsregistrerade i Sverige och inte specificerar moms så kan vi nog utgå från att moms ska tas ut i Sverige via speditören/av Tullverket. Vilket land varan skickats via är irrelevant så länge varan inte förtullats där, har de ett lager i Polen så är det inte deras bolag i Hongkong du ska göra affärer med utan t.ex. en polsk firma som även är momsregistrerad i Sverige, eller åtminstone att de (bolaget i Hongkong) registrerat sig för moms här och i Polen. Finns inget som tyder på att så är fallet. De verkar dock prissätta som om moms är inräknat, så jag vet inte riktigt vad som försiggår där. De kan ju alltid skicka som DDP, men det framgår inte vilket som.

Jag testade att lägga något i kundvagnen och gick så långt jag kunde utan att behöva skapa ett konto och konstaterar att det verkar vara en läskig sida. Det ser ut som en helt vanlig svensk sida, så man förväntar sig att moms ingår i priset. Om en sida som ser ut sådär skickar oförtullade varor, vill man gärna veta det i förväg. De säljer mobiltelefoner för 6000 kronor och då blir det ett ganska så stort prispåslag om man även ska betala 1500 kr i moms och så blir det tull (vet ej vad tullsatsen är) och moms på tullen eftersom det är mer än 1500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Riktigt jävla snurrigt detta....

Vet inte riktigt vad jag ska göra... Först doooh, är det väl bara att vänta på avgiften från PostMord...

Verkar som att OnePlus tidigare har kunnat ge dig ett kvitto med VAT/moms-nummer, så be om det och visa för PostNord?

Kan de inte det så kan de/du inte visa att moms är betald och riskerar således att varorna fastnar i kontrollerna hos speditörerna och förtullas.

Du kan alltid be PostNord om bilden på paketet och där ska avsändare framgå och om det finns någon exportdeklaration på paketet. Kundtjänst ska alltid kunna ge dig denna. Kanske kan den faktiska avsändaren hjälpa dig?

Bild från PostNord
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag testade att lägga något i kundvagnen och gick så långt jag kunde utan att behöva skapa ett konto och konstaterar att det verkar vara en läskig sida. Det ser ut som en helt vanlig svensk sida, så man förväntar sig att moms ingår i priset. Om en sida som ser ut sådär skickar oförtullade varor, vill man gärna veta det i förväg. De säljer mobiltelefoner för 6000 kronor och då blir det ett ganska så stort prispåslag om man även ska betala 1500 kr i moms och så blir det tull (vet ej vad tullsatsen är) och moms på tullen eftersom det är mer än 1500 kr.

Moms är garanterat inräknat, men p.g.a. att den saknas på kvittot kan du inte bevisa det. Låter nästan som de kör någon "omvänd" dropshipping och har telefonerna/tillbehören på olika lager i EU. Det kräver normalt att du är momsregistrerad om du flyttar/säljer dina egna varor mellan olika EU-länder, kanske är deras partners det (de behöver i så fall äga varorna), men det låter nästan som att någon i exempelvis Polen säljer tillbaka telefonen till OnePlus Hongkong och på så sätt skickar grejerna till Sverige utan att betala svensk moms. Det är helt enkelt något de får svara för.

OnePlus säljs på Webhallen om man inte kan förbise OnePlus upplägg vid deras egna försäljning och otydligheten det innebär.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: OP 5T kostar t.ex. 3688 HKD i Hongkong och 4995 SEK i Sverige – prisskillnaden är alltså cirka 1178 SEK. De betalar åtminstone moms vid import till EU, men vad de sen gör är nog inte särskilt rätt, och betyder exempelvis att företagare inte kan dra av momsen. I alla euro-länder verkar den kosta €499.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte som om radio- och tv-avgiften hade varit 50 kr/år, då en TV-avgift på 50 kr/år inte hade motsvarat miljarder.

Jag menade mest den absurda relationen mellan intäkterna och ansträngningen för att driva in dessa. Om nu skatten på småpaket uppgår till miljarder, så går ju mångfaldigt antal miljarder till förhållandevis bortkastat arbete, då hade jag hellre sett att de tog in skillnaden på vanliga skatten så man slapp avgiften. Men om nu EU snart ska ta bort tröskelvärdet helt är det ju inte så mycket att orda om.

Ska allt taxeras utan undantag kan man ju i alla fall hoppas på att de inför mer automatiserade lösningar, så de kan minska avgiften ytterligare och man slipper vänta två veckor extra på varje paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Jag menade mest den absurda relationen mellan intäkterna och ansträngningen för att driva in dessa. Om nu skatten på småpaket uppgår till miljarder, så går ju mångfaldigt antal miljarder till förhållandevis bortkastat arbete, då hade jag hellre sett att de tog in skillnaden på vanliga skatten så man slapp avgiften. Men om nu EU snart ska ta bort tröskelvärdet helt är det ju inte så mycket att orda om.

Ska allt taxeras utan undantag kan man ju i alla fall hoppas på att de inför mer automatiserade lösningar, så de kan minska avgiften ytterligare och man slipper vänta två veckor extra på varje paket.

De extra anställda hos PostNord kostar inte miljarder, antalet kommer dessutom sjunka när PostNord får sin nya sorteringsmaskin. De nya anställda jobbar inte enbart med paket som har deklarerade värden under 300 SEK heller. Att behålla sitt existerande lager (tidigare terminal) och basera tullagret där är förmodligen heller inte dyrt, hyreskontraktet hade förmodligen inte löpt ut än.

Det är inte Sveriges fel att kinesiska speditörer inte gör exportdeklarationen elektroniskt, manuell/semi-manuell hantering är ett måste från Kina p.g.a. att Kina inte infört datasystem som kan skicka över uppgifterna – något som är krav inom EU. DDP (förtullat via speditör, avsändaren täcker avgift och moms/tull) är heller inget de verkar så intresserade av att köra med.

Skattepengar kan inte ersätta PostNord för deras arbete, marknaden är avreglerad, konkurrensutsatt och statsstöd (som kan snedvrida konkurrensen) är olagligt. Reglerna från EU betyder att varorna inte får friges innan skatterna är betalda. Reglerna från EU betyder att staten inte får täcka kostnaden för importdeklarationen. De internationella reglerna betyder att speditörer får ta speditionsavgifter för importdeklarationen. Sen är det omvända, att skicka varor till Kina (fastlandet) mycket mer komplicerat än att skicka varor hit, de tar också ut moms och ofta också strafftullar.

Om några år kommer EU införa att säljare från tredje land kan registrera sig i valfritt EU-land och betala momsen själva. Momsen fördelas av myndigheterna i det landet till landet mottagaren/köparen befinner sig i, kravet på att vara momsregistrerad i alla EU-länder kommer alltså försvinna. Handlar alltså inte om att försvåra, men det betyder också att de kommer behöva spela på mer lika spelregler och de som konkurrerar genom att smita undan alla skatter kommer få det lite svårare.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Petterk, du som verkar ha koll på allt. Om Aliexpress skulle följa med på detta tåg, alltså att man betalar moms direkt till aliexpress vid köp. Hur skall då jag som dropshipper hantera moms? I dagsläget säljer jag utan moms eftersom kunden räknas som importör och betalar moms när dom betalar avgiften till Postnord. Hur skulle det fungera om det ändras till det som Wish har nu? Det är ju fortfarande kunden som omsätter varan i Sverige eftersom dom är importör då varan är adresserad till dom.

Skall jag då fortsätta sälja utan moms? Eftersom att kundens moms betalas in när jag betalar deras vara?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De extra anställda hos PostNord kostar inte miljarder

Om en försändelse taxeras till 15kr så har det ju kostat 3-4 gånger så mycket att driva in skatten i arbete, så om dessa paket inbringar miljarder har det ju kostat 3-4 gånger så många miljarder i arbete...? (Enligt PostNords egna avgifter.)

