Permalänk
Medlem

Ljudfel 1080 TI

https://www.youtube.com/watch?v=H_nteMx37io&feature=youtu.be

Sedan jag skaffade mig ett 1080 TI Strix så har jag problem med ljudet vid tex Youtube eller popups i windows. Det skorrar fruktansvärt och vissa gånger är videon även hackande och pixlig. Spel och MKV filmer med DTS fungerar bra.

Jag bytte från ett 1060 som fungerade utan problem, körde DDU och in med senaste drivarna från Nvidias hemsida. Problemen började nästan direkt, så jag provade äldre drivrutiner, samma fel om inte värre.
Sedan dess har jag:
-Testat kortet i en annan dator, med mitt nätagg då polaren saknade 2x8pin ström. Där fungerade kortet direkt och vi såg inga problem på över en timme.
-Monterade därefter tillbaka kortet i min dator och formaterade den, problemet var borta.
-Efter att installerat Plex, Steam, Chrome Nvidia Drivers, så fungerade datorn fortarande bra, tills jag installerade Asus Ai Suite och Windows updates.
-Efter omstarten så började YT hacka direkt. Jag försökte då avinstallera diverse installerade program men felet kvarstår.
-Formaterar återigen och kör först win updates, därefter Chrome och Plex. Jag låter windows själv installera drivrutiner. Det fungerar ett par timmar, sedan efter om start så ballar ljudet ur.

Ska slänga in kortet i ytterligare en dator och låta den gå några dagar och se om det fungerar bättre där.
Kan kortet vara defekt? Eller har ni några andra tips?

Specs:
Asus Z97-A
4790K ej klockad
32GB Corsair Vengeance LP 1600
Asus Rog Strix 1080 TI
Corsair TX750M

EDIT: Youtube verkar filtrera bort en stor del av hackandet.. Jag ska testa filma med mobilen och ladda upp på Google Drive eller liknande

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

-Monterade därefter tillbaka kortet i min dator och formaterade den, problemet var borta.
-Efter att installerat Plex, Steam, Chrome Nvidia Drivers, så fungerade datorn fortarande bra, tills jag installerade Asus Ai Suite och Windows updates.
-Efter omstarten så började YT hacka direkt. Jag försökte då avinstallera diverse installerade program men felet kvarstår.
-Formaterar återigen och kör först win updates, därefter Chrome och Plex. Jag låter windows själv installera drivrutiner. Det fungerar ett par timmar, sedan efter om start så ballar ljudet ur.

Du verkar ju redan ha hittat felet om jag läser rätt?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Du verkar ju redan ha hittat felet om jag läser rätt?

På vilket sätt? Windows updates går knappast att undvika och Ai Suite har jag inte installerat efter senaste formateringen

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bazoon:

På vilket sätt? Windows updates går knappast att undvika och Ai Suite har jag inte installerat efter senaste formateringen

Kör du enbart med Windows 10 nVidiadrivare eller har du de senaste från dem själva?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kör du enbart med Windows 10 nVidiadrivare eller har du de senaste från dem själva?

Jag har kört både med drivare från i somras, de senaste och windows egna med samma resultat.
Kortet går bra nu hos polaren förutom att datorn inte går starta med displayportkabel ansluten. Måste ha kabeln ur och starta sen sätta i den. Försöker man starta med kabeln i ser man post screen sedan får man ingen signal och datorn låser sig mellan post och windows

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem

Det är inte så att den ställer in ljudkvaliteten på typ 16bitars 32000hz eller något när du installerar något?
Du kan ju dubbel kolla iaf, så att samplingshastighet / bitdjup i windows är på högre nivå. Typ 192/24 eller liknande.

Dock så är ju strulet med post lite konstigt måste jag säga.

Du kan ju även kolla i bios om den prioriterar GPU och inte iGPU vid uppstart.
Du kan ofta tom stänga av iGPU om du har det på din CPU.
Kan ju vara något strul där ev.
Finns ju även en inställning för vilken windows installation man kör. Kolla så den stämmer också, efter vilket windows du har.
Det bör dock inte påverka detta.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Är det ljud ut via HDMI som strular? Eller moderkortet? Vilken enhet avkodar ljudet?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Felet är avhjälpt med att byta till ett jordat uttag! Helt bizarrt men det var som dag och natt!
Problemet var DPC latens som var mätbart med programmet latencymon

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB