Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köp av skärm, AW2518H 240Hz G-sync kan det vara något?

Permalänk
Medlem

Köp av skärm, AW2518H 240Hz G-sync kan det vara något?

Hej!

Jag är på jakt efter en 240hz skärm med g-sync.

Har kikat runt lite och fastnat för 3 skärmar:
AW2518H
PG258Q
XB252Q

Just nu lutar det åt AW2518H dels för att priset är bra och sen såg jag att den används på CS:GO Turneringen som spelas nu i Boston.
Har dessvärre inte hittat något om just den skärmen här i forumet, är det någon som äger/testat en?

Jag spelar CS:GO, PUBG och WOW och sitter i dagsläget på ett Geforce GTX 1080.

Permalänk
Bildexpert 📺

@uff3: AW2518H ligger i testkön här på redaktionen och det kommer att dröja några veckor innan test publiceras.

Permalänk
Medlem

@uff3: Är det olika paneler i? Om inte då spelar det väl ingen roll vilken du tar?

Permalänk
Bildexpert 📺

"likadan panel" är inte nödvändigtvis samma sak som "likadan skärm". Just Acers och Asus varianter är testade här och den senaste av dem, Acer XB252Q går jag igenom skillnaderna en del:

https://www.sweclockers.com/test/24456

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Har varit extremt nöjd med min BenQ Zowie 240Hz iallafall, kör den dagligen i 144Hz med BenQ Blur reduction aktiverat som jag gillar bättre än att köra 240Hz och utan blur reduction då rörelser är betydligt mjukare. Färgerna påverkas mindre negativt i 144Hz jämtemot 240Hz även fast skillnaden är ganska marginell men är värt att tänka på iallafall, de blir liksom tristare pga liten kontrast förlust.

Färgerna efter manuell justering i menyn upplevs som riktigt bra av mig och är ganska jämnförbar till min Sony 32" VA TV från förra året (skaffade den för exempelvis CSGO titande) och bredvid varandra ser de likvärda ut (på vissa aspekter föredrar jag skärmen såsom färgbalansen som jag inte lyckas få 100% i balans på TV:n)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av Laxpudding:

@uff3: AW2518H ligger i testkön här på redaktionen och det kommer att dröja några veckor innan test publiceras.

Okej, det kanske är värt att vänta då!
Tycker att dina recensioner av Asus och Acer skärmarna har varit bra, men kan inte säga att det blev ett lättare val efter då dom båda känns som väldigt bra skärmar :).

Det jag känner när det gäller XB252Q är främst att det känns lite oseriöst att bygga in högtalare i skrämen, har ju svårt att se att någon skulle använda dessa? Och varför är den 1000kr billigare om man dessutom har lagt ner energi på ljud?

Var först inne på en PG258Q då jag tolkat det som att den har bättre färger än Acern, men där läste jag att det var lite av ett "lotteri" om man fick ett bra eller dåligt exemplar, kanske gäller alla skärmarna med den här panelen iofs.

Och vad gäller AW2518H så har jag egentligen inte sett något negativt än, mer än att Dell kanske inte har varit med på gaming-marknaden speciellt länge.

Känns som att alla 3 skärmarna "hypas" men har inte hittat någon som faktist jämför dom och vågar säga att den här är bättre, man pratar oftast om ändamål osv. men det är väl typ spel som cs:go som man verkligen får nyttja skärmarna till fullo?

Skrivet av 220volt:

Man får tacka för länken!
Tolkar det ju som att dom är rätt nöjda med skärmen där också, men den jämförs inte med asus eller acer skärm mer än att dom skriver "It offers the same premium experience as similarly priced screens from Asus ROG, Acer" där jag hoppas dom syftar på PG258Q och XB252Q? Är lite det jag hoppas på att den ska hålla samma nivå till ett bättre pris :).

Skrivet av RPGWiZaRD:

Har varit extremt nöjd med min BenQ Zowie 240Hz iallafall, kör den dagligen i 144Hz med BenQ Blur reduction aktiverat som jag gillar bättre än att köra 240Hz och utan blur reduction då rörelser är betydligt mjukare. Färgerna påverkas mindre negativt i 144Hz jämtemot 240Hz även fast skillnaden är ganska marginell men är värt att tänka på iallafall, de blir liksom tristare pga liten kontrast förlust.

Färgerna efter manuell justering i menyn upplevs som riktigt bra av mig och är ganska jämnförbar till min Sony 32" VA TV från förra året (skaffade den för exempelvis CSGO titande) och bredvid varandra ser de likvärda ut (på vissa aspekter föredrar jag skärmen såsom färgbalansen som jag inte lyckas få 100% i balans på TV:n)

Såg någon guide på youtube där dom testade PG258Q i just 144hz med "Low Blue Light Mode" och där lät det som att skillnaden var ganska stor och att det var märkbart bättre i 240hz.
Nu kanske det beror på vilken skärm man anväder iofs, men hade hur som helst tänkt skaffa en skärm med g-sync och det har väl inte BenQ:en va? Sitter på en XL2411T i dagsläget och den har då skött sig bra :).
Ang. färgen, det hjälper inte att dra upp Digital Vibrance heller antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uff3:

Såg någon guide på youtube där dom testade PG258Q i just 144hz med "Low Blue Light Mode" och där lät det som att skillnaden var ganska stor och att det var märkbart bättre i 240hz.
Nu kanske det beror på vilken skärm man anväder iofs, men hade hur som helst tänkt skaffa en skärm med g-sync och det har väl inte BenQ:en va? Sitter på en XL2411T i dagsläget och den har då skött sig bra :).
Ang. färgen, det hjälper inte att dra upp Digital Vibrance heller antar jag?

Har också sett men håller inte med den. Däremot så talar vi/de i videon om olika saker. I videon handlar det endast vilket läge de tycks spela bättre i, ett totalt icke scientific test där det inte finnas några bevis som helst, man kommenterar ingenting alls vad gäller motion blur. Det enda tekniska fördelen 240Hz läget ger prestandamässigt är lägre input lag.

I https://testufo.com/ är det tydlig eftersläp med 240Hz ännu medans de försvinner så gott som helt med 144Hz + blur reduction, ufon upplevs som 100% tydlig när den rör sig medans den är fortfarande suddig med 240Hz. Samma sak kunde jag uppleva t.ex. när jag spelade Unreal Tournament att det var skillnad i eftersläp (eller dess totala avsaknad med 144+blur reduction).

240 fps är ju också betydligt svårare att hålla medans 144Hz betydligt lättare och då färgerna förblir bättre i 144Hz är valet lätt för min smak.

Egentligen klarar BenQen köra högre än 144Hz med blur reduction som är den enda skärmen detta är möjligt då ULMB är endast möjlig upp till 144Hz medans Blur Reduction går att köra upp till 240Hz men det ger sämre resultat dock (för skärmen är inte tillräckligt snabb) men genom att göra custom res så kan du köra upp till ca 160~180Hz eller så med goda resultat med blur reduction men för mig räcker 144Hz bra och föredrar behålla så bra kontrast/färger istället.

Digital Vibration ger dig "fake" saturerade färger, inte perfekt lösning om man är kräsen efter naturliga färger som jag.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har också sett men håller inte med den. Däremot så talar vi/de i videon om olika saker. I videon handlar det endast vilket läge de tycks spela bättre i, ett totalt icke scientific test där det inte finnas några bevis som helst, man kommenterar ingenting alls vad gäller motion blur. Det enda tekniska fördelen 240Hz läget ger prestandamässigt är lägre input lag.

I https://testufo.com/ är det tydlig eftersläp med 240Hz ännu medans de försvinner så gott som helt med 144Hz + blur reduction, ufon upplevs som 100% tydlig när den rör sig medans den är fortfarande suddig med 240Hz. Samma sak kunde jag uppleva t.ex. när jag spelade Unreal Tournament att det var skillnad i eftersläp (eller dess totala avsaknad med 144+blur reduction).

240 fps är ju också betydligt svårare att hålla medans 144Hz betydligt lättare och då färgerna förblir bättre i 144Hz är valet lätt för min smak.

Egentligen klarar BenQen köra högre än 144Hz med blur reduction som är den enda skärmen detta är möjligt då ULMB är endast möjlig upp till 144Hz medans Blur Reduction går att köra upp till 240Hz men det ger sämre resultat dock (för skärmen är inte tillräckligt snabb) men genom att göra custom res så kan du köra upp till ca 160~180Hz eller så med goda resultat med blur reduction men för mig räcker 144Hz bra och föredrar behålla så bra kontrast/färger istället.

Digital Vibration ger dig "fake" saturerade färger, inte perfekt lösning om man är kräsen efter naturliga färger som jag.

Tack för infon, håller med dig vad gäller just den recensionen.. finns ju faktist inga belägg för att det är sämre, mer än att deras kille tyckte de var skönare i 240hz.
En hel del av guiderna man ser på youtube känns ganska vinklade och det kanske är så att dom blivit sponsrade osv. sen verkar det ju vara personligt och i mitt fall så är jag mer ute efter prestandan än kvalitén.
Men man får väl testa sig fram när den nya skärmen är inhandlad och se vilket läge man tycker är skönast :).

Permalänk
Bildexpert 📺

@uff3: Båda är väldigt bra och det är tämligen subtila skillnader man väljer mellan. Troligtvis är du lika nöjd (eller missnöjd för den delen) med båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@uff3: Båda är väldigt bra och det är tämligen subtila skillnader man väljer mellan. Troligtvis är du lika nöjd (eller missnöjd för den delen) med båda.

Det blev en AW2518H som kom idag! Flyter på väldigt fint och är kanon-nöjd! Förutom att jag fick en död pixel.. 😬

Skickades från m.sweclockers.com