Citat:

Det är inte Sveriges fel att kinesiska speditörer inte gör exportdeklarationen elektroniskt, manuell/semi-manuell hantering är ett måste från Kina p.g.a. att Kina inte infört datasystem som kan skicka över uppgifterna – något som är krav inom EU. DDP (förtullat via speditör, avsändaren täcker avgift och moms/tull) är heller inget de verkar så intresserade av att köra med.

Nu var det ett tag sedan sist så kanske var andra rutiner, men vad jag vill minnas så tog det alltid minst 10 dagar extra om paketet blev "valt" till förtullning oavsett. Har ungefär noll förväntningar på någon form av effektivitet när det gäller detta men vi får väl se.

Citat:

Om några år kommer EU införa att säljare från tredje land kan registrera sig i valfritt EU-land och betala momsen själva. Momsen fördelas av myndigheterna i det landet till landet mottagaren/köparen befinner sig i, kravet på att vara momsregistrerad i alla EU-länder kommer alltså försvinna. Handlar alltså inte om att försvåra, men det betyder också att de kommer behöva spela på mer lika spelregler och de som konkurrerar genom att smita undan alla skatter kommer få det lite svårare.

Har läst om det, jag antar att det innebär att man slipper PostNords avgifter helt om butiken väljer att registrera sig och drar in moms vid köptillfället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Petterk, du som verkar ha koll på allt. Om Aliexpress skulle följa med på detta tåg, alltså att man betalar moms direkt till aliexpress vid köp. Hur skall då jag som dropshipper hantera moms? I dagsläget säljer jag utan moms eftersom kunden räknas som importör och betalar moms när dom betalar avgiften till Postnord. Hur skulle det fungera om det ändras till det som Wish har nu? Det är ju fortfarande kunden som omsätter varan i Sverige eftersom dom är importör då varan är adresserad till dom.

Skall jag då fortsätta sälja utan moms? Eftersom att kundens moms betalas in när jag betalar deras vara?

Det är fortfarande kunden som är importör vid DDP/förtullad försändelse. Vid hypotetiska förfaranden med en till part som kommer in i den kedjan är det fortfarande kunden som är importör om det är till kunden varan är adresserad, men vi vet ju inget om framtida upplägg. Så länge deklarationen görs i kundens namn är det kundens ansvar rakt igenom, ungefär det man kan säga.

Sen hur du ska lösa skatter och annat kan jag inte direkt yttra mig om, går förmodligen att göra på flera sätt i det här fallet. Ser man det som en kommission förändras inget bara för att moms förbetalas. Du säljer ju inget utan har ett uppdrag av en kommittent att sälja/köpa, men jag har ingen större förståelse för kommissionslagen och hur det fungerar skattetekniskt. Är kommittenten i Sverige och försäljningen till Sverige kan jag tycka att svensk moms bör utgå, men jag vet inte vem som räknas som kommittent här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Om en försändelse taxeras till 15kr så har det ju kostat 3-4 gånger så mycket att driva in skatten i arbete, så om dessa paket inbringar miljarder har det ju kostat 3-4 gånger så många miljarder i arbete...? (Enligt PostNords egna avgifter.)

Nej det har det inte, då avgiften inte är samma sak som arbete och alla försändelser har inte ett snitt på 15 kr i moms. Får de in miljarder i moms så är momsen högre än avgiften, och avgiften är säkert runt 5-10 gånger högre än lönen till arbetarna i fråga och kostnaden för lokalerna.

Säg att de samlar in 3 miljarder i moms, då kostar inte avgiften 9 miljarder då 9 miljarder (om vi antar att alla är under 1500 kr) skulle betyda närmare 330 000 paket om dagen. Här är det alltså massor orimliga räkneexempel/uppskattningar du kommer med som inte går ihop.

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Har läst om det, jag antar att det innebär att man slipper PostNords avgifter helt om butiken väljer att registrera sig och drar in moms vid köptillfället?

Det bör fortfarande tillkomma en avgift från Postnord om du ska betala tull, d.v.s. om värdet är över 1500 kr.

Skrivet av Petterk:

Sen hur du ska lösa skatter och annat kan jag inte direkt yttra mig om, går förmodligen att göra på flera sätt i det här fallet. Ser man det som en kommission förändras inget bara för att moms förbetalas. Du säljer ju inget utan har ett uppdrag av en kommittent att sälja/köpa, men jag har ingen större förståelse för kommissionslagen och hur det fungerar skattetekniskt. Är kommittenten i Sverige och försäljningen till Sverige kan jag tycka att svensk moms bör utgå, men jag vet inte vem som räknas som kommittent här.

Momsen på kommissionen är ibland högre än momsen på den köpta varan/tjänsten. Bokar du ett hotell hos en finsk resebyrå, är själva hotellet momsfritt, men det blir 24% finsk moms på resebyråns kommission. Köper du en tågbiljett av en svensk resebyrå, blir det 6% moms på själva biljetten (0% om du reser till utlandet) men 25% moms på resebyråns bokningsavgift. Då kanske det ska vara 25% moms på mellanskillnaden mellan dropshipparens pris och den kinesiske säljarens pris, och det även om momssatsen på varan är 12% eller 25%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Säg att de samlar in 3 miljarder i moms, då kostar inte avgiften 9 miljarder då 9 miljarder (om vi antar att alla är under 1500 kr) skulle betyda närmare 330 000 paket om dagen. Här är det alltså massor orimliga räkneexempel/uppskattningar du kommer med som inte går ihop.

Jag har hela tiden bara pratat om småpaket och att ha ett tröskelvärde p.g.a. att avgiften/arbetet inte står i relation till den inbringade momsen på dessa, jag har aldrig motsatt mig moms på försändelser värda mer än så. Det var du som började dra in miljardbelopp i det hela så jag antog att du menade att det var för dessa paket som teoretiskt skulle ha kunnat gå under gränsen (om Sverige haft den.)

Att PostNord eventuellt skulle ta 5-10 gånger vad det faktiskt kostar dem i avgift gör ju inte direkt saken mindre absurd. Tänk om PostNord var privatägt och hade samma dominans, vilken kassako det skulle vara att få förtullnings/momsindrivningsuppdraget på dessa småförsändelser (ju mindre och billigare desto bättre = fler paket = fler avgifter!), kunna ta ut vilken avgift man vill till en bråkdel av nyttan för staten (den enda anledningen till att arbetet ens finns), bara för att "arbetet måste utföras enligt lagen."

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Det kan ju också vara så att de betalar in moms till staten men missar att debitera dig på den. Kolla om det följer med något papper när du får försändelsen. Eventuellt har de i så fall tre år på sig att enligt preskriptionslagstiftningen debitera dig på den.

Om de inte deklarerat något, är du ändå skyldig att betala moms. Om du försöker kräva tillbaka de 75 kronorna från Postnord för att du fått betala för en tjänst som inte utförts, skulle jag först kontakta Tullverket och betala in momsen som eventuellt inte betalats så att man kan visa upp detta för Postnord. Helt klart inte rätt att ta betalt för en tjänst som inte utförs.

Jag skulle inte lita på att Postnord gör rätt om man kontaktar dem, så jag skulle inte göra något alls innan försändelsen dyker upp så att de inte får för sig att slarva bort den.

Jag kommer precis som tidigare knappast betala in moms om jag inte blir avkrävd detta, tveksamt om jag bryr mig om att tjafsa om avgiften dock även om jag tycker att det verkar galet på något sätt, Det ska bli intressant att se hur säljaren deklarerat paketet.

