Permalänk
Medlem

BIOS sparar ej inst?

Har aldrig haft detta problem innan men just nu sparar mitt BIOS inga inställningar. Jag sitter på moderkortet i min signatur med senaste BIOS-uppdateringen. Allt har fungerat felfritt sedan jag köpte det men igår slutade BIOS att 'aktivera' det sparade. De nya inställningarna visas fortfarande i fälten där man kan editera dock ändras inte inställningarna som gäller när man väl sparar och går ur BIOS.

Någon som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har aldrig haft detta problem innan men just nu sparar mitt BIOS inga inställningar. Jag sitter på moderkortet i min signatur med senaste BIOS-uppdateringen. Allt har fungerat felfritt sedan jag köpte det men igår slutade BIOS att 'aktivera' det sparade. De nya inställningarna visas fortfarande i fälten där man kan editera dock ändras inte inställningarna som gäller när man väl sparar och går ur BIOS.

Någon som vet vad det kan bero på?

Testa att byta knappcellsbatteriet på moderkortet.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Hej, byt den runda lilla prylen som innehåller 3volt på moderkretskortet.

Permalänk
Medlem

Där ser man. Prövar det, tack

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

på tal om CMOS batteriet, någon som vet hur lång tid ett sådant räcker?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

på tal om CMOS batteriet, någon som vet hur lång tid ett sådant räcker?

Vanligen några år, men de kan också oxidera en aning efter en tid och ger inte bra kontakt då, ta ur batteriet och slipa lite med fint våtslippapper eller liknade, funkar inte det byt batteri..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

på tal om CMOS batteriet, någon som vet hur lång tid ett sådant räcker?

Det jag hört är mellan 3-7 år beroende på hur mycket datorn sitter i väggen, eftersom batteriet som jag förstått det bara används när moderkortet inte får ström från annat håll.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

på tal om CMOS batteriet, någon som vet hur lång tid ett sådant räcker?

Kort svar, nej.

Lite längre svar, väldigt länge. Jag byggde min första dator 1992, då var nog batterierna fastlödda men sen senast 2000 har de nog varit enkelt utbytbara. Jag använder mina moderkort länge (detta är snart 7 år gammalt). Jag har bytt max 2 batterier till cmos under denna tid

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Det blev bra. Jag har haft det i ~6 år.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det blev bra. Jag har haft det i ~6 år.

Jag har uppladdningsbart men detta är ingen höjdare då ej lika lätt att byta
Har den till landet och tar då ut batteriet och då laddar det ur och man får ställa om. Tiden men ändringar i Bios blir kvar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är lite olika - ibland är bios-parametrarna satta med seriell eeprom och batteriet är till för att hålla klockan igång - ibland mata batteriet både biosparametrar i statisk RAM och håller klockan igång.

knappcellsbatterier av litiumtyp brukar anges till 10 års hållbarhet - är det mer än 10 år så kan det vara dags att byta oavsett.