Jag litar inte ett dugg på posten längre, de har verkligen fallit som en sten i förtroende hos mig, en massa fellevererad post, stora hål i paketen, paket som ser ut som de gått igenom en mangel, paketbuden ringer aldrig på trots att man sitter hemma och väntar på paket så man istället får åka och hämta det på företagsutlämningen (eller vad det kallas) etc, förr för typ 20 år sedan stämde verkligen det där "som ett brev på posten", idag känns det som om det var i ett annat parallellt universum eller något.

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Jag har hela tiden bara pratat om småpaket och att ha ett tröskelvärde p.g.a. att avgiften/arbetet inte står i relation till den inbringade momsen på dessa, jag har aldrig motsatt mig moms på försändelser värda mer än så.

Riskerar inte det att leda till missbruk? Då kommer väl folk låta skicka tio försändelser värda 299:99 NOK (eller vad nu tröskelvärdet är) istället för en stor försändelse så att Tolletaten inte får in ett öre i moms.

Permalänk
Skrivet av Neonknight:

en massa fellevererad post,

Om du med "fellevererad post" menar att du får grannens post, är det nog din lokala brevbärare eller brevbärarinna det är fel på. Säger inget om hur det ser ut i resten av landet. Jag får inte särskilt ofta mina grannars post även om det händer någon gång ibland, så jag kanske har en bättre brevbärare än du. De kan säkert få min post ibland också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Riskerar inte det att leda till missbruk? Då kommer väl folk låta skicka tio försändelser värda 299:99 NOK (eller vad nu tröskelvärdet är) istället för en stor försändelse så att Tolletaten inte får in ett öre i moms.

22 EUR är maxgränsen som man får ha tror jag. Fler försändelser leder ju oftast till högre fraktkostander så det kanske inte alltid är det självklara valet. Och klart folk kommer dela upp ordrar om det är fördelaktigt, men det är ju så det i praktiken fungerat hittills och varken Sverige eller EU har gått under p.g.a. den oinsamlade momsen på dessa paket.

Hur som hoppas jag verkligen på det kommande eletroniska momssystemet för EU och att internationella butiker snabbt hoppar på det tåget. Jag har aldrig haft problem med momsen, det har alltid varit de hutlösa administrationsavgifterna som varit gäckande då de för mig i 9 fall av 10 varit betydligt mer än själva momsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Jag har hela tiden bara pratat om småpaket och att ha ett tröskelvärde p.g.a. att avgiften/arbetet inte står i relation till den inbringade momsen på dessa, jag har aldrig motsatt mig moms på försändelser värda mer än så. Det var du som började dra in miljardbelopp i det hela så jag antog att du menade att det var för dessa paket som teoretiskt skulle ha kunnat gå under gränsen (om Sverige haft den.)

Att PostNord eventuellt skulle ta 5-10 gånger vad det faktiskt kostar dem i avgift gör ju inte direkt saken mindre absurd. Tänk om PostNord var privatägt och hade samma dominans, vilken kassako det skulle vara att få förtullnings/momsindrivningsuppdraget på dessa småförsändelser (ju mindre och billigare desto bättre = fler paket = fler avgifter!), kunna ta ut vilken avgift man vill till en bråkdel av nyttan för staten (den enda anledningen till att arbetet ens finns), bara för att "arbetet måste utföras enligt lagen."

Fast vad pratar du om? Deutsche Post är till majoriteten ägt av privata intressen och de tar 28,50 EUR i Tyskland för att göra importdeklarationen på varor över 22 EUR. PostNord Danmark som ärvt eländet från Post Danmark tar ~200 kr vid varor över ~100 kr. Lev i verkligheten!

PostNord struntade inte bara i försändelser under 300 kr utan i princip alla försändelser från Kina och många från andra länder, bara kanske 5-10 % av alla försändelser förtullades. Var väl uppskattningar på ett par miljarder i pressen och då räkna de inte på försändelser av högre värde. För att avgiften ska hamna 4 gånger högre än momsen på försändelser upp till 300 SEK så behöver snittet för dessa vara 75 kr vid 25 % moms, förmodligen är snittet högre.

Kina har också tagit bort sitt tröskelvärde och tar ut moms på alla postorderförsändelser. Poängen med att ta ut det på även små värden är såklart för att inte ge försäljning från tredje land en konkurrensfördel, det var därför vi införde det 1992. Därför EU kommer ta bort möjligheten till tröskelvärden. Allt kommer inte skickas enligt dessa villkor som ger oss speditionsavgifterna på de här nivåerna, men speditionsavgifterna vi har är inga konstigheter heller. Speditionsavgiften bör motverka att folk beställer från säljare som väljer att skicka en beställning i 20 olika brev, och således motverka att speditören drar in massor pengar i onödan. Sen är det bara ett fenomen som fungerar när säljaren är i ett land som subventionerar frakten, och det kommer inte heller vara för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Momsen på kommissionen är ibland högre än momsen på den köpta varan/tjänsten. Bokar du ett hotell hos en finsk resebyrå, är själva hotellet momsfritt, men det blir 24% finsk moms på resebyråns kommission. Köper du en tågbiljett av en svensk resebyrå, blir det 6% moms på själva biljetten (0% om du reser till utlandet) men 25% moms på resebyråns bokningsavgift. Då kanske det ska vara 25% moms på mellanskillnaden mellan dropshipparens pris och den kinesiske säljarens pris, och det även om momssatsen på varan är 12% eller 25%?

O andra sidan räknas det som att du får kommission av den kinesiska säljaren (säljaren är kommittenten) så får du din ersättning momsfritt. Så tycker nog att det är vem man gör uppdraget åt som måste ha betydelse, men vet inte hur väl det har provats i rätten och hur man avgör vem som är kommittenten, vem man gör tjänsten åt alltså.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen aning om vad siffrorna skulle kunna vara, men om PostNord struntade i så pass många paket som du påstår är det väl inte omöjligt att den överväldigande delen av de förlorade miljarderna skulle kunna ha varit från lite dyrare paket som slunkit igenom.

200kr är väl det som de haft som inofficiell gräns senaste 15 åren, det hade i alla fall varit en någorlunda vettig gräns då momsen och avgiften (exkl. moms) skulle vara 1:1 (dock inte tidigare då jag har för mig att avgiften var uppe på 125kr totalt.)

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Om du med "fellevererad post" menar att du får grannens post, är det nog din lokala brevbärare eller brevbärarinna det är fel på. Säger inget om hur det ser ut i resten av landet. Jag får inte särskilt ofta mina grannars post även om det händer någon gång ibland, så jag kanske har en bättre brevbärare än du. De kan säkert få min post ibland också.

Ja precis, grannens post. Det var faktiskt ett tag sedan det hände nu, men det hände ganska ofta ett tag då jag hade en granne som bodde i andra hand i lägenheten bredvid och inte hade satt upp sitt namn på dörren, men det gör det inte mer ok att droppa alla brev som man inte hittat rätt brevlåda till i min brevlåda bara för att den ligger sist (högst upp, längst bort). Fick också ett annat brev som skulle till en annan granne som jag råkade öppna innan jag upptäckte att det stod ett annat namn på kuvertet, så efter det kollar jag noggrannare.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Vet inte hur det är numera, men min OnePlus One och min OnePlus 3 skickades från Polen.

Permalänk
Medlem

@Pyoko: Omöjligt att säga vad PostNord observerat som gräns då de ibland importdeklarerat paket under 200 kr och själv har kommunicerat att alla postorderförsändelser ska betala moms, vilket du kan leta upp dokument daterade mellan 2007 och 2017 som styrker. 22 EUR har aldrig motsvarat 200 kr, då EU-direktivet i fråga började gälla 2010 och då motsvarade 22 EUR 300 kr hos Tullverket – vilket det fortfarande gör.

Tröskelvärdet var upp till och med 100 kr när vi hade något för drygt 26 år sedan. Det är helt enkelt något de först började påstå efter mötet med Tullverket i januari och som de fortfarande inte belagt, de påstod massor annat strunt som att lagen ändrades 2016 (då vi fick ny tullag) och först då tog bort tröskelvärdet – något som inte är sant och som du fortfarande kan hitta på deras hemsida. Siffran är något någon som sett EUs nivå (den kan vara mellan 10-22 EUR och motsvarande i lokal valuta om man har undantaget) och helt enkelt själva tänkt att 22 EUR är 200 kr, det dök inte upp i diskussionen fören 15 januari när de hade första mötet med Tullverket.

Varken de eller media diskuterade någon viss nivå innan dess, men det var givetvis innan dess som media tog upp att försändelser går oförtullade och som startade kritiken som gjorde att de blev tvungna att komma med åtgärder. De som beställt mycket från utlandet kan utan problem intyga för dig att de ofta kunnat räkna med att slippa undan moms på betydligt dyrare varor också, och en gräns på 200 kr betyder inte "1:1", det betyder om de nu skulle observerat den gränsen att ett paket på 201 kr skulle betalat 50 kr i moms och 125 kr i speditionsavgift (inkl moms) vilket ju är 2,5 gånger momsen. Finns alltså ingen större vits att måla upp påhittade siffror för att måla upp det som ett stort problem, det är bara oärligt att göra så. Hade de kunnat haft ett tröskelvärde upp till och med 200 kr hade det ändå bara blivit dyrare för alla varor mellan 201-300 kr än det är nu, och för den delen hade alla varor upp till 1500 kr också fått en högre avgift, avgiften sänktes ju bara p.g.a. uppmärksamheten. Rimligen måste man ställa avgiften i relation till vad andra tar, den har aldrig varit i relation till hur mycket skatt och tull man samlar in. Normala bland USOs i EU är runt 7-20 EUR, kurirer kan ibland vara dyrare än så – TNT i Sverige tar t.ex. 295 kr. Frankrike har högre speditionsavgift än vi/PostNord trotts att de också saknar tröskelvärde exempelvis.

Permalänk
Skrivet av Neonknight:

Ja precis, grannens post. Det var faktiskt ett tag sedan det hände nu, men det hände ganska ofta ett tag då jag hade en granne som bodde i andra hand i lägenheten bredvid och inte hade satt upp sitt namn på dörren, men det gör det inte mer ok att droppa alla brev som man inte hittat rätt brevlåda till i min brevlåda bara för att den ligger sist (högst upp, längst bort). Fick också ett annat brev som skulle till en annan granne som jag råkade öppna innan jag upptäckte att det stod ett annat namn på kuvertet, så efter det kollar jag noggrannare.

Detta beror förstås på din lokale brevbärare. Du verkar drabbas av detta oftare än jag. Hur det är i landet i genomsnitt vet jag inte. Jag har också fått försändelser som grannarna öppnat av misstag. Härom månaden fick jag en försändelse till en granne jag inte kunde hitta (angiven adress var fel), så då fick jag lägga den på en brevlåda för att sändas åter till avsändaren. En bekant som verkar drabbas värre av detta fick under lång tid (och kanske fortfarande får) ofta post till någon som tidigare bott i lägenheten men sedan flyttat, så där är det mycket som får sändas åter till avsändaren.

Skrivet av Petterk:

22 EUR har aldrig motsvarat 200 kr, då EU-direktivet i fråga började gälla 2010 och då motsvarade 22 EUR 300 kr hos Tullverket – vilket det fortfarande gör.

Enligt lagen ska man räkna om 22 euro till kronor varje höst och sedan avrunda uppåt till närmaste hela hundratal kronor och tillämpa detta belopp under det kommande året. Alltså bör 22 euro ha motsvarats av 200 kronor under 2013 och 2014, kanske även under 2012.